Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor fort tok dere med valpen ut i verden?

Leela

Recommended Posts

Skrevet

Utrolig arti å høre hvordan andre har gjort det, høre historier osv :icon_clapping: Takk alle sammen :whistle:

:hyper: Hører gjerne mer :lol:

Skrevet

jeg henter min om 13 dager :D tror jeg kommer til å gjøre det sånn at jeg tar ho med meg overalt fra dag en:) både med tåg og by og folk osv=) for de lærer veldig godt i den tiden, så lenge man tar det med det gode da=D

Skrevet

Jeg har igrunnen aldri tenkt over når eller hvor valpen er med meg jeg. Den må jo bare være der jeg er med mindre den er hjemme eller i bilburet. Tror det er mer viktig å se an hunden og bli kjent med den enn å kaste den ut i sånn type "12 punkts skjema" eller hva en skal kalle det. Sofus var første gang på tog da han var to år (ca) og det datt meg jo ikke inn at det skulle være noe problem eller kunne by på problemer siden han aldri hadde kjørt tog før? Klart det var en ny erfaring for ham, men sånn er det bare liksom? Valpene tar man jo med seg på besøk såfremt det er ok for dem man besøker (noe som man da utsetter, dersom det ikke er ok :))

Jeg tror det er viktig å ta tingene som de kommer jeg. En normal hund skal jo kunne ta opplevelser på strak arm uten å ha blitt sosialisert til absolutt alt:)

Skrevet

jeg begynte å ta med laika rundt når hun hadde fått vaksine, og den virket...

har hørt at de lett får valpesyke... (tror et av kullsøskenene til Laika døde av det?)

Skrevet
jeg begynte å ta med laika rundt når hun hadde fått vaksine, og den virket...

har hørt at de lett får valpesyke... (tror et av kullsøskenene til Laika døde av det?)

Jag har aldrig, under mina 17 år som hundägare, hört talas om en hund som har fått valpsjuka. Så speciellt vanligt är det nog inte...

Skrevet

har bare hørt det av noen "hundefolk", men det har jo egentlig et annet navn enn valpesyke da :rolleyes2:

men det er jo ikke sikker det stemmer...

Skrevet
Hvor fort tok dere med valpen til andre folk?? Hm, hvor gammel var hun da, mon tro? Jeg husker faktisk ikke

På bil, buss,tog tur? Bil, med en gang. Buss da hun var en ti, elleve uker, samme med tog

Til stallen?Skal vi see ... Tipper hun var rundt tre og en halv mnd. Hun bet hesten i mulen:p

Til venner en hel kveld?Har enda ikke skjedd.

På overnatting borte??Hun var sikkert rundt fire mnd

På utstillinng for å se på?Stilte henne på valpeshow da hun var fem mnd

Ja, dere skjønner.. Lurer litt på hvor fort dere gjorde ting og hvor fort dere gikk frem Wink

hvor gamle de var da!?

Er så forskjellig hva folk gjør, men spennende å høre:)

Skrevet

Hvor fort tok dere med valpen til andre folk?? Lyng var vel på besøk hos folk allerede første kvelden, bodde i studentleilighet og "alle" rundt var jo nysgjerrig på lille valpen. Zima var også på besøk med en gang, vi måtte overnatte hos et vennepar på vei hjem.

På bil, buss,tog tur? Lyng kjørte bil med en gang, buss når han var rundt 4mnd tror jeg og første gang alene på fly når han var 8mnd (da var jeg ikke med engang, sendte ham med ei veninne). Tog tok han først når han var 1,5år.. Er dårlig med tog her gitt... Zima tok tog fra stochholm til Luleå med sambo (17t), og der plukket jeg de opp så kjørte vi bil i 8timer. Hun fløy i lasterommet på fly når hun var ca10uker gammel, for tung for å være med inn.

Til stallen? Hun var med i stallen når hun var 10uker gammel, men kun for miljø. Vi driver ikke med hest her vi bor nå.

Til venner en hel kveld? Zima var med første dagen, siden vi overnattet, Lyng var vel hele to dager gammel;)

En hel dag? Zim var med første dagen, Lyng var vel 4-5dager eller noe sånt.

På overnatting borte?? Allerde første natta med Zima, og Lyng var vel 3mnd eller noe sånt.

På utstillinng for å se på? Når Lyng var 8uker, vi var på øyenlysning og jeg jobbet på utstillinga, så han måtte nesten være med. Zima var 7-8mnd, var ikke noe utstilling før det.

Ellers har hundene vært med på "alt", de har blitt bært i sekk når turene har vært for lange for de, og de har vært rundt om på besøk der vi har vært. Valpen som kommer blir nok også til å være med over alt, så lenge de er friske og fine dyr så takler de jo det:) Så lenge de får sove så mye som de trenger:)

Skrevet

Hvor fort tok dere med valpen til andre folk?

Uhm, hun hadde vel vært her en måned eller noe. Er ikke så ofte hos andre folk :) Men hun var med på hytta da hun var tolv uker.

På bil, buss,tog tur?

Bil hjem fra oppdretter, buss etter et par uker såvidt jeg husker.

Tur har vi på en måte bare tatt gradvis fra andre uka.

Til stallen?

Æh, aldri.

Til venner en hel kveld?

Da hun var tre og en halv måned kanskje? Ble uansett ikke en hel kveld for å si det sånn.

En hek dag?

Aldri

På overnatting borte?

Aldri

På utstillinng for å se på?

Aldri

Ser vi har en del igjen

Skrevet

Hvor fort tok dere med valpen til andre folk?? 2-3 dager etter at jeg fikk han hjem.

På bil, buss,tog tur? - bil hadde han allerede kjørt fra Finland til Norge en liten stund før jeg fikk han, buss kjørte han dagen etter at jeg fikk han.

Til stallen? Aldri vært i en stall, men har vært med på å jage hester på et beite (Ikke jeg som hadde han da).

Til venner en hel kveld? Husker ikke, men ganske fort etter at jeg fikk han

En hel dag? Samme som over.

På overnatting borte?? Tror han var rundt 6 mnd.

På utstillinng for å se på? Han ble stilt på spesialen da han var 6 mnd.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...