Gå til innhold
Hundesonen.no

Urinstein/krystaller i urinblæra

Raksha

Recommended Posts

Skrevet

Valpen til ei jeg kjenner er under utredning for dette. Fikk påvist masse krystaller i urinblæren, men de venter på svar på blodprøver. Det er tatt røntgen og UL av valpen og alt annet var normalt.

Er det det samme som urinstein? Noen som har vært borti det og kan si noe om behandling og prognoser og sånt?

Skrevet
Valpen til ei jeg kjenner er under utredning for dette. Fikk påvist masse krystaller i urinblæren, men de venter på svar på blodprøver. Det er tatt røntgen og UL av valpen og alt annet var normalt.

Er det det samme som urinstein? Noen som har vært borti det og kan si noe om behandling og prognoser og sånt?

en jeg kjenner fikk dette på sin voksene hund. den hadde mye smerter, og ble faktisk avlivet da flere runder på medisin ikke hjalp :closedeyes:

Skrevet

Hadde det på hannhunden min jeg. Det stammer oftest fra fôret (noen mineraler eller noe sånt som det blir for mye av), og jeg mistenker mye Frolic i trening som årsak. Jeg kuttet selvsagt ut det (og gir ikke mine hunder det mer pga nettopp dette). Symptomene han viste var UVI-lignende; dvs han måtte tisse ofte, og det virket som om det var vondt når han tisset. Tok han med til dyrlege som fant krystaller i urinen (strutvitt, en av de vanligste typene). Behandlingen var antibiotika i sprøyte, i tabletter og et spesialfôr. Symptomene gikk kjapt over med antibiotikaen, og fôret holdt vi på med noen uker. Han ble helt fin igjen, og fikk det aldri tilbake (men som jeg sa så fikk han heller ikke mer frolic). Prognoser kan jeg ikke si så mye om, men jeg tror den er veldig god. Det virket som en veldig enkel sykdom å behandle, men den kostet 3500 kr, så det er en fordel om hunden er forsikret et bra sted (noe som evt er for sent for denne hunden da). :)

Skrevet
en jeg kjenner fikk dette på sin voksene hund. den hadde mye smerter, og ble faktisk avlivet da flere runder på medisin ikke hjalp :closedeyes:

Usj, det var ikke hyggelig. :)

Hadde det på hannhunden min jeg. Det stammer oftest fra fôret (noen mineraler eller noe sånt som det blir for mye av), og jeg mistenker mye Frolic i trening som årsak. Jeg kuttet selvsagt ut det (og gir ikke mine hunder det mer pga nettopp dette). Symptomene han viste var UVI-lignende; dvs han måtte tisse ofte, og det virket som om det var vondt når han tisset. Tok han med til dyrlege som fant krystaller i urinen (strutvitt, en av de vanligste typene). Behandlingen var antibiotika i sprøyte, i tabletter og et spesialfôr. Symptomene gikk kjapt over med antibiotikaen, og fôret holdt vi på med noen uker. Han ble helt fin igjen, og fikk det aldri tilbake (men som jeg sa så fikk han heller ikke mer frolic). Prognoser kan jeg ikke si så mye om, men jeg tror den er veldig god. Det virket som en veldig enkel sykdom å behandle, men den kostet 3500 kr, så det er en fordel om hunden er forsikret et bra sted (noe som evt er for sent for denne hunden da). :)

Godt å lese! Valpen her har hatt UVI, men fortsatt å tisse masse, når som helst og hvor som helst. Jeg vært borti en hund tidligere som hadde det samme - hun ble operert og måtte gå på diettfor, om hun måtte gå på det resten av livet, aner jeg ikke, har ikke snakket med eiern på en stund. Valpen er forsikra, så det skal ikke være noe problem, eiern vil bare ha han frisk og smertefri så fort som mulig. :)

Skrevet

Det kan være struvitt stein ja, som er den vanligste steinsykdommen hos unge hunder, og oftest hos mindre hunderaser. Kommer som regel etter en urinveisinfeksjon og dannes når det blir for høy konsentrasjon av magnesium i urinen.

Behandling er først og fremst og behandle den eventuelle UVI en og så fôrendring.

(ofte til diettfor fra Hills visstnok..)

Dersom ikke dette hjelper kan de måtte fjernes kirurgisk, men faren for å få det igjen er stor - derfor må kosten sees nøye på.. C vitamin i drikkevannet kan ha gunstig effekt..

Litt OT men på hest finnes det et dataprogram / fôrplan program, der man kan taste inn hestens fulle fôrplan, og så regner programmet ut om det er for mye eller for lite av noe, og om fôrplanen gir nok fôrenheter i forhold til hesten, bruk o.l

Noen som vet om dette finnes til hund også, av en eller annen grunn inbiller jeg meg det (?)

Skrevet

Takk for svar. Da håper jeg at det ordner seg for den lille... Et forskifte går nok bra, bare han er smertefri liksom.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Blir det bare kaos om man har katter og hunder sammen i samme hus?  Hva slags erfaring har dere med det?
    • Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...