Gå til innhold
Hundesonen.no

V&H-forhandlere som deler opp blokkene for deg?

M.J

Recommended Posts

Skrevet

Hei!

Jeg lurer på om noen her vet om forhandlere av vom og hundemat i Oslo-området som deler opp tjuekilosblokken for deg?

Hundene mine har til nå fått halvkilospølser, men jeg har innsett at dette blir veldig dyrt i lengden og har lyst til å begynne å kjøpe blokker istedet(15 kr dagen med pølser kontra ca. 7,5 kr per dag med blokk). Jeg har forsøkt å dele opp et par blokker på egenhånd, men siden jeg er en superkløne har dette gått særdeles dårlig og det hadde derfor vært veldig praktisk om det fantes forhandlere som har mulighet til å dele de opp. :)

Guest Kåre Lise
Skrevet

Alternativt kan du vurdere 5 kg pølser, de er bare litt dyrere enn blokkene og mye billigere enn 1/2 og 1kg pølser. lønnsomheten på blokker går lett opp i vinninga med å betale for deling i forhold. 5kg pølsene har jeg god erfaring med selv og fra mine kunder at de er lette og kløyve i frossen tilstand til i passe biter.

Skrevet

jeg har aldri sett 5kg pøsler hvor får man tak i det? Og hvor mye koster det? jeg er fortsatt nysgjerrig på hvor man for ferdig oppdelt 20 kilos?

Guest Kåre Lise
Skrevet
jeg har aldri sett 5kg pøsler hvor får man tak i det? Og hvor mye koster det? jeg er fortsatt nysgjerrig på hvor man for ferdig oppdelt 20 kilos?

Jeg tror ikke det er mange som deler rundtom, det krever plass, utstyr og hygiene. 5kg får du hos forhandleren din. Hvis de ikke har inne kan du sikkert spørre om de kan ta det inn.

Skrevet

Thomas delar upp om du ber honom :icon_redface: Kan ta in 20 kilos, men säljer 5 kg till ungefär samma pris.

Skrevet
Alle dyrebutikkene som selger V&H som jeg har vært innom, har også solgt 5kgs pølser. Og det var ganske lett å få oppdelt og sånn.

ÅÅ du som bor i bærum kan du fortelle meg hvor? og hvor mye det kostet?

Skrevet

Jeg har ikke sett 5kgs blokker med vom her i Oslo jeg. Har heller ikke spurt om det. Hvor har du sett det Siri? Har de det på hundebutikken på Grønland?

Skrevet
Thomas delar upp om du ber honom :lol: Kan ta in 20 kilos, men säljer 5 kg till ungefär samma pris.

Og det er sånn ca hvor mange kroner? :D

Guest Belgerpia
Skrevet

Det billigste alternativet er å få "pappa" å kjøre deg til Trøgstad for å hente mat FØR den er frosset - bare å ringe Magne å spørre hvilken dag han lager mat, og så si hvor mye du skal ha - så setter han det utenfor frysa - så kan du hente, betale kontant på stedet og så dra hjem og dele i passe posjonsposer.

Selv pakket jeg 60 kilo på en halvtime så det går fint.

Skrevet
Det billigste alternativet er å få "pappa" å kjøre deg til Trøgstad for å hente mat FØR den er frosset - bare å ringe Magne å spørre hvilken dag han lager mat, og så si hvor mye du skal ha - så setter han det utenfor frysa - så kan du hente, betale kontant på stedet og så dra hjem og dele i passe posjonsposer.

*klippe og snippe litt*

Spørs vel strengt tatt hvor i landet du bor vil jeg påstå, tvilsomt at det blir så veldig lønnsomt å ta en svipptur for oss på vestlandet og nord- norge for den saks skyld :)

Edit: så underoverskriften nå. Never mind min lille frustrasjon over å ikke bo nærme nok til å gjøre det :)

Skrevet
Jeg har forsøkt å dele opp et par blokker på egenhånd, men siden jeg er en superkløne har dette gått særdeles dårlig og det hadde derfor vært veldig praktisk om det fantes forhandlere som har mulighet til å dele de opp. :)

Jeg bodde tidligere i Oslo og hadde dårlig med plass, men jeg klarte likevel på et vis å dele opp 20-kilosblokker. Det enkleste er å halvtine dem og deretter bende løs biter med en tykkbladet tollekniv og en hammer. Dette kan man gjøre i flere omganger ettersom kjøttblokka tiner, slik at man "hakker vekk" jevnt og trutt ettersom man klarer å få kniven igjennom.

Men jeg må innrømme at selv om jeg nå bor på småbruk utenfor Oslo og har plenty fryseplass - og attpåtil sleggeøks og hoggestabbe - så kjøper jeg nå 5-kilospølser. Og det gjør jeg til tross for at jeg nå har tre hunder, og ikke én slik jeg hadde i Oslo... :)

Skrevet
Og det er sånn ca hvor mange kroner? :)

20 kilo i 5-kilosförpackningar kostar 400

Blokk på 20 kg kostar 300

Skrevet

OK, takker for svar. :lol:

Noen som vet hvor man kan få kjøpt femkilospølser i Oslo, da? De butikkene jeg har vært innom har kun halvkilospølser eller tjuekilosblokk(og de aller fleste har kun frysemuligheter til halvkilospølsene). Når jeg tenker meg tror jeg kanskje at jeg har sett det hos Brukshunden. Noen som vet om de har det der? :lol:

Skrevet
OK, takker for svar. :lol:

Noen som vet hvor man kan få kjøpt femkilospølser i Oslo, da? De butikkene jeg har vært innom har kun halvkilospølser eller tjuekilosblokk(og de aller fleste har kun frysemuligheter til halvkilospølsene). Når jeg tenker meg tror jeg kanskje at jeg har sett det hos Brukshunden. Noen som vet om de har det der? :lol:

Ringe og spørre kanskje? :)

Skrevet
Ringe og spørre kanskje? :lol:

Selvfølgelig, men jeg tenkte å høre her først slik at jeg kanskje slipper det...(Å ringe er skumle greier :lol:)

Skrevet
Selvfølgelig, men jeg tenkte å høre her først slik at jeg kanskje slipper det...(Å ringe er skumle greier :lol:)

Kjenner den følelsen :lol:

Skrevet

Har tidligere vurdert å kjøre ned å hente fersk selv, men da frysekapasiteten gjør at jeg ikke får plass til mer enn ca 20 kg, vil jeg bruke mer i diesel og bompenger enn at det blir verdt det. Hvis vi er flere som er interessert i å få det ferskt, kunne man vel gått sammen? Jeg har tilgang på varebil som rommer relativt mange 20kg bakker. Er man flere og spleiser på kjøreutgiftene vil vel de fleste tjene på det vil jeg tro? Noen som er interessert?

Skrevet
Har tidligere vurdert å kjøre ned å hente fersk selv, men da frysekapasiteten gjør at jeg ikke får plass til mer enn ca 20 kg, vil jeg bruke mer i diesel og bompenger enn at det blir verdt det. Hvis vi er flere som er interessert i å få det ferskt, kunne man vel gått sammen? Jeg har tilgang på varebil som rommer relativt mange 20kg bakker. Er man flere og spleiser på kjøreutgiftene vil vel de fleste tjene på det vil jeg tro? Noen som er interessert?

Jeg er! Minuset er at jeg har ikke bil, så noen snille sjeler må komme helt hit med det.

Skrevet

Jeg er også interessert! Jeg har heller ikke bil, men har mulighet til å evt. hente det i Oslo-området.

Skrevet
OK, takker for svar. :blink:

Noen som vet hvor man kan få kjøpt femkilospølser i Oslo, da? De butikkene jeg har vært innom har kun halvkilospølser eller tjuekilosblokk(og de aller fleste har kun frysemuligheter til halvkilospølsene). Når jeg tenker meg tror jeg kanskje at jeg har sett det hos Brukshunden. Noen som vet om de har det der? :wub:

Du kan kjøpe 5-kilos-pølser på Dyresjappa på Thorsov. De har det ikke inne til vanlig, men kan bestille for deg. Bestilling går tirsdager, og da får du det torsdag. Må hentes på torsdag, da de ikke har plass til å oppbevare det i fryseren over flere dager. Pølsene koster 90 kr.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...