Gå til innhold
Hundesonen.no

Halsbånd kan gi hunden nakkeskader!


Kristiin

Recommended Posts

Det er ikke halsbånd som gir hunden nakkeskader, det er eieren sitt bruk av halsbånd som gir nakkeskader.

Jepp, sant det.. Og hvis folk blir overrasket over dette da vet jeg jammen ikke altså.. Det sier seg i grunnen selv <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roya burde vel egentlig hatt nakkeskader for lenge siden, sånn som hun kaster seg fram i halsbåndet når det er noe hun vil.(hun kan stå helt rolig, eller gå helt rolig, følge med på meg, og plutselig uten forvarsel KASTE seg frem) Derfor jeg har halvstrup, for det demper rykket litt for oss begge. (egentlig rart ikke jeg har begge skuldrene ute av ledd og brukkede lårhalser på begge bein også.) :) Men det har mye mer med bruken av båndet, enn med at båndet sitter rundt halsen på bikkja.

Trening, trening og atter trening! (sier damen som skulle i gang med gå pent-trening i dag, liksom)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror det har noe med (mis)bruken av strupehalsbånd.

Er jeg ikke sikker på. Har merket på Roya at hun får et større 'rykk' i nakken hvis hun har et vanlig, fast lærhalsbånd, og kaster seg fram, enn hvis hun har en halvstrup som er relativt trang og da 'demper' rykket ved å stramme rundt halsen. O med helstrup, så kveler hun seg selv, så det bruker vi ikke annet enn på kurs. (for da er hun motivert nok til å jobbe godt med slakt bånd/fvf, og jeg har kontrollen DERSOM hun skulle finne på å kaste seg etter riesentispa hun HATER over alt på jord.)

Så hva som lager mest rykk og skader i halsen vet jeg ikke, men på meg virker det som om vanlige halsbånd lager hardere 'rykk' enn halvstrup/helstrup, samtidig som en helstrup selvsagt strammer mer rundt halsen, og da kanskje skader mykt vev? (vet ikke om det gjør det, men?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jeg ikke sikker på. Har merket på Roya at hun får et større 'rykk' i nakken hvis hun har et vanlig, fast lærhalsbånd, og kaster seg fram, enn hvis hun har en halvstrup som er relativt trang og da 'demper' rykket ved å stramme rundt halsen. O med helstrup, så kveler hun seg selv, så det bruker vi ikke annet enn på kurs. (for da er hun motivert nok til å jobbe godt med slakt bånd/fvf, og jeg har kontrollen DERSOM hun skulle finne på å kaste seg etter riesentispa hun HATER over alt på jord.)

Så hva som lager mest rykk og skader i halsen vet jeg ikke, men på meg virker det som om vanlige halsbånd lager hardere 'rykk' enn halvstrup/helstrup, samtidig som en helstrup selvsagt strammer mer rundt halsen, og da kanskje skader mykt vev? (vet ikke om det gjør det, men?)

Enig med du.

Jeg bruker helstrup på Bridie til tider nå, når jeg ikke orker draing og pes. Da kan jeg gå med båndet ytterst i lillefingern uten NOE som helst problem. Går jeg derimot med lærhalsbånd eller et annet uten strup, så henger Bridie i båndet og drar konstant de første 3-400 m på tur.

Så for bridie sin hals/nakke er jeg ikke i tvil om at strup er best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et halsbånd bør dekke minst to nakkevirvler, i tilfelle man er uheldig og utsetter hunden for rykk/hunden buser frem. Dressur som innebærer rykk og napp i bånd gjør saken verre, selvsagt. Strup - som strupes - er selvsagt verre enn ikke strup. Alt sånt er logisk. Men om en hund går med flatt halsbånd og konstant trekker i det på tur, er heller ikke dèt bra. Når man masserer hunder, kjenner man STOR forskjell på nakken til forskjellige hunder, og hunder som går mye med sele og lite med halsbånd, har mykere nakkemuskulatur. Hunder som trekker mye med halsbånd har hard muskulatur (ikke bra), og hunder som utsettes for rykk i forbindelse med trening (eller uhell), kan ha skader i muksulaturen (dette er vanskeligere for nybegynnere å kjenne). Det aller beste er selvsagt å lære hunden å gå pent i bånd, og å bruke andre dressurmetoder enn rykk og napp.

Og til dere som har fått armene "revet av" ved flere anledninger; nei, det er IKKE noe bedre for hunden! Og når en hund "frivillig" utsetter seg for sånn smerte, så sier det litt om hvilken intensitet det er på de driftene og instinktene som gjør at hunden buser frem..! En hund er i utgangspunktet like følsom som vi er i nakken. Tenk på det neste gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og til dere som har fått armene "revet av" ved flere anledninger; nei, det er IKKE noe bedre for hunden! Og når en hund "frivillig" utsetter seg for sånn smerte, så sier det litt om hvilken intensitet det er på de driftene og instinktene som gjør at hunden buser frem..! En hund er i utgangspunktet like følsom som vi er i nakken. Tenk på det neste gang...

Hvem har sagt at det er bedre for hunden enn for oss når den rykker slik? Det har vel også noe å gjøre med at de har 'lært seg' at smerten i nakken er lik å komme fram til det de vil komme fram til.

Men sånn som med Roya, der hun går pent, kan gå pent, hun, med god kontakt, uten å bry seg med andre hunder(f.eks på kurs), før hun helt plutselig, ut av det blå, uansett mitt engasjement i treningen, kaster seg rundt.

Hva er da best, at hun får et kraftig rykk i nakken med en kjettinghelstrup, eller at jeg bruker et annet bånd som kan finne på å ryke, slik at hun får flydd på den riesentispa og skadet både seg selv og den? (hun har tidligere ryki både et vanlig lærhalsbånd, og et rundsydd lærhalvstrup, og da ikke der båndet var sydd på ringen, men midt på.) Jeg kan jo også bruke trippelkjetting-halvstrupen jeg har, men den er litt liten blitt, får kjøpe en ny.

Og, jeg må jo si at for min del, så er det fint å få spart arma littegrann, er greit å kunne holde igjen hunden sin på trening uten å få røskal arma av seg. Hadde jeg hatt sele på Roya på kurs, så hadde jeg ikke hatt sjans til å holde henne igjen når hun kaster seg rundt. Selvfølgelig jobber vi med det, selvfølgelig vil vi ikke ha det sånn, selvfølgelig vil jeg gjerne at hun skal kunne gå fvf hele tiden om jeg ber om det, men der er vi dessverre ikke enda. Da blir det et halsbånd jeg har mulighet til å holde henne igjen i.

Forresten, hvor brede er to nakkevirvler på en hund? Altså, hvor bredt halsbånd skal man bruke?

Og, ang det i uthevet i qouten. Ja, ok, jeg kan tenke på det neste gang Roya kaster seg fram for å helst drepe riesentispa, eller neste gang hun kaster seg fram for å få tak i et blad som blåser over veien/hun ser et menneske hun vil hilse på/noe sånt. Hva skal jeg gjøre da, kaste meg etter så hun unngår rykket? Slippe? Trøste henne når hun har rykka? (sorry litt sarkasme her, men det er altså ikke JEG som rykker i båndet for at hun skal gå pent eller no.. Og om det høres skarpere ut enn det er ment, så beklager jeg. Trøtt og fæl.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også forsket på at hunder som når bundet i halvbånd får en mye sterkere nakke (mye mer muskler) enn hunder i hundegård. Dette blir litt utenfor denne artikkelen, men det er jo relevant allikevel. De er i utgangspunktet følsomme på hals/nakke, men dette herdes hvis de drar mye i bånd og det slutter å gjøre vondt (derfor vil også hunden dra hardere og hardere hvis den får lov til det).

Trekkhunder skal gjerne ha sterk nakke og ikke få vondt hvis de får dratt litt feil, derfor er det en klar fordel for disse hundene å stå i bånd fremfor i hundegård. De drar ikke mer i båndt enn de selv ønsker, så gjør det veldig vondt, drar de jo hellet ikke...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem har sagt at det er bedre for hunden enn for oss når den rykker slik? Det har vel også noe å gjøre med at de har 'lært seg' at smerten i nakken er lik å komme fram til det de vil komme fram til.

Men sånn som med Roya, der hun går pent, kan gå pent, hun, med god kontakt, uten å bry seg med andre hunder(f.eks på kurs), før hun helt plutselig, ut av det blå, uansett mitt engasjement i treningen, kaster seg rundt.

Hva er da best, at hun får et kraftig rykk i nakken med en kjettinghelstrup, eller at jeg bruker et annet bånd som kan finne på å ryke, slik at hun får flydd på den riesentispa og skadet både seg selv og den? (hun har tidligere ryki både et vanlig lærhalsbånd, og et rundsydd lærhalvstrup, og da ikke der båndet var sydd på ringen, men midt på.) Jeg kan jo også bruke trippelkjetting-halvstrupen jeg har, men den er litt liten blitt, får kjøpe en ny.

Og, jeg må jo si at for min del, så er det fint å få spart arma littegrann, er greit å kunne holde igjen hunden sin på trening uten å få røskal arma av seg. Hadde jeg hatt sele på Roya på kurs, så hadde jeg ikke hatt sjans til å holde henne igjen når hun kaster seg rundt. Selvfølgelig jobber vi med det, selvfølgelig vil vi ikke ha det sånn, selvfølgelig vil jeg gjerne at hun skal kunne gå fvf hele tiden om jeg ber om det, men der er vi dessverre ikke enda. Da blir det et halsbånd jeg har mulighet til å holde henne igjen i.

Forresten, hvor brede er to nakkevirvler på en hund? Altså, hvor bredt halsbånd skal man bruke?

Og, ang det i uthevet i qouten. Ja, ok, jeg kan tenke på det neste gang Roya kaster seg fram for å helst drepe riesentispa, eller neste gang hun kaster seg fram for å få tak i et blad som blåser over veien/hun ser et menneske hun vil hilse på/noe sånt. Hva skal jeg gjøre da, kaste meg etter så hun unngår rykket? Slippe? Trøste henne når hun har rykka? (sorry litt sarkasme her, men det er altså ikke JEG som rykker i båndet for at hun skal gå pent eller no.. Og om det høres skarpere ut enn det er ment, så beklager jeg. Trøtt og fæl.)

Leste du resten av svaret mitt, eller kun det du uthevet? For i setningene rett før den du uthevet, skrev jeg nemlig "Og når en hund "frivillig" utsetter seg for sånn smerte, så sier det litt om hvilken intensitet det er på de driftene og instinktene som gjør at hunden buser frem..!" Jeg er veldig klar over at hunder kan buse frem, at de kan prøve å fange løv eller drepe riesen-tisper, men jeg skjønner ikke hva du vil ha av meg? Skal jeg fortelle deg hva du skal gjøre? Om du skal trøste eller slippe båndet? Det var aldri meningen fra min side at jeg skulle komme gode treningsråd her, jeg tenkte bare å opplyse om rene fakta. Men siden du spør; jeg mener man bør generelt prøve å bruke utstyr som er mest mulig behagelig for hunden og som kan skade hunden minst mulig ved slike uhell. Man bør trene hunden til å ha litt selvkontroll, og til å ha dressur på hunden. Så det høres jo ut som om du er på rett vei der? Du trenger ikke føle behov for å forsvare deg ovenfor meg, bare fordi du kanskje føler deg truffet av det jeg skriver. :sleep: Jeg har da selv hunder som kan ruse frem i båndet av og til; sånt skjer! De ser en katt, det kommer noen venner som vil hilse, osv. Det jeg gjør, er jo å bruke brede halsbånd eller sele, og på den måten gjøre mulighetene for skader mindre.

Hvis du har problemer med halsbånd, så bør du kjøpe lærbånd som er sydd dobbelt (dvs to lag lær). De er ofte også veldig brede. Type "bolehund-halsbånd" (kanskje uten pigger??). Alternativt kan du se på vibri; hun har halsbånd JEG synes har god kvalitet, men så har jeg aldri prøvd de på råsterke hunder heller da.. Collarmania ser også ut til å ha brede halsbånd, og så vidt jeg har skjønt er også kvaliteten god, men jeg har ikke prøvd de selv. Det er også viktig at festet på båndet (metallringen man fester båndet i) er av god kvalitet, og at måten ringen er festet på er forseggjort. Et bånd blir ikke sterkere enn det svakeste leddet - det er en fin tanke å huske på syns jeg. Så sitter ringen dårlig, hjelper det ikke det spøtt om båndet er sydd av frippel-dobbelt lær med metalltråd! :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippe lange innlegget*

Ja, jeg følte meg nok pyttelitt angrepet. :blink: Men, har vurdert å prøve grime for å trene mens vi går på tur, sette den på når vi kommer i 'befolket' strøk, for å jobbe med å gå pent/ikke trekke/kaste seg frem. Og heller ha to leiebånd, og jobbe med dette. Har jeg et bredt halsbånd, vil hun jo også få mye mer 'kraft' i det, så jeg går på trynet, når hun kaster seg fram.(som hun jo helst ikke skal gjøre.) Bruker jeg sele, så har jeg ikke nubbsjans å holde henne igjen hvis det er noe, så det tør jeg ikke annet enn i skogen for å la henne trekke der.

Men, uansett, bra at tråden kommer opp, skummelt at så mange hunder får nakkeskader av båndbruk(for det er jo ikke bånda de får skader av, det er jo måten det brukes på!).

Jeg kommer iallefall til å fortsette å jobbe for å få en mer lydig, rolig og avbalansert hund(som ikke kaster seg fram i båndet), og om hun ikke bedrer seg litt snart(for det er ganske slitsomt for både meg og henne når hun kaster seg fram og henger i båndet), så prøver vi grime i kombi med halsbånd for å se om det hjelper. :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg følte meg nok pyttelitt angrepet. :blink: Men, har vurdert å prøve grime for å trene mens vi går på tur, sette den på når vi kommer i 'befolket' strøk, for å jobbe med å gå pent/ikke trekke/kaste seg frem. Og heller ha to leiebånd, og jobbe med dette. Har jeg et bredt halsbånd, vil hun jo også få mye mer 'kraft' i det, så jeg går på trynet, når hun kaster seg fram.(som hun jo helst ikke skal gjøre.) Bruker jeg sele, så har jeg ikke nubbsjans å holde henne igjen hvis det er noe, så det tør jeg ikke annet enn i skogen for å la henne trekke der.

Men, uansett, bra at tråden kommer opp, skummelt at så mange hunder får nakkeskader av båndbruk(for det er jo ikke bånda de får skader av, det er jo måten det brukes på!).

Jeg kommer iallefall til å fortsette å jobbe for å få en mer lydig, rolig og avbalansert hund(som ikke kaster seg fram i båndet), og om hun ikke bedrer seg litt snart(for det er ganske slitsomt for både meg og henne når hun kaster seg fram og henger i båndet), så prøver vi grime i kombi med halsbånd for å se om det hjelper. :yes:

Jeg prøvde grime på Embla en stund når hun var yngre, men jeg ble ikke fornøyd. Det eneste den gjorde var at når hun gikk frem, presset remmen rundt nesen opp mot øynene hennes så de begynte å renne... Sluttet å bruke det, siden hun ikke trekker noe særlig og det da var unødvendig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde grime på Embla en stund når hun var yngre, men jeg ble ikke fornøyd. Det eneste den gjorde var at når hun gikk frem, presset remmen rundt nesen opp mot øynene hennes så de begynte å renne... Sluttet å bruke det, siden hun ikke trekker noe særlig og det da var unødvendig. :blink:

Ah, okei. Jeg får prøve og se åssen det går, for Roya trekker jo ikke når hun går(når vi har gått et stykke, de første 2-300 meterne henger hun jo gjerne i halsbåndet). Men det er det der med å kaste seg fram jeg vil ha slutt på, og da tenker jeg at det kanskje funker, kanskje ikke. Om det funker er det jo flott, om det ikke funker så må vi prøve noe annet.

Men var den litt stor rundt snuten da eller? For den skal vel ikke egentlig gå opp mot øynene? Eller bare skled den, uavhengig av størrelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det man skal være klar over, er at det er MYE verre om hunden buser frem med grime, enn om den gjør det med halsbånd. Hard nakkemuskulatur pga trekking i halsbånd forhindrer man med å trene, og evt å bruke sele (og magebelte?). Men rykk hunden får fordi den kaster seg frem i grime "uten å tenke seg om" kan være MYE mer skadelig enn rykk fra et bredt halsbånd.. Når hunden har grime på, blir hodet vridd når båndet strammes, og hvis hunden har kastet seg fremover med all kraft, vil denne vridningen få tilsvarende styrke. Tenk deg om noen kom og plutselig vrei rundt hodet på deg (type kiropraktor-hardt om ikke hardere) mens du prøvde å holde det rett frem.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
    • Støtdempende innleggssåler i potesko er et alternativ for å redusere belastningen på leddene. Om du finner sokker eller sko som sitter godt og får til å feste sålene så de ikke sklir inni. Ulike materialer har ulik komfort å løpe på. Noen typer materialer absorberer all energi uten å gi noen bounce back. Gir en bedre treningsøkt, men er sikkert vanskeligere å få hunden til å akseptere fordi det føles rart og er mye tyngre å løpe med. Jeg kan lage såler av det beste som er av shock absorption per måleenhet, men for egen business vil jeg ikke si hva materialet er. Yttersålene fra to par gode maraton racingsko kan også forvandles til gode løpesko for hund, med litt kreativitet og fingernemhet. Lunar Lite såler fra Nike var en personlig favoritt å løpe på. Tynne, passe harde, perfekt balanse mellom støtdemping og feedback energi. ..for meg med min kroppsvekt. En må sikkert ta hensyn til at hunden legger mindre vekt i hvert steg. Racingsko for barn er kanskje et bedre alternativ for et upcycling prosjekt. 
    • Vi har hatt noen fine dager. Av bra ting kan nevnes flere lykketreff i sosialisering og miljøtrening, bl.a. en slags flashmob av studenter med ski og snowboard og bager i former og farger, med ulike språklyder, som plutselig rundet hjørnet og befolket bussholdeplassen med et tett kaos. Det var helt kewlt, men å entre støyete rushtidsbuss med sterke lukter av parfymer fra kælvete unge voksne i en læringsfase, det var han mer skeptisk til, og måtte bæres ombord for logistic flow. Der inne, mellom føtter og ski og bager og skrålete skrål av både lyd og lukt og visuelle inntrykk - en intens stank - der tok det nesten et halvt minutt før han ville ha mat igjen, etter å ha forsøkt redde oss to ut derfra da døren åpnet seg på neste holdeplass. Et whiff av frisk luft var den forsikringen han trengte for å slappe av med viten om at denne situasjonen ikke var evig, og snack tray åpnet seg for påfyll. Mange røy ut på en holdeplass et par minutter senere og vi benyttet anledningen til å bevege oss gjennom midtgangen til en annen dør med mer kaos. Avslappet og ok med det da, etter å ha blitt desensitivert for den sterke multi sensory stanken av unge homo sapiens i den mest intenste delen av parringssesongen. Hva de homoene ruller seg i for å frastøte potensielle partnere så de får studere i fred, det er en effektiv repellant ikke bare mot unge sapiens hunkjønn, men også mot Canis lupus familiaris. Den initielle aversjonen mot stanken ble allikevel overdøvet av glupskhet. Minner meg om et gammelt amerikansk visdomsord: — If Hitler had coke, there'd be jews in the bathroom with him. (Dennis Leary) Vi fikk også jackpot mens vi varmet oss litt i gangen på kjøpesenteret etter å ha fryst ute sammen med valpepasser mens muttern handlet mat. Der i den deilige varmen kom det en speedfreak (=amfetamin, med lukten av høyt adrenalin og mye bevegelse) som ville prate (mye og fort) og hilse på fysisk, og som plutselig kom tilbake inn døren med en diger, vilter og enda mer energisk rottweiler i puberteten, som kom rett opp i ansiktet på Ede for å snuse og sniffe og synes han var såååå nuskesnusk. I wow you ører og det 😍 blikket mens han sniffet og sniffet og sniffet seg høy på valpelukten av den lille krabaten som liknet hans tidligere og forsvunnede riesen bestekompis. Rottisen hadde adoptert Ede på flekken om han kunne. Ede var mer skeptisk. Den merkelige og utenfor normalområdet høye energien fra både hund og eier, plutselig inn i intimsonene - en helt ny og sterk opplevelse, den var gull å få for første gang nå, og ikke senere.  Ellers er pelsstell en interessekonflikt. Her må bare trenes og trenes og trenes om han ikke vil se ut som en forvokst labradoodle med samme lengde maskinklipp over det hele. Har ennå ikke vært oppi ansiktet hans med saks. Maskin på kinnet var helt i grenseland for han ville tolerere mens han gomlet. Veien til å kunne bruke begge hender mens han tålmodig står helt stille for å få refill av snacktray, den veien er LANG. Kanskje klarer vi catwalk stylish frisyre for å supporte de terrorutsatte deltakerne i Pride i juni, men til ski-VM-arrangementene som kommer snart får han bare stille som labradoodle imposter.  Ellers tror jeg han har tjuvlyttet til diskusjoner om IGP og ringsport. Muttern mener nemlig at C-arbeidet i IGP er både for kjedelig, for lite omfattende og av feil karakter for sin egen smak. Ring kunne muttern derimot gjerne trent, fordi det er mer omfattende, mer variert og mindre kjedelig, og hunden lærer mer selvkontroll. Jeg har ytret at jeg ikke gidder trene IGP C-arbeid, men er ivrig med dersom ring blir lovlig i Norge. Helgekurs med biting i drakt i Sverige og Danmark er jeg derimot motstander av. Det er farlig om en ikke trener det grundig. Som å lade et våpen uten sikring. Å trene med bitepølse istedenfor drakt eller arm her i Norge er en mulighet. Oppe til vurdering dersom noen byr på en regelmessig treningsgruppe i dugnadsånd. Ede må ha overhørt DELER AV samtalene, for han har begynt trene biting i drakt med determination og stolthet. Ikke har han fått med seg at det er kriminelt. Ikke har han fått med seg at ringtrening i hovedsak handler om å IKKE bite. Han gikk rett på den delen av treningen han oppfattet som essensen i sporten, for å gjøre muttern stolt av ham. Fjällräven-buksene mine i rollen som ring figurant bitedrakt, med muttern inni.. Rumpa, leggene, lårene - og fordi ros uteble ved de dype, gode, fulle grepene som skulle medført anerkjennende nikk og refill av snacktray for pen utførelse  - den tynne huden på baksiden av knærne mellom fortennene. Stakkaren skjønner ikke hvorfor muttern brøler og blir sint på ham og avviser ham når han bare gjør sitt ytterste for å leve opp til forventninger og krav og i tillegg er kreativ og tilbyr nye og innovative adferder for klikkertrening. Oh well. Snart fulladet, så muttern må fylle tanken for å klare nye eventyr. 
    • Å løpe så mye på asfalt er ganske belastende på kroppen til hunden, så ville først av alt prøvd å ha større prosent av turene på mykere underlag.    For å ellers unngå skader og overtrening er det lurt med en hviledag innimellom hvor dere går kortere tur eller gjør noe annet. Også er det viktig med oppvarming, nedtrapping og å gå over kroppen i ny og ne og følge med på at han ikke blir stiv ol.  jeg har ikke så peil på opptrening av trekkhund, men ville kanskje tenkt hviledag hver 4. dag isch? 😊 er sikkert noen her inne som har mer peil på trekkhunder enn meg. 
    • Bunnpris på Lade,Sirkus shopping og Valentinlyst senteret.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...