Gå til innhold
Hundesonen.no

Forsikre en annens hund

BDD Girl

Recommended Posts

Hvordan stiller det seg, å forsikre en annens hund? Ta f.eks at man er forvert for en hund og man vil forsikre denne for veterinærutgifter kan fort blir dyrt. Kan man gjøre dette? Hva kan man forsikre for? Kan man livsforsikre hunden? I så fall, hvem vil forsikringssummen da tilfalle om hunden ikke står på forsikringstageren? Noen som vet litt om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktignok ikke helt nylig, men jeg hadde hund på forvertsavtale. Jeg betalte forsikringen, selv om hunden stod på oppdretter, og jeg fikk forsikringspengene da hunden ble avlivet pga. sykdom. Det var også jeg som dekket alle vet. utgifter og forsikringen stod på min mor. Hos oss var ikke det noe problem med forsikringa i det heletatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan stiller det seg, å forsikre en annens hund? Ta f.eks at man er forvert for en hund og man vil forsikre denne for veterinærutgifter kan fort blir dyrt. Kan man gjøre dette? Hva kan man forsikre for? Kan man livsforsikre hunden? I så fall, hvem vil forsikringssummen da tilfalle om hunden ikke står på forsikringstageren? Noen som vet litt om dette?

Jeg forsikret Alexis då eg var forvert på henne. Livsforsikring og vet.forsikring (i tilfelle f.eks keisersnitt) Eg og oppdretter var enige om å dele evt. forsikringsum i forvert perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I NKK sin forvertavtale står det nevnt forsikring, hvilken forsikring og hvem som forsikrer og hvem som livsforsikringen vil tilfalle. Jeg vil tro de fleste oppdrettere/eiere vil ha utbetalingen selv, men det vil da altså ikke spille noen rolle hvem som har forsikret hunden?

Kan forresten en forvert gå avsted og avlive hunden uten samtykke fra oppdretter/eier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som har tegna forsikringa får pengene. Så får man ha en avtale seg i mellom... Jeg avlivet min forvertshund uten noe medbragt samtykke fra oppdretter. Oppdretter var selvsagt informert og lot meg bestemme hva som var best for hunden, men vet. hadde ikke noe bevis på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
I NKK sin forvertavtale står det nevnt forsikring, hvilken forsikring og hvem som forsikrer og hvem som livsforsikringen vil tilfalle. Jeg vil tro de fleste oppdrettere/eiere vil ha utbetalingen selv, men det vil da altså ikke spille noen rolle hvem som har forsikret hunden?

Kan forresten en forvert gå avsted og avlive hunden uten samtykke fra oppdretter/eier?

Vi har satt en hund ut på fôravtale. Både jeg og forverten står som eiere på hunden, dette pga forverten ønsker å konkurrere med hunden (lydighet/bruks) og da er det spesielle regler. Forverten har ikke betalt noe for hunden til oss, men hun betaler forsikring og vanlige vaksiner. Vi betaler mentaltester/beskrivelser, HD/AA røntging, rabiesvaksinering osv. Det er forverten som har utlegg med forsikringen og vi synes det er rett og riktig at om hunden må avlives, så skal forverten ha forsikringspengene. Mulig vi er "snille", men det er jo forverten som til daglig har hunden, oppdrar den, trener med den osv.

Det skal nevnes at dette er en hund fra eget oppdrett, kanskje det hadde stillt seg litt annerledes om hunden hadde vært "kjøpt inn" med tanke på evt avl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har du fått endel svar omkring dette, ville bare gjøre deg obs på at du kan oppleve at forsikringsselskapet kan kverulere hvis de spør om hvem som er eieren. Jeg opplevde dette. Siden oppdretter er eier på Flippa så mente de at dersom jeg fikk forsikre henne, så kunne også oppdretter gjøre det- og da kunne vi "tjene" mer på det enn hva vi skulle. Men sånt tullskap fikk jeg fort slutt på *ler*

Men altså, dersom de prøver seg på at kun eier kan forsikre så fortell dem at det er tull. Det der er en avtale mellom oppdretter og förvert, og den kan de bare la være å blande seg inn i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en del hunder ute på "del-eie". Dvs både vi (som oppdretter med avlsrett) og eier (med hundens daglige ansvar og som eterhvert vil overta hunden 100%) eier 50 % av hunden hver, og står begge oppført som eiere på stamtavla.

Vi har oppdretterrabatt (33,3 % rabatt) hos Agria, og dermed betaler vi forsikringen i vårt navn for å få det rimeligst mulig.

Förvert betaler hele vetrinærforsikringen, mens vi deler livsforsikringen og vi (oppdretter) betaler avlsforsikringstilegget.

Ved vetrinære utgifter får förvert da returnert hele beløpet. Ved tap av liv deler vi utbetalingen, og vi tar utgifter/ tilbakebetaling ved avls- relaterte ting.

Litt kompliserty utregning, men for oss virker dette som den mest "rettferdige" løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...