Gå til innhold
Hundesonen.no

Liten og enkel.


Gjest

Recommended Posts

Flere år framover, skal det komme en ny hund i huset. Den skal ikke være min i all hovedsak, men mammas.

Vi har familie med Bichon Frisé, en hund jeg har virkelig sansen for. Kjapp, morsom, med på timeslange fjellturer og koser seg likegjerne i soffakroken - og ikke minst er den av en størrelse som er til å leve med. Klipper du pelsen jevnlig slipper den å ha en svær pels. I den forbindelse, noen spørsmål:

-Hvilken klubb er Bichon Frisé'en tilknytta? Ikke NMK vel?

-Noen som har erfaringer og tips om linjer?

- Noen som har andre tips til en hunderase som oppfyller følgende krav, utover bichonen?

*Middels mosjons- og psykisk treningsbehov.

*+/- 30 cm

*Ikke røyte noe nevneverdig

*Ikke langhåret ala sheltie

*Ikke en "typisk" bjeffer, selv om jeg vet at det har mye med hva du gjør fra starten av

*Ikke vokt eller gjetertendenser

*Ikke Cavalier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snust litt på norfolk terrier jeg da.. Og cairn :D

Ellers er jeg også veldig glad i bichon.. Hadde den beste bichon hannen ever! :D Utrolig problemfri hund... Hadde det ikke vært for at jeg er utstillingsintr (og ikke orker en fullpelset bichon i utstillingskondisjon) så hadde det blitt det igjen :D

pos2.jpg

Bichon går nok under miniatyrhund klubben ja.. og linjer??? Tja... Uten å favorisere stort her, så har jo Wiwi.Anne Olsen med Petit Ami gjort det meget bra i mange,mange år.. Og ikke minst i fjor :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første spørsmålet kan jeg i hvert fall svare på:

Jeg trodde at Bichon Frisé gikk innunder NMHK, men etter et kjapt søk i klubbregisteret til NKK ser jeg at rasen faktisk har egen raseklubb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Noen som har andre tips til en hunderase som oppfyller følgende krav, utover bichonen?

*Middels mosjons- og psykisk treningsbehov.

*+/- 30 cm

*Ikke røyte noe nevneverdig

*Ikke langhåret ala sheltie

*Ikke en "typisk" bjeffer, selv om jeg vet at det har mye med hva du gjør fra starten av

*Ikke vokt eller gjetertendenser

*Ikke Cavalier

DSG, Lundehund, Whippet?(men om du ikke vil ha gjetertendenser så vil du vel ikke ha jakt heller kanskje?)

Eller kanskje en Shih Tzu? De kan jo klippes ned..

Ellers har du jo en hel drøss av diverse miniatyrer som kunne passet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første spørsmålet kan jeg i hvert fall svare på:

Jeg trodde at Bichon Frisé gikk innunder NMHK, men etter et kjapt søk i klubbregisteret til NKK ser jeg at rasen faktisk har egen raseklubb.

aha, da har det skjedd ting etter at jeg hadde bichonen min :D men flott at de har egen raseklubb da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei har du sett, det var en dårlig rasehundklubb side da, som ikke kom opp på google uansett hvor mye jeg googlet :D

Jeg hadde håpt de hadde et forum så jeg kunne drive å spørre om hvem som var kjip og hvem som var kul, men her er det tydelig jeg har en jobb foran meg. Fant en del gode oppdrettere på andre siden av grensa i nord her, så jeg skal begynne å sammenlikne og høre om sykdommer. Skal iallefall ha en oppdretter som har prøvd agility/lydighet eller no med hundene, og ikke ha noe renning fra øynene i slekta...

DSG har jeg personlig sansen for, men muttern har ikke det. Whippet har jeg også sansen for (haha), men ikke muttern. Lundehund er litt for sært igjen, den "ser jeg ikke" med mamma, selv om jeg (igjen) har sansen for den. *mumle noe om de hundersamlertendensene igjen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chinese Crestet (powder puff) Hvis ikke utstilling er interessant, er det jo bare å klippe den ned (og da blir de jo driiitsøte). Virker som en herlig hunderase, som ikke krever så mye, men som likevel blir mer på lange turer når det skjer. (Selvsagt sier jeg ikke nå at den IKKE trenger mosjon da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nesten bare slenge inn Phalene her.. det er mange som glemmer at Papillonen kommer med hengeører. Og etter min erfaring til nå kan de være fine familiehunder, med tanke på at ikke er sånn helt enmannshund. De kan være litt tøffe og oppdra de første ukene (spesielt hvis de var en av de tøffere i kullet), men ved å være konsekvent og tålmodig har jeg nå en 5 måneder gammel utrolig lydig valp. Og ang. mosjon så krever de rundt det samme som en Bichon Frise antar jeg, og gjerne med på lange turer. Ellers er det jo lydighetschampioner i Sverige og sånn, den første championen var Papillon :D

Og agility brukes de mye til også. Selv skal jeg bruke henne til lydighet og bruks (spor, rundering osv.) men mest sannsynlig agility også.

De har kanskje litt lange hår, men røyter ikke spesielt over mye. Og er lette å stelle med, er vel snakk om å gre ut floker ved ører og rompe.. hvis det trengs i det hele tatt..

EDIT: Glemte å nevne at de er veldig lettlærte og glad hunder. Veldig glad i barn, mennesker og det meste egentlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fox terrier Glatthår eller cairn terrier? Fox terrier er det så godt som ingen pelsstell med. Min røyter kun i røyteperioden, ellers røyter hun veldig lite. De blir som man venner de. Dina er vant med turer og en god del mosjon hver dag, så hun blir litt urolig hvis det blir et par dager med lite mosjon, men de blir som man gjør de. Det er en fantastisk herlig rase (helt objektivt) og kan være med på alt. De er modige og sta, men også veldig lettlært om man finner veien å gjøre det på. En hund du kan bruke til alt, inkl jakt, men som også kan være en kos familiehund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

--

*Middels mosjons- og psykisk treningsbehov.

*+/- 30 cm

*Ikke røyte noe nevneverdig

*Ikke langhåret ala sheltie

*Ikke en "typisk" bjeffer, selv om jeg vet at det har mye med hva du gjør fra starten av

*Ikke vokt eller gjetertendenser

*Ikke Cavalier

Hva med Bichon Havanese? Den kan klippes kort og røyter ikke. Malteseren kan kanskje være verdt en titt, den kan klippes ned, men røyter. Tibetansk Spaniel er også artige. Jeg synes Affenpincher og Griffon variantene er tøffe, men de kan vel være vaktsomme til en visse grad.

Jeg synes Lövchen er utrolig sjarmerende, men den kan kanskje være litt for stor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chinese Crestet (powder puff) Hvis ikke utstilling er interessant, er det jo bare å klippe den ned (og da blir de jo driiitsøte). Virker som en herlig hunderase, som ikke krever så mye, men som likevel blir mer på lange turer når det skjer. (Selvsagt sier jeg ikke nå at den IKKE trenger mosjon da).

Jeg har inntrykk av at de er litt skjøre. I tillegg har de ikke det typiske gemyttet jeg ser etter. Jeg har "lest på internett" at de kan være litt vanskelige å trene alenetrening med, jeg vil ha en så stabil og enkel hund som mulig i dette tilfellet.

Må nesten bare slenge inn Phalene her.. det er mange som glemmer at Papillonen kommer med hengeører.

Og agility brukes de mye til også. Selv skal jeg bruke henne til lydighet og bruks (spor, rundering osv.) men mest sannsynlig agility også.

Brukes til mye ja, men nå var det jo ikke det jeg egentlig så etter :icon_redface: Jeg tror det blir litt for mye driv i dem. I tillegg har de vel en del vokt som jeg ikke ønsker.

Fox terrier Glatthår eller cairn terrier?

Cairn terrier er et reellt alternativ, men jeg tror den blir for terrier / "fiesty" for muttern. Hun er fryyyyktelig ettergivende, og en hund som kommer i hennes "varetekt" må nok ha en relativt stor buffer for dominanse og frekkhet for at den ikke skal ta over huset. Fox terrier er nok ute av bildet her, da det ikke vil bli gjort noe med bikkja utover tur og companionship.

Hva med Bichon Havanese? Den kan klippes kort og røyter ikke. Malteseren kan kanskje være verdt en titt, den kan klippes ned, men røyter. Tibetansk Spaniel er også artige. Jeg synes Affenpincher og Griffon variantene er tøffe, men de kan vel være vaktsomme til en visse grad.

Jeg synes Lövchen er utrolig sjarmerende, men den kan kanskje være litt for stor?

Havanese er et alternativ ja, det er jeg enig i. Må nesten finne litt mer ut om forskjellen. Både Friseén og Havanaisen må/kan jo klippes, så de stiller vel likt sånn sett. Malteseren er verdt en kikk - det er jeg også enig i - men jeg tviler vi finner noen gode oppdrettere per i dag. Jeg har inntrykk av at det er en motehund hvor det er lite helsefokus.

Ellers må jeg nok se nærmere på Löwchen, har ikke noe målebånd jeg går etter hunden med for å si det sånn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukes til mye ja, men nå var det jo ikke det jeg egentlig så etter :icon_redface: Jeg tror det blir litt for mye driv i dem. I tillegg har de vel en del vokt som jeg ikke ønsker.

Litt driv er det nok i dem ja, men noe vokt har jeg ikke hørt om, eller merket. Har aldri hørt henne bjeffe (med mindre vi leker) og hun kan la folk ringe på å komme, uten å bry seg omtrent... hun vil bare hilse egentlig.

Det er ihvertfall en flott og glad hund som fungerer utmerket som turpartner, føler ihvertfall jeg. Samtidig som man kan trene litt innenfor forskjellige grener..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havanese er et alternativ ja, det er jeg enig i. Må nesten finne litt mer ut om forskjellen. Både Friseén og Havanaisen må/kan jo klippes, så de stiller vel likt sånn sett. Malteseren er verdt en kikk - det er jeg også enig i - men jeg tviler vi finner noen gode oppdrettere per i dag. Jeg har inntrykk av at det er en motehund hvor det er lite helsefokus.

Ellers må jeg nok se nærmere på Löwchen, har ikke noe målebånd jeg går etter hunden med for å si det sånn. :)

Jeg syns at malteseren er litt annerledes enn de andre bichonrasene, og jeg har en følelse av at det kanskje ikke er helt det du er ute etter. Min favoritt blant bichonrasene er (surprise surprise :icon_redface:) havanaisen. Dette er morsomme hunder å jobbe med - passe myke, passe tøffe og arbeidsglade hunder. Kan mye, men må ikke mye. Opplever dem som hakket mer førerorienterte enn friséene. Enkelte havanaiser kan ha noen gjetertendenser, men det skulle ikke være i så stor grad at det er problematisk. Forøvrig er det gjerne litt mindre lyd i havanaisene enn i friséene, men det er selvfølgelig individuelle forskjeller også. Her kan du lese mer om rasen: http://www.isaktheo.com/havanais.php

Og vi har forum! http://www.bichonhavanais.no/phpBB3/index.php

Men jeg lurer på en ting: Ser du er skeptisk til papillon pga mye driv. Hva definerer du ]som mye driv? Vær obs på at bichonrasene også er hunder med en del fart og futt :) Men bichonene har kanskje bedre av- og påknapp enn papillon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cairn terrier er et reellt alternativ, men jeg tror den blir for terrier / "fiesty" for muttern. Hun er fryyyyktelig ettergivende, og en hund som kommer i hennes "varetekt" må nok ha en relativt stor buffer for dominanse og frekkhet for at den ikke skal ta over huset. Fox terrier er nok ute av bildet her, da det ikke vil bli gjort noe med bikkja utover tur og companionship.

Hmm... Fox terrier kan jo være ganske sta hunder, men de er jo fine hunder til å bruke til "husbruk" som familiehund med turgåing og kos. Jeg har hvertfall inntrykk av at det er mange fox terriere som kun er familiehunder uten å bli brukt til noe spes. Det er jo såå mange flotte raser da, så det er ikke så lett å bestemme seg. Lykke til :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns at malteseren er litt annerledes enn de andre bichonrasene, og jeg har en følelse av at det kanskje ikke er helt det du er ute etter. Min favoritt blant bichonrasene er (surprise surprise :icon_redface:) havanaisen. Dette er morsomme hunder å jobbe med - passe myke, passe tøffe og arbeidsglade hunder. Opplever dem som hakket mer førerorienterte enn friséene. Enkelte havanaiser kan ha noen gjetertendenser, men det skulle ikke være i så stor grad at det er problematisk. Forøvrig er det gjerne litt mindre lyd i havanaisene enn i friséene, men det er selvfølgelig individuelle forskjeller også. Her kan du lese mer om rasen: http://www.isaktheo.com/havanais.php

Og vi har forum! http://www.bichonhavanais.no/phpBB3/index.php

Men jeg lurer på en ting: Ser du er skeptisk til papillon pga mye driv. Hva definerer du ]som mye driv? Vær obs på at bichonrasene også er hunder med en del fart og futt :) Men bichonene har kanskje bedre av- og påknapp enn papillon?

Hmm, kanskje det er sånn at det er mer driv i papillon enn i Phalene da.. for her har jeg ihvertfall en super av-og-på-knapp.. og da snakker vi om en 5 måneder gammel valp liksom. Hunden er vel mye hva man gjør den til, og oppdragelsen spiller inn en hel del.

Så forsåvidt kan man velge hund ganske etter utseende, men også sjekke visse ting om rasen. F.eks. ønsker man lite bjeffing, så går man ikke for en rase som er kjent for å bjeffe mye osv.

Men nå har jo jeg oppdratt valpisen min som om det skulle være en fuglehund (da jeg kun er vant til det fra før av).. så mulig det har noe innvirkning, altså å oppdra hunden som om den er av stor rase selvom den ikke er det...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, kanskje det er sånn at det er mer driv i papillon enn i Phalene da.. for her har jeg ihvertfall en super av-og-på-knapp.. og da snakker vi om en 5 måneder gammel valp liksom. Hunden er vel mye hva man gjør den til, og oppdragelsen spiller inn en hel del.

Dette med av-og-på-knapp var et spørsmål, ikke en påstand. Grunnen til at jeg lurte på det var at jeg syns at det var litt rart at det var for mye driv i en papillon, men ikke i en bichon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mye terrier i en cairn, og om man ikke er "streng", så er den fort "daglig leder" hos ettergivende eiere vil jeg tro.

Er i tillegg et notiorisk matvrak, så om man ikke tåler å overse tiggende hundeøyne som ser sååå sulten ut, så har man kjapt en smellfeit hund også.

Men om man ser forbi dette er cairn helt vidunderlig, men må tilstå at gikk over ett år før jeg følte at jeg hadde fått det jeg ønsket i en hund med vår Pippi. Nå er hun rett og slett blitt en liten bestevenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med av-og-på-knapp var et spørsmål, ikke en påstand. Grunnen til at jeg lurte på det var at jeg syns at det var litt rart at det var for mye driv i en papillon, men ikke i en bichon.

Jaja, det er det jeg selv har prøvet å komme fram til. Har selv møtt et par bichon og de virker jo ikke så annerledes en en Papillon/Phalene, bortsett fra utseende kanskje..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns at malteseren er litt annerledes enn de andre bichonrasene, og jeg har en følelse av at det kanskje ikke er helt det du er ute etter. Min favoritt blant bichonrasene er (surprise surprise :icon_confused:) havanaisen. Dette er morsomme hunder å jobbe med - passe myke, passe tøffe og arbeidsglade hunder. Kan mye, men må ikke mye. Opplever dem som hakket mer førerorienterte enn friséene. Enkelte havanaiser kan ha noen gjetertendenser, men det skulle ikke være i så stor grad at det er problematisk. Forøvrig er det gjerne litt mindre lyd i havanaisene enn i friséene, men det er selvfølgelig individuelle forskjeller også. Her kan du lese mer om rasen: http://www.isaktheo.com/havanais.php

Og vi har forum! http://www.bichonhavanais.no/phpBB3/index.php

Men jeg lurer på en ting: Ser du er skeptisk til papillon pga mye driv. Hva definerer du ]som mye driv? Vær obs på at bichonrasene også er hunder med en del fart og futt :P Men bichonene har kanskje bedre av- og påknapp enn papillon?

Takk for info! :P

Mindre lyd faktisk? Ja det må være individuelle forskjeller da, jeg har liksom oppfattet Friséen som ganske stille, eneste den i familien bjeffer på er når det ringer på døra. Skal ta en kikk på forumet og prøve og finne ut hvilke forskjeller jeg ønsker å vite mer om!

Driv som i ... vel, jeg er jo vant med Retrieveren min og dens "will to please". Altså at hun stadig vekk ser på meg med forventning, med en iver og en utømmelig glede av konstant giv til å løpe, arbeide, utforske, hoppe, bruke hodet og løse alt av problemer hun måtte møte på. Jeg ser etter en hund som ikke har dette i så stor grad. En hund som ser seg fornøyd med enkel hverdagslydighet og ikke ser AKTIVT etter arbeid. Dette er jo litt relatert til hva de blir vant med når de vokser opp, men at man da ikke får overslagshandlinger i stress og utagering fordi de er understimulert. Vil jo at den skal ha det så bra så mye :P

Jeg vet bare at tanta og onkelen min ikke har drevet med NOE lydighetstrening på Bichonen. KUN generell oppførsel i hverdagen og innkalling. Jeg vil faktisk påstå at den bikkja ikke engang kan sitt, den er bare snill og grei og elsker å gå på tur i fjellet og ligge på soffaen - noe den har gjort helt siden den var liten. Derfor jeg har en tilbøyning til Bichonen, men for alt jeg vet var akkurat det individet hos de eierene en match made in heaven... :P Hun tar aldri av (slik som Labradoren min) og er egentlig aldri i noe "forhøyet stressnivå" eller "på". For det meste av, egentlig :P Uten at hun er skikkelig sløv, da. Hopper lett til beins opp på fjellet selv nå i en alder av 14 år :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den retrieveren din høres omtrent ut som havanaisen min :icon_confused: De to havanaisene som jeg har hatt fra de var valper har vært sånn. Men de har også fått utfordringer hele veien. Den som var 3 år da jeg overtok han, kunne det som trengtes i utstillingsringen, men ikke så mye mer. Han var litt mindre kravstor i forhold til aktivisering enn de andre. Ja, hva de krever har nok mye å gjøre med hva de er vant til fra de er små. Det er flere som har havanais som ikke gjør noe spesielt med dem, men hundene ser likevel ut til å være fornøyde. Men det er også mange havanaiser som f.eks driver aktivt med hundesport, og det er en rase som liker å få noe å gjøre, selv om den ikke nødvendigvis . [Edit: Ellers pleier de ikke å bli stressete eller utagerende dersom de ikke får masse stimulans hele tiden.] Jeg kjenner ikke så mange papilloner så veldig godt, men jeg har inntrykk av at havanaisen og papillonen er forholdsvis like når det gjelder arbeidsiver og lærevillighet.

Når det gjelder bichon frisé, så syns jeg det virker som om det kan være ganske store forskjeller i gemyttet fra individ til individ. Mange er milde og snille som dagen er lang. Andre er ikke fullt så milde og snille. Jeg har bl.a kjent noen hanner som har vært forholdsvis strie (og med en god porsjon testosteron). Rasen lider vel kanskje litt av at den har vært veldig populær og med popularitet følger det jo gjerne en del useriøse oppdrettere (og useriøse eiere) i kjølvannet. Men finner man en god oppdretter og hunden får normalt med sosialisering og oppdragelse så burde man ha et godt utgangspunkt for å få en ålreit hund :P

Dette med popularitet bør man forøvrig begynne å være litt obs på når det gjelder havanais også. Rasen har økt enormt i antall de siste årene, og det dukker stadig vekk opp nye oppdrettere - både seriøse og useriøse.

Ang. oppdragelse, så handler jo ikke det bare om lydighetstrening. Hvordan hunden er i hverdagen har vel mer å gjøre med hva den har fått av grensesetting, sosialisering, miljøtrening osv. Enkelte har egentlig ikke tenkt noe særlig på hva de gjør med hunden. De har aldri lest en hundebok eller gått på kurs, men de har en måte å forholde seg til hunden på som gjør at det blir "folk" av hunden likevel. Det er mulig at din tante og onkel har en sånn måte å være på :P Og om hunden er 14 år nå, har den kanskje vært noe mer sprelsk da den var yngre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...