Gå til innhold
Hundesonen.no

Hybridawg


BDD Girl

Recommended Posts

Kom over en annonse på et annonsested hvor det da selges hybrider. Hybrider ment som blanding av ymse hunderaser, men det står ikke hvordan raser det er. Det står som følger:

Etter målrettet avl av hybrider, hundene finnes i fler generasjoner, og voksne eksemplarer kan besiktiges på kennelen. Hybridawg er av vakt-/tjenestehund kategorien, og ved voksen alder vil de måle/veie: Tisper, 50-65 cm./25-35 kg. Hann, 60-75 cm./ 30-45 kg.

Typen er avlet frem etter kriterier for gemytt og sportslighet,

dette gjør at hybridawg`s er meget selvsikre, uredde, tillitsfulle,

lettlærte, tilpassningsdyktige, og med sosial intelligens. Kroppslig er de ekstremt beveglige, raske, og med stor spenst, en velutviklet muskelmasse, og kraftige hoder. De har et meget velutviklet vakt instinkt, og må derfor oppdras med stødig hånd. De går meget godt sammen med barn, og er derfor meget gode familiehunder, en voktende venn du kan stole på.

-----------

Hundene ser ut som rottis og dobermannblandinger, i alle fall dobermannblandinger om man ser på kroppen, syns jeg da. Men syns det er litt skummelt at noen avler blandingsraser med slikt formål jeg og hva skal vi med det når vi har så mange gode vakthundraser.

Om det er valper etter generasjoner "oppdretteren" har, så er dem ulovlige, for rasene er som følger: Hybrid av Doberman, rottweiler, am.staff, elghund. Svart og tan. (funnet på stamtavla.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kikket også akkurat på denne og fant samme info. Er jo ikke SIKKERT de fremdeles har amstaff i "hybridene" sine, men.... Det jeg reagerte mest på var vel at ordet hybrid var brukt i det hele tatt. Dette er jo rett og slett ikke noe annet enn blandingshunder. En hybrid skal vel pr def være et avkom etter to ulike arter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...