Gå til innhold
Hundesonen.no

Spille død


Milla-5

Recommended Posts

Jeg har nettopp begynt med klikkertrening, så har brukt klikker. Jeg belønner adferd, så da belønner jeg hvert trinn ned mot "spill død". Først at han legger seg, *klikk*, kanskje legger hodet litt på siden *klikk*, legger kroppen over på siden *klikk*, legger hodet ned på siden *klikk* osv, helt til han ligger flat ut på siden.

Jeg har ikke satt noen kommando på dette enda (skal bruke pang pang), vi er ikke helt der. Men han har begynt å skjønne at han får klikk når han legger seg ned på siden, med hodet ned på bakken, så det begynner å gå ganske fort nå, snart kommando på det.

Det var egentlig dritdårlig forklart, vet ikke om du skjønte det jeg. Du får bare spørre :whistle:

Ellers så har jeg fått anbefalt boken "klikkertrening for din hund" fra Canis, så gleder meg til å bruke den, når den kommer frem. (Mamma vidresendte den til meg, og nå har den blitt borte i posten). Der mener jeg at det står slike triks også, vet ikke om du er interressert i klikkertrening jeg, men jeg har iallefall blitt litt frelst, alt går så mye fortere! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om noen vet vordan man lerer hunder å spile død :)

Hei ;)

Jeg lærte hunden min det inn helt uten noen råd og hjelp, så du kan si jeg "fant min egen vei", men jeg kan jo dele min metode, så kan du jo se hva du tar av det ;)

Jeg startet ved å lokke hunden ned i sideliggende stilling... nesten som når hunden er valp, og du lærer den å sitte, ved å heve godbiten! Sånn gjorde jeg egentlig nå, bare at jeg begynte med å lokke hunden til å sitte, så ligge også med litt hjelp, fant den ut etterhvert at sideligging betydde godbit. Tilslutt så tilbød han den atferden. Det gikk gjerne litt tid, fra han la seg ned, til han la seg ned på siden. Men det gikk raskere og raskere. Bare etter noen timers trening, og en pølsepakke så hadde han den inne.

Men ok, videre. Nå har vi lokket han ned i sideliggende stilling, og han tilbyr den når vi avventer med kommando og alt. Det er egentlig som med klikker, man venter til rette øyeblikk og belønner. Men nå som han gjør dette raskere og raskerefor hver gang, så er vi sikker på at han legger seg ned, legger vi på den kommandoen vi vil ha. Jeg brukte "pang" så når jeg var sikker på at han holdt på å legge seg ned, sa jeg "pang" og belønte han når han lå. osv osv. er egentlig bare tålmodighet og masse godbiter, så går det...

Her er forresten en liten snutt av kommandoen og gjennomføringen etter endt trening:

Selvfølgelig kan jo alt perfeksjoneres, men her er da altså vår måte vi lærte det på, og vi har jo trent litt etter at filmen ble laget, så det er blitt LITT hurtigere.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Boka "Aktiviteter - smartlek med hunden" har oppskrift på serien : "ligg" - "død" - "rull rundt".

Knepet med å får hunden over på siden, går fra "ligg", - og så føre en godbit foran snuten lavt ut til en av sidene i retning mot ryggen. da "vippes" kroppen naturlig over i sideleie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...