Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan lage banner (Paint.NET)

Tore

Recommended Posts

Skrevet

Anskaffe et bilderedigeringsprogram

Gå til denne adressen og last ned Paint.NET

http://www.download.com/Paint-NET/3000-219...html?tag=mncol

Paint.NET er et gratis godt bilderedigeringsprogram som brukes av millioner av mennesker.

Det støtter Lag eller Layers som det også heter...

Installer dette programmet, installasjonfilen er bare på 1,5Mb

Programmet er Gratis, Lovlig og enkelt men med mange funksjoner...

Åpne programmet

Paint.NET er et flott program til både bilderedigering og tegning...

Se på menyene og ikonene å prøv deg frem i programmet, gjør deg kjent...

Det tar ukevis å bli kjent med et nytt program...

Starten på et banner...

Skal vi lage et banner til doggis så er max størrelse 300 x 60 pixler..

Gå til File --- New og sett størrelse til 300 i lengden og 60 i høyden --- OK

Da har vi grunnlaget til vårt banner...

Åpne så et bilde du ønsker å bruke i banneret, ved å

Gå til File --- Open – Finn så frem bildet --- OK

Oppe til høyre ser du nå to små bilder, et er bannerstørrelsen det andre er bildet du åpnet...

På bildet du åpnet trykk Ctrl + A og så Ctrl + C...

Det du da har gjort er å Markere hele bildet ( Ctrl + A )

For så å kopiere hele bildet ( Ctrl + C )

Montere ting på banneret

Trykk så på det lille bildet som er banneret, og trykk Ctrl + V

Som da limer inn bildet på banneret...

Du får spørsmål om canvas skal utvides, velg da nei, behold canvas størrelse...

Da vil du se at bildet du limte inn er for stort, ta tak i et hjørne og dra bildet sammen så det blir passelig størrelse uten å miste proporsjoner...

Tekst

Til venstre er det en rute som heter Tools, der er det et ikon det står en A i, dette er tekst verktøyet...

Velg verktøyet, klikk i bildet og skriv teksten du ønsker...

Du kan flytte teksten rundt med å trykke på firkanten nede til høyre i teksten og formatere teksten til dine preferanser med type, størrelse, farge, mønster osv, fargen endres med fargehjulet nede til venstre...

Lagre

• Gå til Fil --- Save as
  • Velg så hvor banneret skal lagres
  • Velg JPEG som filtype nederst
  • Velg navn på banneret/filen
  • Trykk Save

Da får du spørsmål om kvalitet på bildet, der 100 er beste og 0 er dårligst...

Den viser også hvor stor bildefilen kommer til å bli , et banner bør ikke være noe over 20Kb

Den viser OGSÅ kvaliteten på bildefile, går man under 80 så begynner man å se at man mister detaljer i bildet...

Mitt banner fikk en fin størrelse på 12Kb ved 90% kvalitet...

Her er et enkelt eksempelbanner jeg laget mens jeg skrev tutorialen...

Annet

• Senere kommer det litt mer avansert banner laging å kanskje litt tekniker i Paint..
  • Mitt redigeringsprogram er Photoshop Elements, men jeg hadde ingen problemer med å finne frem i Paint for å skrive denne tutorialen. Så alle redigeringsprogrammer med få unntak er likt oppbygd, så Paint.NET er en fin plass å starte...
  • Utforsk programmet.!

Skrevet

Men først, Layers.!

Bruk Layers.!

I eksempelet mitt så ser man originalbildet som Background..

Et duplikat som jeg har fjernet bakgrunnen på...

Og et Gradient Layer som er min nye bakgrunn...

Layers er ikke noe avanserte greier, det er en genial løsning som gjør tegning og redigering til en lek.

Man kan tenke på et Layer som å legge en transparent (gjennomsiktig ark) over bildet før du begynner å endre på det...

Dermed endrer man ingenting på det originale bildet, å kan lett gjøre om, fjerne eller lage flere forslag til redigeringer...

Lag et nytt lag for hver minste ting, og du har et veldig fleksibelt og oversiktlig prosjekt på gang...

I anledning å klippe ut fra et bilde, så kan man Duplisere ( Duplicate ) det originale bildet, så gjør man endringene på en kopi av originalen...

Man kan dobbeltklikke på et Layer å skrive om navn og gjøre Layeret % gjennomsiktig...

Så bruk Layers.!

Hvordan klippe ut objekter i et bilde.?

Det er vel stort sett det store spørsmålet folk kommer med...

Å klippe ut et objekt (hund, bil, folk osv) fra et bilde er ikke bare bare

Et par faktapunkter

Forutsetninger for å få til et bra utklipp

1. Bildet bør være i fokus, skarpe kanter er mye bedre en blury bilde
  2. Bildet bør ha store kontraster mellom objekt og bakgrund, er disse i samme farge gjør det utklippingen vanskelig
  3. Bildet bør ha stort fargespekter og ikke være mørkt, inne bilder og kullsvarte hunder er ikke ønskelig

Det perfekte bildet for utklipping er et ute bilde i dagslys i sol og snø, som gir store kontraster, godt fargespekter og skarpe kanter.

I motsatt ende finner man da inne bilder av sort hund...

Redigeringsprogrammer har forskjellige verktøy, Photoshop har Magic Extractor tool, som gjør dette til en Automatisert lek, men overstående punkter gjelder likevel...

Paint.NET er det 3 aktuelle verktøy.

Eraser tool ( Viskelær ) fungerer som et viskelær, og visker bort det du tegner over.

Lasso select er det foretrukne verktøy for jobben på kurvede overflater, her zoomer du inn å tegner etter linjene i bildet, for så å trykke Delete som fjerner det du har markert.

Rectangle select er fint for rette linjer som skal klippes bort

Så hele prosessen er manuell og tidkrevende, og krever en stødig hånd (husk å zoome inn!)

Her bruker jeg lasso select, som jeg foretrekker til slike utklipp...

I dette bildet har jeg dårlig kontrast og nyanseforskjell mellom anden jeg skal klippe ut og bakgrunnen, som gjør det litt vanskelig å klippe ut...

Skrevet

Jeg får vel prøve meg på dette jeg, da. Jeg har paint.NET fra før, så.. ;) Problemet mitt er vel å klippe ut bilder!

• 3 months later...
Skrevet

men hvis du har et øye og vil ha det i en annen farge, hvordan skal jeg gjøre det på paint. NET?? er det letter med photochop??

Guest LeenaM
Skrevet

www.picnik.com fungerer til å ha øyet i en annen farge. Da slipper man å laste ned program også. :lol:

Skrevet
Gratulerer.!

Ser der.! Du fikk det til helt selv.! :ahappy:

Hadde det ikke vært for deg hadde jeg aldri fått det til :lol:

Tusen takk=)

• 1 month later...
  • 2 months later...
Skrevet

Jeg prøver å lage banner... men ikke om jeg klarer å få lagt på tekst!

Hva gjør jeg feil da!? :)

Følger din fremgangsmåte her Tore. Men jeg ser ikke teksten jeg legger inn. Blir arg!

Skrevet

Jeg har lagt inn tre bilder i banneret. (kanskje det ikke går ann det) Og jeg får ikke flyttet layern fra bilde til bilde (om du skjønner hva jeg mener)

En ting til er at når jeg zoomer bannern blir den veldig "kornete" eller "pixlette" ;) Vet ikke helt hva det heter jeg :)

• 2 years later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...