Gå til innhold
Hundesonen.no

Gir dommere bare HP til unghunder?


Blondiemamma

Recommended Posts

Har hørt endel oppdrettere si at de har merket at dommere i større og større grad bare premierer unghunder med HP på utstillingene i disse dager.. Hva er dine erfaringer/meninger om dette?

Spørsmålet ditt kan tolkes på to måter - mener du at det gis HP kun til unghunder, ikke juniorer - eller mener du at det ikke gis mer enn HP til unghunder?

Jeg har ikke lagt merke til det som noen rytme, men det er tidvis mindre CK i unghund fordi berner da er i en alder hvor de ikke alltid er så pene, synes jeg. Derfor virker det som at det er lettere å få CK i junior, men da er mange enda så skapelige at de fortjener CK. Så vokser og gror de, og ser ikke ut, og får ikke mer enn HP i unghund.

CK'en henger nok også noe høyere i unghund enn i junior - du kan være mer uferdig og lovende i junior enn i unghund. Men så har du dommere som av prinsipp aldri gir CK til juniorer, fordi h*n ikke vet noe om hvordan de blir som voksne (ikke at det har noe med saken å gjøre, hunden skal dømmes den dagen, men det er det de sier) - det går opp i opp.

Så nei, jeg har ikke merket noe til det jeg føler er strengere og urettferdig bedømmelse i unghund. Er ikke hunden bra nok, skal den ikke ha. Nå er jeg sjelden hundre prosent enig med alt en dommer gjør, men det er nå en annen ting, stort sett er jeg strengere enn dommeren... :sint_01:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente at de ikke gir juniorer og unghunder høyere premieringer enn HP ja.. Jeg aner ikke om det stemmer, men har bare fått høre av et par oppdrettere at det er vanskelig å stille unghund om dagen, og at det var lettere å få cert og bli BIR før .... :sint_01:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har en naturlig forklaring at det kanskje var enklere å nå høyere med en ung hund før i tiden..

Før: dommeren dømmer de yngste klassene, og hvis han fant noe som var bra kunne han gi HP for å få denne hunden med videre. Dessuten fikk han den tilbake ETTER at han hadde dømt de voksne (åpen klasse), og så kunne han se om den eller andre var av cert-kvalitet.

Nå: dommeren må allerede fra første klasse i ringen si om han ønsker å gi denne hunden cert'et eller ikke (det er jo ikke sikkert han finner noe penere senere, liksom). Dette gjør jo at hvis dommeren ikke er godt kjent med kvaliteten på hundene i landet, må han allerede fra juniorklasse finne hvor han ønsker å legge "lista/kravet for CK". Og noen ganger blir den lista for høy (og ingen ender opp med CK), eller så blir den for lav og da må han jo gi nærmest ALLE Ck.

Vet ikke om det var noen som forsto forskjellen, men det er i alle fall tilfellet for mange dommere...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente at de ikke gir juniorer og unghunder høyere premieringer enn HP ja.. Jeg aner ikke om det stemmer, men har bare fått høre av et par oppdrettere at det er vanskelig å stille unghund om dagen, og at det var lettere å få cert og bli BIR før .... :sint_01:

Syntes det er bra jeg. Det skal ikke være lett å bli BIR. Du skal ha en bra hund for å blir BIR.

Ikke missforstå, jeg vil ikke kverrulere, og skjønner at du ikke mente at det skal bli lett.

Men jeg tror veldig mange hunder med få deltakende i rasen tar en del premier lett for en del dommere. At de vinner klassen, er ganske fine, også "jaja" hele pakken. Om du skjønner tankegangen?

Det er selvfølgelig ikke alle dommere som er slik, takk og lov. Men jeg tror definivtiv det skjer, og at det kanskje skjer ofte på mindre kjente raser. Man ser jo at en del folk sier at det virker som dommern ikke har peil på rasen (bare les tidligere tråder her inne). Det burde være like "høyt" opp til BIR'et uavhengig av 1 eller 50 påmeldte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har en naturlig forklaring at det kanskje var enklere å nå høyere med en ung hund før i tiden..

Før: dommeren dømmer de yngste klassene, og hvis han fant noe som var bra kunne han gi HP for å få denne hunden med videre. Dessuten fikk han den tilbake ETTER at han hadde dømt de voksne (åpen klasse), og så kunne han se om den eller andre var av cert-kvalitet.

Nå: dommeren må allerede fra første klasse i ringen si om han ønsker å gi denne hunden cert'et eller ikke (det er jo ikke sikkert han finner noe penere senere, liksom). Dette gjør jo at hvis dommeren ikke er godt kjent med kvaliteten på hundene i landet, må han allerede fra juniorklasse finne hvor han ønsker å legge "lista/kravet for CK". Og noen ganger blir den lista for høy (og ingen ender opp med CK), eller så blir den for lav og da må han jo gi nærmest ALLE Ck.

Vet ikke om det var noen som forsto forskjellen, men det er i alle fall tilfellet for mange dommere...

Susanne

Aha... Jeg har bare stilt Blondie 2 ganger i juniorklassen og første gang var vi alene og tok hele "rukkelet" Andre gangen røy vi ut kjapt.. Og før det var det år og dag siden jeg hadde stilt, og da fungerte det på "gamlemåten" Så nå må man ha CK for å være med å konkurrere om certet altså? Hvis jeg "bare" får HP så er det takk for i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha... Jeg har bare stilt Blondie 2 ganger i juniorklassen og første gang var vi alene og tok hele "rukkelet" Andre gangen røy vi ut kjapt.. Og før det var det år og dag siden jeg hadde stilt, og da fungerte det på "gamlemåten" Så nå må man ha CK for å være med å konkurrere om certet altså? Hvis jeg "bare" får HP så er det takk for i dag?

Jepp :sint_01:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har en naturlig forklaring at det kanskje var enklere å nå høyere med en ung hund før i tiden..

Før: dommeren dømmer de yngste klassene, og hvis han fant noe som var bra kunne han gi HP for å få denne hunden med videre. Dessuten fikk han den tilbake ETTER at han hadde dømt de voksne (åpen klasse), og så kunne han se om den eller andre var av cert-kvalitet.

Nå: dommeren må allerede fra første klasse i ringen si om han ønsker å gi denne hunden cert'et eller ikke (det er jo ikke sikkert han finner noe penere senere, liksom). Dette gjør jo at hvis dommeren ikke er godt kjent med kvaliteten på hundene i landet, må han allerede fra juniorklasse finne hvor han ønsker å legge "lista/kravet for CK". Og noen ganger blir den lista for høy (og ingen ender opp med CK), eller så blir den for lav og da må han jo gi nærmest ALLE Ck.

Vet ikke om det var noen som forsto forskjellen, men det er i alle fall tilfellet for mange dommere...

Susanne

Det er et godt poeng, og viktig poeng. I Danmark dømmer de jo championene først, så dommer kan få en feeling om hvordan kvaliteten er i landet. Samtidig som det ikke heller er et ideal, for det kan jo være dårlige championer som kommer inn. De skal jo heller ikke få være malen.

Men for all del, jeg har som ringsekretær fått spørsmål fra dommer som dømmer unghund - kommer det noen i åpen klasse? Altså, blir dette cert-vinneren om jeg gir CK, eller kan jeg håpe på noe bedre i åpen klasse?

Og jeg synes det er litt feil holdning også, for enten er du god nok for CK, eller så er du det ikke. Og cert skal ikke være hakket høyere enn CK, selv om de er mer stas å vinne (det er jo så få av dem).

En trygg og selvsikker dommer vil gjøre det den føler er rett med en gang. Den behøver ikke dermed å dømme riktig, men den stoler på sin egen kunnskap om og oppfatning av rasen.

Aha... Jeg har bare stilt Blondie 2 ganger i juniorklassen og første gang var vi alene og tok hele "rukkelet" Andre gangen røy vi ut kjapt.. Og før det var det år og dag siden jeg hadde stilt, og da fungerte det på "gamlemåten" Så nå må man ha CK for å være med å konkurrere om certet altså? Hvis jeg "bare" får HP så er det takk for i dag?

Ja, får Blondie HP i junior eller unghund, er det takk for i dag. Vinnerklassen er borte, så nå går alle som har fått CK til BHK/BTK, og den beste ikke-norske championen får cert'et. CK deles altså ut i klassen, og også åpen klasse skal plasseres og eventuelt få CK.

Og, nå mener jeg ikke å være slem, men hvis du med andre gangen mener på Hamar så var det vel da dommer fant noe som for denne var uakseptabelt? Dommere vurderer forskjellig - noen dommere vil ikke finne feilen Hamardommeren fant, noen dommere vil finne feilen og si det har liten betydning, andre dommere vil si det har stor betydning. Slik er det jo alltid, en må plukke fra hverandre og sette sammen igjen, og vurderer helheten opp mot summen av detalj- og enkeltfeil.

Det er heller ikke så lett å stille unge hunder, for de er jo stadig i utvikling. Så at en hund gjør det dårlig en helg, betyr ikke at den må gjøre det dårlig om tre uker. Dessuten tenker dommere forskjellig om unge hunder. Noen bedømmer ut fra alder, noen bedømmer ut fra målet - den voksne hunden. Noen sier at den er flott til å være 15 måneder, vær så god her er CK, mens andre sier at denne er ikke ferdig så du får bare en HP. Slik er gamet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Noe av det Emma skriver kan vi også se på valpeshow. Ofte er det de yngre hundene (4-6 mnd) som vinner over de "eldre" (6-9 mnd). Slik har det iallefall vært på de fleste valpeshowene jeg har stillt på.

Edit: de yngre er som regel ikke like hengslete i kroppen som de som er 6-9 mnd :sint_01:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det Emma skriver kan vi også se på valpeshow. Ofte er det de yngre hundene (4-6 mnd) som vinner over de "eldre" (6-9 mnd). Slik har det iallefall vært på de fleste valpeshowene jeg har stillt på.

Edit: de yngre er som regel ikke like hengslete i kroppen som de som er 6-9 mnd :sint_01:

:sint_01: Mitt inntrykk er at det er motsatt men.. At en dommer foretrekker valper som er nesten for gamle til å stilles som valper.. Altså at de er mye mere utviklede en den yngste gruppen, men mulig jeg har fått feil intrykk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det Emma skriver kan vi også se på valpeshow. Ofte er det de yngre hundene (4-6 mnd) som vinner over de "eldre" (6-9 mnd). Slik har det iallefall vært på de fleste valpeshowene jeg har stillt på.

Edit: de yngre er som regel ikke like hengslete i kroppen som de som er 6-9 mnd :sint_01:

:sint_01: Mitt inntrykk er at det er motsatt men.. At en dommer foretrekker valper som er nesten for gamle til å stilles som valper.. Altså at de er mye mere utviklede en den yngste gruppen, men mulig jeg har fått feil intrykk..

Det varierer nok fra rase til rase.

Du har en rase som jeg mener blir fortere "ferdig", fortere ser ferdig ut.

Jeg har en venninne med miniatyrer, og der er dem jo utvokst og satt i kroppen før de begynner i juniorklasse, omtrent.

Berner, og trolig også hovawart, kan se ganske grønnjævlig ut når de går i eldste klasse - det er lange bein, lange haler, det er skihopprygglinje, det er snuteparti som vokser fra hodet, det er ører som prøver å bli vinger som store, det er litt valpepels og litt voksenpels, og det er i det hele tatt gjerne ulenkelig og heslig... Og med bevegelser som står i stil til en kropp som ser ut som den er satt sammen av restebiter...

Mens en firemåneder valp med poffpels, som enda er ganske samlet, kompakt og harmonisk i kroppen, som rett og slett har en mer tiltalende helhet, den vil lettere gjøre det bra i min rase. Fordi de rett og slett er bedre der og da.

Selvfølgelig skjer det motsatt også, det finnes da de valpene i eldste klasse som er samlet og har vokst jevnt. Men regelen er at de yngste er i en pen fase, de eldste vokser seg ut av alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...