Gå til innhold
Hundesonen.no

Rå lydighet og C-arbeid av en dobermann


wizard

Recommended Posts

Nei, det er ikke det. Det er bare det folk dekker seg bak og sier at de har en "driftsterk hund" sannheten er at svært mange RIK hunder går på ballforsterker og ikke lydighet, mot hundefører. Derfor blir det unøyaktig, klengete og ofte med lydeffekt..

Jeg personlig syns c-arbeidet var langt bedre en lydigheten. (og nei jeg syns ikke at det var ett program til 98 poeng)

Men hvorfor er det så mange som går slik? Jeg har sett en del rik lydighet og der synes jeg bikkjene går med knekk i nakken, limt fast i kneet til fører og steppende. Ja jeg ser at det der er ikke lydighet i ordets rett forstand, det der er stress mot forsterker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv syntes jeg dette var kjekt å se. At hun ble belønnet med 98 poeng i et nasjonalt mesterskap for dette - tja.. Jeg er ikke dommer, men jeg hadde ikke gitt henne det.

Hopp over hinder og vendinger var dritbra! Apportene var fine og kjappe uten gnafsing.

Og jeg skulle ØNSKE mine to gikk noe ala`dette... :rolleyes: men så ekke vi på mesterskapsnivå heller...*fnis*) :icon_redface::)

Uof. LP1 prøve...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det der var ok jeg, Calina. I hvertfall mer naturlig enn robothunden på IPOfilmen! Jeg er ikke dommer, men går litt LP, og kan ikke fordra disse klengete, krypete, lavrompehøyeforbein hundene! Etter min ringe mening skal en god lineføring /fvf vise en hund som går på alle 4, løftet hode, toppede ører, glad hale - den skal bevege seg naturlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke det. Det er bare det folk dekker seg bak og sier at de har en "driftsterk hund" sannheten er at svært mange RIK hunder går på ballforsterker og ikke lydighet, mot hundefører. Derfor blir det unøyaktig, klengete og ofte med lydeffekt..

Jeg personlig syns c-arbeidet var langt bedre en lydigheten. (og nei jeg syns ikke at det var ett program til 98 poeng)

Helt enig! Hunden har flere gjennomgående feil igjennom hele programmet. Feks ingen bra innkomster - støting, bjeffing og skeiv. Med en gjennomgående feil skal ikke hunden havne i fremragende. Hunden er i mine øyne en fremragende hund, men som vises til SG...

Men hvorfor er det så mange som går slik? Jeg har sett en del rik lydighet og der synes jeg bikkjene går med knekk i nakken, limt fast i kneet til fører og steppende. Ja jeg ser at det der er ikke lydighet i ordets rett forstand, det der er stress mot forsterker.

Jeg tror mange går sånn fordi det er en lettvindt måte å få hunden til å vare hele programmet i samme intensitet. Et av kritteriene for å få høyeste karrakter i IPO er at hunden skal være like intens når den er ferdig med programmet som når den starter- altså man tester vedvarende arbeidkapasitet, temprament og konsentrasjon. Har man for lav intensitet går den som oftest ned i intensitet og det er noe som koster mye poeng. Men en skal ikke ha høyeste karakter i IPO heller om hunden klenger, går skrått eller om fører animerer hunden. Og dette er vel kanskje også det vanskeligste å få til med IPO lydigheten - høy intensitet og pressisjon. Men det begynner heldigvis å bli noen som begynner å få det både pent og pressist :icon_redface: Og tro det eller ei det er faktisk ganske vanskelig å ballansere hunden til å gå med høyest mulige intensitet uten at det blir stress samt få til pressisjon og nøyaktighet i øvelsene. Og som en ser er det mange som ikke får det til...

Jeg holder på med flere hundesporter og alle har sin utfordring. Og det jeg synes er spennende å utfordrende med IPO lydigheten er nettopp kombinasjonen av intensitet og pressisjon. Og jeg synes ikke det har gjort hunden min til noen dårligere LP hund...tvert i mot. Det er bare noen ekstra utfordringer på veien. Jeg hadde en hund i Elite LP som jeg skulle omskolere til IPO lydighet...det var faktisk mye verre den veien.

Edit: rettet ordfeil og la til litt tekst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med Margrete her, pelsen klenger jo så damen har vanskelig for å gå rett. Og jeg har aldri skjønt greia med å brøle alle kommandoene jeg da men..

Men ja, hoppet var ganske så vakkert :icon_redface:

Enten så var damen liten eller så var bikkja schwæær! Holder vel en knapp på begge deler.

Den tanken slo meg også *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med Margrete her, pelsen klenger jo så damen har vanskelig for å gå rett. Og jeg har aldri skjønt greia med å brøle alle kommandoene jeg da men..Men ja, hoppet var ganske så vakkert :)

Enten så var damen liten eller så var bikkja schwæær! Holder vel en knapp på begge deler.

Det er ikke nødvendig å brøle alle komandoene og jeg reagerte selv på hvor høyt hun brølte. Komandoer i IPO programmet skal sies så høyt at dommeren uansett hvor den står på banen og uansett hvor mye bråk det er rundt hører dine komandoer, derfor er det naturlig at man gir litt høyere komandoer enn feks i LP. Om dommeren ikke hører dine komandoer kan du risikere å få poengtrekk. En av de tingene en bedømmer i IPO lydighet er temprament og hvor hurtig hunden reagerer på komandoordet. Om dommeren ikke hører deg komandere kan den ikke bedømme det... På feks dekk under springmarsj og stå under spring marsj kan man risikere at dommeren står 50 meter unna og det er viktig at man komanderer høyt og tydelig. Derfor kan det sikkert skje at man tar i litt hardere enn nødvendig når man er litt nervøs...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Check out these videos of obedience and protection by a Doberman completing a Schutzhund III routine. Tell me that's not exciting! (Sabine Wiedemeyer handling Lennox von Aurachgrund, taking 2nd place in 2006 Deutschen Meisterschaft [German all-breed nationals] with 100-98-95 [100 points tracking, 98 points obedience, 95 points protection, out of a perfect 300])

Les teksten ,100i spor,98i lydighet og 95 i gruppe c,2plass i nasjonalt mesterskap for alle raser med en dober er særdeles imponerende.

Ja man kan gjerne pirke på armbruk,som noen tolker som dobbeltkomandoer samt at hunden klenger en del,noe som forøvrig var ønsket i rik sporten for noen år tilbake..

Ellers må jeg å si meg dypt imponert over slippen i gruppe c,null konflikt,rett og slett perfekt..

Sånn summa summarum så synes jeg at dette var en fin oppvisning jeg - hunden er gjennomgående lydig i alle settinger, den har så og si 100% fokus hele tiden, rett nok så demper den seg selv litt i begynnelsen, men etterhvert så ser man at hunden skyver brystkassa frem og jobber veldig bra synes jeg.

Den har gjennomgående høy intensitet uten å bli unøyaktig og slarvete og urolig (med det mener jeg svært mye armer og bein og stress som omtrent tyter ut av ørene på hunden).

Rar armføring på dama - jadda - men bikkja er jo diger (eller dama liten) og jeg synes det hele ser svært ryddig og pent ut. Jeg har sett såkalte "imponerende" IPO filmer som har imponert meg langt mindre enn dette for å si det sånn. Har sett filmer hvor bikkjene omtrent har sett ut som om de har fått 10 stekepanner i hodet hver gang kommandoene har kommet blant annet, denne twitcher ikke mye - den har en glad hale som faktisk tidvis beveger seg mykt og lykkelig og DET ser man ikke ofte hos IPO hunder - som regel så henger den dønn ned og logrer frenetisk/dempende - eller den står ende til værs fordi bikkja er så full av adrenalin at den nesten er i ferd med å eksplodere.

Konklusjon: Jeg ble glad av å se dette jeg - de hadde det hyggelig de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte ser man en dobermann gjennomføre proggrammet så bra ? Link Gjerne til video om det er noen som finner ! Ta feks en titt på videor fra FCI World Championship her www.ipo.nu så kan en se at mange hunder helt i toppsjiktet klenger og "hopper". Det blir feil å sammenligne typiske lp-hunder med et bra ipo emner.. Det er lett å se feil hos andre,det er vel noe enkelte hundefolk er eksperter på.men hvor høyt nivå ligger de som mener at dette er dårlig på i samme sport?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte ser man en dobermann gjennomføre proggrammet så bra ? Link Gjerne til video om det er noen som finner ! Ta feks en titt på videor fra FCI World Championship her www.ipo.nu så kan en se at mange hunder helt i toppsjiktet klenger og "hopper". Det blir feil å sammenligne typiske lp-hunder med et bra ipo emner.. Det er lett å se feil hos andre,det er vel noe enkelte hundefolk er eksperter på.men hvor høyt nivå ligger de som mener at dette er dårlig på i samme sport?

Jeg synes i alle fall ikke det var dårlig! Mulig det kom frem litt feil... Men jeg mener fortsatt at det er en fremragende hund til SG lydighet. Men med små justeringer burde den hunden gå til F. Nå så jeg ikke gruppe c så det kan jeg ikke uttale meg om, men jeg synes mange dobermann kan gå pen lydighet jeg. Og har også sett flere norske dobere som har nydelige annlegg for IPO lydighet. Og jeg er forsåvidt enig med deg, man kan ikke sammenligne LP og IPO lydighet. En går etter det som gir poeng i den sporten man driver med. I IPO kan det føre til hunder med litt for høyt stress og motsattsen som en ser i LP ringen er hunder som går med alt for lav intensitet...mens hunder som er gode uavhengig av hundesport er nydelig å se på etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte ser man en dobermann gjennomføre proggrammet så bra ? Link Gjerne til video om det er noen som finner ! Ta feks en titt på videor fra FCI World Championship her www.ipo.nu så kan en se at mange hunder helt i toppsjiktet klenger og "hopper". Det blir feil å sammenligne typiske lp-hunder med et bra ipo emner.. Det er lett å se feil hos andre,det er vel noe enkelte hundefolk er eksperter på.men hvor høyt nivå ligger de som mener at dette er dårlig på i samme sport?

Personlig så jeg på utførelsen av programmet, ikke på rasen. Men om jeg skal si noe om rasen, så ja da var det imponerende :) Og du har rett i at det blir helt feil å sammenligne IPO og LP, i og med at vi lp mennesker krever helt andre ting, men likevel så har jeg sett både schæfere og maller ha bedre vendinger og mindre armer og bein. Ja de klenger og hopper de å! Og det er ikke mindre stygt fordi om det er en annen rase.

Jeg ønsker meg selv samme intensitet i valpen jeg venter på og jeg kommer til å søke mot IPO miljøet for å få hjelp til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Takk XO for endel oppklaringer, nyttig selv for meg å lese :P Skjønner ikke helt at folk skal sitte å dømme sånt arbeide opp mot LP, lukter vel misunnelse der driftsløse bikkjer loffer rundt som om de sku gått søndagstur. Kom med video der dere går LP så skal kritikken hagle løst her :P Må ikke glemme at de her også utnytter en hel fotballbane, ikke ei lekegrind på 20x20m e.l. så kan dere jo tenke på å holde intensiteten som XO så fint forklarte..

At poengene vi så her ikke henger på greip sier seg vel selv da hadde jo bikkja vært i toppen i FCI blant maller og schäfere eller? men jeg syns det var mye bra vi så men så er det meg da.. Men er hunden klikkertrent? Det sto jo ikke noe om det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
    • Vill var 12kg ved 17 uker/4mnd, og har endt opp på 19,5kg og rett over 50 cm😅 Roet seg betraktelig etter 5mnd😅
    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...