Gå til innhold
Hundesonen.no

Trondheim eller Trondhjem?


Tuskelusken

Recommended Posts

Skriver Trondheim, sier vel kanskje Trondheim og "Trånnhjæm".

(ang bokmålsformer minner dette meg om Røros (som plassen heter), mens østlendinger "konstant" sier RørÅS. Partisekretæren til AP heter Kolberg, men i nyhetene blir han konstant kallt for "Kållbær" ;) )...

Det har jeg også lagt merke til! ;) Jeg har alltid sagt RørOS, og blitt mobbet for det i Oslo for her sier de, som du også skriver, RørÅS. Da jeg var mindre snakket jeg en blanding av nordnorsk, trøndersk og Oslo-dialekt (hurra for nordnorske foreldre som slår seg ned i Trondheim hvor jeg ble født for så å flytte til Oslo når jeg hadde blitt gammel nok til å begynne å snakke, liksom ;) ), så da jeg var liten sa jeg Trånnhjæm. Nå når jeg er blitt voksen så har jeg lagt om til ren bokmål og sier Trondheim.

Hva med Tønsberg da? ;)

Min halvdel pirker på det fordi så mange vestfoldinger sier Tønsbærr/Tønspærr (ikl. meg)

*flir* Som nevnt over så er jeg litt målforvirret til tider, og det hender at jeg sier Tønsbærr om jeg snakker med noen som er derfra. Ellers heter det Tønsberg for det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men som ettertanke så sier jeg "By'n" i 99% av tilfellene ;)

Jeg sier Trondheim, når jeg omtaler byen ved navn..

..ellers er den bare "By'n" for oss som har Trondheim som den eneste byen i nærheten..

Helt enig, skriver Trondheim, men sier Byyy'n i de fleste tilfeller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver Trondheim, sier vel kanskje Trondheim og "Trånnhjæm".

(ang bokmålsformer minner dette meg om Røros (som plassen heter), mens østlendinger "konstant" sier RørÅS. Partisekretæren til AP heter Kolberg, men i nyhetene blir han konstant kallt for "Kållbær" :) )...

Jeg sier "Røros" og "Kållberg" :)

Hva med Tønsberg da? :o

Min halvdel pirker på det fordi så mange vestfoldinger sier Tønsbærr/Tønspærr (ikl. meg)

Jeg sier "Tønnsbærg".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...