Gå til innhold
Hundesonen.no

Når bruker man hva? Og hva er de til?


Guest LeenaM

Recommended Posts

Ja, jeg har veeeldig lite peiling på "bein-utstyr" til hesten. Så da kommer jeg med en haug med spørsmål. Setter tall til hvert spørsmål så det skal bli slik nogenlunde ryddig i alle spørsmålene her :rolleyes:

1) Hvorfor bruker man bandasjer når man rir?

2) Når skal man ha på bandasjer i stallen? Er det liksom når hesten har sår på beinet, er opphovna (vet ikke hvordan jeg skal si det, men har en hevelse, kanskje, da?) eller..?

3) Slike boots, hvorfor bruker man det?

4) Slike f.eks.; http://horze.no/product_info.php?products_id=19768&n=M1, hvordan kan hesten skade hovene? Og når bruker man de..?

5) Koderinger, hva er de til? Tror det heter det iallefall...

6) Senebeskyttere - bruker man det bare i sprang eller?

7) Og hva er egentlig vitsen med å ha beskyttelse under trening i dressur når det allikevel ikke er lov til å ha det på dressur stevner? Hesten kan jo like lett skade seg på stevne...

8) Når bruker dere hva?

9) Ville dere hatt på noe på beina til en hest som har en tendens til å snuble endel på tur? Han gidder ikke løfte beina ordentlig heletiden, og jeg ønsker ikke kommentarer om at jeg må ri han annerledes eller at han kanskje blir skodd feil, da han blir skodd riktig og han er en gammel mann som må få lov til å gå i sitt eget tempo... Jeg lurer på dette fordi jeg vil jo ikke at han skal skade seg...

Ja, det ble endel spørsmål, men jeg advarte dere! Håper på svar iallefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Hvorfor bruker man bandasjer når man rir?

Hmm, en grunn er fordi det ser pent ut! En annen grunn er jo for å holde beina rene og sånn før et stevne. Ellers så tror jeg noen bruker det som en liten erstatning for stryksokker, men det er jo ikke like effektivt

2) Når skal man ha på bandasjer i stallen? Er det liksom når hesten har sår på beinet, er opphovna (vet ikke hvordan jeg skal si det, men har en hevelse, kanskje, da?) eller..?

Hvis hesten har et alvorlig sår på beinet vil man kanskje bruke bandasjer. Ellers er det mange som bruker disse Back on Track bandasjer, som skal myke om stive muskler osv. så vanlige bandasjer har vel tilnærmet samme effekt.

3) Slike boots, hvorfor bruker man det?

4) Slike f.eks.; http://horze.no/product_info.php?products_id=19768&n=M1, hvordan kan hesten skade hovene? Og når bruker man de..?

Det er ikke høvene de kan skade men "skjøtet" altså der hoven starter. Dette kalles å tråkke over, og er faktisk ganske vanlig, spesielt også i paddock.

5) Koderinger, hva er de til? Tror det heter det iallefall...

De har så og si samme effekt som kopper (ovenfor)

6) Senebeskyttere - bruker man det bare i sprang eller?

Det brukes også til vanlig trening. Også kalt stryksokker, da de beskytter mot hester som stryker. Men det er da lettere at hesten stryke i sprang da det ofte er krappe vendinger eller andre litt uventede bevegelser.

7) Og hva er egentlig vitsen med å ha beskyttelse under trening i dressur når det allikevel ikke er lov til å ha det på dressur stevner? Hesten kan jo like lett skade seg på stevne...

Vel, stevne rir man jo en gang iblant mens trening er hver dag. Så ved å bruke beskyttelse under trening så minsker man jo sjansen for å skade hesten, selvom det selvfølgelig kan skje et uhell på et stevne.

8) Når bruker dere hva?

Hvis jeg kan så unngår jeg å bruke noe som helst, bortsett fra under sprang/feltrittstrening. Men hvis hesten stryker eller tråkker over lett så bruker jeg evt. stryksokker eller kopper. Evt. hvis jeg rir på en ridebunn som er klissete eller noe kan jeg kanskje ri med bandasjer, ellers så hender det jeg bruker bandasjer når jeg vil se litt stylish ut! :icon_redface:

9) Ville dere hatt på noe på beina til en hest som har en tendens til å snuble endel på tur? Han gidder ikke løfte beina ordentlig heletiden, og jeg ønsker ikke kommentarer om at jeg må ri han annerledes eller at han kanskje blir skodd feil, da han blir skodd riktig og han er en gammel mann som må få lov til å gå i sitt eget tempo... Jeg lurer på dette fordi jeg vil jo ikke at han skal skade seg...

Hmm, det kommer litt an på hvordan han snubler. Har han noen gang haltet etter snubling? Eller fått små kutt? Eller går han noen gang med beskyttelse på beina... eller har gått? Hvis ikke han har det, så ser jeg ikke noe poeng i å putte noe ukjent på beina hans. Selvom jeg vet at kopper/boots har en tendens til å få hestene til å løfte beina ordentlig! Grunnet at det er litt rart å ha noe hengene over høvene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Dette hjalp virkelig, og nå skjønner jeg litt mere.

Men de koderingene... Jeg har sett noen som har ridd med både slike kopper (sånne jeg linket til), koderinger og bandasjer (bandasjene var helt samme farge som sjabraken - orange, så det var nok for at det skulle se fint ut), hvorfor både kopper og koderinger?

9) Nei, han er ikke haltet, og jeg tror ikke han har fått noen sår så lenge jeg har ridd han, men jeg har ikke hatt han så lenge. Jeg aner ikke om han har gått med noe, men han er rideskolehest og de har litt dårlig råd og bruker bare beskyttere på én hest, selv om vi rir sprang er det ikke noe beskyttelse på andre enn den ene hesten (ja, han gamle jeg har snakket om slipper selfølgelig å være med i sprang-timer!). Men jeg tenker at det kanskje er større fare for at han skader seg når han er gammel og ikke alltid gidder løfte beina? Men selfølgelig bruker jeg jo ikke noe om det ikke er noe vits.

Igjen, tusen takk :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Dette hjalp virkelig, og nå skjønner jeg litt mere.

Men de koderingene... Jeg har sett noen som har ridd med både slike kopper (sånne jeg linket til), koderinger og bandasjer (bandasjene var helt samme farge som sjabraken - orange, så det var nok for at det skulle se fint ut), hvorfor både kopper og koderinger?

9) Nei, han er ikke haltet, og jeg tror ikke han har fått noen sår så lenge jeg har ridd han, men jeg har ikke hatt han så lenge. Jeg aner ikke om han har gått med noe, men han er rideskolehest og de har litt dårlig råd og bruker bare beskyttere på én hest, selv om vi rir sprang er det ikke noe beskyttelse på andre enn den ene hesten (ja, han gamle jeg har snakket om slipper selfølgelig å være med i sprang-timer!). Men jeg tenker at det kanskje er større fare for at han skader seg når han er gammel og ikke alltid gidder løfte beina? Men selfølgelig bruker jeg jo ikke noe om det ikke er noe vits.

Igjen, tusen takk :icon_redface:

Altså, vil man være på den sikre siden.. kan man alltids bruke f.eks. senebeskyttere.. men jeg ville nok ventet til du faktisk så at det er et problem at han subber litt med beina. Det du kan se etter er f.eks. at hårene er slitt vekk på innsiden av beina og sånn (i området der beskytteren sitter). Ellers ville jeg bare sett det an egentlig.

Ellers, koderinger OG kopper har jeg selv aldri sett. Men de har sikkert hatt en god grunn til det. Forsåvdit så beskytter kopper best foran og koderingene best bak. Så kan jo ha noe med det å gjøre, men ikke vet jeg egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...