Gå til innhold
Hundesonen.no

Hoppe på benken og på dører


PsychoLynx

Recommended Posts

Ero her har tydeligvis ikke lært at å hoppe på benken for å lete etter mat eller åpne dører i huset ikke er FORBUDT. I MITT hus er derimot ikke sånn lov, og jeg tyr gjerne til sterke midler for å bli kvitt det.

Så... Ero sjekker ut kjøkkenbenken for mat så fort vi har forlatt kjøkkenet virker det som. Oftest ser jeg han fra stua, og kan kremte til han, så tar han hintet. Men andre ganger kan han rekke å sette labbene oppå før jeg brøler til han. Da hopper han rolig ned og ser dumt på meg.

Vi har aldri mat stående på hverken benk eller bord her i huset, pga katter hovedsaklig, så det er ikke så stor fare for at dette er en atferd som vil bli forsterket så himla ofte. Men, desverre skjedde det engang på tirsdag da jeg bare MÅTTE løpe på do mens jeg laget meg mat, og Ero fikk slafset i seg noen osteskiver innen jeg kom tilbake. Han hopper ned så fort jeg kommer, og da er det i mine øyne uansett for sent å ta tak i han. Jeg brøler når jeg ser han stå der, men det er liksom alt jeg får gjort.

Tanken har vært på en felle med biff i ene enden og kjeler eller annet i den andre, men 1. jeg tror Ero spiser der han er, og 2. jeg vil helst ikke utsette gulvet for xantall kjeler som faller i gulvet.

Andre tips?? Annet enn å ikke ha mat der, for da får han ikke tak i noe liksom... Det er noe vi gjennomfører så godt vi kan uansett. Jeg vil bare ikke ha en hund som hopper opp på benken.

Også dette med å åpne dører da... Han har åpnet burdører, og husdører sier tidliger eier. Her hos oss har han kun åpnet vanlige dører. Dette er KUN om det skjer noe han vil være med på på andre siden av døren. Sitter vi inne her på kvelden, så prøver han seg ikke på dørene liksom.

Han har klart å åpne dører her 2-3 ganger. Men kun EN gang der han egentlig vant noe på det. Ellers har han kun kommet til enda en lukket dør.

Trenger jeg å stenge han inne nå, så låser jeg døra. Men, dette er heller ikke en atferd jeg faktisk vil ha i huset.

Lure tips??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg har en som åpner dører og klarte å ta henne på utgangsdøra. Da gikk jeg ut og lot som jeg gikk bort men sto og ventet straks på trappa. Det tok en liten stund så hørte jeg henne på døra og den var låst og samtidig som jeg hørte henne så slo jeg i døra og dagde et stort spetakkel. Så nå er det i grunnen bur dør og inner dører jeg ikke har noe botemiddel for for det skjer når jeg er borte eller sover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bor sånn til at du kan stå og se inn gjennom vinduet hva han driver med kan du bruke babycall og brøle inn der når han prøver seg? Bulldogen i huset er snill som et lam når hun vet at vi er hjemme, etter et brøl inn i babycallen så er det ikke lenger fritt fram på benken så fort ingen er inne i huset :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en som åpner dører og klarte å ta henne på utgangsdøra. Da gikk jeg ut og lot som jeg gikk bort men sto og ventet straks på trappa. Det tok en liten stund så hørte jeg henne på døra og den var låst og samtidig som jeg hørte henne så slo jeg i døra og dagde et stort spetakkel. Så nå er det i grunnen bur dør og inner dører jeg ikke har noe botemiddel for for det skjer når jeg er borte eller sover.

Jeg har dundret og smelt i dører her når han prøver seg på dørene inne... Men det hjelper ikke. En gang smelte jeg opp døra og brølte han midt i fjeset, DA ble det rolig utrolig nok. Så slapp jeg han ut når han hadde vært rolig i 30 sek - 1 min. Men, han fikk jo da oppmerksomhet ved å fysisk SE meg, så usikker på om det egentlig på en måte ble en belønning.. For han fikk jo fortsatt ikke komme ut som han EGENTLIG ville...

Hvis du bor sånn til at du kan stå og se inn gjennom vinduet hva han driver med kan du bruke babycall og brøle inn der når han prøver seg? Bulldogen i huset er snill som et lam når hun vet at vi er hjemme, etter et brøl inn i babycallen så er det ikke lenger fritt fram på benken så fort ingen er inne i huset :whistle:

Som sagt så er han jo så herdet på dette med nei og fy og bråk virker det som, at det teller ikke helt for han....

Hvem er Ero?? :)

Hehe, en hund vi foreløpig bare passer for oppdretter, men som jeg håper blir boende her :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psycolynx: Mente mer som et brøl, altså ikke nei eller fy.. Mer som et vræl.. :)

Yapp. Men som nevnt, brøøøler jeg til han når han hopper på benken, er det liksom bare så vidt han hopper ned igjen og det er alt. hmm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Lukke døra til kjøkkenet?

Jeg har selv to benkvandrere - ikke nødvendigvis for å finne mat, men fordi det er gøy å snoke der - jeg har hentet både kjeler og sabatiere kniver fra hundesenga i gangen faktisk - kaffetrakteren har også vært på vei ned ett par ganger. Senest i går var Lilli på benken å hentet en skål med hundmat.

Nei - jeg vil ikke ha det jeg heller, men jeg synes ikke det er så kritisk at jeg vil bruke musefeller for å stoppe dem - selv om den ene grytekluten min avgikk ved døden i helgen. *fnis*

Jeg har stor tro på å fjerne muligheten jeg, dvs. sperre av kjøkkenet og lære han at kjøkkene får han ikke gå på.

Når det gjelder dører så er det viktig at adferden ikke belønnes - jeg ville innført sitteregime foran alle dører uansett når jeg - dvs. sitt, øyekontakt og selvbeherskelse før inn og ut alle dører - hver gang i lang tid - og så ellers sørge for at dører er låst så han ikke får til å åpne når han hopper på dem.

Jupp, jeg har det problemet også Noah åpner dører hur enkelt som helst så hos meg er dørene låst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lukke døra til kjøkkenet?

Jeg har selv to benkvandrere - ikke nødvendigvis for å finne mat, men fordi det er gøy å snoke der - jeg har hentet både kjeler og sabatiere kniver fra hundesenga i gangen faktisk - kaffetrakteren har også vært på vei ned ett par ganger. Senest i går var Lilli på benken å hentet en skål med hundmat.

Nei - jeg vil ikke ha det jeg heller, men jeg synes ikke det er så kritisk at jeg vil bruke musefeller for å stoppe dem - selv om den ene grytekluten min avgikk ved døden i helgen. *fnis*

Jeg har stor tro på å fjerne muligheten jeg, dvs. sperre av kjøkkenet og lære han at kjøkkene får han ikke gå på.

Når det gjelder dører så er det viktig at adferden ikke belønnes - jeg ville innført sitteregime foran alle dører uansett når jeg - dvs. sitt, øyekontakt og selvbeherskelse før inn og ut alle dører - hver gang i lang tid - og så ellers sørge for at dører er låst så han ikke får til å åpne når han hopper på dem.

Jupp, jeg har det problemet også Noah åpner dører hur enkelt som helst så hos meg er dørene låst.

Vi har åpen løsning stue/kjøkken, så det er litt vanskelig å få sperret av... Vannskål står på kjøkken, og det er en naturlig vei derom og ut i gangen osv. Så å sperre av blir liksom litt vanskelig. Også liker jeg egentlig ikke å ha soner i huset sånn sett :)

Og ang dører så får ingen av dem nå passere gjennom dører uten sitt, øyekontakt osv. Dette rett og slett fordi jeg ikke orker stress med to bikkjer i full fres gjennom dører. Det gikk liksom greit med en, men ikke to :) Så det er et fast regime her :)

Og ja, hittil har vi låst når vi har stengt han på andre siden, eller jeg har gått fra. Men kan fint begynne å låse i alle situasjoner. :)

Kom bare på at jeg ikke har svart på Ida sitt forslag ang stimuluskontroll.. NEI, en gang lov, alltid lov, sier bikkjene her. Ser jo slik som bare ting som å "rulle rundt". Det er jo kommando på dem, og Bridie skal kun gjøre dette når hu får beskjed om det. Men det tar ikke fra henne initiativet til å rulle rundt om hu kjeder seg og jeg bare ber henne dekke og BLI der. "jammen, om jeg ruller da? Om jeg sitter? går rundt? Gir deg suss? DA skjer det vel noe?"

Så jeg ser for meg en Ero som i frustrasjon over at mamma er treg ved døra, heller danser litt på benken osv.

Her i huset skal ikke benken være et alternativ, UANSETT. Og ergo absolutt ikke noe partytriks :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannskål står på kjøkken, og det er en naturlig vei derom og ut i gangen osv.

Har ingen direkte tips å komme med som ikke har blitt nevnt før. men jeg må bare legge inn at Blondie har blitt veldig mye bedre med matsnokingen sin på kjøkkenet (nå rekker ikke akkurat hun opp til benken her men.... :) ) etter at vi flyttet vannskåla hennes inn på stua. Nå kan vi bare kremte i det hun er på vei inn på kjøkkenet.. Kjøkkenet er blitt forbudt sone hvis ikke vi ber henne om å komme.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...