Gå til innhold
Hundesonen.no

Boikott av dommer/NKK Drammen

Lotta

Recommended Posts

Øh, jeg tror nok denne e-posten når MANGE flere enn du aner, LinKr! Dette er ikke det eneste forumet hvor den diskuteres akkurat, og det gjelder ikke kun av de rasene h*n dømmer under Drammen. Mange personer kommer nok til å være obs på denne dommeren ved senere utstillinger også. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 122
  • Created
  • Siste svar
Øh, jeg tror nok denne e-posten når MANGE flere enn du aner, LinKr! Dette er ikke det eneste forumet hvor den diskuteres akkurat, og det gjelder ikke kun av de rasene h*n dømmer under Drammen. Mange personer kommer nok til å være obs på denne dommeren ved senere utstillinger også. :P

Det er klart at den kommer ut til mange, men opphavspersonens hensikt var en boikott i forhold til NKK Drammen i forhold til en spesifikk rase. Da hjelper det lite at den sendes til oppdrettere/eiere av andre raser eller diskuteres på internettfora. Da burde opphavspersonen til eposten heller gjort en grundigere jobb i forhold til utsendelsen av eposten, kontaktet lokalgruppene i raseklubben mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at den kommer ut til mange, men opphavspersonens hensikt var en boikott i forhold til NKK Drammen i forhold til en spesifikk rase. Da hjelper det lite at den sendes til oppdrettere/eiere av andre raser eller diskuteres på internettfora. Da burde opphavspersonen til eposten heller gjort en grundigere jobb i forhold til utsendelsen av eposten, kontaktet lokalgruppene i raseklubben mm.

Og hva så egentlig? Gjør det virkelig noe om folk ikke melder på for vedkommende ved senere anledninger? Kommer det virkelig noe "ille" ut av det? Gjør det noe om flere enn de det gjelder for på Drammen får vite om noe sånt? Hvorfor stoppe med å boikotte dommeren på Drammen, hvorfor ikke boikotte dommeren for resten av livet? Hadde jeg kunnet stille for dommeren på Drammen og i Trondheim, og jeg hadde boikottet på Drammen men stilt i Trondheim - hva skulle det vært godt for? Tviler på at NKK hadde giddet å bry seg dersom alle gjorde det på den måten i alle fall. :P

Og når det gjelder opphavspersonen bak e-posten, så er det i beste fall naïvt å tro at e-posten ville holde seg innenfor "kretsen"; de som var ment å se den slik den var skrevet. Det er klart dette er noe som opprører folk, som de gjerne vil dele med andre, slik at andre også kan boikotte vedkommende. Hvis denne e-posten skulle føre til en boikott - hvorfor ikke gjøre det "skikkelig"; dvs opplyse alle som har raser som vedkommende dømmer, om å aldri mer stille for denne dommeren. Send gjerne til raseklubber osv for min del, men hovedsaken er at det må ut til forbrukerne, aka utstillerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå misforstår du meg Huldra. Det jeg sier er at om vedkommende ønsket en boikott som faktisk vises så måtte vedkommende sørget for å få eposten ut til de man ønsket skulle boikotte i akkurat denne sammenhengen. At påmeldingen reduseres fra 100 til 80 vises ikke, selv om det fører til færre påmeldte for dommeren i andre raser ved senere anledninger.

Ønsker man at en hel rase skal boikotte så må eposten ut til utstillerne av denne rasen.

Ellers så sier jeg meg bare enig med Yodel i denne saken jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig at du har synspunkter på hvordan denne eposten skal distribueres. :P

"Opphavspersonen" (som ifølge NKK er anonym og "flere" stk) har brukt den beste kanalen som finnes - h*n har sendt mailen til venner og bekjente i hundemiljøet, og bedt dem om å sende til sine... (enkelte av oss har til og med gjort litt mer. :P) - Har du hørt om "ild i tørt gress"? Det har jeg... Og jeg har såpass mange år i hunderiet på baken at jeg vet hvor fort og langt slike ting sprer seg...

Det fine nå er at ikke bare vet vi hva denne dommeren har på samvittigheten - vi vet jaggumeg hvem som toer sine hender og gir blomsterpotter i det. Det sier mye om mange. :P

(Og den som ikke tror at 20 % reduksjon i antall påmeldte merkes hos arrangøren har ihvertfall ikke vært med å arrangere særlig mange utstillinger.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja når NKK faktisk er KLAR over det og ikke gjør noe med det og ikke setter inn en annen dommer, så synes jeg det er NKK som får ta kritikken og ikke vi utstillerene. Storcertene vokser ikke på grener, og hvis man ikke vil reise halve Norge rundt for å dra på diverse NKK utstillinger, så må man faktisk stille for de dommerene NKK mener er bra nok..

Eh... dette var i Drammen, så jeg har bare ett bittelite spørsmål, om man nå bor på østlandet har vi faktisk Skien, Lillestrøm, Kristiansand og Oslo i tillegg til Drammen. Hvorfor i heite skal man oppsøke en slik dommer når man mangler storcertet? Er det billigere hos h*n? Drammen er en stor utstilling og det er ok å sette NKK på plass der og markere at man faktisk ikke godkjenner slikt.

Men hvorfor nå? Har ikke denne personen jobbet som dommer siden personen la opp sitt oppdrett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En oppdretter som har gjort slik som dette mennesket kan ikke sies å være vel bevart,og for meg spiller det ingen rolle om det er 10 år,eller 50 år siden,fordi det viser en type mentalitet,og svært dårlige holdninger.

Enig. For meg spiller det ingen rolle om det er lenge siden. H*n har avlet hunder på en måte som jeg kaller dyremishandling. Jeg er absolutt for tilgivelse, men ikke når det kommer til mishandling. H*n burde ikke ha godkjennelse fra NKK til å dømme, det er min mening. H*n må jo ha skjønt at det var voldsomt for hundene å avle på den måten? Æsj, kjenner at jeg ikke vil ha noe med denne personen å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså. jeg har veeeldig lyst å vite hvem dette utysket er. hvis dere ikke vil dele på forumet kan det veeeeeldig gjerne deles til min mail... hannesin@yahoo.no

når en holder på sånn kan en ikke regne med at det skal forbigå i stillhet..... jeg hadde vertfall ALDRI stilt for den dommeren, og skulle sørget for at samtilge jeg kjenner i miniatyr miljøet ikke hadde gjort det heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er ikke vanskelig å snevre mulige dommere inn til 2 stk basert på dommerlista for Drammen og ledetråder her på forumet. Synd for den av de to som IKKE har gjort noe galt...

Fryktelig synd. :rolleyes: - Det er jo bare å sjekke oppdrettet til de to aktuelle på Dogweb, da - så blir man jo rimelig sikker i sin sak. Det burde være tilgjengelig nok info om valpekull til å fjerne tvilen, liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenenr jeg er litt ambivalent her, for hvos lenge skal en "straffes" for slike forhold? Vedkommende har jo avsluttet oppdrettet såvidt jeg har forstått. Bør ikke vedkommende få en ny sjanse?

Nei, vedkommende fortjener ikke noen ny sjanse. Denne rovdriften har jo skjedd på flere tisper, og det burde være kroken på døra.

Så vidt jeg ser, hadde han siste kullet i 1999. Er det ikke littegranne sent å begynne en slik "straffeprosedyre" nå?

Hva har det her med tid å gjøre? Personen har gjort så groteske feil at det er helt utilgivelig, og da er det i hvert fall likegyldig for meg når det har skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det jo faktisk ikke snakk om bagateller..

Jeg regner med de samme som sier at de ikke vil boikotte dommeren er folk som med den "andre tungespissen" sier at man må ikke oppmuntre mennesker til å ha blandingskull eller andre useriøse kull ved å kjøpe dem.

Jeg tviler på at denne dommeren er en forandret person.

Så for dem som ikke støtter blandingsavl osv..Hvor er klørne nå??

Dette er da virkelig mat for mons?

Det er da ingen som har sagt at de støtter slik matador-avl og rovdrift?

Hvor er da koblingen mot blandings-avl? Det er da to meget forskjellige ting, og jeg er ikke tilhenger av noen av de.

Hva kan få deg til å komme med påstanden om at personen ikke har forandret seg- Når h*n har avsluttet sitt oppdrett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ingen som de har sagt at de støtter slik matador-avl?

Nei, og?

Hva kan få deg til å komme med påstanden om at personen ikke har forandret seg- Når h*n har avsluttet sitt oppdrett?

Kjenner du vedkommende godt nok til å komme med slike uttalelser offentlig?

For MEG spiller det ingen rolle om h*n har forandret seg - spørsmålet er hvem NKK slipper til for å ta en dommerutdanning, og til å dømme på sine utstillinger, og hvem som skal få være med å påvirke hunderiet i Norge.

Kjenner DU vedkommende godt nok til å vite at h*n har skjønt rekkevidden av hundeholdet sitt og oppdrettervirksomheten sin, og vet du at h*n tar avstand fra denne praksisen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, og?

Den var -som quoten viser- rettet til Inustaff.

Kjenner DU vedkommende godt nok til å vite at h*n har skjønt rekkevidden av hundeholdet sitt og oppdrettervirksomheten sin, og vet du at h*n tar avstand fra denne praksisen?

Nei- jeg kjenner ikke vedkommende personlig, og det har jeg heller ikke påstått.

Det jeg derimot ser er at personen har avsluttet sitt oppdrett. Dette trenger ikke å bety at vedkommende har endret holdninger, men det viser iallefall at h*n ikke lenger driver hunderi på samme måte som det man nå klandrer vedkommende for.

Mener du at fengsels-dømte skal leve i evig skam også etter at de har sonet sin straff-og er blitt "lovlydige" borgere? Skal man fortsette "lynsjingen" til evig tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fryktelig synd. :rolleyes: - Det er jo bare å sjekke oppdrettet til de to aktuelle på Dogweb, da - så blir man jo rimelig sikker i sin sak. Det burde være tilgjengelig nok info om valpekull til å fjerne tvilen, liksom...

Da får vi jo håpe at alle som har lest denne tråden og har tilgang til dommerlista også har tilgang til Dogweb, vet hvordan de skal få fram informasjonen og gidder å gjøre det. For min del gidder jeg ikke, for ikke har jeg miniatyrhund og ikke skal jeg til Drammen. (Jada, utigivelig lat)

Dersom det skal svi i pengboka til NKK, så bør vel hele arrangementet boikottes, og ikke bare denne dommeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var -som quoten viser- rettet til Inustaff.

Jeg tok meg den frihet å svare.

Nei- jeg kjenner ikke vedkommende personlig, og det har jeg heller ikke påstått.

Mao så er dine positive holdninger prinsippielt like relevante som kritikernes her. Ikke sant?

Det jeg derimot ser er at personen har avsluttet sitt oppdrett. Dette trenger ikke å bety at vedkommende har endret holdninger, men det viser iallefall at h*n ikke lenger driver hunderi på samme måte som det man nå klandrer vedkommende for.

Jeg må visst stave dette for deg. DET ER NKKs UBEGRIPELIGE UNNFALLENHET OG MANGEL PÅ BALLER SOM ER PROBLEMET HER. DET ER DET FAKTUM AT NKK HAR LATT EN PERSON SOM - MENS H*N DREV ET ALLDELES HORRIBELT OPPDRETTERI - FÅR UTDANNE SEG SOM DOMMER - OG DET ER NKK SOM, GJENNOM TAPTE INNTEKTER, SKAL HA BESKJED OM AT (FORHÅPENTLIGVIS) VELDIG MANGE SERIØSE HUNDEFOLK TAR AVSTAND FRA AT NKK REPRESENTERES AV MENNESKER MED ET SLIKT RULLEBLAD ELLER SLIK AKTIVITET.

Mener du at fengsels-dømte skal leve i evig skam også etter at de har sonet sin straff-og er blitt "lovlydige" borgere? Skal man fortsette "lynsjingen" til evig tid?

Det er vesensforskjell på hva en interesseorganisasjon som hevder å ha hunders og hundeeieres velferd og interesser som hovedfokus kan tillate seg, og det vi har valgt å akseptere som "sonet dom" i staten Norge. Når det er sagt, så har du kanskje fått med deg at det er en relativt aktiv opinion som i disse dager agiterer for å få bedret offernes og samfunnets vern og verdighet i forhold til lovbrytere også...? (Og så skal jeg la være å spørre om hvilken "straff" denne oppdretteren har fått for det hundene er blitt utsatt for - jeg antar at det kan beskrives på baksiden av et frimerke...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får vi jo håpe at alle som har lest denne tråden og har tilgang til dommerlista også har tilgang til Dogweb, vet hvordan de skal få fram informasjonen og gidder å gjøre det. For min del gidder jeg ikke, for ikke har jeg miniatyrhund og ikke skal jeg til Drammen. (Jada, utigivelig lat)

Dersom det skal svi i pengboka til NKK, så bør vel hele arrangementet boikottes, og ikke bare denne dommeren?

Det er ikke bare miniatyrhunder denne dommeren dømmer.

Selvsagt svir det mer hvis alle boikotter NKK, men hvis NKK skal skjønne noe, så blir det jo mer tydelig dersom vi fremdeles vil stille for okei dommeren, men velger å la være å melde på for denne. De kan jo sammenligne påmeldingstall for denne dommeren, for eksempel. Siden mange har sendt mail og spurt om saken, kan det hende de legger sammen to og to også. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med logikken enkelte har her kan man jo også undre på om ikke h*n som ble dømt for misbruk av mindreårige (mid 90-tallet?) også burde være velkommen tilbake som FCI-dommer snart?

Vedkommende mistet forøvrig alle sine autorisasjoner, kennelnavn, rettigheter til å gjøre NOE som helst med hunder og organisert hundeliv - for evig. Selv om han bare fikk 1 år eller 2 i fengsel.

Eller hva med hun som omhandles i tråd her på Doggis - "de 48 hundene" - hun er IKKE dømt for noe som helst. Hadde det vært like okey hvis hun hadde blitt promotert av NKK som en dommer, en tillitsperson?

Eller at folk som er dømt for dyremishandling burde tilgis etter x antall år (hvor mange er rimelig, egentlig)? (NKK pålegger alle klubbene å ha flg. i sine lover: "Personer som er dømt for dyremishandling etter ”Lov om dyrevern” (dyrevernloven) kan ikke velges eller oppnevnes til tillitsverv i klubben.")

Og joda, jeg kan selvsagt se forskjellen på å gjøre noe som mange karakteriserer som dyremishandel kontra de å faktisk bli dømt for det. Men NKK har jo visst om dette i alle år (de har jo registrert valpene, liksom..) - og likevel latt denne personen få ha tillitsverv innen organisasjonen.

Men, men - dette er ingen flaggsak for min del. Men samtidig så er det jo absolutt et interessant tema, da!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er virkelig lavmål i min bok! Men det er nok dessverre flere enn deg som resonnerer slik... Fint og flott å ha sterke synspunkter, mene og synse noe om alt som er vondt og leit i verden, men gud forby at man skal "ofre" noe selv for å påvirke urett som begås?

Hvor er etikken og ansvarsfølelsen? Parkert sammen med samfunnsansvaret man gir blomsterpotte i når man kjøper klær og persiske tepper laget av små barnehender i et utviklingsland langt borte - det er jo ikke MIN skyld - men fabrikkeieren og kjedene som kjøper inn disse varene til landet, og DE burde jo gjort noe med det, ikke jeg...

Jeg blir kvalm.

Kos deg på utstillingen din du, det skulle ikke forundre meg om du kan få god uttelling i Drammen - konkurransen blir forhåpentligvis ikke så stor, ihvertfall.

eh...??? Folkeskikk har vi ikke hørt om nei... :P

Eh... dette var i Drammen, så jeg har bare ett bittelite spørsmål, om man nå bor på østlandet har vi faktisk Skien, Lillestrøm, Kristiansand og Oslo i tillegg til Drammen. Hvorfor i heite skal man oppsøke en slik dommer når man mangler storcertet? Er det billigere hos h*n? Drammen er en stor utstilling og det er ok å sette NKK på plass der og markere at man faktisk ikke godkjenner slikt.

Men hvorfor nå? Har ikke denne personen jobbet som dommer siden personen la opp sitt oppdrett?

Skien og kristiansand er faktisk rimelig langt unna ja.... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk får gjøre som de vil..Det gjør jo alle uansett..

Jo jeg ser en viss sammenlikning med det å være så sammenbitt imot det å støtte blandingsavl,eller det å støtte useriøst oppdrett.Spesielt synes jeg det er viktig å ta opp siden enkelte her ser ut til å være helt vage i forhold til denne saken,mens de muligens i andre saker(som nevnt)er langt mer frempå med så sterke meninger og skrik om boikott.

Man skal ikke støtte valpefabrikker og så videre..Fy fy! Det er så mye man ikke skal støtte.

Useriøse dommere er visst ikke en av dem..

Om det er noen konkrete her kan jeg ikke si,men det er garantert noen sånne...

Er man en av dem,så er det vel rart at man ikke boikotter ting som ligger litt i den korrupte suppa?

Jeg våger å påstå at dersom det ikke var kjent at dette var en dommer så ville det vært langt skarpere reaksjoner.

Som det blir sagt av andre er det ikke EN gangs tilfelle,men flere tisper over flere år!

For min del synes jeg også det er ganske gode eksempler at mannen som visstnok drev misbruk(?)av barn og damen med de 48 får joine det gode selskap når de tilgivende føler for det...

Men det er vel kanskje ikke tilgivelse for dem?Eller når føler man for å gi dem rom igjen??

Hvem skal måle?Når det er sagt er jeg av er typen som tilgir en person sekundet etter de har feks kjørt en kniv i ryggen min.

Det er ikke dermed sagt at jeg ønsker å være venn med,eller møte i teselskap til vedkommende i fremtiden...

Jeg tilgir dommeren for sitt oppdrett,men jeg har ikke respekt for mennesket og kan aldri stille hund for dette mennesket fordi jeg ikke vil ha tiltro til h*n.

Hvis dere ikke ville kjøpt hund av denne tidligere oppdretter pga handlingene ,hvorfor da stille ut for h*n?

Stiller det seg noe annerledes?For jeg er da sikker på at hvis noen kom hit inn å sa at en oppdretter jeg skal ha valp fra har hatt kull sånn og sånn oppover tidene..Ville dere da sagt at "Ja tilgi oppdretter,kjøp valp!" ??

Tror mesteparten hadde flydd i flint og sagt IKKE kjøp..

Så ikke still heller da.Er ikke verden større en de utstillingene denne dommeren tenker seg på?

Har man interesse for hund burdte man vel dra på flere utstillinger og sjangsen er da ganske liten for å møte denne hver gang...

NKK burdte ikke drive å forskjellsbehandle saker.

Det er ingenting som sjokkerer lenger.Grøss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skien og kristiansand er faktisk rimelig langt unna ja.... :rolleyes:

Kommer helt an på innstillingen det :P Kan du ikke svare meg på spørsmålet i stedet? For vi har fortsatt Lillestrøm og Oslo for å kapre storcertet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...