Gå til innhold
Hundesonen.no

Hente ut filer fra døende pc


tuppetroll

Recommended Posts

Min Acer laptop tok kvelden brått og plutselig for to uker siden, og har vært død siden. I går fikk jeg brått skrudd den på igjen, og den var på i et kvarters tid før den skrudde seg av. Alle filer og programmer ligger uskadet på harddisken, og jeg tipper det derfor ikke er en veldig stor jobb å reparere den, men i utgangspunktet er jeg først og fremst ute etter å få ut filene. Jeg ville veldig gjerne hatt noen til å se på den, hente ut bilder og filer fra den osv., men synes profesjonelle skal ha fryktelig mye for jobben. Er det noen her inne som kunne tenke seg å hjelpe meg å få lokket ut filene av den og brent på dvd til meg, for en rimelig penge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsningen er enkel og genial og gir deg en ekstern harddisk...

- Ta ut harddisken fra den døde PC'n..

- Sett harddisken inn i en slik kapsling for ekstern harddisk.

(IDE, eller SATA)

Da har du tilgang til alle filene som en hvilken som helst ekstern harddisk...

Når du har sikkerhetskopiert de viktige filene så formaterer du harddisken, så har du en ren ekstern hardisk du kan ta backup til å ta med deg...

Regner med den gamle pcn er død, så du må bestille deg ny uansett...? Garanti.?

EDIT: om du har en liten ekstern hardisk fra før kan du plukke den sunn å bytte harddisk i den, om tilkoblingen er den samme (IDE vs. SATA)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsningen er enkel og genial og gir deg en ekstern harddisk...

- Ta ut harddisken fra den døde PC'n..

- Sett harddisken inn i en slik kapsling for ekstern harddisk.

(IDE, eller SATA)

Da har du tilgang til alle filene som en hvilken som helst ekstern harddisk...

Når du har sikkerhetskopiert de viktige filene så formaterer du harddisken, så har du en ren ekstern hardisk du kan ta backup til å ta med deg...

Regner med den gamle pcn er død, så du må bestille deg ny uansett...? Garanti.?

EDIT: om du har en liten ekstern hardisk fra før kan du plukke den sunn å bytte harddisk i den, om tilkoblingen er den samme (IDE vs. SATA)

Det hørtes jo kjempebra ut. Men er det virkelig så enkelt å ta ut en harddisk at selv jeg kan klare det? Og hvordan finner jeg ut om jeg skal ha IDE eller SATA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 1 max 2 skruer å skru ut bak på laptopen, det største firkantede lokket...

(ofte på venstre side når du har snudd lappisen på hode ((sidelengs vending :whistle: )))

Der ligger det et tøybånd med noe gummi på, dra harddisken bakover, og opp så er den ute...

Da står det på disken om det er IDE eller S-ATA eller noe slikt...

Å ta ut, bytte harddisk påvirker ikke noen garanti...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du virkelig er en skeptisk-noob så kan du jo sende harddisken til meg i posten så sender jeg disken og dvd-er med innhold tilbake i posten...

Men det vil jo ta en uke eller to med postgang...

Og noen kroner i jobb og plater...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du virkelig er en skeptisk-noob så kan du jo sende harddisken til meg i posten så sender jeg disken og dvd-er med innhold tilbake i posten...

Men det vil jo ta en uke eller to med postgang...

Og noen kroner i jobb og plater...

Hvor mange kroner snakker vi her? Hvis jeg først greier å få ut harddisken uten å skade den så skal jeg vel klare å sette den inn i en sånn greie som du linket til også, og det må jeg jo uansett hvis jeg skal sende den til deg. Hvor stor er sjansen for at jeg greier å skade harddisken når jeg tar den ut? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tøyremsa som er laget for å ta ut harddisken med 5%

Med slegge ute på isen 99%

Porto ~50kr

DVD-plater ~5kr stk

Timer jobb ~ regne med det tar 5timer ~ 400kr

~500kr + eventuelt kabinett, om du vil ha ekstern harddisk du kan bruke senere... (~ 350kr sikkert)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man bruke et sånt kabinett som du viste her til å få liv i harddisker fra stasjonære pcer også? *komplett idiot*

Har "en del" disker liggene som er tatt ut av maskiner knertet av lynet/statisk elektrisitet, men det er vel OS på dem, og da blir det krøll å plugge dem i maskinen kanskje.. Aner jo ikke hva som er hva etter x antall år heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo om man bestiller kabinett for 3,5" harddisk så passer de på harddisk fra stasjonær pc, og man må igjen vite om diskene er IDE eller SATA, eldre disker er IDE...

Men har du stasjonær pc pr nu, så går det ann å stikke de på en flatkabel i pcn du har nå også, men da må man sette harddisken som slave, å som du sier, det kan bli noe tull...

Er de mange år gamle så er det ikke verd det om du ikke har mange uerstattelige bilder på de...

Å er PC'ene tatt av Lyn, så er det stor sjans for at diskene er defekte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok et bedre bilde med mobilen nå. Er det under det grå greiene her at harddisken sitter? Ser det er en skrue jeg kan skru ut nede til høyre der, men ser ikke noe stoffgreie å ta tak i..

Den andre store luka til høyre på pcen sliter jeg med å åpne, så da må jeg evt ta av hele "understellet" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo om man bestiller kabinett for 3,5" harddisk så passer de på harddisk fra stasjonær pc, og man må igjen vite om diskene er IDE eller SATA, eldre disker er IDE...

Men har du stasjonær pc pr nu, så går det ann å stikke de på en flatkabel i pcn du har nå også, men da må man sette harddisken som slave, å som du sier, det kan bli noe tull...

Er de mange år gamle så er det ikke verd det om du ikke har mange uerstattelige bilder på de...

Å er PC'ene tatt av Lyn, så er det stor sjans for at diskene er defekte...

Dette krøllet oppstår altså ikke når man bruker det kabinettet?

Det er blant annet masse bilder (neida, backup har vi ikke hørt om) som er tapt. Valpebilder.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk den ut :) Men nå må jeg jo da finne ut om det er en IDE eller SATA disk, og jeg kan ikke se at det står noe på den? Det er et sånn SAsymbol midt på bak der, betyr det SATA? Må jeg ta av det metalldekslet på toppen? Det er festet med skruer, og det ser litt utrygt ut å fjerne det, kjenner jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...