Gå til innhold
Hundesonen.no

Restultater fra Ølen 14-15feb

blinki

Recommended Posts

Skrevet

Grattis alle som er fornøyde :D

Og angående Ilona O-S. må jeg bare si meg enig; etter Ove Germundsson tror jeg dette må være den hyggeligste dommeren jeg har møtt.. Mens hun stod rett foran oss og så så på fronten på en av aussiene som var før oss snek hun en hånd bak ryggen og koste med Luno, veldig vittig. Hun ga opp forsøk på kulepennmåling da Luno gjentatte ganger spratt opp for å gi henne kyss; damen bare lo hun :D

Resultatmessig fikk jeg det jeg håpet på, 1jk. 1.jkk (av en :D) og HP. Damen er grundig og vet hva hun driver med, så sånn som Luno ser ut for tiden forventet jeg egentlig blank rød.

Kritikken må jeg egentlig bare le litt av, det er den verste engelsken jeg tror jeg har sett, jeg måtte inn igjen etter belgerne var ferdig for å få den tolket :D Her er skrevet rett av:

14 months squard body rearder long head nice dark yeas strong musel earsett rerde god. nice big teeth mediumbon sett g feet could have more mucul in front

god move ment fore age

"Rearder" og "rerde" er altså "rather", og "yeas" er "eyes" om noen lurte :D (Og langt hode har han jo ikke, heller litt for kort i grunnen, men jeg skal ikke klage :D)

Skrevet
*klipp*

"Rearder" og "rerde" er altså "rather", og "yeas" er "eyes" om noen lurte :D (Og langt hode har han jo ikke, heller litt for kort i grunnen, men jeg skal ikke klage :D)

Kanskje en fordel om skriveren kan engelsk ja :D

Skrevet
Det med tennene kan jeg halvveis forstå, men hvordan skal en dommer kunne utføre en god og riktig bedømming uten å i det hele tatt å ta på hunden? Klart, en del kan man se, men alt kan ikke bedømmes ut i fra synsinntrykk alene...

Joda, det er jo snilt av dommeren det når det kommer til usikre hunder, men som nevnt over; om dommeren ikke tar i hunden i det hele tatt synes jeg det blir litt "feil" bedømming?

Ikke for å være uhøffelig, men sånne ting tror jeg dere skal holde for dere selv. Man skal ikke snakke negativt om dommeren og feilbedømming.

Man har betalt for å vise hunden sin for dommeren, og da tillater dommeren seg å gjennomføre dømmingen på sin måte.

Skrevet
Mitra trakk seg jo ikke, dommeren prøvde ikke å se på tennene eller ta på henne før hun spurte om jeg kunne vise dem. Det var derfor jeg reagerte litt på det.

Hvorfor hun ikke tok på hunden vet jeg ikke. Hun var kjempe nøye og flink med å ta på både dverg pinsher og Gårdshund... :D Vi er kjempefornøyde alle sammen med dommeren hverfall.

Joda, det er jo snilt av dommeren det når det kommer til usikre hunder, men som nevnt over; om dommeren ikke tar i hunden i det hele tatt synes jeg det blir litt "feil" bedømming?

Se over.

Skrevet

Amigo fikk 1 CHK, 1 CHKK, 1 BHK, CK, BIR, BIG 1 i knallhard konkurranse med seg selv :rolleyes:

Super kritikk:

"4 years old male. Correct in type. Nice masculine head. Dark eyes, complete scissors bite. Godd neck, shoulder, top-line. Correct coupe. Correct tailset. Tail shouldn`t be too curled at the end. Well angulated. Moving well".

Skrevet
Amigo fikk 1 CHK, 1 CHKK, 1 BHK, CK, BIR, BIG 1 i knallhard konkurranse med seg selv :rolleyes:

Super kritikk:

"4 years old male. Correct in type. Nice masculine head. Dark eyes, complete scissors bite. Godd neck, shoulder, top-line. Correct coupe. Correct tailset. Tail shouldn`t be too curled at the end. Well angulated. Moving well".

Gratulerer :D

Hvordan gikk det med Ricco/Sølvi m/hunder? :D

Skrevet
Ikke for å være uhøffelig, men sånne ting tror jeg dere skal holde for dere selv. Man skal ikke snakke negativt om dommeren og feilbedømming.

Man har betalt for å vise hunden sin for dommeren, og da tillater dommeren seg å gjennomføre dømmingen på sin måte.

Nå snakket jeg i utgangspunktet om dommere generelt; om en dommer dropper tannvisning og "kroppsvisitering" av hund blir det for min del noe feil med bedømmelsen. For å ta et eksempel: hvordan skal en dommer kunne sjekke en eventuell testikkelmangel om de faktisk ikke berører hunden?

Skrevet
Gratulerer :D

Hvordan gikk det med Ricco/Sølvi m/hunder? :D

Med oss gikk det ikke så bra kan du seie.... Det vart kaos lørdag ettermiddag då vi fikk beskjed at handleren ikkje kom likavel. (sjukdom i familien)

Vi hadde kriseråd om vi skulle trekke dei eller ikkje, men fant ut at vi reiser og så får det gå som det går. Er ikkje det enkleste å finne handler til tispe i Åpen klasse akkurat.

Men vi klarte det heldigvis, til begge to. Men Vision flippa helt ut og ville absolutt ikkje vere i ringen, vart redd dommeren!

og ville ikkje hverken vise tenner eller bli tatt på av han... veldig kjedelig og fullstendig uventa. Arne måtte inn og gå med henne sjøl. So ho fikk blå sløyfe. (Første blåsløyfe eg nokon gong har fått på hund sia eg starta m utstilling)

Men her er kritikken hennes:

Stor, noe langstrakt av god type, godt hode, noe langt snuteparti, god hals, bra manke og overlinje.

Kort og noe avfallende kryss,noe steil overarm, meget bra vinklet bak, god underlinje.

Løse haser, noe marktrang og løs fremme.

Gode bevegelser.

Kval 2.

Det gikk heldigvis bedre med Alexis, men ho har jo mye mer erfaring med utstilling og er meir "sjølgående"

Her er hennes kritikk:

Stor, kraftig, av meget god type.

Noe langstrakt, godt hode, vakre øyne, god hals, bra manke og overlinje.

Lett avfallende kryss, gode brystforhold, korrekt overlinje og front.

Parallell med faste haser, løs og noe marktrang fremme.

Kraftfulle bevegelser fra en fast rygg.

Kval 1, Konk 4. (og so tildelte han henne HP som ikkje er meir...)

Skrevet
Nå snakket jeg i utgangspunktet om dommere generelt; om en dommer dropper tannvisning og "kroppsvisitering" av hund blir det for min del noe feil med bedømmelsen. For å ta et eksempel: hvordan skal en dommer kunne sjekke en eventuell testikkelmangel om de faktisk ikke berører hunden?

Jeg skjønner hva du mener, men egentlig så er det ikke noe å prate om. Her ble det spesifikt nevnt dommer i Ølen.

Skrevet
Med oss gikk det ikke så bra kan du seie.... Det vart kaos lørdag ettermiddag då vi fikk beskjed at handleren ikkje kom likavel. (sjukdom i familien)

Vi hadde kriseråd om vi skulle trekke dei eller ikkje, men fant ut at vi reiser og så får det gå som det går. Er ikkje det enkleste å finne handler til tispe i Åpen klasse akkurat.

Men vi klarte det heldigvis, til begge to. Men Vision flippa helt ut og ville absolutt ikkje vere i ringen, vart redd dommeren!

og ville ikkje hverken vise tenner eller bli tatt på av han... veldig kjedelig og fullstendig uventa. Arne måtte inn og gå med henne sjøl. So ho fikk blå sløyfe. (Første blåsløyfe eg nokon gong har fått på hund sia eg starta m utstilling)

Men her er kritikken hennes:

Stor, noe langstrakt av god type, godt hode, noe langt snuteparti, god hals, bra manke og overlinje.

Kort og noe avfallende kryss,noe steil overarm, meget bra vinklet bak, god underlinje.

Løse haser, noe marktrang og løs fremme.

Gode bevegelser.

Kval 2.

Det gikk heldigvis bedre med Alexis, men ho har jo mye mer erfaring med utstilling og er meir "sjølgående"

Her er hennes kritikk:

Stor, kraftig, av meget god type.

Noe langstrakt, godt hode, vakre øyne, god hals, bra manke og overlinje.

Lett avfallende kryss, gode brystforhold, korrekt overlinje og front.

Parallell med faste haser, løs og noe marktrang fremme.

Kraftfulle bevegelser fra en fast rygg.

Kval 1, Konk 4. (og so tildelte han henne HP som ikkje er meir...)

Dere får ha bedre lykke til neste gang! :) Det er jo ikke siste gangen Vision skal i ringen, tenker jeg :)

Prada ble 2 BTK, fikk CK. Er godt fornøyd, for hun viste seg fra sin aller beste side i ringen!

Gratulerer :P Viser ikke Prada seg fra sin beste side alltid? Hun er jo best? :whistle::)

Skrevet
Gratulerer :) Viser ikke Prada seg fra sin beste side alltid? Hun er jo best? :P:whistle:

Jo, hun gjør jo stort sett det, men denne gangen var hun i skikkelig Show-modus, og løp som om hun var en Afghansk mynde. Det var så DIGG og se hvordan hun strakk seg selv om vi ikke har stillt siden November. Dette hadde hun tydeligvis savnet. :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg har opplevd det selv, nær familie har opplevd det, og mange jeg kjenner.    De er interessert i et kull, setter seg på valpeliste, blir godkjent som valpekjøpere, møter oppdretter. Oppdretter kyder av kjøper,og forteller at det er akkurat slike kjøpere hen er ute etter, og er veldig nøye med hvem hen selger til. Så skal valpen hentes, penger overleveres- og da har prisen vært en annen en det som sto i annonsen.  Oppdretters unnskyldninger er: Det er veldig gode valper Alle andre tar de prisene Raseannonsen er bare veiledende De har så mange på liste at de velger de som betaler mest   Og hvis en setter spørsmåltegn med det så: Ja hvis du ikke gidder å betale så mye så har jeg mange andre i kø Disse linjene selges ikke til hvilken som helst pris har du  et problem med det så er du ikke rett kjøper..   Har dere vært borti dette? 
    • Det kommer an på hunden, treningen og målet.Jeg vil alltid belønne innkalling og innkallingstrening med noe av de beste godbitene hunden kan få, fordi det er den absolutt viktigste treningen. Men belønning er ikke bare godbiter. Belønning er alt hunden vil ha. For noen hunder er det kos, mange liker leker, men godbiter er ofte den beste måten å belønne presist på. I valpe- og unghundtiden ville jeg alltid hatt en godbitpose tilgjengelig på meg, og gjerne en draleke/tauleke. De fleste som driver aktivt med hund bruker godbitposer som er enkle å åpen og lukke, og som flyttes over i lommen på det man har på deg. De første par årene er det mye godbiter "hele tiden", fordi hunden skal lære så mye nytt. Hva slags godbiter kommer an på hvor matfokusert hunden er og hva den liker. Her må du prøve deg fram litt. Til enkle hverdagsøvelser som "sitt", "gi labb" osv. kan du godt bruke tørrfõr fra dagens matrasjon hvis hunden er matglad. Godbiter fra butikk eller dyrebutikk er som oftest helt ok, men å skjære opp rent kjøtt fra påleggsskiver eller ost for eksempel er gjerne billigere. Rester av pannekaker, fiskepudding, pølser osv. er fint. Skinkeost på tube er en annen variant. Variasjon er også generelt fint. Ferske godbiter er ofte mer populært og sterkere enn tørre godbiter.  Når valpen/hunden har lært en øvelse kan man fase ut belønningen, men det kan være lurt å belønne innimellom og forsterke øvelsene over tid. Om belønningene plutselig forsvinner kan hunden miste motivasjonen for det, om den ikke finner belønning i øvelsen i seg selv. Jeg belønnet fortsatt mine hunder på 13 og 17 for innkalling (alltid), og innimellom for kontakt, lydighetsøvelser osv., men ikke hver gang slik jeg ville gjort med en valp eller unghund for eksempel.
    • Hei!  Sikkert dumt spørsmål, men jeg er likevel usikker. Det står at man skal bruke godbiter og belønne alt i starten, det er jeg helt med på, men hva slags godbiter belønner man med? Tenker på helseaspektet, dette kommer jo i tillegg til for. Hva slags godbiter bruker man til valp, og har man alle lommer fulle til en hver tid, belønner man hele tiden i lang periode? Når faser man ut? Hva slags godbit bruker man? 😊
    • Bare det lille du beskriver om dognanny gjør at jeg vil fraråde hva som helst hun anbefalte ihvertfall. Som dere jo har oppdaget så er det å korrigere, rykke eller kjefte på en allerede frustrert hund ikke konstruktivt. Det er helt fint å høre hva dere har prøvd å hva som skjer. Men jeg lurer litt på, hva skjer om dere deler opp turene? Maks 15-20 minutter på en tur. Skjer det like ofte på morgen og kveld som på den lengre turen på dagtid? Et par enkle oppgaver i løpet av turen (som allerede er grundig innlært inne og som han kan), en enkel sitt, kontakt, håndtarget e.l. Da tenker jeg en kort stopp og en øvelse, maks to repetisjoner, og så rusle videre. Hvis dere får lært inn igjen grime så kan det være tryggere med å prøve halsbånd, men det er nok lettere for dere å få hjelp av en instruktør som ser dere og hunden. Jeg er helt sikker på at dette er løsbart, selv om dere er kjempetålmodige og har prøvd masse allerede! Håper vi får en oppdatering her også når dere har fått litt hjelp.
    • Takker igjen for godt svar! Vi har brukt både sele og halsbånd, med de siste 6 mnd har vi utelukkende brukt sele som sitter godt. Har flere ganger vurdert å bruke halsbånd i stedet men ser at vi ikke tørr da han helt sikkert hadde klart å vri seg ut av det når han klikker. Flere ganger har jeg vært redd for at han skal komme seg ut av selen når vi krangler. Han river å sliter, ruller å hopper. Eneste gangene jeg er trygg på at han ikke kommer seg ut av sele/halsbånd er om han er bundet fast, for da står han helt stille. Og både sele og halsbåndene vi har brukt er passer han og er justerbart. Vi brukte også retrieverkobbel i starten (fikk anbefalt det av oppdretter) men bruker ikke det lengre. En av teknikkene dognanny viste oss var å bruke retrieverkobblet til å "få han av oss" når han hopper på, ved å rykke i båndet, men det fungerte i en halv dag så trosset han det også å vi ønsker ikke å bli stående å rykke i et så tynt med kraftig bånd, det økte bare stressnivået hans.  Vi har ila året som har gått tenkt at han kan være både over og understimulert og gjort endringer i hverdagen i perioder for å justere aktivitetsnivået både opp og ned. Men det har ikke blitt bedre. I periodene vi har justert det ned ser vi at han blir verre, og gjerne mer pågående inne også. Noe vi mener taler imot at han er overstimulert. Og vi har siden han var liten forsøkt å gjøre tydelig skille på at lek og oppgirende aktiviteter skjer ute, mens inne er det ro.  Mulig jeg ordla meg litt feil i forrige kommentar, men vi krever stort sett ingenting av han ute. Det resulterer i at vi henger etter han å han drar som en galing. Men slik har det blitt fordi hver gang vi prøver å lære han noe ute (gå pent, søke kontakt med oss, sladretrening ol) så ender det etter et pr min med et nytt utbrudd. Så frustrasjoenen vår kommer av at vi føler vi er i en ond sirkel. Han vimser rundt å vet ikke hva som er forventet av han > vi forsøker å korrigere han å lære han noe/forstyrre han ved å gi han en oppgave eller mål med turen > han klikker > vi rykker tilbake til start. Slik har det blitt da vi har tenkt at vi kanskje bare må stå i disse episodene til han lærer seg hvordan han skal oppføre seg på tur, det er jo tross alt en rase som er lærevillig og gjerne vil ha en oppgave. Men selv etter lengre persioder der vi prøver igjen å igjen så later det ikke som at han forstår tegningen. Så de siste pr månedene så har vi ikke krevd eller forventet noe av han. Å selv når han er løs å kan løpe som han vil, feks på inngjærdet hundepark (Maridalen hundepark og Nordkisa hundepark) å vi forsøker å kalle han inn, så kommer han løpende (som jo er bra) men kommer da flyvende med sine 40 kg rett på oss å begynner å bite. Så kort sagt så klikker han både av for mye frihet, for lite frihet, lite/ingen forstyrrelse fra oss og for mye forstyrrelse fra oss... Mulig jeg høres ut som jeg bare kommer med motargumenter til alle forslag, å det mener jeg ikke! Men vi har virkelig prøvd alle vinklinger og teknikker vi kan tenke oss til og finne ut + litt til.  Men tusen takk for konkrete tips til adferdskonsulenter og fysio 😀
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...