Gå til innhold
Hundesonen.no

Dårlig av oppdretter?

Victoria

Recommended Posts

Skrevet

Ja, nå har det seg sånn at søsteren til min nylig avdøde hund skal ha valper, og jeg skal ha valpis derfra.

Eller det var værtfall planen. Jeg fant ut på en annonseside at de skulle parre Freja, og sendte da en mail til oppdretteren.

Hun var veldig positiv til at jeg ville ha ny hund og bla bla bla, og sa at ja, de skulle ha valper på freja.

Vakpetiden hadde nettopp bynt, de hade funnet en fin-fin hannhund, og hun skulle sende meg en mail når valpene var født. Når valpene var født :yes: Tuller du med meg? Jeg fikk ikke noe info om hannhunden, eller bilde eller noe. Heller ingen nye bilder av tispen. Hun svarer ikke på mail eller mel. Og dette var den 8 feb.

Jeg vet at hun selvfølgelig kommer til å kontakte meg når det har kommet valper, og jeg vet at jeg har førsterett på hannhund valpis, for hun har vært dårlig på å svare på mail o.l. før pga de har 3 hunder 3 barn og fulle jobber o.l. men ærlig talt. Er ikke dette litt for sløøvt?

Jeg vil gjerne ha valp fra de, fordi de først og fremst tenker på sunnhet i avlen. Men nå er jeg litt lost i hva jeg skal ghjøre her. Aner ikke når det har vært en evnt. parring og kjenner det blir veldig lenge å vnete uten noe info.

Hva skal jeg gjøre??

Skrevet

Telefon er en fin ting - og det pleier å funke utmerket. Ta en telefon dit, så du kan få svar på dine spørsmål ang hvilken hannhund, og hvordan parringen gikk. Da kan du jo kanskje finne bilder, stamtavle, etc på den selv. Noe særlig mer enn dette kan de jo egentlig ikke si om det evt. kullet nå likevel..

Så hvis du vet at de er skikkelige og seriøse oppdrettere, så vet du jo det. Og da er det jo bare å respektere at de ikke har anledning til å skrive mailer så ofte som du ønsker. De er ikke "dårlige oppdrettere" av dèn grunn, liksom..

Susanne

Skrevet
Telefon er en fin ting - og det pleier å funke utmerket. Ta en telefon dit, så du kan få svar på dine spørsmål ang hvilken hannhund, og hvordan parringen gikk. Da kan du jo kanskje finne bilder, stamtavle, etc på den selv. Noe særlig mer enn dette kan de jo egentlig ikke si om det evt. kullet nå likevel..

Så hvis du vet at de er skikkelige og seriøse oppdrettere, så vet du jo det. Og da er det jo bare å respektere at de ikke har anledning til å skrive mailer så ofte som du ønsker. De er ikke "dårlige oppdrettere" av dèn grunn, liksom..

Susanne

Enig i det, men det er forskjell å ikke kunne skrive på 3 mnd og å sende mail vær dag, er jo ikke det jeg ber om..

Guest Christine
Skrevet
Problemet er at, hun som alle andre dansker(?) ikke forstår mer enn 2 ord norsk :/

Hvis du brenner sånn for å finne ut av ting så er det vel ikke vanskeligere enn å ta det på engelsk?

Skrevet
svarer ikke på mail eller mel. Og dette var den 8 feb.

Enig i det, men det er forskjell å ikke kunne skrive på 3 mnd og å sende mail vær dag, er jo ikke det jeg ber om..

Jeg antar du ikke mente 8 februar ifjor, for da er vel både valpene født og solgt, og det er da virkelig ikke 3 mnd siden 8 februar?

Hvis du veit du har førstevalg, du veit at de avler sunt, hvorfor stresser du da? Kanskje - for det skjer en gang i blant - har hun ikke nett for øyeblikket, kanskje pc'en hennes har røket slik at hun ikke får svart på mail? Om du ikke VEIT hvorfor hun ikke svarer, så kan du vel nesten ikke si at det er "dårlig av oppdretter" at hun ikke svarer? :yes:

Skrevet

Oppdretteren min er veldig dårlig å svare på mail, men det er fordi oppdretter har andre ting å gjøre enn å sitte og oppdatere mailen sin hver dag. Det blir det mer sånn 1 gang hver andre uke :yes: Synes ikke oppdretter er dårlig oppdretter av den grunn. Men selvfølgelig, føler du på deg at oppdretter har vært online og enda ikke har svart så kunne du jo evt. bare introdusert deg på engelsk på tlf og sagt at du ville høre hvordan det gikk. Telefonangsten min gikk fort over når jeg først skulle ha hund, for da er det snakk om en 10års ++ invistering. Da må man bare legge alt av telefontull og språkbarrierer bak seg, i mine øyne :)

Skrevet
Problemet er at, hun som alle andre dansker(?) ikke forstår mer enn 2 ord norsk :/

Det er å dra kammen over dansker generellt synes jeg. Men som forslaget ovenfor sier, hva med engelsk?

Og om du snakker veldig rolig, tydelig og mest bokmål(vet ikke om du har dialekt jeg?) Så forstår nok oppdretter det meste du sier :yes: 

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det krysser vi også fingrene for. For akkurat nå er vi tidvis ganske slitne her hjemme🤪
    • Jeg er i prinsippet enig i at det er tidlig med løping og sykling, samtidig som jeg som sagt tror det ligger noe i balansen mellom fysisk og mental aktivisering her. Han er definitivt en ekstra utfordring i forhold til normalt, og jeg tipper det vil gå seg til med alderen, men det betyr jo ikke at det ikke bør jobbes med i mellom tiden. Håper dere finner nøkkelen etterhvert!
    • Ja og det prøver vi å jobbe med. Vi bruker langline 10-15 m. Munnkurv har vi trent inn, men ikke brukt mer enn på en tur enda. Venter på en bestilling på munnkurv fra usa som skal sitte bedre. løpe og sykle har vi ikke gjort enda da han kun er 6 måneder. Pleier å vete til de i alle fall er 9-10 måneder før jeg starter med det. vi har både prøvd å kutte ned og øke for å se om det er endring, men ingen forskjell. vi vurderer om det kan være ernæringsmessige årsaker til oppførsel. Men det er vi ikke i mål enda
    • Han trenger ikke å være løs, men jeg lurer på om balansen mellom mental og fysisk trening er riktig for ham. Har dere prøvd å kutte ned på søksarbeidet og løpe eller sykle med ham, eller lengre turer i langline? Bare 5-7 meter langt bånd gir mye mer frihet samtidig som du har kontroll på om han kommer over noe. Hvis han har god nok innkalling så kan jo evt munnkurv være et verktøy mot å spise alt. Det er det eneste jeg kan komme på å ta tak i, hva slags, hvor mye og riktig balanse mellom type aktivitet.
    • Ja det er superlativ rase og en drøm å ha når de fungerer som de skal. Dette er min 3 jakt cocker så rasen er ikke ukjent for meg.   det trenes spesifikk på ro, avslapping på teppe både inne, ute og i bilen. men han blir irritert når han blir fulgt tilbake på plass og ender kun med biting og frustrasjon fra hans side. Han kan å gå på teppet sitt og inn i buret. Men det fungerer ikke når ha blir i modus og han holder ikke mer enn kort tid de gangene han gjør det. Så fortsatt mye igjen å jobbe på.   maten blir brukt til det meste av trening og han fungerer godt når han er i riktig modus. Hovedsakelig skjer dette når han kjeder seg, hvis han får overtenning. Både når han har fått aktivitet og når han ikke får aktivitet. Så han er en liten nøtt og knekke. i aktivitet med voksne hunder fungerer han godt. Tilpasser seg tempo og sinnsstemning. Med valper så går han fort lei etter å10min og begynner heller å bite på oss. Så da må vi ta han bort fra situasjonen. Han får lengre turer i blandt. Men fordi han spiser alt som er på bakken har vi måtte begrense det å være løs etter flere turer til dyrlegen. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...