Gå til innhold
Hundesonen.no

tiåring angrepet av rottiser i Rakkestad


henrikke

Recommended Posts

Kjenner at jeg er fryktelig lei av dette. Jeg ser også bare blåmerker. Hvorfor snakkes det da om bitt??? En "bittskade" er noe jeg assosierer med HULL i huden, ikke blåmerker. Men det mener ikke journalistene eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vokst opp med rottis jeg som elsket å ta oss i beina å legge oss i bakken og gjerne hoppe litt på oss, jagge godt ingen tullinger så det da hadde han vel blitt avlivd fordi han var farlig...

hadde disse rottisene vært ute etter å ta denne jentungen hadde vel skadene vært myyye større enn et par blå merker...ungene våres flyr rundt med blåmerker etter herjing med bikkjene hele tiden de.

også blir jeg lettere frustrer over journalister som bruker wikipedia som kide...hva er det for noe tull!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vokst opp med rottis jeg som elsket å ta oss i beina å legge oss i bakken og gjerne hoppe litt på oss, jagge godt ingen tullinger så det da hadde han vel blitt avlivd fordi han var farlig...

hadde disse rottisene vært ute etter å ta denne jentungen hadde vel skadene vært myyye større enn et par blå merker...ungene våres flyr rundt med blåmerker etter herjing med bikkjene hele tiden de.

også blir jeg lettere frustrer over journalister som bruker wikipedia som kide...hva er det for noe tull!

Enig med deg men eieren får jo sørge for å holde hundene sine i bånd og under kontroll da. Syns det r mye med rottiser nede i østfold, har vært mye tilfeller der pga. sløve eiere. Er jo ikke lenge siden en hund ble angrepet av en rottis ved kråkerøy eller noe sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er fryktelig kjedelig når det kommer en løshund og angriper din...men det er gudsjelov sjelden, og ofte har det skjedd en glipp...det er jo menskelig å feile avogtil :rolleyes:

men vi som eiere har det fulle ansvar...men igjen..alt kan skje og opplever at noen ganger er det faktisk oss som hauser opp bikkjene til å begynne å sloss...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfra bildet så ser det ut som ett kraftig bitt, med tanke på at ungen antagelig var kledd for å gå ut i akebakken.

Dere kan jo prøve å finne noe omtrent så avrundet som hundetenner med samme flate og se hvor hardt det må trykkes før det går gjennom klær og hud.

Ett pigghalsbånd bør jo funke, sett det rundt leggen utenpå en bobblebukse og få noen til å dra til huden rives opp ordentlig. Bør nok få noen som er litt sterk til å gjøre jobben.

Burde da ikke være nødvendig å vente til hundene tygger biter av forbipasserende før man kan konkludere med at de ikke er helt rett spikret sammen, så får heller rasemiljøet ta seg i nakken med både å lage trygge dyr og selge dem til egnete eiere som kan ha store hunder på en forsvarlig måte.. Jammen ikke rart enkelte raser har dårlig rykte når angrep blir forsvart med nebb og klør. Er da jammen en forskjell på å få seg en skrape av egen hund man selv tar intiativet til å leke med, kontra en fremmed hund som tar deg i bakhold for å bruke deg til leketøy, eller lunch - alt ettersom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er at det er snakk om bittskader som viser seg å være blåmerker..jeg ser den liksom.

Men det er ikke meninga at barn skal bli brukt som tyggeleke av bikkjer heller... :sint_01:

Åh? Er det ikke? Av og til virker det litt slik her inne ser du, så jeg trodde det var ok jeg at barna i nabolaget gikk rundt med blåmerker oppover legga på vinterstid :sint_01:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfra bildet så ser det ut som ett kraftig bitt, med tanke på at ungen antagelig var kledd for å gå ut i akebakken.

Dere kan jo prøve å finne noe omtrent så avrundet som hundetenner med samme flate og se hvor hardt det må trykkes før det går gjennom klær og hud.

Ett pigghalsbånd bør jo funke, sett det rundt leggen utenpå en bobblebukse og få noen til å dra til huden rives opp ordentlig. Bør nok få noen som er litt sterk til å gjøre jobben.

Burde da ikke være nødvendig å vente til hundene tygger biter av forbipasserende før man kan konkludere med at de ikke er helt rett spikret sammen, så får heller rasemiljøet ta seg i nakken med både å lage trygge dyr og selge dem til egnete eiere som kan ha store hunder på en forsvarlig måte.. Jammen ikke rart enkelte raser har dårlig rykte når angrep blir forsvart med nebb og klør. Er da jammen en forskjell på å få seg en skrape av egen hund man selv tar intiativet til å leke med, kontra en fremmed hund som tar deg i bakhold for å bruke deg til leketøy, eller lunch - alt ettersom.

heeelt enig. kunne faktisk ikke ha sagt det bedre selv.

Nå var ikke jeg tilstede, men det er da ingen unnskyldning for slik oppførsel fra noen hunder...rottis eller ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som ser 2 røde rundinger etter tennene som nesten har gått igjennom?

Man kan fint bli "bare blå" ved bitt av hund...

Jeg har blitt klort av hund mange ganger..av og til blir det blåmerke,mens andre ganger blir det blodstriper..

Synd at det er så mye løse hunder utav kontroll.Håper aldri jeg havner i en sånn situasjon!

Det kan være fort gjort..Om de mente å bite av aggressivitet,eller om det var at de var gira vet man jo ikke..

Likevel er det trist at det skjer sånt igjen og igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfra bildet så ser det ut som ett kraftig bitt, med tanke på at ungen antagelig var kledd for å gå ut i akebakken.

Dere kan jo prøve å finne noe omtrent så avrundet som hundetenner med samme flate og se hvor hardt det må trykkes før det går gjennom klær og hud.

Ett pigghalsbånd bør jo funke, sett det rundt leggen utenpå en bobblebukse og få noen til å dra til huden rives opp ordentlig. Bør nok få noen som er litt sterk til å gjøre jobben.

Burde da ikke være nødvendig å vente til hundene tygger biter av forbipasserende før man kan konkludere med at de ikke er helt rett spikret sammen, så får heller rasemiljøet ta seg i nakken med både å lage trygge dyr og selge dem til egnete eiere som kan ha store hunder på en forsvarlig måte.. Jammen ikke rart enkelte raser har dårlig rykte når angrep blir forsvart med nebb og klør. Er da jammen en forskjell på å få seg en skrape av egen hund man selv tar intiativet til å leke med, kontra en fremmed hund som tar deg i bakhold for å bruke deg til leketøy, eller lunch - alt ettersom.

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som ser 2 røde rundinger etter tennene som nesten har gått igjennom?

Man kan fint bli "bare blå" ved bitt av hund...

Har blitt tygd på av schafer, heldigvis bare jekslene (ingen skyld på hunden da, snill hund - men måtte blande meg inn i ett tispeslagsmål før en døde)

Den tygde så hardt til at jeg hørte beina i armen begynte å gi etter, eneste merke gjennom jakken var litt hoven og ett par røde striper og litt trykk etter spissene på jekslene, Bitt i direkte trykk gir ikke rivskader, de gir trykkskader. Rivskaden kommer når de har fått trykt tennene inn nok... men var jo smart av foreldrene å gripe inn istede for å la hundene "leke" videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er så enkelt å si bombastisk at dette barnet ville blitt drept om ikke far kom og reddet henne. Dette kan godt ha vært lek, herjing eller kall-det-hva-du-vil fra hundenes side.

MEN det forsvarer ikke hvorfor løse Rottweilere (ikke bare èn men TO) får løpe løse i nærheten av lekende barn. Og ja, vi kan si at det spiller ingen rolle hvilken rase det er så mye vi gidder. Men det løser ikke problemet att det faktisk finnes rottiser som har tatt livet av barn, nylig. Ergo vil foreldre sikkert være klart mere redd to løse og ville slike sammen med ungene - enn to dvergpudler, liksom.. Skadeomfanget vil selvsagt også være noe heeelt annet - hvis hunden(e) bare "klikker", osv.

Så ja - bruk hundeloven for det den er verdt - få hundene omplassert (det er det hjemmel til i loven) hvis det er mest sannsynlig at de ikke gjorde dette for å skade. Eller avliv dyrene.

Bøtelegg eieren for ALT det er mulig å gjøre det for - båndtvang, trusler, sette barn i fare, etc. La det svi skikkelig, og sørg for at vi hundeeiere skjønner at det koster oss masse, masse penger hvis vi ikke greier å ha styr på dyrene våre. Med hunder boende hjemme i nesten 30 år har jeg aldri opplevd at noen av mine har kommet seg løse blant lekende unger... Men dette er umulig å få til med to rottweilere - vi kaller det et "uhell" men det er vel helt klart mer et tilfelle med en eier uten kontroll på hundene sine, vel?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan være så enkelt som at bikkjene har kommet seg løs også...syns det er litt dårlig omplaserings grunnlag...men bikkjene kunne kanskje blitt mentaltestet før man sier det ene eller andre...

opplevelsen av farligheten på dyret er forskjellig fra person til person...og som nevnt her, det står ingen ting om hendingsforløpet!!!!

for alt vi veit har denne ungen bølla med bikkjene...eller eieren av rottingsene er kanskje en sånn som slipper bikkjene på tur selv...eller ikke...hvem vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er en ivrig lek eller ikke fra rottisene sin side syntes jeg ikke spiller noe rolle i det store og det hele. For slikt burde ikke skje at barn blir offet for en slik "lek". Hadde det vært mitt barn som hadde blitt utsatt for dette hadde jeg nok vurdert å brukt hundeloven som den er....

Kan tenke meg det har laget usikkerhet og traumer i et barnesinn dette hun må bære med seg i lange tider desverre. Er jo slik folk for hundeskrekk..

Og siden hundebitt og skikkelig skader fra hund på barn ikke altid er obsevert så vet man jo ikke hvorfor noen hunder som virker "Normale" ofte går til det steg dem faktisk i verste fall dreper noen. Dette er jo en skummel situasjon denne jenta er utfor, et barn som roper,hyler og kaver.. og når begge rottisene hiver seg med i leken kan jo fort instinkter trå til..selv om den ikke i første omgang er ute etter og skade. Et lite barne ansikt feks har jo ikke mye og stille opp med hvis leken blir mer ivrig og alvorlig... og 2 hunder girer hverandre bare mer opp...

Så om det er uhell eller ikke, lek eller alvor er jo netopp det slike situasjoner man MÅ ta tak i.. netopp for og forhindre langt mer alvorlige situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller vel egentlig ingen rolle hvorfor hundene var løse? De skremte likevel "vannet" av ungene, vel?

Hundene VAR der, de gjorde et eller annet som i alle fall gjorde skikkelig vondt på barnet. Eieren var ikke der, og manglet kontroll på faktisk to rottweilere (med vilje eller ikke).

Man er ikke uskyldig selv om man ikke skjønner, vet eller kan bedre, liksom.. Ergo - hundeeieren må ta sitt ansvar, og hundeloven sier at hunder som gjør slikt kan omplasseres (eller avlives). Er hunden(e) farlige skal de avlives, er de ikke det kan de omplasseres til et bedre hjem.

(Denne lovteksten var faktisk moderert fra at enhver kunne skade/drepe hund som var truende. Altså her kunne far ha bundet fast hundene i gjerdet - hentet hagla og skutt dem, hvis dèn teksten fremdeles sto i hundeloven.. )

Men okey - automatisk omplassering KAN kanskje være "overkill", men da skal eier virkelig vise hvor seriøs og skikkelig han/hun er, være aktiv innenfor dressur, en eller annen hundeklubb, hundesport - ja, et eller annet mer enn den vanlige sløve hundeeiern i gata'..

Ellers behøver man faktisk ikke ha to rottweilere som man ikke har kontroll på, synes jeg...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men okey - automatisk omplassering KAN kanskje være "overkill", men da skal eier virkelig vise hvor seriøs og skikkelig han/hun er, være aktiv innenfor dressur, en eller annen hundeklubb, hundesport - ja, et eller annet mer enn den vanlige sløve hundeeiern i gata'..

Ellers behøver man faktisk ikke ha to rottweilere som man ikke har kontroll på, synes jeg...

Susanne

Jeg er enig i at man til enhver tid skal ha kontroll på hundene, har man ikke kontroll på hundene lar man de ikke være løs i nærheten av barn, eller mennesker for den saks skyld..

Men at man skal kreve at noen må være aktiv innenfor hundeklubb eller hundesport for å ha rottweilere er litt overkill syns jeg.. Syns heller man skal kreve at man har kontroll, at man har gjennomført diverse kurs - det være seg hverdagslydighet eller lydighet feks.. men at man skal kreve aktiv i hundesport - eller klubb?

Jeg trener da ikke i noen klubb for øyeblikket, skal de bare komme å ta rottisen min da? Går faktisk an å ha kontroll på hunden sin OG bruke hunden sin uten å være aktiv innenfor hundesport eller klubb.

Og er meningen din det samme ovenfor andre raser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig enig med Susanne her for når man har en hund av en rase som det står å lese om i aviser nesten hver månde så krever det litt mer av eieren. For eieren selv og bikkjene til han/henne er det knekkende likgyldig hva de driver med, men for andre som holder rasen seriøst og ikke er så glad når rasen havner på førstesiden gang på gang fordi eiere ikke har kontroll. Og det er flere tilfeller i Østfold hvor eiere av rottweiler ikke har kontroll. Var for noen år tilbake en oppdretter av rasen som flere ganger stod i avisen fordi h*n ikke hadde kontroll på hundene sine og de fløy løs og skremte folk i nabolaget. Det nytter ikke å si: den ville bare leke, den er så snill atte.... Det kan man slippe unna med om man har en liten hund, men ikke når man har en hunderase som mange finner skremmende selv om det kun er basert på avisoppslag.

Og eieren av disse hundene burde bli pålagt aktivt medlemskap på hundetrening for å visa at han/henne er kompetent til å ta vare på hundene.

Uhell kan skje, men som Susanne har jeg vansker med å skjønne hvordan det har skjedd. Har gjennom mine år hatt et tilfelle hvor hund har klart å stikke av og det var en omplasseringshund som vi ikke visste ville spise seg gjennom dører, bryte dem opp og komme seg løs. Var en bernerblanding så hun var stor også men heldigvis bare snill og hun gnog seg gjennom ei dør (ikke så kraftig da) og åpnet elegant de to andre dørene og kom seg ut. Men det har gjort at jeg tar forhåndsregler også, låser dører og sørger for at hunder er forsvarlig koblet.

Har sitti og sett på bildet en stund og er enig med dere som sier at det nok ikke bare var lek. Men kan være at hunden ikke hadde kontroll på hvor hardt den egentlig bet. Men skal ikekf orsvare dem, skal værtfall ikke forsvare eieren av hundene. Og det er bra og forståelig at foreldrene gikk inn og fikk slutt på dette for selv om det bare er lek så synes jeg det er en uting at hunder skal leke med armer og ben som ikke tilhører eieren selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter liksom med følelsen av at hadde artikkelen handlet om en annen hunderase, så hadde det vært "Haha, artikkelen viser at det er ikke bare rottiser som er 'farlige'". Men så er det nå en rottis det handler om, og da er det "Artikkelen beviser ingenting! Rotweileren ville bare leke!".

Misforstå meg rett, jeg har ingen ting i mot rotweilere, har møtt på flere kjempekjekke rottiser, og syns de kan være veldig fine hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jeg enig i BDD Girl, i dette tilfellet, men man kan ikke gå hen å kreve det av alle Rottweiler-eiere, slik jeg forstod det.

Personlig mener jeg også at det er et minste krav at man har kontroll på hundene sine, når man har hund av en hvilken som helst rase, og selvsagt er jeg også enig i at når man har Rottweiler så bør man holde hunden under kontroll til enhver tid og ikke la den rave rundt som den selv ønsker. Dette er jo selvsagt mener jeg.. og det er trist at noen ikke skjønner det.

Jeg forsvarer på ingen måte de eierne som driver på sånn...

Det jeg mener er at man ikke kan kreve at ALLE eiere av rottweilere driver aktiv trening innenfor hundesport eller hundeklubb.

Selv trener jeg noen ganger med klubben, relativt sjeldent, da jeg oppfatter det som et miljø som er vanskelig å komme inn i. Det gjør meg jo ikke til en dårligere hundeier av den grunn, da jeg har kontroll på hunden min og tar de hensyn som må tas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jeg enig i BDD Girl, i dette tilfellet, men man kan ikke gå hen å kreve det av alle Rottweiler-eiere, slik jeg forstod det.

Personlig mener jeg også at det er et minste krav at man har kontroll på hundene sine, når man har hund av en hvilken som helst rase, og selvsagt er jeg også enig i at når man har Rottweiler så bør man holde hunden under kontroll til enhver tid og ikke la den rave rundt som den selv ønsker. Dette er jo selvsagt mener jeg.. og det er trist at noen ikke skjønner det.

Jeg forsvarer på ingen måte de eierne som driver på sånn...

Det jeg mener er at man ikke kan kreve at ALLE eiere av rottweilere driver aktiv trening innenfor hundesport eller hundeklubb.

Selv trener jeg noen ganger med klubben, relativt sjeldent, da jeg oppfatter det som et miljø som er vanskelig å komme inn i. Det gjør meg jo ikke til en dårligere hundeier av den grunn, da jeg har kontroll på hunden min og tar de hensyn som må tas.

Det er jeg enig med deg i. Man kan ikke kreve at alle eiere av bestemte raser skal drive med aktiv trening innen hundesport eller hundeklubb, men, man skal ikke se bort fra at dette kan bli et krav i fremtiden dersom man skal unngå forbud mot rasen. For med slike oppslag som har vært i det siste, og fler og fler idioter som eier rasen og oppdrettere som kjører fokus på utseende og ikke vet hva hunden har av andre egenskaper enn de som trekkes frem på en funksjonsanalyse (for dem som tar det) så vil man få mer og mer rottiser som ikke er slik en rottis skal være.

Mange hundeklubber det kan være vanskelig å komme inn i. Og har man egne meninger som kanskje går på kant med hva "klikken" har, så blir man fort frosset ut. Sluttet trene med andre enn hundefolk som trener uorganisert men bare treffes på faste dager når de føler for det, hvor man hjelper hverandre og lærer av hverandre uten at en instruerer og man blir sett rart på om man har andre meninger enn "alle andre". Synes det har mye mer for seg og som regel er dette folk som har hatt hund i mange år og som derfor har mye å bidra med men som i likhet med mange andre ikke føler seg hjemme i en hundeklubb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg enig med deg i. Man kan ikke kreve at alle eiere av bestemte raser skal drive med aktiv trening innen hundesport eller hundeklubb, men, man skal ikke se bort fra at dette kan bli et krav i fremtiden dersom man skal unngå forbud mot rasen. For med slike oppslag som har vært i det siste, og fler og fler idioter som eier rasen og oppdrettere som kjører fokus på utseende og ikke vet hva hunden har av andre egenskaper enn de som trekkes frem på en funksjonsanalyse (for dem som tar det) så vil man få mer og mer rottiser som ikke er slik en rottis skal være.

Mange hundeklubber det kan være vanskelig å komme inn i. Og har man egne meninger som kanskje går på kant med hva "klikken" har, så blir man fort frosset ut. Sluttet trene med andre enn hundefolk som trener uorganisert men bare treffes på faste dager når de føler for det, hvor man hjelper hverandre og lærer av hverandre uten at en instruerer og man blir sett rart på om man har andre meninger enn "alle andre". Synes det har mye mer for seg og som regel er dette folk som har hatt hund i mange år og som derfor har mye å bidra med men som i likhet med mange andre ikke føler seg hjemme i en hundeklubb.

Jeg ville nok gjort det meste for at rasen min ikke skulle blitt forbudt, sånn er det bare.

Og det er vanskelig å diskutere med deg for vi er så enige :sint_01:

Syns det er dumt at mange hundeklubber er vanskelige å komme inn i.. men når vi flytter til Stavanger til sommeren ser jeg det er flere unge som trener hund der. Her virker det til å være mange av "den eldre garde" og for meg føles det veldig unaturlig å være sosial med mennesker som er like gamle som eller eldre enn mine foreldre, jeg er kanskje rar.

Men dette ble veldig OT.

Tilbake på topic.. For å hindre en videre negativ utvikling i denne rasen, og enkelte andre raser, burde man stille høyere krav til oppdrettere i tillegg til hundeiere, spesielt når det kommer til den mentale delen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok gjort det meste for at rasen min ikke skulle blitt forbudt, sånn er det bare.

Og det er vanskelig å diskutere med deg for vi er så enige :sint_01:

Syns det er dumt at mange hundeklubber er vanskelige å komme inn i.. men når vi flytter til Stavanger til sommeren ser jeg det er flere unge som trener hund der. Her virker det til å være mange av "den eldre garde" og for meg føles det veldig unaturlig å være sosial med mennesker som er like gamle som eller eldre enn mine foreldre, jeg er kanskje rar.

Men dette ble veldig OT.

Tilbake på topic.. For å hindre en videre negativ utvikling i denne rasen, og enkelte andre raser, burde man stille høyere krav til oppdrettere i tillegg til hundeiere, spesielt når det kommer til den mentale delen..

Ja, man burde stille høyere krav til hundeeieres mentale del :sint_01: Sorry, kunne ikke dy meg. Men er enig at mentale delen burde fokuseres mer på men jeg mener at en funksjonsanalyse ikke holder jeg for har truffet flere hunder som har godkjent funksjonsanalyse men som har en mentalitet som ikke burde føres videre. Var bl.annet en hannhund i østfold som er brukt mye og han hadde godkjent funksjonsanalyse.Han har gitt masse agressive avkom både mot folk men spesielt mot hunder og hunden bet jo eieren elelr handleren i utstillingsringen minst en gang.Men hunden hadde 2 i mot og det er for lite hos en rottis syns jeg. Spesielt når hunden har en 3er i skarpeht også. Faren hans strøyk begge ganger på offesielle funksjonsanalysen.Han hadde også lavt mot men er brukt i flere parringer også to ganger på sin egen datter.og sånne ting synes jeg er veldig skummelt. Hos alle raser men spesielt på raser som mange ser på som farlige.

Dette ble også veldig ot.

Det er synd at slike ting skjer og håper jenta kommer seg ut av dette uten store psykiske men og vil få muligheten til å lære at en god rottis er en grei hund for dem er det så lenge de har fornuftige eiere og linjene tilsier at de skal være stabile. Og jeg håper eieren av hundene får en bot og om han elelr henen fårbehold ehundene og dem ikke blir avlivet, så håper jeg at han/henne får krav om å sikre hundene bedre enn hva som var gjort her.

Er enig i at ingen hunder har noe med å fly løse der barn leker så lenge det ikke er ens egne barn og egne hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig er det eier som burde avlives... siden hunden helt sikkert har oppdragelsen fra eier og når eier ikke klarer jobben så går det utover bikkja fordi den ikke vet bedre og gjør som den gjør. Men hvor er eier i denne sammenhengen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tusen takk, alle, for deling av erfaringer. Nå er det slik at hunden har fôrallergi, og går på et Specific-fôr. Så jeg tør ikke skifte fôr uten videre, til for eksempel Hills. Men ringte dyreklinikken i dag, og fikk time i morgen, siden det nå har pågått i to uker. Vet ikke hvor lenge mage-/tarm-infeksjoner kan vare? Kjenner jeg er veldig spent, håper på en relativt "grei" diagnose. Men takk igjen for innspill! 
    • Personlig er jeg fortsatt litt skeptisk til miniaussie. Selv om det er blitt en mer etablert og godkjent rase så har det vært mye rusk på dem (dårlig mentalitet, og jeg aner ikke hvordan det er med leddproblematikken), og jeg aner ikke hvordan de er bruksmessig. Jeg ville ikke hengt meg så veldig opp i det med førstegangshund, så lenge dere er innstilte på å sette dere inn i hundehold og trening, og prioritere det hunden trenger. Om lydighet og agility er målet ville jeg valgt sheltie av de alternativene du nevner. De kan bjeffe en del, og krever litt pelsstell (børsting regelmessig), men er fine familiehunder, aktive og som oftest ganske lette å trene. Selv er jeg ganske svak for kooikeren, men den er litt særere og mer krevende å trene. Anbefaler dere å lese rasestandarden og RAS-dokumentet på NKK eller raseklubb-sidene, og dra gjerne på noen treff eller arrangement der dere møter flere hunder av rasen og får se hvordan de er. Snakk med eiere og oppdrettere og få ulike erfaringer, så blir det kanskje litt lettere å velge.
    • jeg har lyst på en førstegangangs hund(og agility eller lydighet hund)vi er 4 i familien (vi har katt) men alle vil ha forskjellige hunderaser  det er:kooiker, sheltie , og mini aussie men hvem av de rasene er best førstegangangs hund?    
    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...