Gå til innhold
Hundesonen.no

Underskriftskampanje for å lovliggjøre Amstaff


malingull

Recommended Posts

Her er en link til en underskriftskampanje for å tillate Amstaffen i Norge igjen. Dette er en sak som engasjerer meg veldig, så tenkte å legge ut linken her.

http://www.opprop.no/opprop.php?id=mstaff

Vi har også en gruppe på facebook som man kan melde seg inn i: La amstaffen bli lovlig!

Håper så mange som mulig vil skrive under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vel en grunn til at de ble ulovlige i utgansgpunktet. men hva vet vel jeg. er ikke så veldig engasjer i og rundt dette temaet.

kan jo også legge til at argumentet: Vennligst signer for ønske om oppheving av forbud for Amstaff i Norge nå! La Amstaffen få rett til et godt liv!

de kan vel ha et godt liv de som alle andre, bare ikke i norge. hundene er sikker greie de, men nå er det nå en gang sånn at når disse havner i feil hender, noe som alt for mangen hunder desverre gjør, er det større kjangs at de vil bli aggresive enn enkelte andre raser. er jo tidligere kamp hunder, så det ligger vel i blodet.

jeg har små unger, og hadde dem blitt bitt ihjel av en hund som hadde havnet i feil hender, ja da skulle jeg personlig brukket nakken på den bikkja. dette kan jo hvilken somhelst feilbehandlet hund gjøre. men som nevnt tidligere... er vel ikke bare for skøy at div. hunderaser blir forbudt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når demonstrasjoner og brev på brev til lovsetterene ikke førte frem, ja, la meg ikke glemme haugevis av underskrifter som ble sendt inn også, ikke førte til at de droppet raseforbudet, så vil ikke en underskriftskampanje 5 år etter forbudet føre til at de hever loven. Sikkert fint tiltak med de beste hensikter, men utopi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vel en grunn til at de ble ulovlige i utgansgpunktet. men hva vet vel jeg. er ikke så veldig engasjer i og rundt dette temaet.

Grunnen er vel i hovedsak at amstaffen ikke kunne skilles fra den ulovlige pitbullen, ved DNA-test.

hundene er sikker greie de, men nå er det nå en gang sånn at når disse havner i feil hender, noe som alt for mangen hunder desverre gjør, er det større kjangs at de vil bli aggresive enn enkelte andre raser.

Er det virkelig slik da? At denne rasen er mer "aggressiv" enn andre raser, enten de havner i den ene eller den andres hender?

er jo tidligere kamp hunder, så det ligger vel i blodet.

Det begynner jo strengt tatt å bli noen år siden man benyttet amstaffen som kamphund. Da er det heller andre hunderaser jeg ville bekymret meg for i så fall.

jeg har små unger, og hadde dem blitt bitt ihjel av en hund som hadde havnet i feil hender, ja da skulle jeg personlig brukket nakken på den bikkja. dette kan jo hvilken somhelst feilbehandlet hund gjøre. men som nevnt tidligere... er vel ikke bare for skøy at div. hunderaser blir forbudt...

Har du en statestikk som dokumenterer at amstaffen oftere angriper barn enn andre raser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lite tro på at en underskriftkampanje vil føre frem i denne saken, men det er ikke fordi jeg tror amstaff er en mer aggressiv rase enn noen andre. Det er rett og slett fordi det er så utrolig mange fordommer mot denne rasen. Jeg synes heller forbudet burde gjelde mot hundeeiere og ikke rase. Jeg har opplevd mange små raser som liksom skal være en pyntegjenstand for eieren, som blir et monster pga mangel på normal hundeoppdragelse. Kan godt skrive under på denne, fordi jeg har medfølelse med de som har denne rasen som sin, men som ikke kan holde den pga forbudet. Jeg synes heller man burde rette søkelyset mot de som eier hunden, og ikke rasen, når barn og voksne blir bitt og ødelagt for livet av en hund... Det gjelder også de andre rasene som er forbudt i Norge, men også de som er lovlige... En hvilken som helst hund kan gjøre stor skade om de kommer i feil hender...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lite tro på at en underskriftkampanje vil føre frem i denne saken, men det er ikke fordi jeg tror amstaff er en mer aggressiv rase enn noen andre. Det er rett og slett fordi det er så utrolig mange fordommer mot denne rasen. Jeg synes heller forbudet burde gjelde mot hundeeiere og ikke rase. Jeg har opplevd mange små raser som liksom skal være en pyntegjenstand for eieren, som blir et monster pga mangel på normal hundeoppdragelse. Kan godt skrive under på denne, fordi jeg har medfølelse med de som har denne rasen som sin, men som ikke kan holde den pga forbudet. Jeg synes heller man burde rette søkelyset mot de som eier hunden, og ikke rasen, når barn og voksne blir bitt og ødelagt for livet av en hund... Det gjelder også de andre rasene som er forbudt i Norge, men også de som er lovlige... En hvilken som helst hund kan gjøre stor skade om de kommer i feil hender...

Det kan så være at underskriftskampanjen ikke fører noen sted, men det skader ikke å prøve. Jeg er helt enig i at forbudet burde gjelde for hundeeiere og ikke for hunden. Jeg er også fullstendig klar over at det er delte meninger om dette emnet. Jeg respekterer andres meninger og orker ikke å unnskylde for hverken rasen eller eiere lenger- det er ikke min oppgave. Alt jeg vet er at, personlig elsker jeg rasen, og har oppfostret en slik hund som om den skulle vært min egen. Hadde blitt utrolig lei meg om jeg plutselig en dag fikk vite at denne uskyldige skapningen ble avlivet pga forbudet.

De som vil får skrive under og de som ikke vil, får la være- enkelt og greit.

Ja, når wikipedia sier de er snille, så ... Seriøst, er ingen stor tilhenger av raseforbudet, men ser heller ikke hvordan en underskriftskampanje som denne skal kunne forandre på noe som helst.

Det er noe med håpet som gjør at man fortsetter å prøve vet du :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en statestikk som dokumenterer at amstaffen oftere angriper barn enn andre raser?

bare uthever det jeg skrev jeg...

jeg har små unger, og hadde dem blitt bitt ihjel av en hund som hadde havnet i feil hender, ja da skulle jeg personlig brukket nakken på den bikkja. dette kan jo hvilken somhelst feilbehandlet hund gjøre. men som nevnt tidligere... er vel ikke bare for skøy at div. hunderaser blir forbudt...

Hadde blitt utrolig lei meg om jeg plutselig en dag fikk vite at denne uskyldige skapningen ble avlivet pga forbudet.

De som vil får skrive under og de som ikke vil, får la være- enkelt og greit.

det er jo lov å ha dem som ble født i landet før forbudet kom. ingen som avlives. men de kastreres...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare uthever det jeg skrev jeg...

Jeg kommenterte dette om at man ikke forbyr "diverse raser på skøy". Så hvorfor mener du man bør forby enkelte raser, som amstaffen for eksempel? Fordi de flyr rundt og river unger i fillebiter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klippetbortendel

kan jo også legge til at argumentet: Vennligst signer for ønske om oppheving av forbud for Amstaff i Norge nå! La Amstaffen få rett til et godt liv!

... at, hva da? Jeg forsto ikke hva du mente med dette argumentet, jeg. Tror du at du kan bruke stor bokstav i begynnelsen av setningene dine? Jeg klarer bare ikke å få sammenhengen når alt skrives i en eneste dur.

Sist vi var i Frognerparken var det en staffedame der. (Jeg ser ikke helt forskjellen, så rasen skal jeg ikke påstå helt sikkert, men staff var det, litt mindre enn en pitbull og kraftigere). Eieren fløy etter og stoppa henne hele tiden fordi "hun kunne bli litt voldsom i leken". Unnskyld at jeg sier det, men da sier jeg nei takk til lek, jeg. En hund som leker sisten med litt brytekamping innimellom med jevnstore hunder, men likevel må stoppes i et eneste kjør syns jeg er litt skummelt. En ting er slike tullinger som hun jeg har her, som ikke mestret slike stillestående lekesettinger, hvis det ikke var et vann i nærheten, slik at hun igrunnen ikke lekte med de andre hundene, men med ball og bading. Ja, hun er jo litt autistisk enda og leker helst med sitt ved siden av de andre som leker med hverandre. Men det er jo noe annet. Dette var jo en blid hund som lekte med. Hun ble jo hindret i å leke noe særlig, så hva som kunne bli "for voldsomt" fikk jeg ikke helt tak i. Men egentlig skulle jeg gjerne visst det. For er det slik at staffer ikke kan omgåes andre hunder fordi de er for voldsomme, er det jo for gæli da. (Nå har jeg sikkert tråkka i salaten med begge beina :icon_redface: ).

Sånn helt personlig har jeg jobbet mye med meg selv for å komme over en overdreven respekt for alle hunder med "firkantet" hode og ditto kropp. Erfaringen tilsier at de aller fleste jeg har møtt er noen kosete, godlynte, sikleslafsehunder. Men det er mot meg. Jeg er enda rimelig skeptisk til å la hundene mine omgåes disse såkalte vokter- og/ eller kamphundrasene (visste dere forresten at Bedlingtonterrierne ble brukt som kamphunder en gang i tiden?), men vil veldig gjerne få masse erfaring på at jeg bare tøyser og at fordommene mine er totalt ubegrunnet. Av en eller annen grunn tror jeg det vil være enklere, enn å få meg til å tro på flexilinens fortreffelighet. :wub: Men noen underskriftkampanje er jeg ikke klar for enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare uthever det jeg skrev jeg...

det er jo lov å ha dem som ble født i landet før forbudet kom. ingen som avlives. men de kastreres...

Desverre er det nok slik at ulovlige pit'er og amstaffer blir holdt ulovlig, som er født etter forbudet. Tispa som jeg har hatt mye hos meg er 13 mnd, og hun har 9 søsken som bor rundt om i landet. Jeg er personlig ikke for å holde disse bikkjene, fordi jeg syns det er egoistisk med tanke på at dyret faktisk kan bli drept. Meen på en annen side har jeg hatt henne på kurs og treningsgrupper det siste halve året og hun er super! Både sosial og lydig hund dette. Har til og med hatt henne med på ridetur :icon_redface: uten at hu reagerte på hesten. Men hun er fortsatt en valp så mye negativt kan skje, men jeg tror på å forme hunden, sosialisere og trene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... at, hva da? Jeg forsto ikke hva du mente med dette argumentet, jeg. Tror du at du kan bruke stor bokstav i begynnelsen av setningene dine? Jeg klarer bare ikke å få sammenhengen når alt skrives i en eneste dur.

Det blir argumeter med at staffen har rett på ett godt liv. Det får den jo, men ikke under lovlige omstendigheter i Norge. Got it?

Og JA, jeg har en tendens til å dure i vei når jeg har så mye på hjertet at det må ut FORT før peanøtt hjernen har glemt det;) Skjønner godt at mine innlegg blir rotete... Skjerpings!

Og ellers så stiller jeg meg litt uvitende til akkuratt HVORFOR denne rasen er forbudt. Jeg hadde ikke gjort noe for å forby den hvis den fremdeles var lovlig. Men det jeg vil frem til er at det er vel noen "kloke" (tolkes som man vil) hoder som har kommet frem til dette forbudet. Og jeg mener ABSOLUTT IKKE at denne rasen angriper mere enn andre, men heller at vilken som helst hund kan gjøre dette med feil behandling... Men disse hundene har vel kanskje en kortere lunte enn andre??! hva vet vel jeg;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg mener ABSOLUTT IKKE at denne rasen angriper mere enn andre, men heller at vilken som helst hund kan gjøre dette med feil behandling... Men disse hundene har vel kanskje en kortere lunte enn andre??! hva vet vel jeg;)

Jeg har lest at denne rasen er en av de få hundene som blir brukt som terapihunder i USA fordi de har så god tålmodighet. De er kjent for å ha kort lunte når det kommer til hunder av samme kjønn, men eneste forskjellen på en pit/staff og en retriver, er at den ikke slipper når den først biter slik som andre hunder. Er fullstendig klar over at når bikkjer først biter, så er de blokkert (!) men hvis man tar hensyn til disse tingene, går kurs og oppdrar bikkja ordentlig, burde det ikke være noe problem å ha et skikkelig hundehold, enten det gjelder en BC eller en staff!?

Tror problemet er at mange unge og uerfarne mennesker kjøper disse hundene som penisforlengere- og mange av disse mennekene er kanskje i et dårlig miljø fra før av. De har ikke penger til å gå kurs og har heller ikke erfaring nok til å oppdra bikkja skikkelig- slik at den får selvtillit ovenfor voksne, barn og andre dyr. En hund er ikke født ond..

Får ta meg selv i forsvare rasen nok en gang :icon_redface: føler bare at de er så misforstått.

PS: Hunden som biter mest, ifølge en statistikk jeg leste (husker ikke helt hvor), er Golden Retriver :wub:

Rottweilers and Pit Bulls were involved in 60 percent of the 27 dog bite fatalities that occurred in 1997 and 1998. Rottweilers were involved in 10 deaths, and Pit Bulls were involved in 6.

Dette gjelder i USA, men det sier mer om eiere enn hund føler jeg, hvertfall når dette like mye gjelder Rottweiler, som pit og staff.

Kilde: http://www.dogbitelegalcenter.com/resource...statistics.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: Hunden som biter mest, ifølge en statistikk jeg leste (husker ikke helt hvor), er Golden Retriver :icon_redface:

Jeg har lest at dachsen biter mennesker oftest, men det blir likevel litt feil å sammenlikne. Det sier vel heller noe om at endel mennesker med dachs ikke tar hundeholdet sitt helt på alvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest at dachsen biter mennesker oftest, men det blir likevel litt feil å sammenlikne. Det sier vel heller noe om at endel mennesker med dachs ikke tar hundeholdet sitt helt på alvor.

Så når dachs biter, så er det eierene som ikke tar hundeholdet sitt alvorlig, men om en amstaff rister litt i en annen hund, så er rasen farlig og bør forbys? :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ganske merkelig at jeg kan ikke skaffa meg en amstaff ifølge norsk lov, men viss jeg f.eks ville hatt meg 5 stk caucasian ovcharka så er det ingen som hadde reagert, ikke det at jeg mener denne rasen også bør forbys men setter ting litt i perspektiv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så når dachs biter, så er det eierene som ikke tar hundeholdet sitt alvorlig, men om en amstaff rister litt i en annen hund, så er rasen farlig og bør forbys? ;)

Amen!

Tidligere her lagde jeg en tråd om ei bikkje jeg kjenner som biter folk som om vi skulle vært tyggeleken dens. Det er liksom helt greit det, at små terrier tasser biter til blods, men GUD forby om en amstaff gjør det! Ah huffameg! Selvfølgelig kan en amstaff gjøre større skade enn en yorkie, men hvor ofte er det egentlig at de faktisk er aggressive? Det er fordi de ikke har fått oppdragelse og oppfølging, som ville fått en hvilken som helst annen rase til å bite også. Så hvorfor skal denne hunden forbys?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så når dachs biter, så er det eierene som ikke tar hundeholdet sitt alvorlig, men om en amstaff rister litt i en annen hund, så er rasen farlig og bør forbys? ;)

Nå var det snakk om å bite mennesker og ikke "riste litt" i en annen hund, som du kaller det. Jeg står fremdeles for at jeg tror at grunnen til at dachser er overrepresentert når det gjelder å bite mennesker, skyldes uoppdragenhet, og ikke at de er spesiellt glade i å tygge på folk. At du trekker konklusjonen om amstaffen utfra min info om dachsen, får du stå for selv. Personlig ville jeg nok heller lappet sammen bittskader etter en dachs enn en amstaff, men det kan det jo hende jeg er alene om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det snakk om å bite mennesker og ikke "riste litt" i en annen hund, som du kaller det. Jeg står fremdeles for at jeg tror at grunnen til at dachser er overrepresentert når det gjelder å bite mennesker, skyldes uoppdragenhet, og ikke at de er spesiellt glade i å tygge på folk. At du trekker konklusjonen om amstaffen utfra min info om dachsen, får du stå for selv. Personlig ville jeg nok heller lappet sammen bittskader etter en dachs enn en amstaff, men det kan det jo hende jeg er alene om.

Skal man følge logikken din, så må man forby alle raser med litt tyngde i bittet da.. Og personlig så syns jeg det er hakket værre med ei bikkje som ikke liker folk enn ei bikkje som ikke liker andre bikkjer. Samme om det er pga medfødt dårlig mentalitet eller dårlig oppdragelse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo lov å ha dem som ble født i landet før forbudet kom. ingen som avlives. men de kastreres...

Dette var nytt for meg... Kan du fortelle meg hvordan dette foregår?

Tispa som jeg har hatt mye hos meg er 13 mnd, og hun har 9 søsken som bor rundt om i landet. Jeg er personlig ikke for å holde disse bikkjene, fordi jeg syns det er egoistisk med tanke på at dyret faktisk kan bli drept.

Hvorfor holder du en slik hund da?

Og forventer du å bli tatt seriøst ang. en lovforandring, når du selv åpenbart ikke er villig til å følge norsk lov?

Jeg tar ihvertfall ikke sånt seriøst, synes greia blir helt latterlig...

Og ellers så stiller jeg meg litt uvitende til akkuratt HVORFOR denne rasen er forbudt.

---

Men det jeg vil frem til er at det er vel noen "kloke" (tolkes som man vil) hoder som har kommet frem til dette forbudet.

I hundeloven av 2003 [1] [2] ble ytterligere to hunderaser forbudt i Norge. Mot fagfolks protester og basert på "udokumenterte påstander og sære teorier" forleder en håndfull lobbyister med private særinteresser et lite hundekyndig justisdepartement til å foreslå forbud av tsjekkoslovakisk ulvehund, en rase departementet innrømmer det ikke hefter noe negativt ved. Norge er det eneste land i verden hvor rasen er forbudt.

Du kan lese mer her...

Personlig ville jeg nok heller lappet sammen bittskader etter en dachs enn en amstaff, men det kan det jo hende jeg er alene om.

Tja... Nå synes jeg personlig er er kjipolainen (finsk uttrykk) å bli bitt av hund uansett.

Men en hund som biter og holder, lager mindre skade enn en som "sakser".... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Golden og dachs topper statistikken for biteskade på mennesker (golden i fjor, dachs i år, statistikken kommer fra USA og er kun basert derfra) er fordi det er de to mest populære, kjøpte og eide hunderasene der.

Angående amstaffen så mener jeg at det er flere dårlige hundefolk som anskaffer seg rasen pga dens bakgrunn, utseende og lignende. Det resulterer i at hundene skjeldent kommer til en koselig familie, men en ung gutt som bruker hunden som penisforlenger og rett og slett ikke har så mye peiling på hunder.

Det er forresten ikke registrert noen flere bitt på mennesker siden amstaffen ble ulovlig i norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor holder du en slik hund da?

Og forventer du å bli tatt seriøst ang. en lovforandring, når du selv åpenbart ikke er villig til å følge norsk lov?

Jeg tar ihvertfall ikke sånt seriøst, synes greia blir helt latterlig...

Jeg holder ikke en slik hund. Jeg hjelper en eks med den. Du mener at jeg skal melde fra til politiet og avlive den? Jeg ville ALDRI skaffet meg en slik hund selv, men sender ikke en hund jeg er glad i, i døden fordet. De er fine bikkjer, ulovlige eller ikke. Jeg har høy respekt for loven jeg og jeg respekterer også andres meninger i saken. Kjenner til og med folk fra politiet som ikke lager noen sak ut av det fordi de syns bikkja er så fin.. Hadde hun vært farlig, ville jeg satt sprøyta selv, det skal jeg love deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forresten ikke registrert noen flere bitt på mennesker siden amstaffen ble ulovlig i norge.

Så bra... Hvor mange var det før forbudet da?

men sender ikke en hund jeg er glad i, i døden fordet.

Ser den. Men man gjør ikke saken bedre av å ikke følge loven. Dessverre.

Jeg har høy respekt for loven jeg og jeg respekterer også andres meninger i saken.

I beg to differ...

Kjenner til og med folk fra politiet som ikke lager noen sak ut av det fordi de syns bikkja er så fin..

Tjenesteforsømmelse kalles det. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...