Gå til innhold
Hundesonen.no

Halsbånd kan gi hunden nakkeskader!


Kristiin

Recommended Posts

Det er ikke halsbånd som gir hunden nakkeskader, det er eieren sitt bruk av halsbånd som gir nakkeskader.

Jepp, sant det.. Og hvis folk blir overrasket over dette da vet jeg jammen ikke altså.. Det sier seg i grunnen selv <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roya burde vel egentlig hatt nakkeskader for lenge siden, sånn som hun kaster seg fram i halsbåndet når det er noe hun vil.(hun kan stå helt rolig, eller gå helt rolig, følge med på meg, og plutselig uten forvarsel KASTE seg frem) Derfor jeg har halvstrup, for det demper rykket litt for oss begge. (egentlig rart ikke jeg har begge skuldrene ute av ledd og brukkede lårhalser på begge bein også.) :) Men det har mye mer med bruken av båndet, enn med at båndet sitter rundt halsen på bikkja.

Trening, trening og atter trening! (sier damen som skulle i gang med gå pent-trening i dag, liksom)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror det har noe med (mis)bruken av strupehalsbånd.

Er jeg ikke sikker på. Har merket på Roya at hun får et større 'rykk' i nakken hvis hun har et vanlig, fast lærhalsbånd, og kaster seg fram, enn hvis hun har en halvstrup som er relativt trang og da 'demper' rykket ved å stramme rundt halsen. O med helstrup, så kveler hun seg selv, så det bruker vi ikke annet enn på kurs. (for da er hun motivert nok til å jobbe godt med slakt bånd/fvf, og jeg har kontrollen DERSOM hun skulle finne på å kaste seg etter riesentispa hun HATER over alt på jord.)

Så hva som lager mest rykk og skader i halsen vet jeg ikke, men på meg virker det som om vanlige halsbånd lager hardere 'rykk' enn halvstrup/helstrup, samtidig som en helstrup selvsagt strammer mer rundt halsen, og da kanskje skader mykt vev? (vet ikke om det gjør det, men?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jeg ikke sikker på. Har merket på Roya at hun får et større 'rykk' i nakken hvis hun har et vanlig, fast lærhalsbånd, og kaster seg fram, enn hvis hun har en halvstrup som er relativt trang og da 'demper' rykket ved å stramme rundt halsen. O med helstrup, så kveler hun seg selv, så det bruker vi ikke annet enn på kurs. (for da er hun motivert nok til å jobbe godt med slakt bånd/fvf, og jeg har kontrollen DERSOM hun skulle finne på å kaste seg etter riesentispa hun HATER over alt på jord.)

Så hva som lager mest rykk og skader i halsen vet jeg ikke, men på meg virker det som om vanlige halsbånd lager hardere 'rykk' enn halvstrup/helstrup, samtidig som en helstrup selvsagt strammer mer rundt halsen, og da kanskje skader mykt vev? (vet ikke om det gjør det, men?)

Enig med du.

Jeg bruker helstrup på Bridie til tider nå, når jeg ikke orker draing og pes. Da kan jeg gå med båndet ytterst i lillefingern uten NOE som helst problem. Går jeg derimot med lærhalsbånd eller et annet uten strup, så henger Bridie i båndet og drar konstant de første 3-400 m på tur.

Så for bridie sin hals/nakke er jeg ikke i tvil om at strup er best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et halsbånd bør dekke minst to nakkevirvler, i tilfelle man er uheldig og utsetter hunden for rykk/hunden buser frem. Dressur som innebærer rykk og napp i bånd gjør saken verre, selvsagt. Strup - som strupes - er selvsagt verre enn ikke strup. Alt sånt er logisk. Men om en hund går med flatt halsbånd og konstant trekker i det på tur, er heller ikke dèt bra. Når man masserer hunder, kjenner man STOR forskjell på nakken til forskjellige hunder, og hunder som går mye med sele og lite med halsbånd, har mykere nakkemuskulatur. Hunder som trekker mye med halsbånd har hard muskulatur (ikke bra), og hunder som utsettes for rykk i forbindelse med trening (eller uhell), kan ha skader i muksulaturen (dette er vanskeligere for nybegynnere å kjenne). Det aller beste er selvsagt å lære hunden å gå pent i bånd, og å bruke andre dressurmetoder enn rykk og napp.

Og til dere som har fått armene "revet av" ved flere anledninger; nei, det er IKKE noe bedre for hunden! Og når en hund "frivillig" utsetter seg for sånn smerte, så sier det litt om hvilken intensitet det er på de driftene og instinktene som gjør at hunden buser frem..! En hund er i utgangspunktet like følsom som vi er i nakken. Tenk på det neste gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og til dere som har fått armene "revet av" ved flere anledninger; nei, det er IKKE noe bedre for hunden! Og når en hund "frivillig" utsetter seg for sånn smerte, så sier det litt om hvilken intensitet det er på de driftene og instinktene som gjør at hunden buser frem..! En hund er i utgangspunktet like følsom som vi er i nakken. Tenk på det neste gang...

Hvem har sagt at det er bedre for hunden enn for oss når den rykker slik? Det har vel også noe å gjøre med at de har 'lært seg' at smerten i nakken er lik å komme fram til det de vil komme fram til.

Men sånn som med Roya, der hun går pent, kan gå pent, hun, med god kontakt, uten å bry seg med andre hunder(f.eks på kurs), før hun helt plutselig, ut av det blå, uansett mitt engasjement i treningen, kaster seg rundt.

Hva er da best, at hun får et kraftig rykk i nakken med en kjettinghelstrup, eller at jeg bruker et annet bånd som kan finne på å ryke, slik at hun får flydd på den riesentispa og skadet både seg selv og den? (hun har tidligere ryki både et vanlig lærhalsbånd, og et rundsydd lærhalvstrup, og da ikke der båndet var sydd på ringen, men midt på.) Jeg kan jo også bruke trippelkjetting-halvstrupen jeg har, men den er litt liten blitt, får kjøpe en ny.

Og, jeg må jo si at for min del, så er det fint å få spart arma littegrann, er greit å kunne holde igjen hunden sin på trening uten å få røskal arma av seg. Hadde jeg hatt sele på Roya på kurs, så hadde jeg ikke hatt sjans til å holde henne igjen når hun kaster seg rundt. Selvfølgelig jobber vi med det, selvfølgelig vil vi ikke ha det sånn, selvfølgelig vil jeg gjerne at hun skal kunne gå fvf hele tiden om jeg ber om det, men der er vi dessverre ikke enda. Da blir det et halsbånd jeg har mulighet til å holde henne igjen i.

Forresten, hvor brede er to nakkevirvler på en hund? Altså, hvor bredt halsbånd skal man bruke?

Og, ang det i uthevet i qouten. Ja, ok, jeg kan tenke på det neste gang Roya kaster seg fram for å helst drepe riesentispa, eller neste gang hun kaster seg fram for å få tak i et blad som blåser over veien/hun ser et menneske hun vil hilse på/noe sånt. Hva skal jeg gjøre da, kaste meg etter så hun unngår rykket? Slippe? Trøste henne når hun har rykka? (sorry litt sarkasme her, men det er altså ikke JEG som rykker i båndet for at hun skal gå pent eller no.. Og om det høres skarpere ut enn det er ment, så beklager jeg. Trøtt og fæl.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også forsket på at hunder som når bundet i halvbånd får en mye sterkere nakke (mye mer muskler) enn hunder i hundegård. Dette blir litt utenfor denne artikkelen, men det er jo relevant allikevel. De er i utgangspunktet følsomme på hals/nakke, men dette herdes hvis de drar mye i bånd og det slutter å gjøre vondt (derfor vil også hunden dra hardere og hardere hvis den får lov til det).

Trekkhunder skal gjerne ha sterk nakke og ikke få vondt hvis de får dratt litt feil, derfor er det en klar fordel for disse hundene å stå i bånd fremfor i hundegård. De drar ikke mer i båndt enn de selv ønsker, så gjør det veldig vondt, drar de jo hellet ikke...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem har sagt at det er bedre for hunden enn for oss når den rykker slik? Det har vel også noe å gjøre med at de har 'lært seg' at smerten i nakken er lik å komme fram til det de vil komme fram til.

Men sånn som med Roya, der hun går pent, kan gå pent, hun, med god kontakt, uten å bry seg med andre hunder(f.eks på kurs), før hun helt plutselig, ut av det blå, uansett mitt engasjement i treningen, kaster seg rundt.

Hva er da best, at hun får et kraftig rykk i nakken med en kjettinghelstrup, eller at jeg bruker et annet bånd som kan finne på å ryke, slik at hun får flydd på den riesentispa og skadet både seg selv og den? (hun har tidligere ryki både et vanlig lærhalsbånd, og et rundsydd lærhalvstrup, og da ikke der båndet var sydd på ringen, men midt på.) Jeg kan jo også bruke trippelkjetting-halvstrupen jeg har, men den er litt liten blitt, får kjøpe en ny.

Og, jeg må jo si at for min del, så er det fint å få spart arma littegrann, er greit å kunne holde igjen hunden sin på trening uten å få røskal arma av seg. Hadde jeg hatt sele på Roya på kurs, så hadde jeg ikke hatt sjans til å holde henne igjen når hun kaster seg rundt. Selvfølgelig jobber vi med det, selvfølgelig vil vi ikke ha det sånn, selvfølgelig vil jeg gjerne at hun skal kunne gå fvf hele tiden om jeg ber om det, men der er vi dessverre ikke enda. Da blir det et halsbånd jeg har mulighet til å holde henne igjen i.

Forresten, hvor brede er to nakkevirvler på en hund? Altså, hvor bredt halsbånd skal man bruke?

Og, ang det i uthevet i qouten. Ja, ok, jeg kan tenke på det neste gang Roya kaster seg fram for å helst drepe riesentispa, eller neste gang hun kaster seg fram for å få tak i et blad som blåser over veien/hun ser et menneske hun vil hilse på/noe sånt. Hva skal jeg gjøre da, kaste meg etter så hun unngår rykket? Slippe? Trøste henne når hun har rykka? (sorry litt sarkasme her, men det er altså ikke JEG som rykker i båndet for at hun skal gå pent eller no.. Og om det høres skarpere ut enn det er ment, så beklager jeg. Trøtt og fæl.)

Leste du resten av svaret mitt, eller kun det du uthevet? For i setningene rett før den du uthevet, skrev jeg nemlig "Og når en hund "frivillig" utsetter seg for sånn smerte, så sier det litt om hvilken intensitet det er på de driftene og instinktene som gjør at hunden buser frem..!" Jeg er veldig klar over at hunder kan buse frem, at de kan prøve å fange løv eller drepe riesen-tisper, men jeg skjønner ikke hva du vil ha av meg? Skal jeg fortelle deg hva du skal gjøre? Om du skal trøste eller slippe båndet? Det var aldri meningen fra min side at jeg skulle komme gode treningsråd her, jeg tenkte bare å opplyse om rene fakta. Men siden du spør; jeg mener man bør generelt prøve å bruke utstyr som er mest mulig behagelig for hunden og som kan skade hunden minst mulig ved slike uhell. Man bør trene hunden til å ha litt selvkontroll, og til å ha dressur på hunden. Så det høres jo ut som om du er på rett vei der? Du trenger ikke føle behov for å forsvare deg ovenfor meg, bare fordi du kanskje føler deg truffet av det jeg skriver. :sleep: Jeg har da selv hunder som kan ruse frem i båndet av og til; sånt skjer! De ser en katt, det kommer noen venner som vil hilse, osv. Det jeg gjør, er jo å bruke brede halsbånd eller sele, og på den måten gjøre mulighetene for skader mindre.

Hvis du har problemer med halsbånd, så bør du kjøpe lærbånd som er sydd dobbelt (dvs to lag lær). De er ofte også veldig brede. Type "bolehund-halsbånd" (kanskje uten pigger??). Alternativt kan du se på vibri; hun har halsbånd JEG synes har god kvalitet, men så har jeg aldri prøvd de på råsterke hunder heller da.. Collarmania ser også ut til å ha brede halsbånd, og så vidt jeg har skjønt er også kvaliteten god, men jeg har ikke prøvd de selv. Det er også viktig at festet på båndet (metallringen man fester båndet i) er av god kvalitet, og at måten ringen er festet på er forseggjort. Et bånd blir ikke sterkere enn det svakeste leddet - det er en fin tanke å huske på syns jeg. Så sitter ringen dårlig, hjelper det ikke det spøtt om båndet er sydd av frippel-dobbelt lær med metalltråd! :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippe lange innlegget*

Ja, jeg følte meg nok pyttelitt angrepet. :blink: Men, har vurdert å prøve grime for å trene mens vi går på tur, sette den på når vi kommer i 'befolket' strøk, for å jobbe med å gå pent/ikke trekke/kaste seg frem. Og heller ha to leiebånd, og jobbe med dette. Har jeg et bredt halsbånd, vil hun jo også få mye mer 'kraft' i det, så jeg går på trynet, når hun kaster seg fram.(som hun jo helst ikke skal gjøre.) Bruker jeg sele, så har jeg ikke nubbsjans å holde henne igjen hvis det er noe, så det tør jeg ikke annet enn i skogen for å la henne trekke der.

Men, uansett, bra at tråden kommer opp, skummelt at så mange hunder får nakkeskader av båndbruk(for det er jo ikke bånda de får skader av, det er jo måten det brukes på!).

Jeg kommer iallefall til å fortsette å jobbe for å få en mer lydig, rolig og avbalansert hund(som ikke kaster seg fram i båndet), og om hun ikke bedrer seg litt snart(for det er ganske slitsomt for både meg og henne når hun kaster seg fram og henger i båndet), så prøver vi grime i kombi med halsbånd for å se om det hjelper. :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg følte meg nok pyttelitt angrepet. :blink: Men, har vurdert å prøve grime for å trene mens vi går på tur, sette den på når vi kommer i 'befolket' strøk, for å jobbe med å gå pent/ikke trekke/kaste seg frem. Og heller ha to leiebånd, og jobbe med dette. Har jeg et bredt halsbånd, vil hun jo også få mye mer 'kraft' i det, så jeg går på trynet, når hun kaster seg fram.(som hun jo helst ikke skal gjøre.) Bruker jeg sele, så har jeg ikke nubbsjans å holde henne igjen hvis det er noe, så det tør jeg ikke annet enn i skogen for å la henne trekke der.

Men, uansett, bra at tråden kommer opp, skummelt at så mange hunder får nakkeskader av båndbruk(for det er jo ikke bånda de får skader av, det er jo måten det brukes på!).

Jeg kommer iallefall til å fortsette å jobbe for å få en mer lydig, rolig og avbalansert hund(som ikke kaster seg fram i båndet), og om hun ikke bedrer seg litt snart(for det er ganske slitsomt for både meg og henne når hun kaster seg fram og henger i båndet), så prøver vi grime i kombi med halsbånd for å se om det hjelper. :yes:

Jeg prøvde grime på Embla en stund når hun var yngre, men jeg ble ikke fornøyd. Det eneste den gjorde var at når hun gikk frem, presset remmen rundt nesen opp mot øynene hennes så de begynte å renne... Sluttet å bruke det, siden hun ikke trekker noe særlig og det da var unødvendig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde grime på Embla en stund når hun var yngre, men jeg ble ikke fornøyd. Det eneste den gjorde var at når hun gikk frem, presset remmen rundt nesen opp mot øynene hennes så de begynte å renne... Sluttet å bruke det, siden hun ikke trekker noe særlig og det da var unødvendig. :blink:

Ah, okei. Jeg får prøve og se åssen det går, for Roya trekker jo ikke når hun går(når vi har gått et stykke, de første 2-300 meterne henger hun jo gjerne i halsbåndet). Men det er det der med å kaste seg fram jeg vil ha slutt på, og da tenker jeg at det kanskje funker, kanskje ikke. Om det funker er det jo flott, om det ikke funker så må vi prøve noe annet.

Men var den litt stor rundt snuten da eller? For den skal vel ikke egentlig gå opp mot øynene? Eller bare skled den, uavhengig av størrelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det man skal være klar over, er at det er MYE verre om hunden buser frem med grime, enn om den gjør det med halsbånd. Hard nakkemuskulatur pga trekking i halsbånd forhindrer man med å trene, og evt å bruke sele (og magebelte?). Men rykk hunden får fordi den kaster seg frem i grime "uten å tenke seg om" kan være MYE mer skadelig enn rykk fra et bredt halsbånd.. Når hunden har grime på, blir hodet vridd når båndet strammes, og hvis hunden har kastet seg fremover med all kraft, vil denne vridningen få tilsvarende styrke. Tenk deg om noen kom og plutselig vrei rundt hodet på deg (type kiropraktor-hardt om ikke hardere) mens du prøvde å holde det rett frem.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tusen takk, alle, for deling av erfaringer. Nå er det slik at hunden har fôrallergi, og går på et Specific-fôr. Så jeg tør ikke skifte fôr uten videre, til for eksempel Hills. Men ringte dyreklinikken i dag, og fikk time i morgen, siden det nå har pågått i to uker. Vet ikke hvor lenge mage-/tarm-infeksjoner kan vare? Kjenner jeg er veldig spent, håper på en relativt "grei" diagnose. Men takk igjen for innspill! 
    • Personlig er jeg fortsatt litt skeptisk til miniaussie. Selv om det er blitt en mer etablert og godkjent rase så har det vært mye rusk på dem (dårlig mentalitet, og jeg aner ikke hvordan det er med leddproblematikken), og jeg aner ikke hvordan de er bruksmessig. Jeg ville ikke hengt meg så veldig opp i det med førstegangshund, så lenge dere er innstilte på å sette dere inn i hundehold og trening, og prioritere det hunden trenger. Om lydighet og agility er målet ville jeg valgt sheltie av de alternativene du nevner. De kan bjeffe en del, og krever litt pelsstell (børsting regelmessig), men er fine familiehunder, aktive og som oftest ganske lette å trene. Selv er jeg ganske svak for kooikeren, men den er litt særere og mer krevende å trene. Anbefaler dere å lese rasestandarden og RAS-dokumentet på NKK eller raseklubb-sidene, og dra gjerne på noen treff eller arrangement der dere møter flere hunder av rasen og får se hvordan de er. Snakk med eiere og oppdrettere og få ulike erfaringer, så blir det kanskje litt lettere å velge.
    • jeg har lyst på en førstegangangs hund(og agility eller lydighet hund)vi er 4 i familien (vi har katt) men alle vil ha forskjellige hunderaser  det er:kooiker, sheltie , og mini aussie men hvem av de rasene er best førstegangangs hund?    
    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...