Gå til innhold
Hundesonen.no

Begynner å bli møkk lei !


Inustaff

Recommended Posts

Nå begynner min medlidenhet for jakthundeiere som syter over at ulv tar hundene deres snart å være helt på null.

Grunnen er ganske enkelt at de ser ut til å la hundene lufte seg selv når som helst.

Her vi bor er det mye ulv,og sikkert enda mere jakthunder.

Det er som et daglig "deja vu" når man ser alle disse som har drevere,eller andre kortbeinte drevermixer som de raver rundt med enten man kjører 1,eller 5 mil hjemmefra.

Ikke nok med at de er overalt,men de kommer på besøk til oss nesten hver eneste dag!

Er det ikke Herr.Drevermix i svart,brunt og hvitt,så er det frøken drever i brunt og hvit,eller jamthunden,eller engelsk setteren,eller vorstheren eller så er det noe annet.

Av en eller annen merkelig grunn så er det sånn at alle skal komme hit!

Jeg begynner å spekulere i om jeg skal ta hundene neste gang de kommer,og kjøre dem til et pensjonat.

For hvorfor skal jeg sitte å ringe enhver uansvarlig eier og si "Nå er hunden din her igjen"

Jeg har sagt til eierne av samtlige hunder at jeg ikke gidder å se dem her mer.

Misforstå meg rett;Jeg er glad i hunder..men jeg ønsker ikke løsbikkjer rundt overalt tross at mine hunder er snille med alt av andre hunder.

Det må da kunne gå an å ha respekt for det?

Neida..Den jeg tok i hagen for ca 5 minutter siden hadde en eier som ikke sa en dritt.

De stoppet nedpå veien og ropte på hunden som jeg hadde tatt i bånd.

Ikke et ord til meg om noe.Jeg slapp jo hunden,og spurte om det åpenbare; Så det er din hund ja?

Ja var svaret.

"Må passe bedre på den da"sa jeg.

Ikke et ord..Så kjørte de bare.

Dette var jamthund.

Mannen med vorstheren har vært på døra her flere ganger og spurt om hunden hans har vært her idag.

Vi har da andre ting å gjøre enn å se etter hunden hans...men at den har vært her ja?Garantert.

Om han vet at hunden stikker når han slipper den ut,hvorfor i alle dager slippe den?

Jeg ser den flere ganger,og mannen sier jeg skal jage den hjem om jeg ser den.

MEd andre ord vet han at jeg kommer til å se den mer..

Har sagt det til ALLE jakthundeierne at "Det er jo ganske typisk for jakthunder å stikke av"

Nei nei nei..svarer alle.Det er det visst ikke.

NEIVEEEL?

Nei nå er jeg på nippet til å bli den onde hundefanger.Så hvis det kommer en eier og spør om hunden sin igjen så skal jeg si:

Nei den nei,den har jeg ikke sett.

Vel vitende om at hunden står på pensjonat.

En lærepenge for dem sånn at de kan begynne å passe bedre på dyra sine.

Er det ikke jeg som tar dem så er det ulven.

:) Dagens utblåsning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig irriterende i lengen ja :sint_01:

Jeg hadde for noen år siden en bc-gutt som til stadighet var innom hagen vår, og der ble han gjerne en stund om det passet han sånn...

Etter en stund begynte jeg å ringe Falken og dermed begynte vel voffsen å bli dyr i drift.

3 telefoner ble det før vi slapp unna flere besøk.

Så det er bare å få de hentet når det er de samme hundene som dukker opp "hele tiden" :sint_01:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en gjenganer i hagen "som bare stakk av - de kunne liksom ikke få stoppet den, og den var umulig å hindre i å stikke" blerk.

Etter ørtende gangen jeg hadde geleidet den hjem så droppet jeg den av på kennel med eierens telefon nummer. Merkelig nok var den veldig enkel å holde hjemme etter at de måtte betale den ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også dritt lei alle jakthundene vi møter på tur.. Eller dvs, er egentlig lei eierene, som ikke klarer å holde styr på bikkjene sine... Så og si hver gang jeg er på fjellet med hundene, så følger det en setter etter oss, jeg har mine løs, men de holder seg i det minste til meg.

Det er VELDIG ofte man ser en setter og så går det et kvarter, og så kommer eieren tuslende etter. Har ødelagt mange ganger for meg når jeg trener hundene også, så kommer de hundene uten eier tilstede og "skal være med"... :sint_01:

Tror jeg hadde klikket om jeg hadde fått samme hunder på tomten min støtt og stadig, lever dem til en kennel du, så får eierne kanskje seg en lærepenge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mammas jakthund er en sikker "stikker" (altså han stikker nesten 100% sikkert av). Av den grunn går han ALLTID i bånd, bortsett fra nå vi er på tur hvor det enten er stier eller oppi fjellet for der stikker han utrolig nok ikke av. Men ellers er han alltid godt fast i bånd. Så de siste gangene han har stukket av har vært fordi; døren har stått åpen, bånd har gluppet eller andre sånn dumme ting. Irriterende at det skal være sånn men heller det en f.eks. en rett nedi gata som bare åpner døren og lar hunden gå på tur med seg selv!

Men her for ikke lenge siden møtte jeg på en setter, med eieren hakk i hel. Dvs. hun gikk faktisk på tur med den løs og den holdt seg ved hennes side. Jeg var helt overrasket! Men det viste seg at ved å ha hunden løs på tur fra dag en, og lære innkalling på et veldig tidlig tidspunkt fungerer det fint for henne.

PS. Mamma ville også ha gjort det med hennes hund, men Villahermosa, Mexico er ikke stedet å slippe hunder løse andre steder enn på stranda, derfor har nok han blitt som han er blitt.

Med andre ord, det er en grunn til at det ikke ble jakthund på meg! Ikke jakter jeg, og ikke går jeg mye på ski (så den kan trekke) og jeg orket ihvertfall ikke en hund som jeg knapt nok kan gå på tur med uten at den forsvinner.

Men helt enig med alle andre, la dem svi litt. Send hunden av gårde, så får vi si hvor mange ekstrakostnader de orker på hunden, når de tydeligvis ikke orker å gå på tur me'n selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre jeg ikke er alene om å være irritert...

Naboene i mils omkrets er jo ikke vandt til hunder som løper rundt deg og har bare en ca 50-100 meters radius i åpent terreng,og vender stadig tilbake.Naboen lurte på hvorfor det var slik,og hvorfor ingen av hundene stikker av fra oss når vi har dem løse rundt bena våre så ofte. Ja hvordan tør vi det liksom..Det var spørsmålet..

Det var et tydelig bevis for meg at naboen aldri har hatt noe annet enn hund som stikker.

Og jeg svarte bare "Det er vel egentlig typisk jakthunder å stikke av"

For det står jeg på at det er.

Ja jeg skal sende alle til falken eller lignende!haha

Så da stopper vel besøket av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å sende dem avgårde så eierne må betale for å hente dem, de har tydeligvis fått massevis av sjanser.

Enig.

Nå har du vært snill og tålmodig lenge, så da er det vel på tide å gi eierne en lærepenge som kanskje svir litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Godt å høre jeg ikke er alene om å være irritert...

Naboene i mils omkrets er jo ikke vandt til hunder som løper rundt deg og har bare en ca 50-100 meters radius i åpent terreng,og vender stadig tilbake.Naboen lurte på hvorfor det var slik,og hvorfor ingen av hundene stikker av fra oss når vi har dem løse rundt bena våre så ofte. Ja hvordan tør vi det liksom..Det var spørsmålet..

Det var et tydelig bevis for meg at naboen aldri har hatt noe annet enn hund som stikker.

Og jeg svarte bare "Det er vel egentlig typisk jakthunder å stikke av"

For det står jeg på at det er.

Ja jeg skal sende alle til falken eller lignende!haha

Så da stopper vel besøket av seg selv.

Nei det er det ikke, men det er typisk jakthund eiere å tro at en jakthund kommer på innkalling, selv om den ikke har lært det. Eieren blir like overrasket hver gang hunden stikker han. For den fikk jo kjeft sist den stakk av, så h*n trodde ikke den ville være så dum at den stakk av igjen..

Fakta F.. dette var forklaringen jeg fikk av naboen med harehund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er det ikke, men det er typisk jakthund eiere å tro at en jakthund kommer på innkalling, selv om den ikke har lært det. Eieren blir like overrasket hver gang hunden stikker han. For den fikk jo kjeft sist den stakk av, så h*n trodde ikke den ville være så dum at den stakk av igjen..

Fakta F.. dette var forklaringen jeg fikk av naboen med harehund.

Ah, da er vi i hvert fall to som har fått denne forklaringen...

Og nei, det er generelt ikke jakthundene som er problemet, feilene ligger stort sett hos eieren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er det ikke, men det er typisk jakthund eiere å tro at en jakthund kommer på innkalling, selv om den ikke har lært det. Eieren blir like overrasket hver gang hunden stikker han. For den fikk jo kjeft sist den stakk av, så h*n trodde ikke den ville være så dum at den stakk av igjen..

Fakta F.. dette var forklaringen jeg fikk av naboen med harehund.

Guri.. jammen fins det mange idioter som har hund rundt omkring... De skjønner jo ikke i det hele tatt hvordan en hund tenker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, hun damen jeg møtte med setteren (som var løs OG under kontroll) hun mente rett og slett at settere kunne komme på innkalling. Pluss at hun har hatt den løs fra den var liten, og resultatet er en hund som ikke stikker. Men kjenner til den der med at mange jakthundeiere tror at hunden kommer ferdig trent til innkalling som 8 uker gammel valp.. eller ihvertfall at det automatisk dukker opp når den blir litt eldre, noe det selvfølgelig ikke gjør uten trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner min medlidenhet for jakthundeiere som syter over at ulv tar hundene deres snart å være helt på null.

Grunnen er ganske enkelt at de ser ut til å la hundene lufte seg selv når som helst.

Her vi bor er det mye ulv,og sikkert enda mere jakthunder.

Det er som et daglig "deja vu" når man ser alle disse som har drevere,eller andre kortbeinte drevermixer som de raver rundt med enten man kjører 1,eller 5 mil hjemmefra.

Ikke nok med at de er overalt,men de kommer på besøk til oss nesten hver eneste dag!

Er det ikke Herr.Drevermix i svart,brunt og hvitt,så er det frøken drever i brunt og hvit,eller jamthunden,eller engelsk setteren,eller vorstheren eller så er det noe annet.

Av en eller annen merkelig grunn så er det sånn at alle skal komme hit!

Jeg begynner å spekulere i om jeg skal ta hundene neste gang de kommer,og kjøre dem til et pensjonat.

For hvorfor skal jeg sitte å ringe enhver uansvarlig eier og si "Nå er hunden din her igjen"

Jeg har sagt til eierne av samtlige hunder at jeg ikke gidder å se dem her mer.

Misforstå meg rett;Jeg er glad i hunder..men jeg ønsker ikke løsbikkjer rundt overalt tross at mine hunder er snille med alt av andre hunder.

Det må da kunne gå an å ha respekt for det?

Neida..Den jeg tok i hagen for ca 5 minutter siden hadde en eier som ikke sa en dritt.

De stoppet nedpå veien og ropte på hunden som jeg hadde tatt i bånd.

Ikke et ord til meg om noe.Jeg slapp jo hunden,og spurte om det åpenbare; Så det er din hund ja?

Ja var svaret.

"Må passe bedre på den da"sa jeg.

Ikke et ord..Så kjørte de bare.

Dette var jamthund.

Mannen med vorstheren har vært på døra her flere ganger og spurt om hunden hans har vært her idag.

Vi har da andre ting å gjøre enn å se etter hunden hans...men at den har vært her ja?Garantert.

Om han vet at hunden stikker når han slipper den ut,hvorfor i alle dager slippe den?

Jeg ser den flere ganger,og mannen sier jeg skal jage den hjem om jeg ser den.

MEd andre ord vet han at jeg kommer til å se den mer..

Har sagt det til ALLE jakthundeierne at "Det er jo ganske typisk for jakthunder å stikke av"

Nei nei nei..svarer alle.Det er det visst ikke.

NEIVEEEL?

Nei nå er jeg på nippet til å bli den onde hundefanger.Så hvis det kommer en eier og spør om hunden sin igjen så skal jeg si:

Nei den nei,den har jeg ikke sett.

Vel vitende om at hunden står på pensjonat.

En lærepenge for dem sånn at de kan begynne å passe bedre på dyra sine.

Er det ikke jeg som tar dem så er det ulven.

:icon_redface: Dagens utblåsning!

Men nå får folk og huske på hvor på året det er JAKT! Å da er det vel en normal ting og slippe hunden?

Folk kan sitte for meg og gosje seg over at jakthunder blir tatt av ulv, men dette skjer vel somregel i jaktsammenheng? Rovdyr er faktisk et stort problem.

Jepp, under jakta så havner hunder over alt, om det er på vidda, i skauen eller i et boligfelt. Og ja jeg skjønner det at du er dritt lei og få hund på hund døra, men skill fra en en eier som har en dachs ell tre som hobbyhund og de som faktisk bruker hundene til jakt. Stort sett alle bruker peilere nå til dags. Og ja hvis du skal være så uheldig og få et lite besøk av en jakthund med peiler så mener jeg faktisk det at "normale" folk ( ikke jakthundeiere tydeligvis ) burde ha litt forståelse da det er sesong for jakt.

Så ja, en jakthund som er på jobb og bli drept av en ulv er rett og slett synd.

Nei det er det ikke, men det er typisk jakthund eiere å tro at en jakthund kommer på innkalling, selv om den ikke har lært det. Eieren blir like overrasket hver gang hunden stikker han. For den fikk jo kjeft sist den stakk av, så h*n trodde ikke den ville være så dum at den stakk av igjen..

Fakta F.. dette var forklaringen jeg fikk av naboen med harehund.

Da lurer jeg egentlig på hvor mange du har møtt? En ting er at enkelte folk burde ikke ha hatt de rasene dem har, men at alle jakthundeiere er stokk dum i huet tviler jeg sterkt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Da lurer jeg egentlig på hvor mange du har møtt? En ting er at enkelte folk burde ikke ha hatt de rasene dem har, men at alle jakthundeiere er stokk dum i huet tviler jeg sterkt på.

Ganske mange, jeg har dem på kurs hver uke.. :)

Men du kan jo ikke klippe ut en setning fra sammenhengen og trekke konklusjoner om hva jeg mener, eller..?

Edit: Dessuten så er det kun lisensjakt på gaupe pr i dag. Småviltjakta ble avsluttet 23.12 og elgjakta er i oktober med muligheter for lokale utvidelser. Så at det er jakthunder på jakt på vidvanke nå skyldes ihvertfall ikke lovlig jakt, uansett hva man syns om eierne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt klar over av vi er i februar. Men i hele denne tråden så er ordet jakthundeiere det går utover. Så er du en eier av jakthund så eier du ikke kontroll... Er jo det som kommer frem her.

Kunne godt a quota hele innlegget.. For det er jo rett frem.. Fremstiller eiern som han ikke vet hva han driver med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke noe mer greit at en jakthund reker rundt på egenhånd enn at en rottweiler eller tre, gjør det (henviser til mediatråd). Nå er det vel båndtvang de fleste steder på Østlandet, iallfall pga snømengden og da er det særlig viktig å holde hunden sin under kontroll. Særlig jakthunder, skulle man tro. Jeg skjønner ikke helt hvordan så mange klarer å "miste" hundene sine, jeg. Som regel må da hunden gjennom en dør for å komme ut. Er man først ute med den, så skal det som regel mye til å miste lenka. De færreste hunder er dessuten så desperate at de spurter avgårde før man rekker å plukke opp igjen båndet om man skulle være så uheldig å miste taket. Selv hunder med minimal oppdragelse har ofte en viss reaksjonstid, før de forsvinner. Har ikke mistet noen hund siden Bimbo bedlington gikk hjem alene fordi det regnet, jeg. Det hendte igrunnen rett som det var. Han gikk hjem når han syns han var våt nok. Da fant vi ham på trappa. Ikke mye dramatikk over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Er helt klar over av vi er i februar. Men i hele denne tråden så er ordet jakthundeiere det går utover. Så er du en eier av jakthund så eier du ikke kontroll... Er jo det som kommer frem her.

Kunne godt a quota hele innlegget.. For det er jo rett frem.. Fremstiller eiern som han ikke vet hva han driver med..

Da foreslår jeg at du leser en gang til jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...