Gå til innhold
Hundesonen.no

Matematikktråd!


Gjest

Recommended Posts

Uff, nå spør jeg mye uten å kunne gi noen vettuge svar til andre, men jeg sliter litt med en derivasjon her... Jeg skal finne topp og bunnpunkt(er) til f(x)= x -3* (tredjekvadratrot av x) (altså x under kvadratrottegnet)

Blir den første derivasjonen da:

f'(x)= 3/(3*kvadratrot av x) ?? Eller er jeg helt på jordet nå?

Vet at f(x)= kvadratrot av x = f'(x)= 1/2*kvadratrot av x, men skjønner ikke helt hvor jeg skal plassere tretallet jeg ganger kvadratrotuttrykket med.

Ok! Nå har det seg sånn at to skip (A og B) beveger seg på rettlinjede parallelle kurser. Avstanden mellom kursene er 8km. Hvert skip går med en hastighet på 20km/t. Hvor raskt avtar da avstanden mellom skipene når de er 10km fra hverandre?*klippe*

Ser det er en stund siden du har postet, men det er ikke mulig å sette opp som en eller to trekanter og bruke pythagoras til å lage en formel du kan derivere implisit med kjerneregelen? Ender opp med noe sånt som:

x'(t)=(s(t)*s^2(t))/x(t)

Skjønner ikke helt hvordan båtene beveger seg så vet ikke om det går... :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 79
  • Created
  • Siste svar
  • 1 month later...

Nå føler jeg meg litt dum, jeg kunne dette kjempegodt i begynnelsen av semesteret, men nå er alt glemt og heldagsprøve står for tur.

Jeg skal utføre polynomdivisjonen:

(x^3 + ax^2 + 3x + 3a):(x + a)

Hvilken matte har du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jess! Her var tråden, omtrent fire uker for seint.. :wub: Eksamen er i morgen. :whistle:

I anova, er formel for SStotal:

Σx2 - (Σx)2/N

SStreat er: ΣT2/n-(Σx)2/N

Jeg fatter og begriper ikke hvorfor T ikke kan være x, når T består av x'er.. Og at (Σx)2 ikke skal være det samme som ΣT2. Jeg tror de har gått tom for x-er, og rett og slett bare funnet opp en ny bokstav å bruke. :hmm: For skulle jeg uttrykt ΣT2 på noen som helst annen måte, ville det vært Σ(Σx)2 eller noe sånt. Det var gårsdagens hjertesukk. Jeg trenger ikke regnehjelp, men jeg trenger trøst.. :lol:

Og så noen teorispørsmål: vil noen kjapt og enkelt forklare det mest relevante innenfor kvantitative metoder? Forskjellige design, utvalg, reliabilitet, validitet, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er en brøk og ellers har du nok skrevet fullstendig feil :whistle:

Hehe! Du har så rett så rett! Egentlig er det ikke så vanskelig som det ser ut som, det er bare alt for mange bokstaver som har forvillet seg inn i matteboken.. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

R1.

Får heller ikke denne til å gå opp. Fasit sier at resten skal bli -4. Fikk en rest på 8 selv, men følte at noe gikk galt inni der et sted.

(x^4 + 2x^3 - 5x^2 + 10x + 12):(x + 1)

Har du husket rett +/- , spesielt i det leddet hvor du ganger inn x + 1 med førstegrad (altså ledd 3). Hvis man bommer på fortegnet (noe som er lett siden den aktuelle andregradslikningen har negativt fortegn) så blir det veldig fort rest på 8, så jeg tror jeg "ser" hvor du kan ha tråkket feil og fått 8. Bare spør om du vil ha nøyaktig løsning, men det er første hint iallefall! :wub:

Til Huldra, statistikk skal jeg ikke ha før til våren, men om det er noe trøst har jeg bare hørt faenskap om det og jeg gleder meg fint lite :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du husket rett +/- , spesielt i det leddet hvor du ganger inn x + 1 med førstegrad (altså ledd 3). Hvis man bommer på fortegnet (noe som er lett siden den aktuelle andregradslikningen har negativt fortegn) så blir det veldig fort rest på 8, så jeg tror jeg "ser" hvor du kan ha tråkket feil og fått 8. Bare spør om du vil ha nøyaktig løsning, men det er første hint iallefall! :lol:

Takk! Skal vi se hva jeg får til :wub: Men jeg sliter med en annen oppgave også:

(X^4 - 2X^2 - 8):(X^2 - 4)

Der får jeg svaret X^2 + 2 og setter det inn i 2.gradsformel. Da får jeg 1,4osv.. og det er jo kvadratroten av 2.

Jeg faktoriserer svaret og skriver (x-2)(x+2)(x+kvadratroten av 2)(x-kvadratroten av 2).

(fant ikke noe kvadratrottegn på nett jeg kunne kopiere :lol: )

Så skal jeg finne nullpuktene og sette dette opp i en tallinje. Men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal sette den opp i dette tilfellet. Om jeg i det hele tatt har gjort rett til nå da... Fasit sier at nullpuktet er x=-2 eller x=2

:whistle:

*EDIT* Wuu, jeg fikk rest på -4 på forrige oppgave. Takk! :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå føler jeg meg litt dum, jeg kunne dette kjempegodt i begynnelsen av semesteret, men nå er alt glemt og heldagsprøve står for tur.

Jeg skal utføre polynomdivisjonen:

(x^3 + ax^2 + 3x + 3a):(x + a)

Fikk du til denne? Den var gjort på to linjer; x^2 + 3 fikk jeg til svar.

Når det gjelder sistnevnte oppgave setter du opp ei tallinje bortover, og funksjonsdrøfter med talllinje som normalt, med negativ og positiv verdi + nullpunkter ; du splitter opp (x-2)(x+2) hver for seg og ser at du får nullpunkt i nettopp x=2 v x=-2... (siden de henholdsvis blir null ved x=2 og x=-2 ) :ahappy: De kvadratrøttene ble jeg litt skeptisk til, sjekk om de er rette. I så tilfelle vil du jo ha 2 ekstra nullpunkter; x = sqrt2 og x = - sqrt2, og siden fasiten ikke sier det er det noe som skurrer :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Huldra, statistikk skal jeg ikke ha før til våren, men om det er noe trøst har jeg bare hørt faenskap om det og jeg gleder meg fint lite :)

Nei, det var ingen trøst! :ahappy: Men nå er jeg heldigvis ferdig - dersom jeg står, og dersom skolen ikke finner ut at de har lyst å annulere eksamen av en eller annen dårlig grunn.. men du kan banne på at det skjer når det er meg det er snakk om.. :thumbs:

Når det er sagt, så er det ikke så verst; selve regningen er grei nok, problemet er bare å vite når man skal gjøre hva - hvilken test skal man anvende når? Selve regnedelen er jo piss of cake spør du meg. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk du til denne? Den var gjort på to linjer; x^2 + 3 fikk jeg til svar.

Når det gjelder sistnevnte oppgave setter du opp ei tallinje bortover, og funksjonsdrøfter med talllinje som normalt, med negativ og positiv verdi + nullpunkter ; du splitter opp (x-2)(x+2) hver for seg og ser at du får nullpunkt i nettopp x=2 v x=-2... (siden de henholdsvis blir null ved x=2 og x=-2 ) :) De kvadratrøttene ble jeg litt skeptisk til, sjekk om de er rette. I så tilfelle vil du jo ha 2 ekstra nullpunkter; x = sqrt2 og x = - sqrt2, og siden fasiten ikke sier det er det noe som skurrer :lol:

Fant ut av den første ja :ahappy: Den med kvadratroten skjønner jeg enda ikke, får se om jeg får tittet mer på den i ferien. Nå er det ikke mer matte for dette semesteret :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Nytt år, ny mulighet til å stryke i matte.... :whistle:

Jeg har aldri vært god i brøkregning og når brøken inneholder kvadratrot i tillegg får jeg litt sånn angstanfall. Noen som kan forklare hva jeg gjør feil her?

Oppgaven er som følger:

(33*b1/2)/(31/2*b-5/2)

Svaret jeg klarer å stotre meg frem til:

9*√3*b3

Svaret i boka:

9*√3b

Hvem har rett? Og hvorfor? :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huuummmmm... Tror man må raske opp de reglene som gjelder for slik potensregning før man kan svare på det.

Husker jeg feil om du trekker i fra det som er under brøkstreken? Så det blir 1/2 + 5/2 = 6/2 = 3 og dermed ditt svar? Løsningen ligger rent erfaringsmessig i den andre delen regnestykket - blir fort tull når det er like tall overalt. Prøv å skriv alt helt ut og regn over det på nytt. Hvis ikke kan jo alltids boka ta feil, som øvingslæreren min i et fag sa "det e mæ det største under om boka ikkje har minst EN feil i fasiten" :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huuummmmm... Tror man må raske opp de reglene som gjelder for slik potensregning før man kan svare på det.

Husker jeg feil om du trekker i fra det som er under brøkstreken? Så det blir 1/2 + 5/2 = 6/2 = 3 og dermed ditt svar? Løsningen ligger rent erfaringsmessig i den andre delen regnestykket - blir fort tull når det er like tall overalt. Prøv å skriv alt helt ut og regn over det på nytt. Hvis ikke kan jo alltids boka ta feil, som øvingslæreren min i et fag sa "det e mæ det største under om boka ikkje har minst EN feil i fasiten" :)

Lol! Selvsagt blir det riktig hvis en trekker fra det under brøkstreken! Står jo svart på grått i boka! Nei å nei, så blond det går ann å bli... :lol:

Men da tror jeg svaret mitt er riktig for nå har jeg satt det opp 3 ganger og får samme svar hver gang! :D

Forrige plan hadde vi om negative tall. Jeg ble aldri helt klok på det, og nå har vi byttet tema. Ingen kunne forklare det, og nå har jeg glemt det! :D

Er det noen som klarer å forklare hvordan man multipliserer eller dividerer med neagtive tall? :wub:

Multiplisering med negative tall er egentlig ikke så vanskelig, dividering er jeg litt usikker på, men tror det er samme reglene for begge...? Hvertfall. For mulitiplikasjon tar jeg alltid utgangspunkt i følgende huskeregel:

+ * + = +

- * - = +

- * + = -

+ * - = -

Med andre ord, hvis du ganger to negative tall blir svaret positivt. Ganger du tall med forskjellig fortegn blir svaret negativt. Eks:

3 * 3 = 9

-3 * -3 = 9

-3 * 3 = -9

3 * -3 = -9

Hjalp det litt? Jeg er ikke noe god i matte, men akkurat positive og negative tall hadde jeg god kontroll på en gang i tida :) Ellers er det noen gode eksempler her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt år, ny mulighet til å stryke i matte.... :lol:

Jeg har aldri vært god i brøkregning og når brøken inneholder kvadratrot i tillegg får jeg litt sånn angstanfall. Noen som kan forklare hva jeg gjør feil her?

Oppgaven er som følger:

(33*b1/2)/(31/2*b-5/2)

Svaret jeg klarer å stotre meg frem til:

9*√3*b3

Svaret i boka:

9*√3b

Hvem har rett? Og hvorfor? :wub:

Hadde jeg hatt sånn matte hadde jeg også strøket, TVERT! :) Matte er virkelig ikke min sterkeste side - tror jeg mangler et matte-gen eller noe som gjør at jeg ikke greier å tenke logisk- matematisk.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg hatt sånn matte hadde jeg også strøket, TVERT! :lol: Matte er virkelig ikke min sterkeste side - tror jeg mangler et matte-gen eller noe som gjør at jeg ikke greier å tenke logisk- matematisk.. :)

Jeg mangler også det genet! :) Strøk så det sang både på matte og fysikk før jul nemlig. (Fysikken bestod kun av matematiske oppgaver selvsagt. Jeg kan jo teorien bak, bare ikke utregningene :D )

Men, skal jeg fullføre utdannelsen min må jeg finne en vei gjennom elendigheta. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et par oppgaver jeg lurer litt på hvordan jeg skal gå løs på..

1) 10^(2x+1)=10 Svar: x=0

2) 9^x+2-3*9^(-x)=0 Svar: x=0

Jeg vet at man skal substituere noe her (erstatte feks 9^x med Z). Men finner ikke ut hva iom at jeg har både ^x og ^-x.

Og her er et eks med naturlige logaritmer jeg ikke helt forstår.

3) ln(e^2-1)-ln(e-1)

Jeg fikk ln e som svar, men der er jeg ganske på bærtur. Svaret er ln(e+1)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mangler også det genet! :D Strøk så det sang både på matte og fysikk før jul nemlig. (Fysikken bestod kun av matematiske oppgaver selvsagt. Jeg kan jo teorien bak, bare ikke utregningene :D )

Men, skal jeg fullføre utdannelsen min må jeg finne en vei gjennom elendigheta. :lol:

Foreningen for oss med manglende matte-gen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...