Gå til innhold
Hundesonen.no

Utvikle en hjemmeside

-Vilde-

Recommended Posts

Okey, jeg har bare noen spørsmål om hvordan og hva som kreves for at noen skal kunne utvikle en hjemmeside for deg/ evt. lage selv. Altså gjerne forklar "for dummies" versjonen, for jeg skjønner ikke særlig mye av sånne HTML og CSS greier. Dumme spørsmål, men here they come:

- Må man ha eget domene for å lage en side ala (bare låner noen doggis sider som eksempel) www.flinkbisk.net eller www.kingwanas.com, eller funker sånn .moo ting?

- Hvordan oppdaterer man en sånn side? Med HTML eller lignende? Er det vanskelig å oppdatere siden hvis man ikke har greie på HTML, CSS osv?

- Hvor mye pleier prisen å ligge på sånn cirkus når noen lager en side til deg (ikke proffer, men evt. andre tekniske hundefolk :P)

- Noen som har link til noe steg for steg hvordan lage hjemmeside?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, jeg har bare noen spørsmål om hvordan og hva som kreves for at noen skal kunne utvikle en hjemmeside for deg/ evt. lage selv. Altså gjerne forklar "for dummies" versjonen, for jeg skjønner ikke særlig mye av sånne HTML og CSS greier. Dumme spørsmål, men here they come:

- Må man ha eget domene for å lage en side ala (bare låner noen doggis sider som eksempel) www.flinkbisk.net eller www.kingwanas.com, eller funker sånn .moo ting?

- Hvordan oppdaterer man en sånn side? Med HTML eller lignende? Er det vanskelig å oppdatere siden hvis man ikke har greie på HTML, CSS osv?

- Hvor mye pleier prisen å ligge på sånn cirkus når noen lager en side til deg (ikke proffer, men evt. andre tekniske hundefolk :P)

:)

Hvis du skal kode siden tag for tag i HTML, så kreves det endel kunnskap om HTML. Men finns mange programmer som gjør jobben for deg. Dreamveaver, Frontpage (om den finns enda?) etc etc. Eller man kan velge en leverandør med en ferdigløsning allerede innstallert slik at du bare fikser utseende og legger inn det du ønsker (Freewebs, One.com, norblogg, wordpress.com) Forkjellen på ulike er jo ofte hvor bra resultatet blir. Noen ser jo utrolig dårlig ut, mens andre fri-løsninger kan se proff ut.

Slike nettløsninger er rimelig uproblematisk å oppdatere og krever ingen spesielle kunnskaper om HTML. Er som å skrive ett innlegg i forumet omtrent.

.moo har ikke serverplass. Det er en forward tjeneste slik at du kan få en penere og enklere URL å huske dersom siden ligger en plass der nettadressen ikke blir funksjonell. Det du må hga er en plass å legge siden, med opplastingsmuligheter. Skal siden være i bloggform (wordpress) etc, kreves det en lagringsplass som støtter php. Problemet med endel fri-plasser er den enorme mengden reklame du får med på kjøpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det holder ikke å bare ha domenet. Du må også ha et såkalt webhotell, der du kan lagre siden din på. 

Du kan bruke en WYSIWYG-editor (What You See Is What You Get). Det er ikke det beste. Jeg anbefaler deg å lære deg html og css (prøv htmldog.com). Det er ikke så veldig avansert.

Skal du absolutt bruke WYSIWYG-editor, så bruk Dreamweaver. Den gir helt klart den beste koden, har jeg hørt. Har selv ikke prøvd den.

- Hvor mye pleier prisen å ligge på sånn cirkus når noen lager en side til deg (ikke proffer, men evt. andre tekniske hundefolk ;) )

Det spørs egentlig størrelsen på siden og hvor mye jobb som ligger bak. Jeg pleier å si rundt 500 eller noe sånt.

Ta en titt på linken jeg viste til over. Der tror jeg du skal finne det som trengs. :) Hjemmesider er jo veldig forskjellige, og det finnes ingen fasit.

Bare spør om du lurer på noe annet. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Hvor mye pleier prisen å ligge på sånn cirkus når noen lager en side til deg (ikke proffer, men evt. andre tekniske hundefolk :icon_redface: )

:rolleyes2:

Jeg har også fryktelig lite peiling på sånt, men har klart å knote sammen en side. :lol:

Jeg har domene med webhotel, hvor jeg lagrer siden min. Siden min er laget i Joomla, som er et gratisprogram, open source. Joomla.org eller noe sånt, eller google Joomla, så får du er drøss linker. Dersom jeg ikke tar helt feil, er wikipedia laget i Joomla.

Med Joomla er det ingen koder (men man kan om man vil), og det virker mest som et ganske avansert hjemmesideprogram. Det er lett å skjønne seg på når man har brukt noen timer på å sette seg inn i hvordan man gjør litt forskjellig, men derimot er det kjempevanskelig å få siden "oppe og gå" på nett. Det er en drøss ting som skal stemme på webhotellet (man må ha apache, MySQL og noe mer jeg har glemt navnet på i farten). Hvis du velger Joomla er det viktig å velge webhotel etter det. Forskjellige "hoster" tilbyr forskjellige ting. Jeg har hotell til 120kr året + domene.

Når man først har fått siden oppe og gå, er det lett, og masse man kan gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Hvor mye pleier prisen å ligge på sånn cirkus når noen lager en side til deg (ikke proffer, men evt. andre tekniske hundefolk :))

:icon_redface:

Jeg hadde "vanlig" html-side bygget i frontpage før jeg fikk meg en wordpress drevet side. Da må du oppdatere kodene som utgjør hjemmesiden, enten via et hjemmesideprogram ala frontpage, dreamweaver etc. eller skrive kodene selv.

Nå som jeg har wordpress side så har jeg et eget dashbord som "driver" hele siden min på en måte. Der inne har jeg tilgang til alle sidene, innleggene i bloggen, bildene som er lastet opp via bloggen og en haug andre små "programmer" som gjør forskjellige ting, f.eks et galleriprogram osv.

Vil jeg skrive et nytt innlegg i bloggen trykker jeg bare på "legg inn nytt innlegg" og skriver i vei. Man får opp en lignende skjerm som man får på forumer med bildeinnsettningsknapper, knapper for fet skrift, knapper for å legge inn linker osv. Skal man legge inn en ny side/redigere en gammel så kommer akkurat samme greia opp og man har samme alternativene. Veldig enkelt å oppdatere syns jeg :rolleyes2:

Prisen syns jeg burde være ganske lav med mindre man skal ha noe ekstra-ordinært for en wordpress-drevet side, men for en html-side kan det bli en del jobb siden man gjør ALT fra begynnelsen av, skriver alle kodene osv syns jeg det burde være lov å ta seg litt betalt. Det ER mye jobb, syns jeg ihvertfall :lol: Det var en av de største grunnene til at jeg gikk over til wordpress.

Jeg planlegger å få meg eget domene etterhvert (f.eks "www.skogshund.com") men det er ikke noe jeg føler at jeg må stresse med nå, jeg trives godt hos norblogg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder selv på å lage meg hjemmeside på One.com. Jeg er også helt "grønn" på masse datating, men på one.com lages sidene i html, så man slipper å skrive inn disse kodene, som jeg ikke forstår noe av.

Ganske billig også, noen hundrelapper i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Finnes sikkert mange ok program som er gratis å bruke. Jeg googlet litt og fikk opp en liste.

Har ikke prøvd noen av de selv da jeg bruker DW.

Jeg har laget hjemmesider for endel personer (oppdrettere og firma), og prisen varierer ut fra hvor mange sider og hvilket type oppsett de skal ha (html, .asp, PHP osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
    • Jeg har jo vært inne på tanken, særlig nå i perioden jeg ikke fikk lekt med han. Men i utgangspunktet bør det være mer enn nok. I tillegg til korte lufteturer er han en time i skogen ila formiddagen, og får en økt eller to med spor/lydighet/felt/rundering ila ettermiddagen/kvelden. Jeg har sluttet med all trening inne fordi det tydelig bygger stress, men han bør ikke være understimulert totalt sett. Mellom øktene får han også mye ro og søvn
    • Du har en ganske aktiv hunderase, hvor mye aktivitet får han i løpet av en dag? Selv om han ikke har kunnet leke har han vel fått både tur og aktivitet, håper jeg? Hodearbeid, søk, triksetrening? Jeg ville lagt mer arbeid i ro og trygghet rundt måltider, og ro- og hodetrening etter trening og hundemøter og andre stressede situasjoner.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...