Gå til innhold
Hundesonen.no

Restultater fra Ølen 14-15feb


blinki

Recommended Posts

Grattis alle som er fornøyde :D

Og angående Ilona O-S. må jeg bare si meg enig; etter Ove Germundsson tror jeg dette må være den hyggeligste dommeren jeg har møtt.. Mens hun stod rett foran oss og så så på fronten på en av aussiene som var før oss snek hun en hånd bak ryggen og koste med Luno, veldig vittig. Hun ga opp forsøk på kulepennmåling da Luno gjentatte ganger spratt opp for å gi henne kyss; damen bare lo hun :D

Resultatmessig fikk jeg det jeg håpet på, 1jk. 1.jkk (av en :D) og HP. Damen er grundig og vet hva hun driver med, så sånn som Luno ser ut for tiden forventet jeg egentlig blank rød.

Kritikken må jeg egentlig bare le litt av, det er den verste engelsken jeg tror jeg har sett, jeg måtte inn igjen etter belgerne var ferdig for å få den tolket :D Her er skrevet rett av:

14 months squard body rearder long head nice dark yeas strong musel earsett rerde god. nice big teeth mediumbon sett g feet could have more mucul in front

god move ment fore age

"Rearder" og "rerde" er altså "rather", og "yeas" er "eyes" om noen lurte :D (Og langt hode har han jo ikke, heller litt for kort i grunnen, men jeg skal ikke klage :D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klipp*

"Rearder" og "rerde" er altså "rather", og "yeas" er "eyes" om noen lurte :D (Og langt hode har han jo ikke, heller litt for kort i grunnen, men jeg skal ikke klage :D)

Kanskje en fordel om skriveren kan engelsk ja :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med tennene kan jeg halvveis forstå, men hvordan skal en dommer kunne utføre en god og riktig bedømming uten å i det hele tatt å ta på hunden? Klart, en del kan man se, men alt kan ikke bedømmes ut i fra synsinntrykk alene...

Joda, det er jo snilt av dommeren det når det kommer til usikre hunder, men som nevnt over; om dommeren ikke tar i hunden i det hele tatt synes jeg det blir litt "feil" bedømming?

Ikke for å være uhøffelig, men sånne ting tror jeg dere skal holde for dere selv. Man skal ikke snakke negativt om dommeren og feilbedømming.

Man har betalt for å vise hunden sin for dommeren, og da tillater dommeren seg å gjennomføre dømmingen på sin måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitra trakk seg jo ikke, dommeren prøvde ikke å se på tennene eller ta på henne før hun spurte om jeg kunne vise dem. Det var derfor jeg reagerte litt på det.

Hvorfor hun ikke tok på hunden vet jeg ikke. Hun var kjempe nøye og flink med å ta på både dverg pinsher og Gårdshund... :D Vi er kjempefornøyde alle sammen med dommeren hverfall.

Joda, det er jo snilt av dommeren det når det kommer til usikre hunder, men som nevnt over; om dommeren ikke tar i hunden i det hele tatt synes jeg det blir litt "feil" bedømming?

Se over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amigo fikk 1 CHK, 1 CHKK, 1 BHK, CK, BIR, BIG 1 i knallhard konkurranse med seg selv :rolleyes:

Super kritikk:

"4 years old male. Correct in type. Nice masculine head. Dark eyes, complete scissors bite. Godd neck, shoulder, top-line. Correct coupe. Correct tailset. Tail shouldn`t be too curled at the end. Well angulated. Moving well".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amigo fikk 1 CHK, 1 CHKK, 1 BHK, CK, BIR, BIG 1 i knallhard konkurranse med seg selv :rolleyes:

Super kritikk:

"4 years old male. Correct in type. Nice masculine head. Dark eyes, complete scissors bite. Godd neck, shoulder, top-line. Correct coupe. Correct tailset. Tail shouldn`t be too curled at the end. Well angulated. Moving well".

Gratulerer :D

Hvordan gikk det med Ricco/Sølvi m/hunder? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være uhøffelig, men sånne ting tror jeg dere skal holde for dere selv. Man skal ikke snakke negativt om dommeren og feilbedømming.

Man har betalt for å vise hunden sin for dommeren, og da tillater dommeren seg å gjennomføre dømmingen på sin måte.

Nå snakket jeg i utgangspunktet om dommere generelt; om en dommer dropper tannvisning og "kroppsvisitering" av hund blir det for min del noe feil med bedømmelsen. For å ta et eksempel: hvordan skal en dommer kunne sjekke en eventuell testikkelmangel om de faktisk ikke berører hunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer :D

Hvordan gikk det med Ricco/Sølvi m/hunder? :D

Med oss gikk det ikke så bra kan du seie.... Det vart kaos lørdag ettermiddag då vi fikk beskjed at handleren ikkje kom likavel. (sjukdom i familien)

Vi hadde kriseråd om vi skulle trekke dei eller ikkje, men fant ut at vi reiser og så får det gå som det går. Er ikkje det enkleste å finne handler til tispe i Åpen klasse akkurat.

Men vi klarte det heldigvis, til begge to. Men Vision flippa helt ut og ville absolutt ikkje vere i ringen, vart redd dommeren!

og ville ikkje hverken vise tenner eller bli tatt på av han... veldig kjedelig og fullstendig uventa. Arne måtte inn og gå med henne sjøl. So ho fikk blå sløyfe. (Første blåsløyfe eg nokon gong har fått på hund sia eg starta m utstilling)

Men her er kritikken hennes:

Stor, noe langstrakt av god type, godt hode, noe langt snuteparti, god hals, bra manke og overlinje.

Kort og noe avfallende kryss,noe steil overarm, meget bra vinklet bak, god underlinje.

Løse haser, noe marktrang og løs fremme.

Gode bevegelser.

Kval 2.

Det gikk heldigvis bedre med Alexis, men ho har jo mye mer erfaring med utstilling og er meir "sjølgående"

Her er hennes kritikk:

Stor, kraftig, av meget god type.

Noe langstrakt, godt hode, vakre øyne, god hals, bra manke og overlinje.

Lett avfallende kryss, gode brystforhold, korrekt overlinje og front.

Parallell med faste haser, løs og noe marktrang fremme.

Kraftfulle bevegelser fra en fast rygg.

Kval 1, Konk 4. (og so tildelte han henne HP som ikkje er meir...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå snakket jeg i utgangspunktet om dommere generelt; om en dommer dropper tannvisning og "kroppsvisitering" av hund blir det for min del noe feil med bedømmelsen. For å ta et eksempel: hvordan skal en dommer kunne sjekke en eventuell testikkelmangel om de faktisk ikke berører hunden?

Jeg skjønner hva du mener, men egentlig så er det ikke noe å prate om. Her ble det spesifikt nevnt dommer i Ølen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med oss gikk det ikke så bra kan du seie.... Det vart kaos lørdag ettermiddag då vi fikk beskjed at handleren ikkje kom likavel. (sjukdom i familien)

Vi hadde kriseråd om vi skulle trekke dei eller ikkje, men fant ut at vi reiser og så får det gå som det går. Er ikkje det enkleste å finne handler til tispe i Åpen klasse akkurat.

Men vi klarte det heldigvis, til begge to. Men Vision flippa helt ut og ville absolutt ikkje vere i ringen, vart redd dommeren!

og ville ikkje hverken vise tenner eller bli tatt på av han... veldig kjedelig og fullstendig uventa. Arne måtte inn og gå med henne sjøl. So ho fikk blå sløyfe. (Første blåsløyfe eg nokon gong har fått på hund sia eg starta m utstilling)

Men her er kritikken hennes:

Stor, noe langstrakt av god type, godt hode, noe langt snuteparti, god hals, bra manke og overlinje.

Kort og noe avfallende kryss,noe steil overarm, meget bra vinklet bak, god underlinje.

Løse haser, noe marktrang og løs fremme.

Gode bevegelser.

Kval 2.

Det gikk heldigvis bedre med Alexis, men ho har jo mye mer erfaring med utstilling og er meir "sjølgående"

Her er hennes kritikk:

Stor, kraftig, av meget god type.

Noe langstrakt, godt hode, vakre øyne, god hals, bra manke og overlinje.

Lett avfallende kryss, gode brystforhold, korrekt overlinje og front.

Parallell med faste haser, løs og noe marktrang fremme.

Kraftfulle bevegelser fra en fast rygg.

Kval 1, Konk 4. (og so tildelte han henne HP som ikkje er meir...)

Dere får ha bedre lykke til neste gang! :) Det er jo ikke siste gangen Vision skal i ringen, tenker jeg :)

Prada ble 2 BTK, fikk CK. Er godt fornøyd, for hun viste seg fra sin aller beste side i ringen!

Gratulerer :P Viser ikke Prada seg fra sin beste side alltid? Hun er jo best? :whistle::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer :) Viser ikke Prada seg fra sin beste side alltid? Hun er jo best? :P:whistle:

Jo, hun gjør jo stort sett det, men denne gangen var hun i skikkelig Show-modus, og løp som om hun var en Afghansk mynde. Det var så DIGG og se hvordan hun strakk seg selv om vi ikke har stillt siden November. Dette hadde hun tydeligvis savnet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...