Gå til innhold
Hundesonen.no

Spille død

Milla-5

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har nettopp begynt med klikkertrening, så har brukt klikker. Jeg belønner adferd, så da belønner jeg hvert trinn ned mot "spill død". Først at han legger seg, *klikk*, kanskje legger hodet litt på siden *klikk*, legger kroppen over på siden *klikk*, legger hodet ned på siden *klikk* osv, helt til han ligger flat ut på siden.

Jeg har ikke satt noen kommando på dette enda (skal bruke pang pang), vi er ikke helt der. Men han har begynt å skjønne at han får klikk når han legger seg ned på siden, med hodet ned på bakken, så det begynner å gå ganske fort nå, snart kommando på det.

Det var egentlig dritdårlig forklart, vet ikke om du skjønte det jeg. Du får bare spørre :whistle:

Ellers så har jeg fått anbefalt boken "klikkertrening for din hund" fra Canis, så gleder meg til å bruke den, når den kommer frem. (Mamma vidresendte den til meg, og nå har den blitt borte i posten). Der mener jeg at det står slike triks også, vet ikke om du er interressert i klikkertrening jeg, men jeg har iallefall blitt litt frelst, alt går så mye fortere! :)

Skrevet
Jeg lurer på om noen vet vordan man lerer hunder å spile død :)

Hei ;)

Jeg lærte hunden min det inn helt uten noen råd og hjelp, så du kan si jeg "fant min egen vei", men jeg kan jo dele min metode, så kan du jo se hva du tar av det ;)

Jeg startet ved å lokke hunden ned i sideliggende stilling... nesten som når hunden er valp, og du lærer den å sitte, ved å heve godbiten! Sånn gjorde jeg egentlig nå, bare at jeg begynte med å lokke hunden til å sitte, så ligge også med litt hjelp, fant den ut etterhvert at sideligging betydde godbit. Tilslutt så tilbød han den atferden. Det gikk gjerne litt tid, fra han la seg ned, til han la seg ned på siden. Men det gikk raskere og raskere. Bare etter noen timers trening, og en pølsepakke så hadde han den inne.

Men ok, videre. Nå har vi lokket han ned i sideliggende stilling, og han tilbyr den når vi avventer med kommando og alt. Det er egentlig som med klikker, man venter til rette øyeblikk og belønner. Men nå som han gjør dette raskere og raskerefor hver gang, så er vi sikker på at han legger seg ned, legger vi på den kommandoen vi vil ha. Jeg brukte "pang" så når jeg var sikker på at han holdt på å legge seg ned, sa jeg "pang" og belønte han når han lå. osv osv. er egentlig bare tålmodighet og masse godbiter, så går det...

Her er forresten en liten snutt av kommandoen og gjennomføringen etter endt trening:

Selvfølgelig kan jo alt perfeksjoneres, men her er da altså vår måte vi lærte det på, og vi har jo trent litt etter at filmen ble laget, så det er blitt LITT hurtigere.... ;)

• 2 weeks later...
Skrevet

jeg lærte også laika det med å lokke henne med godbit. når hun spiller død har hun også begynt å ta labben over snuten samtidig (vet ikke hvorfor hun begynte med det) :)

• 3 weeks later...
Skrevet

Boka "Aktiviteter - smartlek med hunden" har oppskrift på serien : "ligg" - "død" - "rull rundt".

Knepet med å får hunden over på siden, går fra "ligg", - og så føre en godbit foran snuten lavt ut til en av sidene i retning mot ryggen. da "vippes" kroppen naturlig over i sideleie.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...