Gå til innhold
Hundesonen.no

Picasa - virusvarsel -bilder


PsychoLynx

Recommended Posts

Ei venninne har bildene sine liggende på picasa fotogalleri og lagringsenhet. Hun legger dem ut i bloggen, og hos henne funker dette helt fint. Jeg derimot får kun opp røde kryss om jeg går inn på siden hennes.

Det jeg da har gjort videre er å gå inn på egenskaper på bildet, finne direkte link og åpne denne i et nytt vindu. Da kommer bildet frem både i nytt vindu, og det dukker opp på hjemmesiden neste gang jeg oppdaterer siden.

MEN, i tilegg til at bildet åpner seg når jeg henter direktelinken, så roper Norton ut at dette er forbundet med fare! JEg tittet videre inn på hva slags fare det er snakk om, og der står det

Trusselrapport

Totalt antall trusler som ble oppdaget: 1

Virus (hva er dette?)

Oppdagede trusler: 1

Her finner du en fullstendig liste:

Navn på trussel: Trojan.Giframe

Plassering: http://lh6.ggpht.com/_P0TlxCObsfU/SZ9E5TBF...vw/s400/cry.png

JEg blir skeptisk til alt som innebærer ordene virus, trojan og trussel når det kommer til pc. Noensom vil berolige meg??

(det som står under Plassering i quoten der er jo linken til bildet... )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei venninne har bildene sine liggende på picasa fotogalleri og lagringsenhet. Hun legger dem ut i bloggen, og hos henne funker dette helt fint. Jeg derimot får kun opp røde kryss om jeg går inn på siden hennes.

Det jeg da har gjort videre er å gå inn på egenskaper på bildet, finne direkte link og åpne denne i et nytt vindu. Da kommer bildet frem både i nytt vindu, og det dukker opp på hjemmesiden neste gang jeg oppdaterer siden.

MEN, i tilegg til at bildet åpner seg når jeg henter direktelinken, så roper Norton ut at dette er forbundet med fare! JEg tittet videre inn på hva slags fare det er snakk om, og der står det

JEg blir skeptisk til alt som innebærer ordene virus, trojan og trussel når det kommer til pc. Noensom vil berolige meg??

(det som står under Plassering i quoten der er jo linken til bildet... )

Gå inn på mitt galleri da? Se om du får samme respons da. For så vidt jeg vet har jeg ingen virus på min picasa...  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg googler trojan.giframe, får jeg opp dette:

"Trojan.Giframe is a heuristic detection to identify infected GIF images that may contain HTML tags crafted to redirect users to malicious websites."

Siden det er snakk om infiserte gif-filer, kommer det neppe fra picasa, og jeg antar at det ikke ligger i selve bildene heller, men i en gif-fil på siden (med mindre hun har lastet opp bildene sine i gif eller png-format). Jeg ser du har linket til en .png-fil, den ser ikke ut til å være et vanlig familiebilde med mindre navngivningen hennes av bildene er noe spesiell. Cry.png ser gir mer assosiasjoner til en smiley-lignende fil. Jeg ser at det andre steder har ligget i en smiley f.eks. Jeg ville startet med å sjekke hennes maskin for trojan.giframe, og gjerne kjøre removal for sikkerhets skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå inn på mitt galleri da? Se om du får samme respons da. For så vidt jeg vet har jeg ingen virus på min picasa...  :)

Bildene dine får jeg opp....

Breton: Hmmm... Så på en enkel måte bør jeg unngå å se på de bildene til hun evnt får sjekket maskinen sin? Tror ikke hun har gjort noe annet enn å legge bildene over fra kamera til pc og så lastet opp på picasa...

Åssen funker evnt sånn på hennes maskin da?

Jeg gikk jo selvfølgelig inn på det bildet der, og endte opp med å se bildet av sønnen hennes. Ikke noe smily eller andre ting.

Men, det samme som dette opplevde jeg i bildetråden til den svarte schæfern Nemi her inne også.

Det var i DETTE innlegget det var problemer da... Som dere ser er det flere som har kommentert at de ikke ser bildene. Men at det er ordnet. Her også fikk jeg se bildene om jeg kopierte linken ut fra egenskaper og åpnet i nytt vindu. Desverre kan jeg ikke huske om det kom opp noe virusvarsel da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anta at trojaneren f.eks. kan "hekte" seg på via bildene fra picasa, men at den altså ikke ligger i selve picasa om du skjønner hva jeg mener.

Når jeg klikket på linken din (mot bedre vitende egentlig), fikk jeg opp en smiley, ikke noe barnebilde. Jeg er ikke så stø på webalbumene til picasa (bruker av og til programmet, men ikke den funksjonen), men kan det tenkes at smileyen ligger i et kommentarfelt e.l.? I så fall behøver den ikke komme fra hennes maskin, men fra en annen som har lagt inn kommentar. Hun bør gå over kildekoden sin og luke ut cry.pgn om den ligger noe sted på siden, deretter ville jeg anbefale å gjennomsøke maskinen hennes og kjøre removal for sikkerhets skyld. Du bør vel være trygg siden norton sier fra, men jeg ville nok holdt meg unna just in case. Selv skal jeg kjøre removal nå for å være på den sikre siden.

Vil anta at det samme kan ha vært tilfelle for tråden du linket til. Om noen har fjernet den relevante smileyen, vil problemet være borte. Det trenger altså ikke ha vært noe galt med noen av bildene i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... Ja vet du. Jeg så nå etterpå at den linken som kom opp som advarsel der, IKKE var den jeg klikket på. Altså barnebildet. Tror ikke smilyen ligger i et kommentarfelt eller noe.

Men, ta en titt på siden her da... http://hakino01.wordpress.com/ Får dere opp bilder??

Hun selv får dem jo opp uten problemer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å fader... Hmmm. Men, når jeg åpner kun et enkelt innlegg, uten smilyer i, burde ikke bildene DA blitt åpnet om problemet ligger der? eks: http://hakino01.wordpress.com/2009/03/27/b...omme-gorm-birk/

Og om smilyene ER problemet, burde det ikke da vært et problem på min wordpress også? Eller er det liksom kombinasjonen picasa album og wordpress smil som er saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... Ja vet du. Jeg så nå etterpå at den linken som kom opp som advarsel der, IKKE var den jeg klikket på. Altså barnebildet. Tror ikke smilyen ligger i et kommentarfelt eller noe.

Men, ta en titt på siden her da... http://hakino01.wordpress.com/ Får dere opp bilder??

Hun selv får dem jo opp uten problemer...

I innlegg med smileyer får jeg ikke opp bildene, men innlegg uten smileyer fungerer fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, nå er vi egentlig godt utenfor min kompetanse, så nå må jeg gjette litt. Jeg er enig i det logiske at et innlegg uten smiley burde vist bildene, og jeg aner ikke hvorfor det er som det er. Jeg prøvde meg også frem litt med å se på innlegg uten å finne noe klart mønster for når bildene ikke vistes.

Grunnen til at det ikke er et problem på din blogg kan være at den aktuelle smileyen ikke finnes i din blogg, bare mange andre smileyer. Vet at trojaneren har skjult seg i enkeltsmileyer på forumer også, noe som har gjort at folk ikke har sett deler av innholdet på forumet (andre deler enn selve smileyen, altså akkurat som på bloggen hennes). Tror som jeg har sagt før at picasa ikke har noe med saken å gjøre, antar at det ville vært kjent om programmet produserte trojanere (med mindre Picasa ble lastet ned fra en luguber side). Antar derfor fremdeles at trojaneren enten er på hennes maskin eller på noen av de som har lagt inn kommentarer sin maskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når folk legger inn bilder på Google Album så hender det at bokstaver som æ ø å blir brukt i filnavn, bokstaver og tegn som ikke hører hjemme i webadresser...

Når man da skal linke til bilder og linken inneholder æøå eller andre tegn, så får man rødt kryss...

Problemet kan like gjerne være Norton som er like hypokonder som det alltid har vært...

Fikk opp denne meldingen i sta når jeg googlet etter noe, å skulle inn på hundemarkedet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skjønner jeg IKKE noe.. Nå fikk jeg plutselig opp "alle" bildene til Hanne, minus to stk som JEG har sendt henne, o som heter ulv9 og ulv13 som navn... Mens alle de andre, jeg IKKE har fått opp før, kom opp nå..

hummm... :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...