Gå til innhold
Hundesonen.no

Løpetid

Recommended Posts

Skrevet

Heisann

Har et lite spørsmål, Embla er for tiden inne i sin første løpetid, og har hørt at viss en regner 4 uker etter første dag de blør, så er en sikker på at løpetiden er over, stemmer dette?

Og hvor mange dager står de?

Så lurer jeg på om dersom 2 tisper står i sammen, synkroniseres løpetid syklusen da?, Embla står nemlig ute med foreldrene min sin tispe i luftegård på dagtid, og jammen stod ikke den andre tispa igår( Men hun skal ikke ha løpetid nå) Så bare lurer? :rolleyes:

Er ikke bare bare å vite når det er trygt å slippe gullet igjen uten at det skal bli fare for valper på henne.

Skrevet

Ja hvis du regner sånn som du nevnte, så er du hvertfall på den sikre siden :sint_01: Tispene løper normalt i 3 uker, og det er den mellomste uken de fleste står, og som er mest kritisk. .Men det betyr IKKE at man ikke skal passe på (men det regner jeg med du allerede vet :sint_01: )

Skrevet

Jeg pleier å regne 3-4 uker, ser det litt an på oppførselen til hannhunder vi møter..

Når vi er ferdig med løpetid her følger en grundig vaskings av vofsen, lukten henger ofte igjen ser du..

Skrevet

Nei nei passer på, føler meg som den hauken for tiden :sint_01:

Åja de står den midterste uken(som hovedregel) da gir alt mer mening. For jeg hadde fått det for meg at de stod den siste uka( veit ikke hvor jeg har fått det fra) Men da stod hun nok når jeg trodde hun stod ja.

Men blør de bade før og etter de har stått? For mi har dryppet jevnt og trutt( vel betydeleig mer i midten) i 3 uker no, eller har ikke sett noe de siste dagene :sint_01:

Men bad skal hun få ja, det er planlagt og skrevet ned, ikke mer godlukt på denne dama nei :(

Guest Dratini
Skrevet

Sånn ca rundt dag 8-9 (varierer veldig fra tispe til tispe) så ser man at blodet blir vesentlig lysere. Da nærmer det seg for at tispa "står". For mine tisper er disse "stå-dagene" rundt dag 12 etter start av løpetiden. Etter at stå-tiden er over, blir blødningene vesentlig kraftigere igjen.

Guest Dratini
Skrevet
Man kan aldri være sikker. Har kjennskap til to tisper hvor av ene tok seg på dag 23 i løpetiden og den andre tok seg på dag 35.

Så sant, akkurat tidspunkt for når tispene "tar" seg er jo veldig varierende... :sint_01:

Skrevet
Man kan aldri være sikker. Har kjennskap til to tisper hvor av ene tok seg på dag 23 i løpetiden og den andre tok seg på dag 35.

Dag 35??? :shocked: *se for seg passepåifireukertil* Buffy startet løpetid forrige helg og med 9mnd gammel pubertetslus i hus så kreves det litt påpassing.... Men såååå lenge dah... *sukke*

Skrevet

Nå vil jo dag 35-tispen være ekstremvarianten, da.

Sånn som hun dama' på over 70 som ble gravid - ikke noe man anser som engang rimelig at det skjer...

Men med 4 uker bør man være veldig sikker, ja - også kan man jo se an tispens oppførsel mot hannhunder. Mange tisper er langt flinkere til å si ifra til gutta' enn det vi eierne er.

Jeg har mine sammen ca 7-8 dager i begynnelsen av løpetiden, av og til lengre (ser an hundene). Når det nærmer seg "ståtiden" (lysere/blank utflod, hun blir mer og mer ivrig selv) fjerner jeg hanne fra gutta i ca en uke. Og så prøver jeg forsiktig å reintrodusere henne i gjengen igjen (etter et skikkelig bad, og gjerne litt ekstra go'luktende balsam eller annet i pelsen der bak).

Det pleier å fungere helt greit i alle fall.

Susanne

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...