Gå til innhold
Hundesonen.no

Når bruker man forsikringen?

Gjest

Recommended Posts

Skrevet

Bikkjedyret har for tiden ørebetennelse med sopp og bakterier og hele pakka, noe som i løpet av neste uke vil koste meg over 2000 kr i rene veterinærutgifter (for konsultasjon og div. mikroskopiske analyser) - går dette på forsikringen? Kan man ta alle veterinærtimer som kommer i forbindelse med sykdom (utenom de sykdommer som er oppgitt som unntak på forsikringspapirene) på forsikringen? Så framst de overskrider egenandel.

Skrevet

Så lenge det er sykdom eller skade som dekkes av din forsikring, og du overstiger egenandelen er det bare å sende inn!

Gjensidige og Agria har direkteoppgjør med de fleste klinikkene nå, og da overlater du alt til klinikken. De sender inn alle papirer, og du får beskjed om hvor mye din egenandel er. Resten av pengene blir satt rett inn til klinikken. Fungerer veldig fint på klinikken hos oss, tror vi bruker direkteoppgjør med disse to selskapene i 90% av tilfellene!

Husk også på at de fleste selskaper har en egenandelsperiode. Så om du betaler egenandel for ørebetennelsen nå, og hunden får en klofraktur ( f.eks ) om 4 uker, så blir det ingen fast egenandel på deg da, kun den bevegelige.

Jeg anbefaler folk å sende inn det meste til forsikringen, om det ikke dekkes, ja da får man beskjed om dette! Bedre å prøve en gang for mye og spare noen kroner, enn å ikke gidde og må betale alt selv ( + pengene til forsikringsselskapet)..

Skrevet
Jeg anbefaler folk å sende inn det meste til forsikringen, om det ikke dekkes, ja da får man beskjed om dette! Bedre å prøve en gang for mye og spare noen kroner, enn å ikke gidde og må betale alt selv ( + pengene til forsikringsselskapet)..

På kort sikt er dette rett, på lang sikt vil det derimot ikke være særlig lønnsomt, det vil nemlig medføre at premien øker..

Skrevet
Så lenge det er sykdom eller skade som dekkes av din forsikring, og du overstiger egenandelen er det bare å sende inn!

Gjensidige og Agria har direkteoppgjør med de fleste klinikkene nå, og da overlater du alt til klinikken. De sender inn alle papirer, og du får beskjed om hvor mye din egenandel er. Resten av pengene blir satt rett inn til klinikken. Fungerer veldig fint på klinikken hos oss, tror vi bruker direkteoppgjør med disse to selskapene i 90% av tilfellene!

Husk også på at de fleste selskaper har en egenandelsperiode. Så om du betaler egenandel for ørebetennelsen nå, og hunden får en klofraktur ( f.eks ) om 4 uker, så blir det ingen fast egenandel på deg da, kun den bevegelige.

Sånnt liker jeg! :) Skal høre med vet-stæsjn når vi drar innom i neste uke.

Skrevet
På kort sikt er dette rett, på lang sikt vil det derimot ikke være særlig lønnsomt, det vil nemlig medføre at premien øker..

Åh? Jeg har da samme årspremie på Gubben nå som da jeg tegnet for nesten 5 år siden, og jeg skal love deg at forsikringen har blitt godt brukt!

Skrevet

Forrige hunden var forsikret i Sparebanken1 og gjett om den forsikringspolisen fikk kjørt seg flere ganger i året over flere år.. Og det helt uten at premien gikk opp, det var heller aldri noe tull med utbetalingene. Vi fikk til og med mer penger enn forventet tilbake på livsforsikringen hans.

Guest Gråtass
Skrevet

Åh? Jeg har da samme årspremie på Gubben nå som da jeg tegnet for nesten 5 år siden, og jeg skal love deg at forsikringen har blitt godt brukt!

Forrige hunden var forsikret i Sparebanken1 og gjett om den forsikringspolisen fikk kjørt seg flere ganger i året over flere år.. Og det helt uten at premien gikk opp, det var heller aldri noe tull med utbetalingene. Vi fikk til og med mer penger enn forventet tilbake på livsforsikringen hans.

Det Pan mener regner jeg med er at ikke den enkeltes premie øker, men at jo mer forsikringen brukes, jo dyrere vil det på sikt bli å forsikre ett dyr fra den aktuelle rasen. Forsikringsselskapene kjører statistikker på skade/sykdom og hyppighet av dette pr rase.

Skrevet
Det Pan mener regner jeg med er at ikke den enkeltes premie øker, men at jo mer forsikringen brukes, jo dyrere vil det på sikt bli å forsikre ett dyr fra den aktuelle rasen. Forsikringsselskapene kjører statistikker på skade/sykdom og hyppighet av dette pr rase.

Tja, Amstaff er jo ikke lovlig lenger, så da blir det ikke noe økning på fremtidige eiere iallefall. Om det er en spesiell skade/sykdom som går igjen i en rase, så ser jeg jo at det kan bli økning i premien eller restriksjoner på forsikringen.

Skrevet

Så jeg (altså, ikke nødvendigvis MEG, men la oss definere "jeg" som en person som har en hund med veterinærutgifter og som vurderer å sende inn forespørsel til forsikringa) skal sitte her og tenke at mitt bidrag kommer til å presse prisene opp? Jeg har mine største tvil. Hvis man tar mengden av alle andre hundeeierene i Norge, og spesielt hvor mange useriøse aktører (oppdrettere) det er på populære raser som min (og alle de andre på top 10 lista) - så har jeg mine største tvil om at alle eierene sitter og tenker "neeeei vi dropper å spørre forsikringa fordi vi sparer penger på det". Tror det er mange syke individer som har blitt avlet til å gå inn og ut døra hos veterinæren, og de gjør nok mer for premien enn at man selv prøver å få penga tilbake.

Jeg har forsikring fordi jeg skal slippe å bruke unødvendig (som i at veterinærerer er unødvendig dyre av årsaker jeg setter som åpne) mye penger hvis hunden min får en sykdom. Da sitter jeg ikke og sturer fordi årspremien kanskje går opp en hundrelapp eller to etter et par år.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hvis han spiser og drikker som normalt og alt ellers er normalt ville jeg sett det an en dag til, og så evt. tatt en telefon til dyrlegen i morra hvis det ikke endrer seg. Kanskje det bare er for kaldt? Det kan også være urinveisinfeksjon. Men generelt hvis du er usikker på helsespørsmål så er det ofte bedre å ta en telefon til dyrlegen heller enn å spørre på et forum.
    • Hei, første gang inne på hundeforum men trenger virkelig råd. Jeg har nylig fått en tibetansk spaniel valp på 9 mnd. han har vært så frisk og rask, spiser og drikker masse, har både bæsje og tissa og leker som bare det helt siden vi fikk han. Men onsdag morgen så tissa han ikke… nå har det gått et døgn og han har enda ikke tissa😰 hva kan være galt?? 
    • Det endte med at hunden måtte til dyrlegen for den haltet. Jeg ringte dyrlegen, og ba de være obs.  Det viser seg at den har knekt håndledde i frembenet, og prognosen er usikker. Hvordan det er skjedd er også usikkert. 
    • 🐾 Hva du kan gjøre nå 1. Start helt på nytt i bittesmå steg Gå ut av rommet i 1–5 sekunder, kom tilbake før valpen rekker å pipe. Øk tiden sakte. Målet er at valpen aldri kommer over terskelen sin. 2. Tren “alene, men ikke alene” La valpen være bak en grind, i et annet rom, eller på en seng litt unna mens hun fortsatt er hjemme. Dette bygger trygghet uten at valpen føler seg forlatt. 3. Lag et fast “nå skjer det ingenting”-rituale Rolig stemning, tyggeleke, litt kos → så legger hun fra seg valpen og gjør noe annet i huset. Rutiner skaper trygghet. 🧠 IQ-leker som passer for 15 uker •     Snusematte (super for å roe ned og gi mestring) •     Kong med litt valpevennlig fyll (f.eks. våtfôr eller litt leverpostei tynnet ut) •     Enkle aktivitetsleker der valpen må dytte eller løfte en klaff •     Tyggeleker som varer litt (tygging gir ro) Poenget er ikke at leken skal “holde valpen opptatt alene”, men at den skal gi positive assosiasjoner til ro og selvstendighet. 4: du kan også `gni`deg selv inn med noe valpen din kan ligge på  for da vil han føle og lukte at du er i nærheten av deg enda du er borte. 🐶 Når valpen din piper med angan du går ut Det betyr at du har gått for fort frem. Da må man tilbake til nivået der valpen fortsatt er trygg selv om det bare er 2 sekunder. Det er ikke et nederlag, det er helt vanlig. du kan også lage en plass der som er *hjemmet* til valpen din. sånn at du øver når du går ut skal han slappe av der. men husk dette kan gå en stund, det går ann også at valpen din aldri kan være alene heller. alle hunder er forskjellige og ikke like enkel. 💛 Litt oppmuntring Valper er som små barn: noen sover gjennom natten tidlig, andre bruker litt tid. Det betyr ikke at du gjør noe feil det betyr bare at valpen din trenger litt mer støtte akkurat nå. Hvis du vil prate mer, få flere tips eller bare ha litt støtte underveis, kan du gjerne ta kontakt med meg på Instagram. nordicquietland 🐶
    • Alenetrening tar den tiden det tar, det er umulig å si noe på forhånd om hvor lang tid det tar før akkurat din valp er klar for å være alene hjemme en hel arbeidsdag. Det er individuelt. Og en oppdretter som påstår at en 12 uker gammel valp kan være alene hjemme i mange timer høres virkelig ikke seriøs ut. Det er jo en baby. En ting som i hvert fall er sikkert, er at jo mer erfaring valpen får med å føle at det er ubehagelig å være alene, jo større er sjansen for at du ender oppmed en hund med separasjonsangst.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...