Gå til innhold
Hundesonen.no

Klippe ned

Kristina

Recommended Posts

ja, men så er det all snøen som fester seg da. Og om det blir snn vinter som i fjor, med null snø, da blir det hvertfall ett ********.

klippe henne kort på bena så plager ikke snøen henne så mye, også kan du prøve å smøre vasselin i pelsen når det er snø, har hørt at da får ikke hunden så mye snøkuler(har ikke prøvd det selv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klippe henne kort på bena så plager ikke snøen henne så mye, også kan du prøve å smøre vasselin i pelsen når det er snø, har hørt at da får ikke hunden så mye snøkuler(har ikke prøvd det selv).

da kan jeg liksågodt klippe ned hele bikkja. tenk så dumt det ser ut nedkipt. også får jeg jo ikke stillt uansett. Så hva er vitsen med resten av pelsen da? Beina vil jo da være kortere enn resten av kroppen en lang tid framover. klipper jeg ned hele vokser det hvertfall gjevnt ut igjen

benedicte: ja, hadde hu bare hatt så glatt pels som nuffer så. men hu har jo mer ragg. pelsen hennes er akkuratt som en borrelås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har planer om å klippe ned lunah da jeg ikke har tenkt å drive med utstilling. Pelsen er ganske håpløs til bruks og sånnt. Og vi som er såå mye i skogen, da sier det seg selv at pelsarbeidet blir ett ********, for å si det mildt.

Kun på den lille spor-økta vi hadde i stad festa det seg masse, masse pittesmå frø i pelsen hennes, blader, gress og alskens dritt.

Og all den sanda hu drar inn. Vi støvsuger hver dag!

Men er det litt dumt og klippe henne ned nå rett før vintern? Hu vil selvøflgelig få ett dekken da..

Og når snøen kommer, så vil det feste seg sånne snøklumper i pelsen, som tar årevis å få tint igjen. Vi kommer til å ha basseng her inne.

Burde jeg klippe hu ned? Eller burde jeg vente til våren?

Pelsen vokser jo ut igjen da. Etter 1 år er den i full lengde igjen.  

Men når jeg ikke skal stille ut, så ser jeg egentlig ikke noe poeng i å ha masse pels på hu.

Og jeg tenker jo liksom litt sånn da, hvorfor skaffe seg en hund med masse pels når man bare klipper den ned? Da kunne jeg jo likeså godt kjøpt en korthåra hund!?

Men det var jo gemyttet jeg falt for.

Jeg har ikkeno i mot å børste hu allså - selvom det krever ganske mye børsting, men det er bare gøy.

Men nå skal vi begynne på sporkus snart, og se om det blir no brukshund ut av Lunah. Og da blir det utrolig dritt å sitte å pelle ut barnåler av pelsen hver dag...

Huff. Er litt usikker jeg nå allså. Syns hu er fin med all denna pelsen å da.

Klippe henne ned du! Så lenge dere skaffer et dekken til å ta den verste kulden og pissværet, så trenger du ikke tenke tanken på at hun skal fryse mer enn om hun hadde hatt full pels! :D Du får skjær som klipper så det står igjen godt over centimeteren,og husk at klipper du i pelsretningen, står det enda mer igjen enn om du klipper mot.. :wink: -grei måte å få litt frisyre på, om du kun har et skjær på maskinen.

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du klippe`a ned før vintern så gjør det nå! Da vil hu ha sjansen til å få igjen litt pels før vinter`n kommer :D

Vi klipper alltid Romeo for siste gang ca. september-oktober, og han har mer enn nok pels når våren kommer :P

Skal du klippe`a ned, så gjør det nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ja - det har nok vært lite struktur på tilværelsen på landet.  Han er svært lite interessert i lek. Har prøvd diverse leker, biteleker og dra-leker - men han skjønner ikke poenget. Apportering er også null interessant. Har tydeligvis ikke vært aktivisert med dette tidligere. Oppdaget i går kveld at jeg kan fremprovosere "krypingen" hans også hvis jeg bare står og jogger på stedet innendørs. Så det er noe med hoppingen/løpe-bevegelsen som gjør han redd eller usikker. Har ikke forsøkt med ball - men har noen tennisballer liggende - så skal prøve ut neste gang vi går ut. Hva angår turområder - så varierer jeg turene i helgene - da er det tid å kjøre til ulike steder  - mens i hverdagen blir det nok ofte litt de samme stiene siden jeg bor i skogkanten.   
    • Fordommene mine sier "vokst opp på landet uten mye rammer eller struktur, og heller ikke mye sosialisering og miljøtrening". Det trenger ikke å være riktig, men hvis det er tilfelle kan det ta ganske lang tid å venne seg til et nytt sted, nye folk og nye rutiner. Jeg ville startet med en fysioterapeut for å utelukke muskulære problemer, og så bare gitt det tid. En måned er ikke lenge å omstille seg på for en voksen hund. Prøv heller å aktivisere med lydighetsøvelser, triks, lek og søk. Hva skjer hvis du har ham løs og bare går? Går dere på samme sted, har du evt. mulighet til å prøve ulike områder? Ikke ofte jeg anbefaler ballkasting, men hvordan er han der?  
    • Han er en omplasseringshund som jeg tok over for en måned siden. Har tidligere bodd hos oppdretter på landet - hvor han har løpt i timesvis rundt i fjellene og på heiene. Det er ikke det fysiske det står på. Problemet nå er at jeg ikke får gitt han det han egentlig trenger. Jeg er selv ute og løper mye - og skulle gjerne hatt ham med. Men med en gang jeg begynner å løpe begynner han å "krype" og legger seg nesten umiddelbart ned.  Det er som om han blir redd når min fart blir stor...Eller at frekvensen på skrittene mine blir høyere enn vanlig gange. Har prøvd både med sele og ha han løs.  Ingen forskjell.  Har også prøvd å sette han i hanefot med en annen hund for å skape tryggere ramme og kanskje mer motivasjon - men ingen forskjell. Må være eneste engelske setter i Norge som ikke liker å løpe.... 😆
    • Yoshi fylte 3 år den 31. august og har begynt å bli voksen selv i hode. Siden sist har vi: Deltatt i og vunnet endel blåbær, til og med 2 cuper. Også plassert seg i åpen hopp. Kommet igjennom mer enn en offisiel hopp bane, og faktisk kommet på en 3. plass. Konkurrert hos søta bror, de hadde vist merkelig slalåm så Yoshi skjønte ikke hvordan den skulle passeres 😆 Vært på japaner spesialen og fått exc og ck (mye bedre en den gule i fjor). Begynt surfetrening
    • Er det tatt røntgenbilder? Er dette et nytt problem, har det oppstått plutselig, eller gradvis? Hvor mye tur får han til daglig? Hvor langt/lenge går dere? Går dere på samme sted hver dag, eller ulike steder?  Bruker dere alltid sele?  Det er slett ingen selvfølge at det ikke er noe fysisk galt selv om veterinær ikke finner noe. Jeg ville vurdert å få en hundefysio til å undersøke grundig.  Ellers avhenger det veldig av svarene på spørsmålene over. Det kan ha med ubehagelige opplevelser å gjøre, det kan være utstyret du bruker, det kan være fysisk ubehag eller noe i området han reagerer på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...