Gå til innhold
Hundesonen.no

Sunndalsøra


Monab88

Recommended Posts

Dobler jeg siden et kjapt søk fortalte meg at det jo er Yodel sin svigerfar. Flinke mannen har jo lagt ut bilder av hundene han har dømt, enn om alle dommere var så smarte! Det hjalp meg ikke så mye da, siden ingen av bildene var schnauzere. Så hva liker han egentlig? Anyone?

Tja, på berner har han i hvert fall likt det stort og grovt. Lenge siden jeg har stilt for ham, men det foresvever meg at han tenker mer helhet framfor detaljer, og han kan ikke være veldig opptatt av bevegelser når jeg vet han satte opp en av våre forrige tisper, som syntes en liten runde fikk være mer enn nok - hadde ikke dommeren sett bevegelsene da, kunne det bare være. Hun hadde kallenavnet Slow Motion...

Du vet at du kan søke på dommer og rase på SKKs Hunddata, og se hva han gjort på DS der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, på berner har han i hvert fall likt det stort og grovt. Lenge siden jeg har stilt for ham, men det foresvever meg at han tenker mer helhet framfor detaljer, og han kan ikke være veldig opptatt av bevegelser når jeg vet han satte opp en av våre forrige tisper, som syntes en liten runde fikk være mer enn nok - hadde ikke dommeren sett bevegelsene da, kunne det bare være. Hun hadde kallenavnet Slow Motion...

Du vet at du kan søke på dommer og rase på SKKs Hunddata, og se hva han gjort på DS der?

Helhet er bra, stort og grovt er ikke bra...

Får ingen treff på ham på rasen på hunddata.

Han har ikke satt opp de minste i sheltieringen heller, men alle har vært av meget gode typer likevel. Bl.a. vår første sheltie Bobby og Siljes Enya, begge har cert for ham :yes: På den større siden, men ikke grove. God type og pels, og bevegelser er vel ikke mest vektlagt nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har ikke satt opp de minste i sheltieringen heller, men alle har vært av meget gode typer likevel. Bl.a. vår første sheltie Bobby og Siljes Enya, begge har cert for ham :yes: På den større siden, men ikke grove. God type og pels, og bevegelser er vel ikke mest vektlagt nei.

Er type mer vektlagt enn størrelse? Hvem foretrekkes av en liten hund av god type, med gode vinkler og pels og en større hund av ikke så god type?

Blir fryktelig i tvil her nå...

Edit: Christine, det er sørvest for Oppdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er type mer vektlagt enn størrelse? Hvem foretrekkes av en liten hund av god type, med gode vinkler og pels og en større hund av ikke så god type?

Blir fryktelig i tvil her nå...

Edit: Christine, det er sørvest for Oppdal.

Type, helt klart. Men på sheltie er det ofte såpass å velge i at de aller minste sjelden når høyest (generelt, ikke kun for denne dommeren) og ofte er de aller minste litt for dvergpreget til å ha god nok type (two-piece-head og litt korte overalt). Nei, tror det beste er å bare melde på, prøve og se hva utfallet blir :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Type, helt klart. Men på sheltie er det ofte såpass å velge i at de aller minste sjelden når høyest (generelt, ikke kun for denne dommeren) og ofte er de aller minste litt for dvergpreget til å ha god nok type (two-piece-head og litt korte overalt). Nei, tror det beste er å bare melde på, prøve og se hva utfallet blir :yes:

Jeg har søkt litt på Dogweb og funnet ut at det mest sannsynlig ikke blir store konkurransen der uansett så jeg tror jeg lar det stå til. I 2006 var det ingen sorte DS påmeldt, en stk i 2007 og ingen i 2008. Jeg vet av en hann som stiller i år (faktisk en jeg håper å bruke på C), så i år blir det vel rekordpåmelding på rasen *flir*

Men styrken til C er faktisk typen. Selv om hun er på minimum i størrelse er hun veldig godt proposjonert, og har overhodet ikke dvergpreg. "God type/modell, gode proposjoner" går igjen på alle kritikkene hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Tja, på berner har han i hvert fall likt det stort og grovt.

Samme med Hovawart. Store (og helst sort med tegninger) havner foran. Han har dømt vår rasespesial for noen år siden og vår blonde fikk rødt (i stor konkurranse) så vi var veldig fornøyd. Og som unghund ble hunden stillt for samme dommer på en nkk-ustilling, da med Hp og 3vk. Jeg liker å stille for han :yes: Kommer nok kun vår blonde fra oss (av de 3 vi har hjemme), for den eldste tispa er champion og stilles kun på nkk + rasespesial, og den andre tispa mangler kun ett stor-cert. Hannen vår mangler ett lite-cert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

21 bernere var ikke mye. :ahappy:

Og bare 2 valper.

Satser på at oppdretteren min får med seg en champion eller to hjem. :lol:

Er det flere som skal på valpeshowet på lørdagen forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...