Gå til innhold
Hundesonen.no

Avl på Bichon Frise hann

Eva-Catrine

Recommended Posts

Har en Bichon Frise, Marco som blir 5 i mai, som jeg har lyst å bruke til avl.

Men hvordan finner jeg en passende tispe til han?? Har (korny som det kasje er sittet inn en annonse på finn :D )

Og det jeg lurer mest på er,

Hva ser en oppdretter etter i en hann??

Marco er som sagt snart 5, fin jevn hvit i pelsen. (Holder han helt kort i pels, da jeg syntes det er finere, og lettere å holde da jeg ikke bruker han til utstilling uansett. :) så han ser ikke ut som en vanlig BF akkurat :) Har det noe å si??)

Han er veldig rolig når han er inne, men kan innimellom bli litt hyper. Som når han er våt i pelsen etter et bad. Han er vel litt sofa gris. Liker å ligge å kose.

Men er veldig glad i å være ute. Han elsker å hoppe rundt i snøen.

Foreldrene er premierte. Han er selv premiert en gang som valp (har bare vert på en utstilling) da ble han nr 5 av alle i showet, og best i sin rase.

Dyrlegen var veldig imponert over kroppen hans, og sa han var veldig atletisk bygd.

Selv om han er større en han skal.

Har hørt at Bichon Frise skal være rundt 4,5 - 5,5 kilo, Marco derimot er ca 9 kilo. Men han er på ingen måte tykk. Slank og fin, og jeg syntes han har fine linjer. Men jeg har ikke akkurat så god peiling på det. ;)

Han er bare stor vokst. Det er vel det som bekymrer meg. :D

Dyrlegen var og imponert over at han var ekstremt tålmodig. Står helt i ro f.eks hos frisør, under bading, under føning, hos dyrlegen.

Er det noe annet en oppdretter ser etter??

Å om han er "god nok" til avl, hvordan finne skikkelige og seriøse oppdrettere??

Å er det noe jeg bør gjøre??

Noen tester av noe slag han bør ha??

Hadde sittet pris på om noen kunne svart meg på min spørsmål. :)

post-5161-1234231988_thumb.jpg

Marco, min skjønnhet ;) Han er jo søt,, eller?!?! :D

post-5161-1234232167_thumb.jpg

Eneste bilde jeg har tatt av han i det siste der han står, å man ser hele kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier det selv: "Men hvordan finner jeg en passende tispe til han?? "

Og svaret er - DU kan ikke finne en tispe til han, det må være tispeeierne som finner gutten din og ønsker å bruke han.

For at oppdr. skal "finne" en hannhund må de først og fremst få se han. Dette gjøres oftest på utstillinger. Dessuten må hunden oppfylle i alle fall minimumskravene til premiering (hvis raseklubben har slike).

Dessuten må han ha gjennomført alle evt. helseundersøkelser som må til (varierer fra rase til rase), så valpene blir godkjent av raseklubb, kan registreres, etc.

Så må den ha en stamtavle som er interessant. Dette varierer selvsagt også fra oppdretter til oppdretter hva denne er på utikk etter av linjer/stamme.

Dette er en rase det finnes mange av rundt omkring, så en hannhund bør nok ha noe spesielt ved seg for at de seriøse oppdretterne er interessert i å bruke han i avl.

De oppdr. som finner en hannhund på Finn.no vil neppe være å regne som seriøse på noen som helst måte, dessverre...

Men kom deg ut i hundelivet - stille han ut, finn konkurranseformen HAN trives med, også kanskje du møter på en oppdretter som er på utkikk etter akkurat de egenskapene HAN har?

Lykke til,

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må stille hunden din på en utstilling å få en rød sløyfe. Så må han øyelyses og kneleddsjekkes antaglivis med resultatet fri. Så kan du ta kontakt med raseklubben å si at han står tilgjenglig for avl. Kanskje du kan få oppdretteren din til å hjelpe deg med å få han godkjent for avl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Din hanne en avlshanne??

Hvis din hanne er friskog sunn og en fin representant for rasen, kan du stille han ut på 3 utstillinger for å få han vurdert av en dommer.

Hvis han er bra nok kan du øyenkluse og sjekke knær for Patella Luksasjon.

Det går mange fine hjemmehunder uten at deres gener kommer til nytte." står det på hjemmesidene til BF klubben.

Du kan jo kontakte din oppdretter/ en som driver med rasen å be dem ta en sjekk? Noen hunder kan være så bra at de gjør det godt selv om de er for store, fordi resten er så bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han ser jo flott ut, da :whistle: Personlig syns jeg at de er finest når de er kortklipte (som din) og litt store. Men min - eller din - personlige mening om han hjelper desverre ikke så mye i denne sammenhengen.

De fleste seriøse oppdrettere vil nok kreve at du har stilt han ut og tatt de grunnleggende helsesjekkene. Jeg er ikke helt sikker på hva som er vanlig å sjekke på bichon frise, men det kan du finne ut av via en oppdretter el. raseklubben. For å stille han ut, må du nok også la pelsen vokse ut og klippe den i fasong. Hvis alt annet på han er veldig bra, så kan det kanskje (men bare kanskje) hende at en dommer vil se gjennom fingrene på at han er litt for stor. Når det gjelder vekt, så tror jeg ikke det er uvanlig at mange bichoner ligger over det som angis i standarden, men jeg vet ikke hvor nøye de er på det i bedømmingen.

Jeg hadde en bichon havanais som var helt i utkanten av standarden når det gjaldt størrelse, men han ble likevel norsk svensk utstillingschampion fordi resten var bra. Men havanaisen var skjelden den gangen og du får nok langt større konkurranse i ringen med en bichon frise.

Hvis jeg var deg ville jeg absolutt rådføre meg med oppdretteren hans. Når du skal avle på en hund, så holder det ikke bare at akkurat den hunden er frisk og flott, men du bør også vite litt om svakheter og styrker hos søsken, foreldre, besteforeldre osv. Så ta en prat med oppdretteren, du!

Ellers er det jo ingen katastrofe om du ikke får avlet på han. Man er jo akkurat like glad i hunden :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 months later...
Har en Bichon Frise, Marco som blir 5 i mai, som jeg har lyst å bruke til avl.

Men hvordan finner jeg en passende tispe til han?? Har (korny som det kasje er sittet inn en annonse på finn :P )

Og det jeg lurer mest på er,

Hva ser en oppdretter etter i en hann??

Marco er som sagt snart 5, fin jevn hvit i pelsen. (Holder han helt kort i pels, da jeg syntes det er finere, og lettere å holde da jeg ikke bruker han til utstilling uansett. :P så han ser ikke ut som en vanlig BF akkurat :lol: Har det noe å si??)

Han er veldig rolig når han er inne, men kan innimellom bli litt hyper. Som når han er våt i pelsen etter et bad. Han er vel litt sofa gris. Liker å ligge å kose.

Men er veldig glad i å være ute. Han elsker å hoppe rundt i snøen.

Foreldrene er premierte. Han er selv premiert en gang som valp (har bare vert på en utstilling) da ble han nr 5 av alle i showet, og best i sin rase.

Dyrlegen var veldig imponert over kroppen hans, og sa han var veldig atletisk bygd.

Selv om han er større en han skal.

Har hørt at Bichon Frise skal være rundt 4,5 - 5,5 kilo, Marco derimot er ca 9 kilo. Men han er på ingen måte tykk. Slank og fin, og jeg syntes han har fine linjer. Men jeg har ikke akkurat så god peiling på det. ;)

Han er bare stor vokst. Det er vel det som bekymrer meg. :aww:

Dyrlegen var og imponert over at han var ekstremt tålmodig. Står helt i ro f.eks hos frisør, under bading, under føning, hos dyrlegen.

Er det noe annet en oppdretter ser etter??

Å om han er "god nok" til avl, hvordan finne skikkelige og seriøse oppdrettere??

Å er det noe jeg bør gjøre??

Noen tester av noe slag han bør ha??

Hadde sittet pris på om noen kunne svart meg på min spørsmål. :P

post-5161-1234231988_thumb.jpg

Marco, min skjønnhet :P Han er jo søt,, eller?!?! ;)

post-5161-1234232167_thumb.jpg

Eneste bilde jeg har tatt av han i det siste der han står, å man ser hele kroppen.

Hei. jeg har ei venninne som leter etter en hannhund som hun kan avle med. hun har en Bichon Frise som er 8 år gammel og heter Tina. kan sende bilder hvis du er intresert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. jeg har ei venninne som leter etter en hannhund som hun kan avle med. hun har en Bichon Frise som er 8 år gammel og heter Tina. kan sende bilder hvis du er intresert.

8 år var da en høy alder å avle på spør du meg men.. :lol: Har Tina hatt valper før eller blir det hennes første kull?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra NKK's etiske grunnregler for avl og oppdrett:

"- En tispe kan få registret maksimalt 5 kull etter seg, og paring skal ikke finne sted etter at tispen har fylt 8 år."

http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=3578

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei! Med straff mener jeg noe som avbryter og på sikt reduserer den uønskede adferden. Hva det er og hvor hard straffen er vil selvsagt avhenge av hund og situasjon. For mitt eget vedkommende er det i en del tilfeller nok med et bestemt "nei" for å avbryte stirringen. Men det er jo per def straff det også. Ja, leash-pop kan funke på noen hunder, men i slike situasjoner er min erfaring at man også bør være litt forsiktig med det, da leash-pop faktisk også kan trigge utagering.   Ja, enig i det du sier om å bruke metode som kan utvikle stress ved passering. Det er også noe av grunnen til at jeg bruker motbetinging når avstanden er stor nok. Jeg har forøvrig god erfaring med å benytte motbetinging på langt mindre avstand etter å ha straffet tidligere. Dermed unngår man også stress og at hunden assosierer motgående hunder med noe negativt.   PS! Veldig bra jobbet at det har funket for deg kun med motbetinging.
    • Jeg tenker det kommer an på hunden. ..og hva du mener med straff. Er det en innarbeidet lyd som indikerer avbryt, ellers..? Hva ellers?  Fra YouTube ser det ut som såkalt "leash pop" fungerer på mange hunder. Det finnes jo mange grader av det, det trenger ikke være så kraftig at det gjør vondt, og det kan fungere som Caesar Millans: "Tssscht!" for å få kontakt på en måte som ikke fungerer som belønningsmarkør, men advarsel om at nå blir jeg sur og det blir kjip stemning her? Mange hunder tar det til seg at fører er misfornøyd. Mer interessant å gjøre fører happy. Så er det andre hunder som ikke kunne brydd seg mindre om det.  Personlig er jeg skeptisk til å gjøre noe hunden kan utvikle stress ifbm passeringer av. Motbetinging har alltid fungert for meg, men det kan som du sier ta tid, og jeg vet om TO meget erfarne som ikke har lykkes med den metoden på sine hunder selv etter to år med konsekvent trening, så 🤷🏼‍♀️ Privattimer med erfaren instruktør?    Edit: Av alternativ adferd virker sitt litt kjedelig. Hvor mye begeistring og belønning er hunden vant med at en plain sitt utløser? Jobbe den opp litt om det har gått rutine i den?
    • Hei! Slik jeg ser det er det i hovedsak tre metoder hvis man har passeringsproblemer: 1) motbetinging/sladring, 2) alternativ adferd (f eks sitt eller fot), 3) straffe uønsket adferd (f eks straffe/avbryte stirring, da det gjerne er steget før utagering). 2) og 3) kan selvsagt overlappe, f eks om man vil kreve en alternativ adferd. Men så til spørsmålet: Er motbetinging uforenlig med å straffe uønsket adferd? I utgangspunktet skjønner jeg at man vil svare at metodene er helt uforenlige. Jeg mener at motbetinging i utgangspunktet er en fantastisk metode, uten risikoen for uønskede "bivirkninger" hvis det gjøres riktig. Problemet med motbetinging er at det tar lang tid å komme i mål og i hverdagen vil man gjerne, selvsagt litt avhengig av hvor man bor, møte en hund som er så nær at motbetinging ikke funker. I disse tilfellene vil jeg heller avbryte/straffe stirring for å være i forkant, og så kreve at hunden min følger meg forbi, og deretter belønne rett adferd når fokuset er på meg. Dette kan virke som nærmest det motsatte av motbetinging, men det er stor forskjell på å se/registrere den andre hunden og å stirre på den. Når avstanden er stor nok vil jeg imidlertid benytte motbetinging for å passere. Tenker dere at jeg kombinerer metoder som er uforenlige? Burde jeg heller bruke kun én av dem?
    • En han. Har merket meg at andelen testosteron på kurs og trening er påfallende mye lavere enn østrogen. Ofte er det eneste testosteronet til stede i følge med sin mykere halvdel, som har dratt dem dit. Resten av testosteronet kom ferdig utlært og er ute med hundene løse i parken, hilser på fremmede i bånd, og deler villig sin ekspertise med random damer som antakelig ikke kan like mye om hund som dem selv.  #notallmen men når den taggen føles nødvendig..
    • Jeg er ute og går tur med hunden min i belte. Det er mellom 2-3 m. langt og gjør at jeg har god kontroll på henne. Hun går stort sett fint og rolig ved siden av meg. Hun kan trekke litt i begynnelsen da hun har høy energi, men ellers rolig og fint kroppspråk.  Jeg ser en fyr som kjører sikk sakk i veien på skateboard med en bulldog/boxer. Hunden stopper opp og bjeffer på min. Som den ansvarlige hundeeieren jeg er går jeg inn en sidevei for å vente på at de passerer på hovedveien. "Er hun ikke gira?" "Er det tispe?" "Dette er gutt. Han er ikke farlig?" Han spør igjen to ganger om hun ikke er gira. Jeg har sagt at hundene har møtt hverandre før og det ikke er en god match og at avstand over greit.  Hundene er tydelig usikre på hverandre og viser det gjennom kroppsspråket sitt. Dette er ikke situasjonen for å hilse. Begge hundene er i bånd. Det var forøvrig flere mennesker rundt og en vei det også ferdes mye biler fra folkene som bor der. Hvorfor så vanskelig å lese situasjonen? Eller ser jeg flere som går tur og snakker i mobil, eller med headset som stenger ute lyd og er i egen verden. Det mest frustrerende er kanskje de som snakker i tlf. som stopper midt i veien (som forøvrig er trang) med hunden sin slik at du bare må vente på at de ser deg og dere blir enige på en eller annen klønete måte om hvordan passeringen blir.  For egen og andre sin del forsøker jeg å være oppmerksom på både egen hund og omgivelser på tur. Da blir det hyggeligere og enklere for alle andre.  Sånn, det var dagens utblåsing for egen del. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...