Gå til innhold
Hundesonen.no

Ekstraordinær båndtvang i Oslo


-Mia

Recommended Posts

For å se det positive i det gjelder ikke forskriften før mandag den 16. februar da - så man kan få en fin fin tur i Marka i morgen :D

Den samme båndtvangen er innført i flere kommuner på Romerike også, med gyldighet fra 9 februar.

http://www.rb.no/lokale_nyheter/article4118385.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte noe om at i Asker har du også båndtvang nå. Men forsto at det skulle bli året rundt, heldigvis bor jeg midt i mellom Asker og Oslo (Bærum) og er er det fremdeles ikke båndtvang!

Jo, det er innført i Bærum også.

https://www.baerum.kommune.no/Forsidenyhete...inar-bandtvang/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff! Men si at man blir tatt da.. er det ikke bare å si at man ikke visste det? Hvordan skal man liksom finne ut av det?

Tror liksom ikke min 4 måneder gamle phalene kan gjøre noe skade på noe vilt.

Tror ikke det er noe poeng å gamble med å ikke bli tatt. Båndtvangen er der for å beskytte viltet og gjelder alle. Det er ikke så vanskelig å overholde den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å se det positive i det gjelder ikke forskriften før mandag den 16. februar da - så man kan få en fin fin tur i Marka i morgen :D

Ok... så rådyr og elg og annet vilt sliter ikke i snøen før i natt kl 24 *flir* For en teit greie, det er jo i helgene folk flest er ute i skogen med bikkjene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok... så rådyr og elg og annet vilt sliter ikke i snøen før i natt kl 24 *flir* For en teit greie, det er jo i helgene folk flest er ute i skogen med bikkjene sine.

De må vel sette en dato, da. Det er alltid greit å starte med noe nytt på en mandag. Det beste ville kanskje vært å ha en grense på snødybde i steden, for så å melde fra via media. "Nå er det over tjue cm snø i skogen og dermed båndtvang." Vi har vært i skauen flere ganger etter det store snøfallet. Det er ikke mange folk eller hunder innover i løssnøen. Igrunnen har vi tråkket løype selv. Også på områder der hundefolk pleier å ferdes. Tror nok de fleste trekker til skogsveier og skiløyper. Så også rådyrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette blir litt dumt jeg... For all del, det er bra å verne om vilt, men det finnes jo en del steder hvor vilt aldri/sjelden oppholder seg. Vi liker ikke bånd når vi går ordentlig tur vi...

Det er bare det at det alltid er noen idioter som ikke tar ansvar. Dermed må vi alle innordne oss en regel som kanskje egentlig bare er nødvendig for et fåtall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff! Men si at man blir tatt da.. er det ikke bare å si at man ikke visste det? Hvordan skal man liksom finne ut av det?

Tror liksom ikke min 4 måneder gamle phalene kan gjøre noe skade på noe vilt.

Selvsagt kan du ikke påstå at du ikke visste det. Som hundeeier er det mer eller mindre din plikt å holde deg informert om gjeldende lover og regler. Det er som med alt annet her i verden. Kan ikke bare komme i ettertid og unnskylde seg med at "ups, det visste jeg ikke...". Men at det kan være surt- ja, det skal jeg ikke være uenig i :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare det at det alltid er noen idioter som ikke tar ansvar. Dermed må vi alle innordne oss en regel som kanskje egentlig bare er nødvendig for et fåtall.

Jepp, typisk det... <_< Flott for oss dette her, jeg har hunder som driter i vilt og i tillegg er det ikke vilt her de eventuelt kunne jaktet på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Huff! Men si at man blir tatt da.. er det ikke bare å si at man ikke visste det? Hvordan skal man liksom finne ut av det?

Tror liksom ikke min 4 måneder gamle phalene kan gjøre noe skade på noe vilt.

Jepp, typisk det... <_< Flott for oss dette her, jeg har hunder som driter i vilt og i tillegg er det ikke vilt her de eventuelt kunne jaktet på..

Vilt stresses av hunder selv om de ikke blir jaktet på direkte av hund - sånn at selv om både en liten valp og dine hunder Anette ikke jakter vilt - så vil de virke forstyrrende og kan skremme dyr til å løpe langt og det er ikke hyggelig.

Det er ikke så himla vanskelig å ha bikkjene i bånd en periode liksom

Det er innført ekstraordinær båndtvang i min kommune også - jeg over holder den ikke på lufteturene våre, men når jeg kjører opp i skogen så gjør jeg det - stien min på jordet er ikke brukt noe særlig av hverken rådyr eller elger for å si det sånn, og ikke er det "tilfart" fra skog her heller. Men man vet aldri - det er i prinsippet båndtvang, jeg tar imidlertid sjansen 100 meter utenfor utgangsdøra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vilt stresses av hunder selv om de ikke blir jaktet på direkte av hund - sånn at selv om både en liten valp og dine hunder Anette ikke jakter vilt - så vil de virke forstyrrende og kan skremme dyr til å løpe langt og det er ikke hyggelig.

Det er ikke så himla vanskelig å ha bikkjene i bånd en periode liksom

Det er innført ekstraordinær båndtvang i min kommune også - jeg over holder den ikke på lufteturene våre, men når jeg kjører opp i skogen så gjør jeg det - stien min på jordet er ikke brukt noe særlig av hverken rådyr eller elger for å si det sånn, og ikke er det "tilfart" fra skog her heller. Men man vet aldri - det er i prinsippet båndtvang, jeg tar imidlertid sjansen 100 meter utenfor utgangsdøra.

Jeg forstår meget godt hvorfor det har blitt innført ekstraordinær båndtvang og jeg har ingen problemer med å se at det er nødvendig for viltets del. Det eneste jeg egentlig reagerer på (meget mulig at det ble formulert feil i forrige innlegg) er at det er en god del steder i Oslo hvor vilt i utgangspunktet ikke ferdes. Samtidig skjønner jeg jo at man ikke kan sette grenser på hvor det skal være lov å slippe hund og hvor man ikke skal kunne gjøre det innen kommunen, da er det selvfølgelig lettere å innføre båndtvang i hele området.

Og nei, det er ikke himla vanskelig å holde hundene i bånd for meg, men jeg tviler sterkt på at det er den ultimate løsningen for hundenes del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Jeg synes dette blir litt dumt jeg... For all del, det er bra å verne om vilt, men det finnes jo en del steder hvor vilt aldri/sjelden oppholder seg. Vi liker ikke bånd når vi går ordentlig tur vi...

hvor er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg ville i allefall blitt svært overrasket om jeg møtte på et rådyr her på Kiellands plass...

Angående å vite/ikke vite, for Oslobeboere: det stod en notis i dagens Aftenposten, og sikkert også i flere andre medier. Dermed er det kunngjort for offentligheten, og man kan si hva man vil uten at det spiller noen rolle. Blir man tatt så blir man tatt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg ville i allefall blitt svært overrasket om jeg møtte på et rådyr her på Kiellands plass...

Ja, det ble iaf jeg da det kom et i full firsprang fra Myraløkka (populær slippe-løs-og-lufte-hunden park), over lyskrysset og videre oppover Treschowsgate :shocked: Og hvem kom bak? Jo, en Skotsk Hjortehund, heldigvis med langt dårligere kondis enn rådyret, og etter der en lettere forvirret og frustrert eier som heldigvis fikk stoppet hunden sin før noe gikk galt. Rådyret ble seff skremt, men hvem kunne vel tenke seg at det skulle dukke opp et rådyr vandrende langs Akerselva liksom? Godt det var på en tid da trafikken ikke var den største.

Riktignok er det noen år siden, men det synet tror jeg aldri jeg vil glemme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
    • Haha, jeg skjønner ikke at folk takler det. Hadde en venninne som bodde i 5. etg med valp, uten heis. Hvordan går det an, liksom? Vi bodde i leilighet med én trapp ned/ut da vi fikk Odin, med Kovu hadde vi hus og hage så døren stod stort sett åpen ut. Og uten mulighet for inngjerding hadde jeg ikke vurdert en gang. Selv om man kommer langt med langline da. Men å kunne ha hagedøra åpen og bare la hundene gå inn og ut som de vil er så deilig.
    • Jo takk. Flytter i løpet av sommeren, håper jeg har nogenlunde renslig valp innen den tid.  Det som er dumt at jeg får ikke lov til å gjerde inn tomta, det er dritt. Er så vant til inngjerdet hage, det blir nok ny vane jeg må tillegge meg. Håper naboene er greie.  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...