Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er prisen på å importere aussievalp fra Danmark?


Hundelei

Recommended Posts

Hei,

Tja... Valpeprisen, frakten (veldig forskjell om den sendes selv eller hentes), moms (25%) på valpens kjøpssum,- pluss evt. omregistrering i NKK (ca 500,-).

Susanne

heisann takk for svar. Lurte på om man må vaksinere/medisinere også? er det noen form for karantene tid?

hørte rykter om et sted mellom 12-13.000kr for bare valpen...så kommer alt det andre etter.

prøver å finne ut ca det koster totalt..men er ikke bare bare hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

hvis vi nå snakker om en valp fra oppdretter så vil nok de aller fleste oppdrettere inkludere helseattest i prisen, håper jeg. Forskjellen fra din og de andre i kullet er egentlig at din IKKE behøver vaksineres, men den skal ha en ormekur i løpet av de siste 10 dagene før den forlater landet. Den må også ha ID-merking (microchip) og et hundepass hvor chip'en og ormekuren er bekreftet. I tillegg må du ha godkjenning fra mattilsynet på at du får ta inn uvaksinert valp (må være under 3 mndr og komme rett fra oppdr.).

Hvis valpen er større, alt. unghund - så må den være rabiesvaksinert, vente i 120 dager etter vaksinen - så blodprøve. I tillegg også pass, ormekur og ID-merking. Dette er jo en dyrere prosess sånn sett.

Fullstendig regelverk finner du på www.mattilsynet.no - og husk at slike regler kan endres på kort-kort varsel. Så sjekk NØYE der - ikke stol på en tråd som dette på internet, liksom..

Men for å finne ut momsen må du vite prisen på valpen, for å vite flykostnaden må man ha størrelse og vekt på valp + flykasse. Reise selv og hente kan jo gjøres som en hyggeweekend i Danmark, og da kan det jo koste alt fra nærmest ingenting til mange, mange tusen kroner.

Så det er vanskelig å "gjette" slikt...

Men hvis du hører med et flyselskap, så kan du i alle fall gjette på at en aussivalp veier kanskje 5-6 kg, 15kg inkl. flykasse - også høre sånn omtrent hva det koster... Og husk - det er MYE billigere om valpen flyr sammen med f.eks. deg, enn om den blir sendt alene som frakt (dvs du får den tilsendt)..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og husk å regne med kursforskjeller... De er store nå hva gjelder Norge og Danmark :)

Sjekket nettopp det nå jeg. 10,000DKK er det samme som 12,014NOK... så det lønner seg vel ikke så ekstremt mye.

Da ville jeg heller kjøpt i Sverige, der er 10,000SKK det samme som 7,722NOK, plus at man ofte har muligheten til å kjøre å hente selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket nettopp det nå jeg. 10,000DKK er det samme som 12,014NOK... så det lønner seg vel ikke så ekstremt mye.

Da ville jeg heller kjøpt i Sverige, der er 10,000SKK det samme som 7,722NOK, plus at man ofte har muligheten til å kjøre å hente selv.

Unnskyld meg... Men om man planlegger å importere, så gjør man vel ikke det fordi det skal lønne seg?! Eller har jeg misforstått.

Om man finner et kull i Danmark, som man finner interessant, så driter man vel i om man "taper" på det.

Om man bare skal ha seg en hund for å ha seg en hund. Kan man jo da gå til naboens tjuvparete eventyrmix, og få en valp for et par hundrelapper.

Sorry... Klarte dessverre ikke å la være å reagere på dette.

EDIT: Lykke til til trådstarter med importplaner. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvilke linjer er i danmark som ikke er i Sverige f.eks? F.eks Thornapple-linjene er det jo en del av i Sverige også, hvis det er de trådstarter tenker på. :icon_confused:

Men er det et veldig spesielt kull i Danmark ville jeg ikke latt sjangsen gå ifra meg hvis du tror det er riktig for deg...

Aussievalper veier forøvrig mellom 3-6kg i leveringsklar alder (8 uker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg... Men om man planlegger å importere, så gjør man vel ikke det fordi det skal lønne seg?! Eller har jeg misforstått.

Om man finner et kull i Danmark, som man finner interessant, så driter man vel i om man "taper" på det.

Om man bare skal ha seg en hund for å ha seg en hund. Kan man jo da gå til naboens tjuvparete eventyrmix, og få en valp for et par hundrelapper.

Sorry... Klarte dessverre ikke å la være å reagere på dette.

EDIT: Lykke til til trådstarter med importplaner. :icon_confused:

Selvfølgelig, finner man et kull er det jo det som teller. Men hvis de har lignende kull i Sverige, er det jo ikke så dumt å spare litt på det. Nå skal det jo være sånn at skal man ha hund bør man ha råd til det. Men jeg ser ikke noe poeng i å betale 5000kr ekstra for noe av det samme. Da ville jeg heller ha brukt de pengene på utstyr til valpen.

Men... finner man kullet sitt kun i Danmark, eller USA eller hvor det nå enn måtte være.. så får det koste hva det koste vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...