Gå til innhold
Hundesonen.no

Skal kjøpe speilrefleks: Nikon D80 eller Nikon D90


Lola Pagola

Recommended Posts

Har bestemt meg for å kjøpe mitt første speilrefleks, er ikke helt fornøyd med kompaktkameraet, vil ha flere muligheter.

Er grønn¨på dette, men har fått tips om Nikon D80 og D90

Førstenevnte er det en svært gunstig pris på, ca 4500 inkludert et objektiv, mens D80 kryper opp mot 8-9000 uten objektiv. Førstenevnte er fire år gammelt,ikke at det spiller så stor rolle, sistenevnte ganske nytt.

Er det noen som har erfaring med noen av disse?

Tips taes imot med takk. 10000 er den absolutte grense, skal helst være under det.

Det som er viktig for meg er et kamera som kan fange bevegelse bra, kommer jo til å ta ekstremt mange bilder av voffsen, og klare løpe/hoppe/actionbilder er noe jeg virkelig savner, og ønsker meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppebilder etc kommer vel mer an på lysstyrken til objektivene du kjøper. Tror D80 har mer enn nok for deg, D90 er jo stiv i prisen pga. ny modell + videofunksjonen som egentlig er "useless" med mindre du har noe som beveger seg lineært foran kameraet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til Nikon, for når jeg skulle ha kamera prøvde jeg først å holde i et Nikon.. Så fikk jeg et canon i hånda og da var jeg solgt. Canon har et mindre kamerahus og passer bedre for damehender.. Er min spinkle erfaring.

Og så bør du nok legge penger i et annet objektiv ganske raskt om du vil ta bilder av en prikk i fart. Du får helt ok bilder med kitlinsa, men det blir liksom som et større kompaktkamera før du får bedre objektiv på... Nok engang min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også gått for en D80 framfor D90. Prisforskjellen forsvarer ikke kvalitetsforbedringen i D90 mener jeg. D90 har vel en bedre bildebrikke som jeg antar (jeg har ikke lest tester her) kan gi bedre kvalitet på høyere ISO-verdier, men jeg tror forskjellen er minimal.

Legg heller penger i et godt objektiv med bra lysstyrke, for D80'n er et veldig bra kamera ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til Nikon, for når jeg skulle ha kamera prøvde jeg først å holde i et Nikon.. Så fikk jeg et canon i hånda og da var jeg solgt. Canon har et mindre kamerahus og passer bedre for damehender.. Er min spinkle erfaring.

Og så bør du nok legge penger i et annet objektiv ganske raskt om du vil ta bilder av en prikk i fart. Du får helt ok bilder med kitlinsa, men det blir liksom som et større kompaktkamera før du får bedre objektiv på... Nok engang min erfaring.

Nuvel... det med Nikon vs. Canon er SVÆRT individsbetinget. Jeg har f.eks Nikon D40, og ganske små hender. Passer meg perfekt, andre Nikon OG Canonkameraer jeg prøvde ble for stor og klumpete for meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også gått for en D80 framfor D90. Prisforskjellen forsvarer ikke kvalitetsforbedringen i D90 mener jeg. D90 har vel en bedre bildebrikke som jeg antar (jeg har ikke lest tester her) kan gi bedre kvalitet på høyere ISO-verdier, men jeg tror forskjellen er minimal.

Legg heller penger i et godt objektiv med bra lysstyrke, for D80'n er et veldig bra kamera :P

Dette var mine tanker også, uten å ha lest om bildebrikkene deres...

Kjøp D80 Hus og et bedre objektiv i 3-5000kr klassen... (kit objektiv koster under 1000kr)

Men vær så snill så se deg rundt på andre merker også,

Canon er størst i Norge...

Og Nikon er størst i Sverige...

Sony og Pentax er også to merker å vurdere...

Har selv Pentax 200D, kjempekamera det også, som bla. har innebygd bildestabilisator i kamera, ISO-prioritert bildemodus og er forseglet mot støv og vann...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til Nikon, for når jeg skulle ha kamera prøvde jeg først å holde i et Nikon.. Så fikk jeg et canon i hånda og da var jeg solgt. Canon har et mindre kamerahus og passer bedre for damehender.. Er min spinkle erfaring.

Og så bør du nok legge penger i et annet objektiv ganske raskt om du vil ta bilder av en prikk i fart. Du får helt ok bilder med kitlinsa, men det blir liksom som et større kompaktkamera før du får bedre objektiv på... Nok engang min erfaring.

Enig med deg om canon-greia mtp størrelsen. Kamerahusene er gode å ha i hendene...

Vil bare si at de fleste vil klare seg med en kitlinse en god stund, også vil jeg bare anbefale å kjøpe en zoomlinse etterhvert når man begynner å bli møkklei kitlinsa. Da får man et vidt spekter av brennvidder man kan bruke, og hvis man ønsker mer lyssterke linser senere så vet man hvilken brennvidde man bruker/liker mest/best. Sånn tenker iallefall jeg..

Min andre linse ble en billig-linse, men du makan hvilken forskjell jeg ser på bildene fra kitlinsa og den nye selv om den nye er en billig-linse. Kit-objektivene er som regel superbillige å lage for produsentene, og kvaliteten blir jo deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar, det hjelper :P

Jeg har egentlig null peilig, har bare fått tips om disse to fra en som er litt inni det, men jeg klarer ikke helt bestemme meg.

Jeg tenker liksom at pris er et kvalitetsstempel, men det er jo såklart ikke alltid sånn, og om man ikke får noe særlig mer for penga på D90 står vel D80 høyere tenker jeg, og som dere sier, at jeg heller bruker pengene på et godt objektiv.

Grunnen til at jeg egentlig bare kom inn på Nikon er at det er det jeg har erfaring fra, dog kun fra kompaktkamera da, og jeg innbiller meg jo at nikon er best jeg da, for det var jo det i gamledager he he

Begynner i klø i kjøpefingeren nå, men skal styre meg å kikke litt mer rundt. Men foreløpig ser det ut som det nok blir D80, veldig bra pris på det synes jeg.

Anita, faren min har to speilrefleks, et canon og ett nikon, har prøvd begge, og synes egentlig de var gode å holde i begge to jeg... men det varierer jo sikkert veldig fra model til model, det er sikkert noen som er litt mer klumpete enn andre. Men du sier jo noe der, det kan sikkert være lurt å gå i en butikk og prøve ut kameraene først, hvordan de ligger i hånden.

Wretch:

Nei videofunksjonen er jo ikke så viktig for meg, og hvis den koster et par tusenlapper er det jo ikke verdt det heller.

Men det jeg tenker også er at når jeg først skal kjøpe kamera, så vil jeg gjøre det ordentlig, ikke kjøpe noe jeg vokser ut av om noen år. Er veldig glad i å ta bilder, og kameraet kommer til å bli mye brukt. Men igjen, nå tenker jeg bare pris jeg, jo dyrere jo bedre. Men i realiteten er det jo supert for meg å "slippe" å betale 9000 uten objektiv, når jeg kan slippe unna mye billigere med en liksågod vare.

Problemet mitt er vel egentlig at jeg ikke er helt inne i fagutrykkene og betegnelsene, så det er vanskelig for meg å dømme hva som er bra og mindre bra da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva du sier, og jeg tenker i samme baner selv ganske ofte. Jeg kjøpte meg jo "bare" lusne D40, men det er fordi jeg VET at et speilreflekskamera er noe du må jobbe med for å få bra bilder, jo dyrere og mer avansert jo mer er det å sette seg inn i (og spesielt hvis du begynner å kjøpe "proffkameraer" uten autoinnstilninger...). Selve kamerahuset er én ting, men det er først år du begynner å få grepet på bildeteknikk, ser hvilken brennvidde du trenger/bruker mest - at pengene går til objektiver og dermed enda bedre bildekvalitet :P

I første omgang er det DIN kunnskap og kompetanse med kameraet som skaper gode bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dSLR verden er det slik at gode objektivene er det man beholder lengst, mens kamerahuset er den delen som byttes flere ganger... Gamle objektiv passer på nye kamera...

Det er nettopp derfor første kameravalg er det viktigste, for nor du har valgt foreksempel Nikon, så blir du sittende med Nikon livet ut fordi du da har flere gode objektiv til dette merket, og vendt deg til knappe og meny-layout...

En annen ting å vurdere er om du kjenner noen som har flere objektiv til foreksempel Nikon, så går det an å låne objektiv...

For bottom line er at alle dSLR der ute tilbyr tilfredsstillende bildekvalitet utover det man trenger... Det er pris, grep og logiske valg for seg selv som er avgjørende...

Digger du Nikon så gå for Nikon, du vil ikke angre på ditt valg uansett om du velger Canon, Nikon eller Pentax...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Canon 450D og er VELDIG fornøyd med det!

Ligger til rundt 5000kr diverse steder...

Hvis du har små hender, så er jo Olympus E520 alternativet...Veldig smalt!

Og forbedret fra E420 som jeg kjøpte først men returnerte pga manglende stabilisator etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dSLR verden er det slik at gode objektivene er det man beholder lengst, mens kamerahuset er den delen som byttes flere ganger... Gamle objektiv passer på nye kamera...

Det er nettopp derfor første kameravalg er det viktigste, for nor du har valgt foreksempel Nikon, så blir du sittende med Nikon livet ut fordi du da har flere gode objektiv til dette merket, og vendt deg til knappe og meny-layout...

En annen ting å vurdere er om du kjenner noen som har flere objektiv til foreksempel Nikon, så går det an å låne objektiv...

For bottom line er at alle dSLR der ute tilbyr tilfredsstillende bildekvalitet utover det man trenger... Det er pris, grep og logiske valg for seg selv som er avgjørende...

Digger du Nikon så gå for Nikon, du vil ikke angre på ditt valg uansett om du velger Canon, Nikon eller Pentax...

Der sier du noe ja. Og faren min har nikon, og er veldig fornøyd med sitt. Og da kan jeg jo teste objektivene hans, og når vi er sammen går det ann å bytte og sånn. Du sier virkelig noe der. Blir mer og mer overbevist om at D80 er det jeg kan starte med nå, og det er jo ikke all verdens pris heller, så om noen år om jeg av en eller annen grunn skal kjøpe nytt, så er det ikke all verdens penger det er snakk om heller, og objektivene har jeg jo.

Tusen takk, dette hjalp virkelig! :P

Jeg har Canon 450D og er VELDIG fornøyd med det!

Ligger til rundt 5000kr diverse steder...

Hvis du har små hender, så er jo Olympus E520 alternativet...Veldig smalt!

Og forbedret fra E420 som jeg kjøpte først men returnerte pga manglende stabilisator etc...

Har ikke sånn veldig små hender, tror jeg. :P Men takk skal du ha. 5000 var jo heller ikke så ille, skal sjekke det ut jeg, men tror jeg kommer til å gå for nikon jeg. :P Takk skal du ha :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om det er dSLR bildekvaliteten man er ute etter så er ikke Olympus E520 eller lignende Olympus kamera noe å vurdere...

Olympus's kamera har like små bildebrikker som kompaktkamera..

Som fører med seg ISO-støy og mer uklare pixler en kamera som har "fullformat" bildesensor...

Ikke for å svartmale Olympus altså, kvaliteten man får er over kompaktkamera kvalitet og bra nok for mange.

Glad forrige innlegg hjalp.. :D its a jungle out there.!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...