Gå til innhold
Hundesonen.no

Sunndalsøra


Monab88

Recommended Posts

Da var endelig dommerlista for Sunndalsøra lagt ut! :icon_redface:

Hvem skal?

Jeg kommer for å se på. 2 av hundene til oppdretteren min står for championatet der, så må nesten heie litt på de. :)

Fryktelig dyr påmeldingsavgift da, synes jeg.. 350,- pr. hund!

Edit; Annonse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker.. Jeg har litt lyst til å stille, er jo ikke så mange utstillinger å velge i området nå fremover :icon_redface: Men vi skal på skolen på Hamar helga før, så blir i så fall mye reising på oss, koster penger og det desverre..

Så vi får se, blir i så fall første utstilling som junior.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Der har jeg lyst til å melde på Odin, men spørs nok om Fenris tar certet om han kommer... Dommeren har forkjærlighet for smt og Odin er BlÅnd (og han mangler kun ett lite cert).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var endelig dommerlista for Sunndalsøra lagt ut! :D

Hvem skal?

Jeg kommer for å se på. 2 av hundene til oppdretteren min står for championatet der, så må nesten heie litt på de. :icon_redface:

Fryktelig dyr påmeldingsavgift da, synes jeg.. 350,- pr. hund!

Edit; Annonse

Å fy flate! Per Svarstad skal dømme..! ..men desverre så dømmer han gruppe 5.. :)

..og han som likte Albin så godt..! Ga han cert og Bir og gruppeplassering i Steinkjer en gang..

Håpe på dommerendringer kanksje..? Bytte om på gruppe 2 og 5..? :D:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å fy flate! Per Svarstad skal dømme..! ..men desverre så dømmer han gruppe 5.. :icon_redface:

..og han som likte Albin så godt..! Ga han cert og Bir og gruppeplassering i Steinkjer en gang..

Håpe på dommerendringer kanksje..? Bytte om på gruppe 2 og 5..? :):D

Melde på Albin som Eurasier?

Tipper Hilde hadde blitt glad om det hadde blitt dommerendring til Per Svarstad, og Albin hadde tatt ifra Jonas certet! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Å fy flate! Per Svarstad skal dømme..! ..men desverre så dømmer han gruppe 5.. :icon_redface:

..og han som likte Albin så godt..! Ga han cert og Bir og gruppeplassering i Steinkjer en gang..

Håpe på dommerendringer kanksje..? Bytte om på gruppe 2 og 5..? :):)

Per Svarstad er ikke godkjent for min rase, og om arrangøren bytter til samme dommer som for Engelsk bulldog så tror jeg at jeg kommer til å boikotte utstillinga der fremover...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per Svarstad er ikke godkjent for min rase, og om arrangøren bytter til samme dommer som for Engelsk bulldog så tror jeg at jeg kommer til å boikotte utstillinga der fremover...

Å pyttsann! ..man kan da ikke henge seg opp i sånne bagateller.. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melde på Albin som Eurasier?

Tipper Hilde hadde blitt glad om det hadde blitt dommerendring til Per Svarstad, og Albin hadde tatt ifra Jonas certet! :icon_redface:

Hilde hadde nok blitt en smule misfornøyd hvis Albin hadde stukket av med certet der ja... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der har jeg lyst til å melde på Odin, men spørs nok om Fenris tar certet om han kommer... Dommeren har forkjærlighet for smt og Odin er BlÅnd (og han mangler kun ett lite cert).

Hvis hvis hvis HVIS Fenris tar certet i Bergen melder jeg ikke på Fenris til Sunndalsøra, synes det var svindyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Å pyttsann! ..man kan da ikke henge seg opp i sånne bagateller.. :icon_redface:

Er nok dommere som blir satt opp til å dømme rasen som ikke liker rasen... Så om den dommeren jeg hentydet til dømmer, blir det "streik" fra min side (ikke for noe at raseklubben ikke ville godkjenne personen sin dommerstatus for rasen).

Men om P. Svarstad blir godkjent for rasen, så stiller jeg nok for han (bare det blir i nærheten, vi drar ikke land og strand rundt).

Hvis hvis hvis HVIS Fenris tar certet i Bergen melder jeg ikke på Fenris til Sunndalsøra, synes det var svindyrt.

Om Fenris tar Cert i Bergen, er han jo Champion og konkurrerer ikke om certet i Sunndalsøra :) Og Ja, 350,- for en hund (på en pitteliten nasjonal utstilling) er RÅDYRT! Greitnok at de har utgifter, men de trenger ikke å følge anvisningene fra NKK's internasjonale utstillinger (hvor mye betaler klubbene for ett lite glass med ett telys oppi, rosetter som koster 30,- til 35,- pr stk selges for 40-60,- pr stk osv...).

Kanskje vi utstillere burde gjøre opprør mot prisene som de forskjellige klubbene tar pr hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dommeren :Eva Eriksson, Sverige.

Noen som veit hva hun liker?

Ikke utover at hun er spesialist på Sheltie (oppdretter) og har vel også drevet oppdrett av Collie. Hva hun liker på andre raser vet jeg ikke, men på sheltie liker hun god anatomi, beinstamme og pels og ikke de som er av de aller minste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Fenris tar Cert i Bergen, er han jo Champion og konkurrerer ikke om certet i Sunndalsøra :icon_redface: Og Ja, 350,- for en hund (på en pitteliten nasjonal utstilling) er RÅDYRT! Greitnok at de har utgifter, men de trenger ikke å følge anvisningene fra NKK's internasjonale utstillinger (hvor mye betaler klubbene for ett lite glass med ett telys oppi, rosetter som koster 30,- til 35,- pr stk selges for 40-60,- pr stk osv...).

Kanskje vi utstillere burde gjøre opprør mot prisene som de forskjellige klubbene tar pr hund?

...og om det skjer melder jeg ikke på, betaler ikke 350 for å stille chapmpion på ei lita utstilling, SÅ morro er ikke utstilling :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
...og om det skjer melder jeg ikke på, betaler ikke 350 for å stille chapmpion på ei lita utstilling, SÅ morro er ikke utstilling :icon_redface:

Enig. Vi stiller heller ikke Mamma'n hans på småutstillinger. Orker ikke å betale i dyre dommer for en evt ck (og evt bir/bim), skjønner egentlig ikke hvorfor så mange stiller sine championer på småutstillinger (men det er nå meg da :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Vi stiller heller ikke Mamma'n hans på småutstillinger. Orker ikke å betale i dyre dommer for en evt ck (og evt bir/bim), skjønner egentlig ikke hvorfor så mange stiller sine championer på småutstillinger (men det er nå meg da :icon_redface: )

OT, men i mange raser er det jo så stor konkurranse at det blir en del av spenningen også ved å stille champion. Med 20-30 tisper på en vanlig utstilling har en faktisk litt å kjempe om. Og i klubben er det mestvinnendeliste hvor en kan kjempe om en god plassering. I fjor var det over 90 tisper på lista, og da er i hvert fall jeg stolt over X'ens 17. plass, og den lista fungerer som motivasjon for mange som har championer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
OT, men i mange raser er det jo så stor konkurranse at det blir en del av spenningen også ved å stille champion. Med 20-30 tisper på en vanlig utstilling har en faktisk litt å kjempe om. Og i klubben er det mestvinnendeliste hvor en kan kjempe om en god plassering. I fjor var det over 90 tisper på lista, og da er i hvert fall jeg stolt over X'ens 17. plass, og den lista fungerer som motivasjon for mange som har championer.

Vi drar ikke så mye rundt på utstillinger (i fjor var hannen vår med på kun rasespesialen, en tispe på 4 utstillinger og den andre på 2 lp-stevner), ikke er det mange i Midt-Norge som vi kan stille på heller (Sunndalsøra, Oppdal*2, nkk, Steinkjer og Orkanger). Hundefestivalen utgår fordi det er samme helg som rasespesialen. Og vi drar skjeldent landet rundt for å stille, samt at klubben har spesielle regler for hvor mange utstillinger som teller i mestvinnerlista (og i de fleste listene der må man også ha resultater innen annet enn utstilling i tillegg). Er kun 2 lister hvor det kåres beste utstillingshund (smt tispe og blonde hanne, og da regner jeg ikke med valp), ingen liste for kun den beste utstillingshunden (uansett kjønn/farge).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Ikke utover at hun er spesialist på Sheltie (oppdretter) og har vel også drevet oppdrett av Collie. Hva hun liker på andre raser vet jeg ikke, men på sheltie liker hun god anatomi, beinstamme og pels og ikke de som er av de aller minste.

Godt at Eva Eriksson ikke dømmer belger der oppe, for da hadde jeg jaggu mått kjøre opp dit altså - hun likte nemlig Lilli sååååååå godt når jeg stilte på My Dog - og hun var oppriktig lei seg for at hunden var halt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal på agilitykurs den helgen, så jeg tviler på det blir noe utstilling. Spørs om jeg tar med begge hundene eller ikke, og om jeg evt får noen til å stille den hunden jeg evt ikke tar med. Men aller mest sannsynlig dropper vi den. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobler jeg siden et kjapt søk fortalte meg at det jo er Yodel sin svigerfar. Flinke mannen har jo lagt ut bilder av hundene han har dømt, enn om alle dommere var så smarte! Det hjalp meg ikke så mye da, siden ingen av bildene var schnauzere. Så hva liker han egentlig? Anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...