Gå til innhold
Hundesonen.no

Nordhordland hundeklubb 28.2-01.03

Fjollebolle

Recommended Posts

Skrevet

Nå har jeg fått meldt oss på Nordhordlands utstilling i Radøyhallen på Manger, og da lurer jeg jo på hvem andre som tar turen? Fristen går vel ut i morgen om det ikke frister med 50% ekstraavgift.

Er det ellers noen som vet om de legger ut tepper/matter der? Fikk høre ja, men tok et lite billedsøk og så ikke saerlig (*går visst enda ikke an å skrive æ midt i et ord) lovende ut.

• Svar 55
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Jeg har meldt på Gigi i JK.:D

I fjor hadde de noe gummimatter i ringene, men det var ikke allverdens. De hadde det ikke i forfjor og året før der.

Skrevet
Jeg har meldt på Gigi i JK.:D

I fjor hadde de noe gummimatter i ringene, men det var ikke allverdens. De hadde det ikke i forfjor og året før der.

Hmmdihmm, kanskje jeg burde sende en mail og spørre Jannike, hun vet vel muligens hva de gjør i år. Tassen greier ikke bestemme seg for om glatte gulv er skummelt eller ikke.. Og spray under potene er vel ikke lov?

Stiller du Gigi'en i junior eller unghund på NKK sin forresten?

Skrevet

var planen ja, må se hvor mye penger som står igjen på konto først hehe

Skulle ønske jeg hadde et pengetre i hagen jeg altså

Skrevet

Meldte på her igår...og leter etter et pengetre, jeg også.... :D Jeg sa til meg selv at jeg ikke skulle stille i Norge etter de var NUCH....-og hva gjør jeg ? :D

Håper det går bra i det minste...

Skrevet
Hmmdihmm, kanskje jeg burde sende en mail og spørre Jannike, hun vet vel muligens hva de gjør i år. Tassen greier ikke bestemme seg for om glatte gulv er skummelt eller ikke.. Og spray under potene er vel ikke lov?

Jeg har aldri hørt at det ikke er lov. Du kan bruke poteklister og andre egne glatt gulv-sprayer, du kan bruke ordinær hårspray, eller du kan dyppe potene i cola rett før dere går inn i ringen.

Sørg også for at potene er nyklippet under, for lang pels gjør det lettere å skli på slike underlag.

Lykke til!

Skrevet
Jeg har aldri hørt at det ikke er lov. Du kan bruke poteklister og andre egne glatt gulv-sprayer, du kan bruke ordinær hårspray, eller du kan dyppe potene i cola rett før dere går inn i ringen.

Sørg også for at potene er nyklippet under, for lang pels gjør det lettere å skli på slike underlag.

Lykke til!

Ah supert, takk skal du ha! Har bare fått inntrykk av at det ikke er lov, men det forandrer jo ikke pelsstrukturen så da tar jeg med en spray for sikkerhets skyld. Fikk svar om at det trolig blir lagt ut matter, men forrige gang vi var i den type hall var det beinglatt linoleum i gangen inn til hallen så Luno var en smule preget av det da han skulle løpe i ringen.

Skrevet

Hva liker denne dommeren da? Fant jo ut at Manger er ca. 4 timers kjøring herfra, så det er jo ikke uoverkommelig langt. Så kunne jeg jo fått hilse på søte Luno. :) Men orker ikke kjøre så langt hvis noen vet at dommeren IKKE liker Cane-belgere. :)

Edit: Dommer er forresten Liz-Beth C Liljeqvist.

Skrevet
Hva liker denne dommeren da? Fant jo ut at Manger er ca. 4 timers kjøring herfra, så det er jo ikke uoverkommelig langt. Så kunne jeg jo fått hilse på søte Luno. :) Men orker ikke kjøre så langt hvis noen vet at dommeren IKKE liker Cane-belgere. :)

Aner ikke hva den dommeren liker. Var inne på SKK sin side, og hun har kun dømt 2 utstillinger der med belgere, og det var tils. terver :s det var litt sånn hips om haps tror jeg :)

Så du vil ikke hilse på springfjær Gigi altså?! *snurt*

Eliandrea: Stiller henne i junior så lenge jeg kan.

Skrevet
Hva liker denne dommeren da? Fant jo ut at Manger er ca. 4 timers kjøring herfra, så det er jo ikke uoverkommelig langt. Så kunne jeg jo fått hilse på søte Luno. :) Men orker ikke kjøre så langt hvis noen vet at dommeren IKKE liker Cane-belgere. ;)

Har tatt et lite kritikksøk og det som går igjen er benstamme, rygglinje, hode/uttrykk, vinkler, gemytt og poter. Men ingen kritikk fra belgere. Og Luno blir nok veldig glad om han får en ny person å susse på :)

Aner ikke hva den dommeren liker. Var inne på SKK sin side, og hun har kun dømt 2 utstillinger der med belgere, og det var tils. terver :s det var litt sånn hips om haps tror jeg :o

Eliandrea: Stiller henne i junior så lenge jeg kan.

Hehe, må være for det Gigi'en har feil farge (prøver intenst å glatte over mine tidligere uttalelser om terv kontra grønnisvalper *kremt*). Jeg meldte på unghund jeg, kanskje ikke det smarteste jeg har gjort :)

Skrevet
Hehe, må være for det Gigi'en har feil farge (prøver intenst å glatte over mine tidligere uttalelser om terv kontra grønnisvalper *kremt*). Jeg meldte på unghund jeg, kanskje ikke det smarteste jeg har gjort :)

Hahaha... du skal nok ikke få glemme tidligere uttalelser så lett :)

Neida, det gjør ikke noe at du meldte han på unghund. Det er bare det at stiller man mest mulig i de "nedre" klassene med en ung hund, så kommer man gjerne lettere "unna" med en del småfeil som kan ha med vekst og utvikling å gjøre :)

Skrevet
Aner ikke hva den dommeren liker. Var inne på SKK sin side, og hun har kun dømt 2 utstillinger der med belgere, og det var tils. terver :s det var litt sånn hips om haps tror jeg :)

OMG! Så ikke det lille innlegget ditt i farta. :) Selvsagt vil jeg hilse på søteste Gigi! :)

Nå er det jo ikke sikkert jeg tar turen i det hele tatt da. :o

• 2 weeks later...
Skrevet

Jau fikk nå meldt på jeg også, stiller to hvite dotter der. Men pengetreet måtte jeg lete lenge etter og fant det ikke(derimot så var det litt igjen av barnetrygden he he)

Skrevet
Da er PM oppe, 8 groenendael og hele 5(!) terver. Syns det var få med 7 påmeldte i Ølen jeg :)

Nei det er normalt for Ølen det... Det er ikke så mage som gidder å reise til den hallen der.

Jeg så på startnr. mitt at Gigi er nr. 4 i ringen dersom alle møter (1 aussie valp og en aussie voksen som er før tervene), det betyr at det er bare én hannhund (Ace-mann til Stine). *sukk* For Gigi stiller i junior klasse tispe.

Skrevet
Nei det er normalt for Ølen det... Det er ikke så mage som gidder å reise til den hallen der.

Jeg så på startnr. mitt at Gigi er nr. 4 i ringen dersom alle møter (1 aussie valp og en aussie voksen som er før tervene), det betyr at det er bare én hannhund (Ace-mann til Stine). *sukk* For Gigi stiller i junior klasse tispe.

Syns ikke den hallen var så ille, litt liten, men hadde egen hundeinngang og tepper så bedre enn stord ihvertfall.

Totalt OT, men realt æsj - syv påmeldte bernere og dommerbytte til super dommer. Wish we were there...

Har du stilt for henne før? Hvordan er hun (utenom super :))

Skrevet
Har du stilt for henne før? Hvordan er hun (utenom super :))

Jeg har ikke stilt for henne selv, men jeg har notert meg henne bak øret som en som setter opp akkurat det jeg liker, altså dømmer rasen helt slik jeg ville gjort. Og da har jeg lyst til å stille for henne. Også er syv bernere vanvittig lite, så en blir litt sjalu på vestlandet... :)

Så vet dessverre ikke noe om henne som person.

Skrevet
Jeg har ikke stilt for henne selv, men jeg har notert meg henne bak øret som en som setter opp akkurat det jeg liker, altså dømmer rasen helt slik jeg ville gjort. Og da har jeg lyst til å stille for henne. Også er syv bernere vanvittig lite, så en blir litt sjalu på vestlandet... :)

Så vet dessverre ikke noe om henne som person.

Ok, takk =) Og ikke vær for sjalu, det bugner jo ikke akkurat over med utstillinger her borte :)

Skrevet
Hehe. Ja lurer meg på om det blir Ace, søsteren til Ace og moren, RE-hunden på Mongstad og Gigi??

Da tror jeg jeg har funnet ut hvem alle er :)

Om det er Siri som stiller sine så blir det:

Ace

Gigi

Hnossa (Ronny, Linda & Lisbeth)

Aira

Akhela

EDIT: Ikke Hnossa...

Syns ikke den hallen var så ille, litt liten, men hadde egen hundeinngang og tepper så bedre enn stord ihvertfall.

Jeg syns det var en dritthall da jeg var der for et par år siden, kan ha noe med at jeg kom litt sent inn, og det var mange fler påmeldte belgere og sånn.... Måtte nesten slåss for å komme meg inn til den innerste kroken der belgerne var stuet vekk...

Skrevet
Ok, takk =) Og ikke vær for sjalu, det bugner jo ikke akkurat over med utstillinger her borte :)

Hehe, jeg bare skjønner ikke logikken - få utstillinger å ta av og få påmeldte. På Østlandet er det mange utstillinger å ta av, og alltid mange påmeldte.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...