Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp! Jeg blir sprø av hunden min, problemer med nok aktivisering!


maja80

Recommended Posts

Jeg har en blandingshund på snart 3 år. Faren hans var rottweiler, og moren blanding av vorsthe, pointer og husky. Han har et herlig gemytt, glad i alt og alle og er veldig energisk. Det jeg sliter med er at han ikke klarer å aktivisere seg selv, han forventer hele tiden at det skal skje noe. Gjør det ikke det går han rundt og syter. Hver dag får han 2,3 turer, jeg trener apport, lydighet og legger ut søk både ute og inne for å stimulere han. Når min samboer passer han er han en rolig og grei hund som ikke syter. Men med en gang jeg kommer blir han stresset:(

Siden det er jeg som tar meg av alle turene, trening etc tror jeg det er derfor. Det er meg han forbinder med lek og moro. Min samboer som er vokst opp med hunder sier at Buddy blir rett og slett skjemt bort og at jeg gir han for mye. Dette er min første hund som jeg elsker over ALT på jord, og jeg ønsker så klart at han ikke skal stresse pga meg. De 2 første årene var han mye syk, i tillegg til 2 korsbåndsoperasjoner så ja han har fått mye oppmerksomhet og jeg har skjemt han bort.

Men hvordan skal jeg trene på å ta livet med ro rett og slett? Hvordan skal jeg få han til å skjønne at han ikke trenger å hoppe opp hver gang jeg reiser meg, og følge meg som et frimerke? Jeg elsker hunden min, men ønsker meg et hundehold på mine premisser. Ikke et der Buddy bestemmer.. Jeg vil at han skal få mer respekt uten å måtte være hardhendt for det er det verste jeg vet! Når han begynner å syte har jeg begynt å sette meg i sofaen med en bok eller pc og bare overse han. Så venter jeg til han slapper av før vi gjør noe. Gjør jeg det rett? Takker for alle tips for dette begynner å bli slitsomt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La han ha en egen liggeplass og lær han komando for "gå og legg deg". Maser han så får han gå å legge seg og aldri,aldri la han oppnå noe med å gå og sutre og mase (verken kos eller trening). Det høres ut som han får nok aktivisering, så du må rett og slett lære han at inne slapper vi av selv om du er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ignorering høres ut som en god plan.

Masing kommer for det meste av at det fungerer - de gjør som de lærer. Så vil man endre på det så må man endre hvilke "belønninger" hunden oppnår for ulike adferder.

Kan vel kalle det å skjemme bort, men egentlig gjør bare hunden det den har lært fungerer. Fungerer det å stresse for oppmerksomhet så gjør de det.

Adferden vil nok øke i styrke når du endrer reglene, for hunden vil prøve hardere med det den tidligere har erfart fungerer - men overlever du det så avtar den når hunden ser det ikke fungerer.

Samme så kan du jo lære han å ligge og kommandere han tilbake til plassen om han spretter opp og fotfølger deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Da vet jeg at jeg gjør det rette. Overser han med en gang det blir mas, og har i tillegg forandret på rutiner slik at han ikke forventer at det skal skje noe på visse tidspunkt. Merker allerede en endring da han roer seg fortere ned. Merket også at han stresset mer da jeg begynte med å ignorere han, men så lenge det går rette veien er jeg fornøyd:)

Noen tips for å øke respekten hans for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hatt hunder som har i en periode vært aktive innendørs og min løsning har vært å ikke gjøre noe innendørs, ingen leker liggende, ingen søksøvelser, ingen klikkertrening, ingen noesomhelst. Inne = kjedelig. Det har iallefall fungert fint på alle mine hunder, de har vært veldig rolige innendørs som voksne. Det mest stressende Buffy gjør inne er at hun en gang iblant kommer bort for å få kos... Hun følger heller ikke etter meg fra rom til rom, om det da ikke er noe hun tror kan skje snart, tur feks.

Edit: Når hunden har blitt rolig inne så kan du selvfølgelig ta opp igjen litt aktivitet inne, så sant det ikke fører til at den stresser seg opp igjen og forventer aktivisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først vil jeg bare si at du IKKE vil ha hund som aktiviserer seg selv :-P Jeg eier selv en slik hund, og det er overhodet ikke positivt hehe... Når gutta ligger å syns synd på seg selv fordi de ligger "alene" ute, så er f eks tispa mi veeldig opptatt med å gjøre om i "mammas" tujaer, lage noen hull, eller gnage på gjerdet. Så trust me, det du vil ha, er en som ikke klarer tenke før du sier hva hunden skal gjøre.... ;-)

Ellers er jeg enig med de over, be bikkja gå å legge seg! Den får mer enn nok aktivisering :) Grunnen til at kjæresten din evt får mer respekt, er nok bare fordi han ikke står på pinne for hunden hele tiden. Du får dårlig samvittighet, og følger bikkja, mens hos kjæresten så er det hunden som må vente. Overser du den mer, og krever litt mer, så vil du nok se den forandre seg fort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...