Gå til innhold
Hundesonen.no

3mnd Baby Drept av JRT & SBT

Protector

Recommended Posts

Skrevet

Jeg så den artikkelen, men:

- Selv om den eksakte dødsårsaken ikke er avklart, så regner vi med at familiens hunder har forårsaket skadene. Vi ønsker å påpeke at hunder aldri bør oppholde seg alene sammen med barn, sier politiinspektør Jim Baker i Gwent-politiet.

Det er jo fortsatt ikke avklart helt sikkert at hundene har drept babyen, ei heller hvilken av hundene, eller om det er begge.

Er likevel helt enig i at små barn og hunder er en dårlig kombinasjon alene.

Edit: Og, forferdelig at en baby dør uansett dødsårsak! Og spesielt når/hvis det kunne vært unngått.

Skrevet
Jeg så den artikkelen, men:

Det er jo fortsatt ikke avklart helt sikkert at hundene har drept babyen, ei heller hvilken av hundene, eller om det er begge.

Er likevel helt enig i at små barn og hunder er en dårlig kombinasjon alene.

Det er vel relativt åpenbart at det er hundene som har gjort dette? Store skader og masse blod? Utrolig trist uansett, føler veldig med alle involverte.

Skrevet
:blink::yes::) så grusomt tragisk! jeg får vondt i hele kroppen av og lese en slik artikkel! stakkars baby og stakkars foreldre som har mistet sin lille på den måten , nei verden er et hardt og brutalt sted ofte...
Skrevet
Det er vel relativt åpenbart at det er hundene som har gjort dette? Store skader og masse blod? Utrolig trist uansett, føler veldig med alle involverte.

Ja, det virker sånn. Hundene, eller hunden. Men fortsatt vet man det ikke sikkert før man har fått en reell uttalelse ang dødsårsak. Synes det er synd å skylde på begge hundene, hvis det bare var en, f.eks.

Man ja, utrolig, utrolig trist. Kjenner noen som nettopp mistet en 3mnd gammel gutt i krybbedød, det er forferdelig uansett hva dødsårsaken er. :blink:

Barnepikehunden ja.

Bullshit, er ikke noe mer barnepike enn andre raser.

Det der synes jeg er en dårlig uttalelse når man ennå ikke vet om det var begge hundene..

Skrevet
Ja, det virker sånn. Hundene, eller hunden. Men fortsatt vet man det ikke sikkert før man har fått en reell uttalelse ang dødsårsak. Synes det er synd å skylde på begge hundene, hvis det bare var en, f.eks.

Men hvordan skal man få vite om det bare var en av dem da? Jeg tviler på at de kommer til å ta tannavtrykk av begge to og forsøke å matche opp, og hadde de hatt video-opptak så hadde de sett dem allerede.

Fryktelig trist og leit uansett. Det må virkelig være noe av det verste som kan skje en familie.

Skrevet

Forferdelig.Klarte ikke lese den artikkelen høyt for selskapet engang.Det var hardt stoff!

Jeg gidder ikke spekulere i om det var en eller begge.Jeg regner med begge var med på det,sånn som det pleier å være i angrep.

Det jeg derimot lurer på er hvordan hundene har hatt tilgang til barnet alene,og hvorfor de har klart og skade barnet så mye og lenge at de har drept det.Hvor har bestemor vært hen ved første skrik??????

Jeg synes det er horribelt,rett og slett.Stakkars barn,og stakkars foreldre som får en slik beskjed!

Kjenner det river i meg på vegne av dem.

Skrevet

Man ja, utrolig, utrolig trist. Kjenner noen som nettopp mistet en 3mnd gammel gutt i krybbedød, det er forferdelig uansett hva dødsårsaken er. :D

Det der synes jeg er en dårlig uttalelse når man ennå ikke vet om det var begge hundene..

Tja, jeg går iallefall ut ifra at begge hundene var med på det, det er også det som står i den engelske artikkelen... uansett synes jeg det å kalle en rase nanny dog er en uting, det skaper falsk trygghet.

Skrevet
Forøvrig - for de som har hjerte til å lese mer inngående om saken; artikkel fra britisk avis her.

Jeg synes den artikkelen var mer .. seriøs?.. enn hva vi ofte ser her på "berget". Den hadde jo et normalt bilde av en staff (ikke en i krigs-armor), og hundene ble omtalt nokså nøytralt vil jeg si. Husker det var en artikkel i en norsk nettavis, hvor rottweiler ble omtalt som "kamphund", og det er vel en smule på kanten, syns jeg.

Leser man helt nederst i artikkelen du linket til, ser man at av tre andre angrep/drap på barn gjort av hunder, er det involvert en ulovlig pitbull (og den er jo ulovlig), og tre rottweilere. Vi har jo også sett flere andre angrep av rottweilere i det siste (husker det om den gamle mannen som fikk et illebefinnende, hvor rottweileren hans gikk til angrep på han mens han lå nede). Spørs om ikke rottweiler blir "neste rase" som omfattes av strengere lovgivning..? :D

Skrevet

Når jeg har en 3 mnd gammel baby selv, er dette slikt jeg ikke klarer å lese. Huff. Selvom våre er sååå forsiktige '6 kjærlige, og verdens herligste med mini-yodel, får de ikke lov til å være alene med han.

(Han er ikke uten mennesker i det hele tatt foreløpig, selvsagt)

Skrevet

Utrolig trist (nydelig var gutten og!)... Forøvrig likte jeg den britiske avisens framstilling av saken bedre, VG skriver en del skit.

Skrevet

Problemet med barn i den alderen er at hunder oppfatter dem som spratlende og veiftene skapninger,som ikke har noe spesielt språk de kan tyde.De kan lett skje at en hund stapper trynet opp til en baby i den alderen,hvor barnet blir i ekstase og begynner å hvine og spratle,hvilket kan føre til at hunden svarer med angrep i værste tilfelle.

Er faktisk et par ganger jeg har sett hunder som reagerer på den måten.IKKE ved angrep,men ved å få et snurt og litt stivere utrykk og en stiv holdning.En sånn "hva gjorde du nå lille skapning"holdning.Med et lite rykk nærmere babyen.

Det skremmende er at de tilfeller jeg har sett har ikke foreldrene selv lagt merke til språket..og fornektet at det kan være noe i det.

Så det vara altså 2 ulike hunder i 2 ulike settinger.Det var litt rart å se at begge presset snuten sin bestemt inn mot magen på babyen,og la halsen/brystet på en slik måte at babyens bein ble tvunget i ro.

Vet ikke hva dette er for noe,men det ser ut som en dominant handling for å få babyen til å slutte å sprelle.

En slags advarsel kanskje?

Ser jo ofte hunder som skal dominere presser på den måten..

Er ikke godt å vite hva hunder tenker,men man kan hvertfall tenke seg litt..men de dreper garantert ikke for å være onde.Det er nok noe som trigger dem..sånn at villdyret våkner.

Så barn i den der hyle sprelle,gurgle alderen er bare farlige å ha rundt hunder,dersom man ikke ser til at hundene holder seg rolige ovenfor babyen,og at babyen ikke sparker en fot i hundens ansikte av ekstase.

Nå må jeg lese artikkelen

Skrevet

Helt forferdelig å lese slikt, stakkars, stakkars alle som er innvolvert i dette...

En JRT brukt til jakt, er jo i utgangspunktet en liten drapsamaskin, så å overlate en baby alene sammen med en slik, og en annen terrier, er jo helt sinnsykt.

Skrevet
en liten drapsamaskin,

Hva i alle dager mener du med drapsmaskin?? Det er et ord jeg alltid blir sint av å høre... spesielt ifra hundefolk...

Skrevet
Hva i alle dager mener du med drapsmaskin?? Det er et ord jeg alltid blir sint av å høre... spesielt ifra hundefolk...

Om du hadde sett en trent terrier jakte, så hadde du sikkert skjønt hva jeg mente...

Har sett både jack russel, og tysk jaktterrier i aksjon, og må si jeg ble litt skremt over at såpass små hunder kan være så rå......

Skrevet
Helt forferdelig å lese slikt, stakkars, stakkars alle som er innvolvert i dette...

En JRT brukt til jakt, er jo i utgangspunktet en liten drapsamaskin, så å overlate en baby alene sammen med en slik, og en annen terrier, er jo helt sinnsykt.

Det stod vel ikke at denne hunden var brukt til jakt, men at rasen hadde sitt opphav der..

Skrevet

Vel, jeg tok ikke den forståelsen før jeg leste den engelske artikkelen du linket til hvor de kunne si at obduksjonen kunne tilsi at babyen døde av bittene. Frem til jeg leste det, kunne hundene like godt ha gått til angrep på en allerede død baby.

MEN, når det er sagt- synd at sånt som dette skjer.

En annen ting, vedr. at babyen tydeligvis var svak i utgangspunktet (mtp hjerteoperasjon noen uker tidligere) kan dette påvirke hunders adferdsel (generelt spørsmål- kun en tanke jeg fikk)? Dyr (hund/katt) vil jo ofte vende ryggen/avlive valpeindivider dersom slikt forekommer i dyreverden? Eller vil et dyr kun kunne reagere slikt mot sin egen rase?

Skrevet
Om du hadde sett en trent terrier jakte, så hadde du sikkert skjønt hva jeg mente...

Har sett både jack russel, og tysk jaktterrier i aksjon, og må si jeg ble litt skremt over at såpass små hunder kan være så rå......

jeg har selv hatt jack russel.. dette er ikke en hun du kødder meg for å si det sånn. ville ikke anbefalt rasen til folk med små barn uansett jeg da. av erfaring..

Skrevet

Alle vet jo det at man ikke går fra eller lar en baby være alene med hunder uansett rase da.. Vanlig folkevett..

Jeg har selv to barn (snart tre) en på 6 år og en på 3 år og en på vei, Jeg lar aldri mine unger være alene med hundene selv om mine hunder er oppvokst med småbarn.. Enkelt og greit..

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg brukte for det meste lek som belønning med puddelen, han krevde en del aktivisering men han begynte ikke å bli destruktiv eller pipete om jeg var litt treg en dag eller to, det var greit. I tilfelle det er interessant har jeg en video av en ekstra lang treningsøkt ute en kveld da han trengte litt ekstra hjelp til å få ut energi. Slikt går helt fint, så lenge hunden ikke sier ifra ved å ødelegge ting 😅   Kan jo hende det blir puddel igjen, men kjekt med input i tilfelle det var noe jeg ikke hadde vurdert. Spaniel var ikke på radaren min, vet ikke om det inntrykket jeg har av dem er helt riktig for meg. Og en tråd jeg fant her inne snakket om at de luktet sterkt for noen, det gjør meg litt skeptisk, lukt er grunn til at jeg ikke ville hatt Golden retriever feks 🫣 Korthår collie så jeg på for en del år tilbake men falt ikke helt i smak. Vurderte også chodsky pes, basenji, lundehund, sort elghund, whippet etc, veldig forskjellige raser med forskjellige behov 😅 
    • Det kommer jo litt på ambisjonene mtp lydighet og sånt også. Hunder som er lette å trene krever ofte også mer aktivisering.  Med labrador er det på godt og vondt mye matfokus, det er et godt verktøy i treningen, men også en utfordring. På samme måte som at mange pudler er kresne og vanskeligere å belønne med mat. Spaniel er generelt også mer matglade, men kanskje ikke så ekstreme som labrador.  Gjeterhundrasene har ofte også en del stress, og gjerne lyd med det.  Korthårscollie er en av de jeg synes er litt annerledes og som er ok hunder på aktivitet, de røyter en god del, men ikke noe pelsstell utover børsting og støvsuging. Jeg er litt usikker på lydnivå der. Men kan være verdt en titt.
    • Takk for svar 😁 Har vurdert labrador ja, men litt redd for at den hadde spist alt den kom over 😂  Har absolutt vurdert puddel på nytt, men fra en annen oppdretter. Jeg gjorde mye research og kontaktet flere oppdrettere da jeg fikk min første, men det endte ikke så bra allikevel. Var også ikke klar over at de brune var kjent for å være ekstra gal. Jeg startet en puddelgruppe i området da jeg fikk ham og vi dro på jevnlige treff der, så vet jo at ikke alle er like ikke, men det var en del av guttene som var vanskelige å ha med å gjøre.. så hadde valgt tispe om det ble puddel, tenker jeg. Springer spaniel har jeg ikke sett noe på, har ikke særlig erfaring med den type hund. Pelsstell går helt greit. Alle har jo noe stell. Puddel var ganske mye innimellom, men det var jo ikke verre enn at jeg bare kunne glattbarbere ham om jeg ikke orket en periode. Har også blitt klok av skade og innsett at jeg må prioritere trening på ro ute 🫣
    • Ah perfekt! Takk skal du ha for heads up! Hadde litt guffen magefølelse. Takk for tips, sjekker ut disse nærmere  
    • Nydelig puddel! Selv om du var uheldig med denne så finnes det nok stabile og roligere puddler av begge kjønn. Det handler mye om gener og litt om trening. Men jeg tenker med en gang standard labrador av beskrivelsen din. Det er sjelden mye lyd, de er arbeidssomme, men (som alle raser) tåler en rolig dag så lenge de ellers får det de trenger av aktivisering både mentalt og fysisk. Ellers ville jeg kanskje tatt en titt på springer spaniel, men de kan ha litt lyd. Faktorer som spiller inn er hvor mye aktivitet du ser for deg i hverdagen, og hvor mye pelsstell som er ok. Med puddel er du jo litt vant til pelsstell, så jeg antar det går fint?  Puddel med litt bedre research både på oppdretter og linjer kan jo også være en mulighet. De er flotte arbeidshunder, og det er jo en grunn til at de er brukt som servicehunder - da skal de tåle det meste av ulike situasjoner i ulike omgivelser. Hvis det kun var stresset hos denne hunden du ikke likte med puddelen så ville jeg dratt på noen puddeltreff og snakket med noen oppdrettere.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...