Gå til innhold
Hundesonen.no

Klage på hundeklubb?


Arielle

Recommended Posts

saken er:

Jeg har gjentatte ganger prøvt og få til nye aktiviteter i denne klubben. beskjeden jeg fikk var at jeg måtte ordne alt selv: prislister på utstyr, inntreserte som ville gå på kurs, hvordan dette skulle gå i plus, og en hel haug av ting. Dette har jeg gjort men det viser seg at lederen som har fått dette av meg ikke har levert det en gang. De snakker positivt om dette til meg men det har vist vært veldig negativt i styret.

Dette er jo sårende når du brenner for noe og blir nedstemt uten særlig grunn. Det var MANGE som ville være med på dette. I ettertid har det kommer frem at det er mange andre som også har prøvt og få til noe men styret stemmer ned alt så lenge det ikke er lydighet.

En annen ting er at styret består av mange "grønne" folk som ikke har holdt på så lenge og ikke er veldig aktive i miljøet. Mens det er medlemmer som brenner for masse, reiser masse runt, er med på kurse, seminarer +++

hvorfor skal da et styre som ikke er aktive, ikke har noen utdanning og som ikke brenner for å få klubben opp på bena og ha masse varierte kurs, ha denne retten til og stemme ned alt av forslag?

Jeg trodde det stod at en hundeklubb skulle ivareta medlemmers interesser?

Er det noen så det går ann å klage til? og i så fall hva vil da skje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Nå er det vel årsmøtetider og da er det jo bare velge inn nytt styre om det er sånn du sier..

Alle kan melde seg opp til kandidater og styret skal velges demokratisk av medlemmer tilstede på årsmøte eller med fullmakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om den et en lokal klubb som ikke har noe overordnet styre så er det ikke noen andre å klage til...

Om det er din avdeling i retrieverklubben foreksempel, så er det lett å få tak i folk som sitter i klubben sentralt...

Om klubben er så tåpelig som du legger frem, så ville jeg sett meg om etter en annen klubb...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er klubben jeg tror du snakker om, så er det vil ikke så mange alternativ å velge mellom. Skal du til en annen klubb må du vel regne med en times kjøring?

Igjen, er det klubben jeg tror det er, synes jeg også at det er et lite tilbud når det kommer til kurs. Skulle gjerne gått på et agility-kurs, men nærmeste kurs-holder er i Stavanger. Jeg har ikke bil og tviler på at jeg kan skaffe skyss..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men MÅ du egentlig ha en klubb "i ryggen", da? (Avhenger såklart av aktivitet dere ønsker, men..)

Kursing, lære hundene forskellige "ting" som LP, AG (trenger utstyr), rallylydighet, spor, etc går ofte å trene på i egenkomponerte treningsgrupper. Man kan sikkert også få leid en instruktør også, selv om man bare er en vennegjeng.

Bare en tanke...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at hvis man skal ha noe gjort, at man må gjøre det selv. Meld deg til valg, eller bli med i komiteen/gruppa som er underordnet klubben og begynn å jobbe derfra. Jeg savnet en del aktiviteter når jeg meldte meg inn i klubben "min", nå sitter jeg i styret og arrangerer ting så mye jeg orker - det er litt slitsomt å være den om jobber aktivt med aktiviteter hele tiden mens andre får alt i fanget men da skjer det hvertfall noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er medlem i en annen klubb også så det er ingen problem. Trene ikke i den klubben jeg er missfornøyd med. lydighet klarer vi fint og trene selv og agility reiser vi 1 time for og trene 2 ganger i uken men det begynner og bli slitsomt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send en konkret klage til ALLE i styret, med info om hvordan prosessen har vært og dine opplevelser av saken.

Da regner jeg med at de blir nødt til å ta det opp på et styremøte.

Ville også tatt med at det forventes en seriøs tilbakemelding på din henvendelse.

Få gjerne med flere som er intressert i agilitytrening til å henvende seg til styret om hvordan det går med utstyr etc for å pushe på de litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alltid lett for et styre å vite hva medlemmene har lyst til, derfor må man som medlem også være aktiv for å få gjennomført det man har lyst til. En ting er å melde fra til styret, men om klubben har et velutviklet komitesystem kan det være minst like effektivt å fortelle komiteene hva du har lyst til å få gjennomført, slik at de kan hjelpe deg med å legge fram saken for styret. I teorien skal ikke styret ta for seg alle småsaker - mye skal delegeres videre til komiteene, som gjør mye praktisk arbeid, mens beslutninger tas i hovedstyret (ikke ulikt Stortinget og regjeringa + forvaltningen).

Om dere ikke har fungerende komiteer, kan du få med deg et par-tre stykker og utarbeide et forslag til styret om å få i gang ulike komiteer (lp, ag, bruks, klubbmesterskap osv) som skal ha klare mandat. Om dere får gjennom dette er det da viktig å tilby seg å sitte i komiteer, slik at de faktisk får den funksjonen de skal ha.

Ellers er det også viktig å huske at et styre tross alt bare består av mennesker som ikke alltid klarer å være objektive. Om det bare sitter lp- og bruksmennesker i styret, er det veldig fort gjort at det bare er disse grenene som prioriteres, og derfor er det ekstra viktig at man som medlem viser litt initiativ også.

Dessuten vil jeg i disse årsmøtetider minne om at hvem som helst kan nominere seg selv eller andre til å stå på valglista for styret, og det er også fullt mulig å stemme på andre personer til valgkomiteen også, om man ikke er fornøyd med den innstillingen valgkomiteen kommer med. Selv om det ikke alltid kan virke slik (i stor grad fordi styrer sliter med å i det hele tatt får folk til å stille, slik at de som vil være med som oftest blir stemt inn), er årsmøtet i utgangspunktet et demokratisk organ hvor alle medlemmer skal bli hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

saken er:*klippet*

Men forstår jeg deg rett i at dette er en klubb som har flere forskjellige grener men bare ett styre? Ingen komitee som liksom har med hver gren å gjøre? Hvis den har komiteer så ville jeg sendt dem en mail med kopi til styreleder om problematikken. Er det bare et styre så må mailen gå til dem.

Lurte litt fordi slik du fortalte det, så kan det jo høres ut som om de faktisk trenger noen til å ta i et tak- og evt. danne komiteer til forskjellig gren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...