Gå til innhold
Hundesonen.no

Rekekar

Toya

Recommended Posts

Skrevet

Dere rekeentusiaster..

Hvordan best mulig bygge opp ett reke kar, er 60 liter akvarium grei str?

Er det noen type fisk man kan ha sammen med reker, uten at man risikerer at de blir fiskemat?

hvordan type planter er bet egnet for reker?

Jeg tenkte å ha noen kirsebær reker, de røde? om de heter det? de ser så kule u, men ser også at det er masse andre kule reker,

Så fyr løs ;)

Litersyken regjerer her i gården :)

Skrevet

Oh, enda en rekenerd, velkommen i kubben! ;)

60 liter er finfint, trenger ikke så stort heller hvis du skal ha kirsebær, men hvis du vil ha andre fisk sammen med de, så er jo det greit.

Coryer er helt trygge å ha sammen med reker, i tillegg til å være ekstremt søte så er de fredlige, kan gå i en 60 liter og det finnes en drøss forskjellige typer å velge mellom.

Jepp, jeg er bitt av den basillen og, og har plutselig 4 typer og ønsker meg mange fler men har ikke plass <_<

Reglen med planter er at du må ha javamose, ellers trives de i planter med tette blader, men javamose er et must :)

Forresten, jeg har masser av kirsebærreker hvis du vil kjøpe ;)

Skrevet

ok ;) morro :)

hva skal du ha for rekene da?

Og hvor får jeg tak i javamose?

ikke sett noe til det i butikkene her.

Hadde liksom vært litt morro med noe fisk også, ikke bare de røde rekene.

Tenkte å starte litt med disse rkene, går det fint å ha stein i bunn, eller er det best med sand?

Skrevet

Skal du ha coryer i det karet må du nesten ha sand. De har barter som de roter rundt i sanden med og de kan skade bartene sine hvis de går i for skarp kant på steinene.

Men rekene bryr seg fint lite om hva slags sand de har :)

Jeg tenker å kvitte meg med kirsebærrekene sånn etterhvert, så vi kan sikkert bli enige om en snill pris ;)

Javamose pleier de å ha på Oslo City, ellers så kan jeg sikkert skrape litt sammen av det jeg har. Pleier å sende med litt når jeg selger reker uansett, så kan sikkert skrape sammen litt ekstra ;)

Her har du alle corytypene ihvertfall ;)

Skrevet

Jeg hadde Endlers sammen med kirsebærreker og det gikk helt fint for jeg begynte med 10 reker og det tokk ikke lang tid før jeg hadde det 5 dobbelte.

Så i en 60L ville jeg hatt corydoras på bunnen , reker og Endlers det er en veldig fin kombinasjon som jeg har prøvd selv.

Med masse planter og mose så de små kan gjemme seg :-)

Skrevet

hvor mange reker kan man ha da?

jeg har en 60 liter med sju coryer og fire platyer (og snart noen bebisser). Har veldig lyst på noen reker oppi, men er usikker på om det er plass nok på bunnen...

Et annet spørsmål? Hvorfor må det være javamose? Hvorfor kan ikke andre ting brukes? Jeg har fyllt bunnen med eikeblader til coryene, så det burde jo være gjemmesteder nok..

Skrevet

Hvordan coryer har du?

Rekene er veldig glade i javamose, og de beiter på den. :) Tipper du fint kan han reker oppi der, de går over hele karet, men det kan være at platyene tar de. Har ingen erfaring med platy og reker sammen, så det blir litt tipping ;)

Du kan fint bruke andre planter, men jeg vil sterkt anbefale deg å ha javamose i et kar der det går reker! Det er ingen tvil om hvilken plante de foretrekker, jeg ser det i karet mitt ;)

Skrevet
Hvordan coryer har du?

Rekene er veldig glade i javamose, og de beiter på den. :) Tipper du fint kan han reker oppi der, de går over hele karet, men det kan være at platyene tar de. Har ingen erfaring med platy og reker sammen, så det blir litt tipping ;)

Du kan fint bruke andre planter, men jeg vil sterkt anbefale deg å ha javamose i et kar der det går reker! Det er ingen tvil om hvilken plante de foretrekker, jeg ser det i karet mitt ;)

albinoer.

jeg tror ikke platyene tar dem, vi har hatt reker i platykaret på jobb.. Hmmm.. da må jeg finne noe javamose da, og noen reker ;)

Skrevet

jepp.

så det var ei på akvaforum som bor like i nærheten som hadde reker for en tid tilbake, så skal se om hun har først. Så slipper vi alt styret med sending.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...