Gå til innhold
Hundesonen.no

Sunndalsøra

Monab88

Recommended Posts

Dobler jeg siden et kjapt søk fortalte meg at det jo er Yodel sin svigerfar. Flinke mannen har jo lagt ut bilder av hundene han har dømt, enn om alle dommere var så smarte! Det hjalp meg ikke så mye da, siden ingen av bildene var schnauzere. Så hva liker han egentlig? Anyone?

Tja, på berner har han i hvert fall likt det stort og grovt. Lenge siden jeg har stilt for ham, men det foresvever meg at han tenker mer helhet framfor detaljer, og han kan ikke være veldig opptatt av bevegelser når jeg vet han satte opp en av våre forrige tisper, som syntes en liten runde fikk være mer enn nok - hadde ikke dommeren sett bevegelsene da, kunne det bare være. Hun hadde kallenavnet Slow Motion...

Du vet at du kan søke på dommer og rase på SKKs Hunddata, og se hva han gjort på DS der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, på berner har han i hvert fall likt det stort og grovt. Lenge siden jeg har stilt for ham, men det foresvever meg at han tenker mer helhet framfor detaljer, og han kan ikke være veldig opptatt av bevegelser når jeg vet han satte opp en av våre forrige tisper, som syntes en liten runde fikk være mer enn nok - hadde ikke dommeren sett bevegelsene da, kunne det bare være. Hun hadde kallenavnet Slow Motion...

Du vet at du kan søke på dommer og rase på SKKs Hunddata, og se hva han gjort på DS der?

Helhet er bra, stort og grovt er ikke bra...

Får ingen treff på ham på rasen på hunddata.

Han har ikke satt opp de minste i sheltieringen heller, men alle har vært av meget gode typer likevel. Bl.a. vår første sheltie Bobby og Siljes Enya, begge har cert for ham :yes: På den større siden, men ikke grove. God type og pels, og bevegelser er vel ikke mest vektlagt nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har ikke satt opp de minste i sheltieringen heller, men alle har vært av meget gode typer likevel. Bl.a. vår første sheltie Bobby og Siljes Enya, begge har cert for ham :yes: På den større siden, men ikke grove. God type og pels, og bevegelser er vel ikke mest vektlagt nei.

Er type mer vektlagt enn størrelse? Hvem foretrekkes av en liten hund av god type, med gode vinkler og pels og en større hund av ikke så god type?

Blir fryktelig i tvil her nå...

Edit: Christine, det er sørvest for Oppdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er type mer vektlagt enn størrelse? Hvem foretrekkes av en liten hund av god type, med gode vinkler og pels og en større hund av ikke så god type?

Blir fryktelig i tvil her nå...

Edit: Christine, det er sørvest for Oppdal.

Type, helt klart. Men på sheltie er det ofte såpass å velge i at de aller minste sjelden når høyest (generelt, ikke kun for denne dommeren) og ofte er de aller minste litt for dvergpreget til å ha god nok type (two-piece-head og litt korte overalt). Nei, tror det beste er å bare melde på, prøve og se hva utfallet blir :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Type, helt klart. Men på sheltie er det ofte såpass å velge i at de aller minste sjelden når høyest (generelt, ikke kun for denne dommeren) og ofte er de aller minste litt for dvergpreget til å ha god nok type (two-piece-head og litt korte overalt). Nei, tror det beste er å bare melde på, prøve og se hva utfallet blir :yes:

Jeg har søkt litt på Dogweb og funnet ut at det mest sannsynlig ikke blir store konkurransen der uansett så jeg tror jeg lar det stå til. I 2006 var det ingen sorte DS påmeldt, en stk i 2007 og ingen i 2008. Jeg vet av en hann som stiller i år (faktisk en jeg håper å bruke på C), så i år blir det vel rekordpåmelding på rasen *flir*

Men styrken til C er faktisk typen. Selv om hun er på minimum i størrelse er hun veldig godt proposjonert, og har overhodet ikke dvergpreg. "God type/modell, gode proposjoner" går igjen på alle kritikkene hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Tja, på berner har han i hvert fall likt det stort og grovt.

Samme med Hovawart. Store (og helst sort med tegninger) havner foran. Han har dømt vår rasespesial for noen år siden og vår blonde fikk rødt (i stor konkurranse) så vi var veldig fornøyd. Og som unghund ble hunden stillt for samme dommer på en nkk-ustilling, da med Hp og 3vk. Jeg liker å stille for han :yes: Kommer nok kun vår blonde fra oss (av de 3 vi har hjemme), for den eldste tispa er champion og stilles kun på nkk + rasespesial, og den andre tispa mangler kun ett stor-cert. Hannen vår mangler ett lite-cert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

21 bernere var ikke mye. :ahappy:

Og bare 2 valper.

Satser på at oppdretteren min får med seg en champion eller to hjem. :lol:

Er det flere som skal på valpeshowet på lørdagen forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...