Gå til innhold
Hundesonen.no

Nuffe vs berner


BDD Girl

Recommended Posts

Noen som har kjennskap til begge rasene og kan si litt om dem. Hva har de av likhetstrekk og hva har de av forskjeller, tenker da på gemytmessig og sånn.

Størrelsesforskjeller?

Leser i standarden til nuffene at vekta dem skal ha er opp til 70 kilo men noen som har nuffe sier at de skal veie opp til 90 kilo. Hva er riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Standardvekt på nuffer ligger på 60-70 kilo - men man får de opp i 90 også. Vi hadde en hannhund på 85 kilo, mens den andre vi hadde var 65 (hannhunder). Berneren er lettere enn nuffen, og nuffen krever nok mer pelsstell (tettere pels stappfull av underull). Selv syns jeg begge rasene er fantastiske. Du får sikling på begge raser - men tror det er større sjanse for at du får en siklende nuffe. Gemyttmessig tror jeg de er ganske like. Avslappende, sosiale, trygge og snille raser begge to - men siden berneren er litt lettere er det også litt mer futt i dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde trodd det var omvendt jeg, at det var mer futt i nuffen en berneren. Ser liksom for meg at den er litt lettere og. Men har jo aldri sett rasene samtidig, og har ikke sett så mange av dem heller. Synes liksom berneren virker litt slappere, alt henger liksom litt mer... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...