Gå til innhold
Hundesonen.no

Staff, blodprøve og papirer


busy

Recommended Posts

Lurer på hvordan loven er ifht kjøp av staffordshirebull terrier. Prøvde å søke for å se om det allerede var en tråd på dette, men fant ingen.

Er det kun det som står i kjøpskontrakten som gjelder? Eller er oppdretter påbudt å sende inn blodprøve? Er det vanlig at oppdretter tar blodprøve, og om h*n ikke har gjort så, har det noe betydning for valpekjøper at de tar hunden med til vetrinær og tar blodprøve etter at hunden er kommet til nye eiere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant dette på ei venninnes hjemmeside, jeg anser henne for å ha ganske god oversikt på staffene. (Link)

*Staffen skal koste mellom 9.-12.000 kr.

*Foreldrene skal være testet mot L2-HGA og HC/PHPV.

*Foreldrene bør også være HD/AD røngtet.

*Valpene skal være registrert i NKK eller annen samarbeidende klubb ved kjøp fra utlandet, slik at det følger med stamtavle.

*Valpene skal ha fått vaksine, id-chip og helseattest innen de flytter.

*Mor og valper skal være tatt blodprøve av før valpene flytter.

Ellers kan du ta kontakt med raserepresentanten, nummer og adresse finner du nederst på siden jeg linket til :lol:

Vet ikke om det hjelper deg noe, men det var det jeg fant i farta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpekjøper kan ikke ta blodprøve av valpen.

Det skal tas blodprøve av mor og far og alle valpene, for å sjekke at mor og far virkelig er mor og far til valpene. Også må mor og far være registrert som staffordshire bull terrier i et anerkjent register (for eksempel NKK), for at valpene skal bli ansett som SBT.

En blodprøve kan ikke si noe om hvilken rase en valp er, den kan bare stadfeste foreldreskap ved hjelp av blodprøve fra foreldredyrene.

Hvis du for eksempel skal kjøpe en valp fra Sverige, må disse blodprøvene foretas før valpen kommer til Norge.

En staff hvor det ikke er foretatt blodprøver vil ikke bli registrert i NKK, og en staff som ikke er registrert i NKK får eier et dokumentasjonsproblem på den dagen politiet stopper dere og spør hva det der er for noe.

Dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpekjøper kan ikke ta blodprøve av valpen.

Det skal tas blodprøve av mor og far og alle valpene, for å sjekke at mor og far virkelig er mor og far til valpene. Også må mor og far være registrert som staffordshire bull terrier i et anerkjent register (for eksempel NKK), for at valpene skal bli ansett som SBT.

En blodprøve kan ikke si noe om hvilken rase en valp er, den kan bare stadfeste foreldreskap ved hjelp av blodprøve fra foreldredyrene.

Hvis du for eksempel skal kjøpe en valp fra Sverige, må disse blodprøvene foretas før valpen kommer til Norge.

En staff hvor det ikke er foretatt blodprøver vil ikke bli registrert i NKK, og en staff som ikke er registrert i NKK får eier et dokumentasjonsproblem på den dagen politiet stopper dere og spør hva det der er for noe.

Dessverre

Ja var det jeg og trodde, men er en oppdretter pliktig til å ta blodprøve(la oss si at valpene allerede er født og solgt til uvitende mennesker). Så det jeg spør om er om man har et staffe kull, er man da pliktig til å ta blodprøve, eller kan oppdretter faktisk si at de ikke orker det, og om det ikke står noe i kjøpskontrakten så er det vell lite kjøper kan gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja var det jeg og trodde, men er en oppdretter pliktig til å ta blodprøve(la oss si at valpene allerede er født og solgt til uvitende mennesker). Så det jeg spør om er om man har et staffe kull, er man da pliktig til å ta blodprøve, eller kan oppdretter faktisk si at de ikke orker det, og om det ikke står noe i kjøpskontrakten så er det vell lite kjøper kan gjøre...

Det må foretas blodprøve for å få kullet registrert i NKK.

Om de ikke er interessert i det (som jo er rimelig rart, siden det er en trygghet for å kunne bevise at hunden er lovlig rase), vet jeg ikke om det står noe i juridisk regelverk/politivedtekter.

Men det sier nå en god del om oppdretter, i mine ører, om de tar så lett på at deres valpekjøpere i verste fall kan få hunden fratatt og avlivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja var det jeg og trodde, men er en oppdretter pliktig til å ta blodprøve(la oss si at valpene allerede er født og solgt til uvitende mennesker). Så det jeg spør om er om man har et staffe kull, er man da pliktig til å ta blodprøve, eller kan oppdretter faktisk si at de ikke orker det, og om det ikke står noe i kjøpskontrakten så er det vell lite kjøper kan gjøre...

Nå vet jeg ikke helt om jeg skjønner deg riktig, men forutsatt at jeg gjør det, så er det ingen som kommer og "tar" oppdretteren om h*n ikke tar blodprøver, alle sånne regler er jo 'bare' retningslinjer. Med mindre det står i kjøpskontrakten at valpene leveres med alle blodprøver tatt og vaksiner gitt, så er det nok ikke så mye kjøper kan gjøre. Men jeg kan ta feil, og som sagt er jeg ikke helt sikker på om jeg forstår deg riktig. Du kan godt sende meg en pm med litt mer info hvis du vil, så kan jeg se litt nærmere på det? Jeg kjenner flere som er godt inne i staffemiljøet :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte faktisk til NVH- genetikk og spurte om litt rundt dette. Den blodprøven som sendes inn blir ikke behandlet på noe vis. De lagrer blodet for å ha det i bakhånd om noen mistenker noe. Om blodprøven ikke er tatt, eller at hunden ikke blir registrert vil hunden være ulovlig å holde i norge.

Blodprøven må tas og sendes til NVH, når de mottar blodprøven gir de beskjed til NKK om at hundene kan registreres.

Andre tester på rasen har jeg ingen oversikt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miriam-du forstod meg nok rett :lol:

Lurer mest bare fordi jeg har hørt noen rykter som jeg håper ikke er noe i, men begynte da å lure. Og så skal noen venner av meg mest sannsynlig kjøpe seg staff, og da hadde det jo vært greit å vite hva som gjelder når det kommer til denne blodprøven.

Men blodprøven må vell ikke taes samtidig på alle valpene og mor og far?

NVH er norges vetrinær høyskole, sant?

Dobbeltpost mod. Einstein&Charlie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miriam-du forstod meg nok rett :)

Lurer mest bare fordi jeg har hørt noen rykter som jeg håper ikke er noe i, men begynte da å lure. Og så skal noen venner av meg mest sannsynlig kjøpe seg staff, og da hadde det jo vært greit å vite hva som gjelder når det kommer til denne blodprøven.

Men blodprøven må vell ikke taes samtidig på alle valpene og mor og far?

NVH er norges vetrinær høyskole, sant?

Dobbeltpost mod. Einstein&Charlie

Det er i hvert fall lurt å sikre seg mest mulig med en gang - jeg vet om et kull som fikk problemer med registrering da kullets far døde mens valpene var i valpekassa. Heldigvis hadde han vært brukt før, så de fikk bruke blod fra en tidligere parring. Men ut fra hva jeg forsto da, ønsket en ferske blodprøver tatt av mor og far og kullet samtidig.

Kontakt raseklubben, de har virkelig satt seg inn i dette og kan svare mye bedre enn oss.

Personlig synes jeg det er så "risikabelt" med en rase en kan bli fratatt om ikke papirene er i orden at jeg ville sikret meg i hue og ræva for at alt var på plass, og sørget for at alt som kunne gjøres og enda litt til ble gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man skal kunne stille en farskapssak må man ha blod fra mor, far og barn. Så om man har noe usikkerhet rundt dette må alle tas blodprøve av.

Slik jeg forsto det så var ikke dette et krav for å få de registrert, men kravet var at blodprøven måtte ligge hos NVH ( veterinærhøyskolen ) før man får utskrevet reg.bevis på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...