Gå til innhold
Hundesonen.no

Dyre blandingsraser på Finn.no


aggero

Recommended Posts

Hehe, det her er veldig OT. Spilleren kan kjøpe seg ut av en kontrakt for en sum som klubben er tilfreds med, slik at h*n kan spille for en ny klubb. Tror du virkelig at man kan tvinge vekk mennesker man har en gyldig kontrakt med, og bestemme hvilken annen klubb denne personen skal drive idrett for?

Har ingenting med om det er norsk fotball eller fotball i et annet land. Tvilsomt om FIFA ville godtatt det, eller EU/EØS/nasjonale myndigheter.

Nå har jeg lest meg gørrlei på FIFA sine sider, og jeg finner ikke en eneste plass at klubben ikke kan videreselge kontrakten de har med spilleren. Det står masse om økonomisk kontraktsbrudd, men ikke noe om salg/transfer under en kontraktsperiode. Om du vil finne den rette paragrafen for meg er jeg takknemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 102
  • Created
  • Siste svar
Nå har jeg lest meg gørrlei på FIFA sine sider, og jeg finner ikke en eneste plass at klubben ikke kan videreselge kontrakten de har med spilleren. Det står masse om økonomisk kontraktsbrudd, men ikke noe om salg/transfer under en kontraktsperiode. Om du vil finne den rette paragrafen for meg er jeg takknemlig.

Jeg har ingen paragraf til deg, men et faktisk tilfelle. Kaka spiller for Milan og Man City ønsker å kjøpe han for omkring 1 milliard kroner. Milan ønsker å selge (ca 400 mill mer enn nåværende overgangsrekord), men Kaka ønsker naturlig nok ikke å spille for Man City.

Du kan prøve å søke opp artikler om denne floken. Da vil du trolig se at det var spilleren som nektet å bli solgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har solgt voksen hund for 7000kr jeg, og hun skal ikke være noe annet enn helt vanlig familiehund. Det ble "bare" 7000 kr (mot normal valpepris 9.-10.000 kr) fordi hun mangler to tenner. Hvorfor skal en hund som er husrein, dressert, vaksinert, røntget og fri for HD/AA og ellers frisk, være billigere enn en valp - som er et sjansespill med tanke på helse, og som man må trene selv? Totalt ulogisk for meg :icon_clapping:

Og nei, det viktigste var ikke pengene, det var at hun kom til rett hjem. Men det rette hjemmet vil også se at hun er verdt minst de 7000kr..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har solgt voksen hund for 7000kr jeg, og hun skal ikke være noe annet enn helt vanlig familiehund. Det ble "bare" 7000 kr (mot normal valpepris 9.-10.000 kr) fordi hun mangler to tenner. Hvorfor skal en hund som er husrein, dressert, vaksinert, røntget og fri for HD/AA og ellers frisk, være billigere enn en valp - som er et sjansespill med tanke på helse, og som man må trene selv? Totalt ulogisk for meg :icon_clapping:

Og nei, det viktigste var ikke pengene, det var at hun kom til rett hjem. Men det rette hjemmet vil også se at hun er verdt minst de 7000kr..

Ville du tatt full valpepris hvis hun hadde alle tennene? Setter du prisen så høyt for å vise hvor mye hun betyr for deg og at hun ikke er "verdiløs"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hester selges jo til en høyere pris en de kjøpes for. Er det for pengenes skyld? Ja kanskje, men har man trent en hest til et visst nivå, bør man jo kunne få mer penger for hesten når man evt. må selge (eller omplassere som dere mener det heter).

Hvis man driver med jakt, og plutselig så ser man at en av hundene ikke kommer overens med en av de andre, til tross for at den jakter j***** bra, så ser jeg ikke noe grunn til å ikke kunne få en del penger for den.

Hadde jeg drevet med jakt og vært ute etter en jakthund (pluss hatt en 20,000 å bruke på hund) og står mellom en valp som først må trenes opp osv. eller en ferdig trent hund som i tillegg har bevisst at den er frisk og fungerer (null HD osv.) så hadde jeg sikkert betalt oppimot 20,000kr for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville du tatt full valpepris hvis hun hadde alle tennene? Setter du prisen så høyt for å vise hvor mye hun betyr for deg og at hun ikke er "verdiløs"?

Ja, jeg ville tatt full valpepris om hun hadde hatt alle tennene. Jeg satte prisen så høyt fordi hun er ikke verdiløs, snarere tvert i mot. Jeg skjønner ikke hvorfor du mener at en voksen hund burde gå på billigsalg? Igjen - hun var røntget og fri for HD/AA, hun har fått alle vaksiner, hun har blitt trent i 2 år, hun har gått MH, hun er øyenlyst, hun er ferdig sosialisert, hun er vant til barn, liker å kjøre bil - hvilken valp får du med sånne garantier på helse og mentalitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det værste med disse blandingsvalpene er jo at det faktisk finnes et marked for dem.

Om "oppdretteren" ikke hadde fått solgt valpene sine, og om valpekjøperne hadde stillt høyere krav en at den er liten og "frisk" så hadde ikke "oppdretter" kunnet drevet med blandingsavl, punktum.

Jeg er oppgitt over hva folk får seg til å kjøpe nå til dags. Det finnes en dame som driver "oppdrett" av dsg, men bare som familiehunder, for hun har ikke stamtavle på dyrene :rolleyes: Og siden det er lang venteliste hos de fleste oppdretterne så velger folk å kjøpe den billige varianten uten å tenke på hva det egentlig innebærer. Jeg har god kontakt med ei som kjøpte en uregistrert dsg, den hunden feiler ALT. Dårlig psyke, og all verdens sykdommer og plager. Hun har lært leksa si, og kommer nok aldri til å kjøpe fra noe useriøst igjen! Men likevell er det folk som kjøper, dermer har hun marked for å selge! :closedeyes:

Jeg syns at dersom man må ty til å selge/omplassere en voksen hund, så skal man ta valpe pris, minst om den faktisk er frisk. Man har mer oversikt over hva man får dersom man kjøper en voksen hund. Og jeg syns det blir for dumt å si at en voksen hund er mindre verdt en en valp... I mine øyner er det heller tvert i mot.

Hos en voksen hund ligger det somregel masse arbeid bak. Med do trening, hverdags lydighet. Den er kanskje trent i forskjellige andre ting. Og du vil få en "enklere" jobb med en voksen trent hund, en det du vil få med en valp!

...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir jo veldig OT, men det ER rart at det faktisk er slik at eldre hunder selges normalt sett billigere enn leveringsklare valper. (Unntak: trente hunder som har et formål - jakt, gjeting, kanskje også bruks..)

Men sånn for min del - jeg kunne nok bare drømme om å få full valpepris på en 1-årig hund, selv om den er aldri så frisk, fin og sjekket. Og det ER merkelig, synes jeg.

Folk er jo så opptatt av å kunne prege og oppdra sin egen valp - men hvis det hadde vært så fabelaktig vellykket alltid hadde man vel ikke hatt behov for alle kurs, bøker og psykologer rundt om i det ganske land.

Kanskje mange valpekjøpere til og med hadde kommet bedre utav hundekjøpet hvis de hadde fått en allerede trent, veloppdragen og "fornuftig" 1-2-åring...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med du, SusanneL. Jeg skjønner ikke at folk kan mene at en voksen hund er mindre verdt enn en valp. Roya var virkelig verdt de 6000kr jeg ga for henne, jeg syns det var billig jeg. Vanlig valpepris hos 'oppdretteren'(er jo en blanding) hennes, er 8500kr. Jeg fikk en godt oppdratt, husrein, snill, hyggelig, rolig unghund(7mnd), som var lett å ha i hus. Vi har et minst like godt forhold som vi ville hatt om jeg fikk henne når hun var 8 uker, tror jeg. Nå er hun ikke så lydig lenger, men det er min feil, + puberteten(håper jeg..), så vi jobber med det. Men jeg kunne glatt ha betalt 8500kr for henne. Jeg så jo også på en annen rottweilerblanding, som kun kosta 3000kr, men det var ikke prisen som var det viktigste for meg.

Jeg forstår innmari godt at hunder som brukes til ting, gjeting, jakt, IPO osv, koster MYE når de er ferdigtrent, for det er utrolig mye jobb, og MYE tid som går med til å få en godt trent hund, og ikke minst å finne den hunden som har de rette mentale egenskapene.

Jeg forstår ikke hvordan du, Thomas84, ikke ser at tid og energi lagt ned i en hund, er verdt å betale for? Hvis du var bonde, og hadde sauer, og jobb ved siden av, og du hadde ikke tid eller kunnskaper til å trene opp en bc fra den var valp, du trengte en ferdigtrent hund NÅ. Hadde ikke du da sett at en god gjeterhund, ferdigtrent og med gode resultater, var verdt å betale for? Hunden ville jo bli et familiemedlem, og en god arbeidskamerat. I tillegg så ville jo det å skaffe seg en valp vært en stor risiko, for hva om, når du hadde lagt ned et år med trening og penger i denne hunden, den så viste seg å være for skeptisk til sauen, for hard mot sauen, eller den ble aggressiv, e.l., når den kom i puberteten? Masse penger ut vinduet på en hund som da likevel ikke fungerte til det du skulle ha den til. Og så måtte den vel omplasseres, for da måtte du hatt en ny, og så hele prosessen en gang til..

Samme hvis du drev med jakt, da er det veldig mye jobb å skaffe seg valp og trene opp til jakt, det er ikke alle som vil innom den valpeperioden osv, de vil ha en jakthund. Og om da andre tar på seg den jobben, så skal de da jaggu få betalt for det, for det er dyrt å ha hund, og det er myye tid som går med til trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ville tatt full valpepris om hun hadde hatt alle tennene. Jeg satte prisen så høyt fordi hun er ikke verdiløs, snarere tvert i mot. Jeg skjønner ikke hvorfor du mener at en voksen hund burde gå på billigsalg? Igjen - hun var røntget og fri for HD/AA, hun har fått alle vaksiner, hun har blitt trent i 2 år, hun har gått MH, hun er øyenlyst, hun er ferdig sosialisert, hun er vant til barn, liker å kjøre bil - hvilken valp får du med sånne garantier på helse og mentalitet?

Som jeg har sagt så synes jeg ikke at hunden din var mindre verdt enn en valp, men jeg synes ikke det er riktig å omplassere en hund og sitte igjen med en god slump med penger.

For kjøperen er det godt mulig at den voksne hunden er mer verdt enn en valp, men jeg ville ikke prøvd å selge til høyest mulig pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har sagt så synes jeg ikke at hunden din var mindre verdt enn en valp, men jeg synes ikke det er riktig å omplassere en hund og sitte igjen med en god slump med penger.

For kjøperen er det godt mulig at den voksne hunden er mer verdt enn en valp, men jeg ville ikke prøvd å selge til høyest mulig pris.

For det første, hun ble ikke omplassert, hun ble solgt. For det andre, hun ble ikke solgt til høyest mulig pris - hun ble solgt til hva man så fint kaller markedspris. Det hadde ikke så mye med summen å gjøre, selv om du har hengt deg opp i det - jeg ser ikke helt hvorfor jeg skal gi bort en velfungerende, frisk og sunn (både fysisk og mentalt) hund. Gidd å forklar meg deg?

Om du ikke er villig til å betale for en voksen hund, så er det helt opp til deg, og du får hunder nærmest kasta etter deg på de "rette stedene". Det er dog noen som har vett på å sette pris på å få en fiks ferdig hund - at du syns det er idiotisk er jo mer ditt problem enn noen annens..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har sagt så synes jeg ikke at hunden din var mindre verdt enn en valp, men jeg synes ikke det er riktig å omplassere en hund og sitte igjen med en god slump med penger.

For kjøperen er det godt mulig at den voksne hunden er mer verdt enn en valp, men jeg ville ikke prøvd å selge til høyest mulig pris.

Hvis hunden er røntget (fri for HD/AA), vaksinert, øyenlyst osv, og i tillegg betalt kanskje 10 000 for + påmelding til stevner, utstilling osv, så sitter man ærlig talt ikke igjen med en god slump penger om man etter et par år selger hunden for f.eks 8000. Det ser du vel? Man kan vel heller si at man får igjen en liten del av utgiftene, minus alle timene (energien) med trening, sosialisering og oppmerksomhet en valp trenger. Så kjøper man kanskje en ny valp senere, som man må røntge, øyenlyse, vaksinere osv.

Det er tydelig at man ikke har noe fortjeneste på dette, og det burde enhver person som har forståelse for grunnleggende matte (pluss og minus) forstå..

Såklart skal man ikke selge en hund for pengenes skyld, men det gjelder valper så vel som voksne hunder? Føler du deg tryggere på at oppdrette ikke selger valper for pengene sin skyld, enn folk som har hatt en hund i f.eks 2 år, knyttet bånd til hunden og gjort alt det som jeg nevnte tidligere?

Eller er det valpetiden, og det å sette preg på egen hund som gjør at du mener de er verdt å/bør betales mer for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med "en god slump med penger" mener jeg ikke at man går i pluss. Det er veldig tvilsomt. Jeg har alltid klart meg utmerket i matematikk, ingen fare.

Nei, men det jeg skulle fram til var vel heller at man ofte går i minus, og da forsvinner jo hele argumentet ditt med at man ikke skal selge hunder for pengenes skyld.

Jeg spør igjen. Hvorfor ikke? Hva er så umoralsk i å selge en hund med fortjeneste?

Jeg skrev ikke at det er umoralsk å selge en hund med fortjeneste, det jeg skrev var at det i mine øyne ikke er rett å selge hunder for pengenes skyld. Er en vesentlig forskjell der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men det jeg skulle fram til var vel heller at man ofte går i minus, og da forsvinner jo hele argumentet ditt med at man ikke skal selge hunder for pengenes skyld.

Fint at hele argumentet mitt liksom forsvinner. Jeg er litt uenig i det. Har ikke ment at det er planlagt å omplassere hunden med fortjeneste, helt fra den var valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at hele argumentet mitt liksom forsvinner. Jeg er litt uenig i det. Har ikke ment at det er planlagt å omplassere hunden med fortjeneste, helt fra den var valp.

Altså, du har jo skrevet flere ganger at du synes det er feil å selge en hund for pengenes skyld, men når man faktisk går i underskudd så faller jo det argumentet automatisk bort. Du ser den?

Nei, det tror jeg heller ikke du mener, og jeg kan forsåvidt se poenget ditt, men synes det blir alt for tynt til at jeg kan si meg enig.

Såklart skal man ikke selge en hund for pengenes skyld, men det gjelder valper så vel som voksne hunder? Føler du deg tryggere på at oppdrette ikke selger valper for pengene sin skyld, enn folk som har hatt en hund i f.eks 2 år, knyttet bånd til hunden og gjort alt det som jeg nevnte tidligere?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, du har jo skrevet flere ganger at du synes det er feil å selge en hund for pengenes skyld, men når man faktisk går i underskudd så faller jo det argumentet automatisk bort. Du ser den?

Nei, det tror jeg heller ikke du mener, og jeg kan forsåvidt se poenget ditt, men synes det blir alt for tynt til at jeg kan si meg enig.

Nei, jeg ser ikke den. Ikke i det hele tatt. Hvis jeg hadde kjøpt en hund for 12 000 kr og brukt ytterligere 15 000 kr på diverse kurs etc, så sitter jeg likevel igjen med en god slump penger om jeg omplasserer og skal ha 10.000 kr.

En god slump penger betyr overhodet ikke at det er lønnsomt sett i forhold til egne kostnader på hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg ser ikke den. Ikke i det hele tatt. Hvis jeg hadde kjøpt en hund for 12 000 kr og brukt ytterligere 8000 kr på diverse kurs etc, så sitter jeg likevel igjen med en god slump penger om jeg omplasserer og skal ha 10.000 kr.

En god slump penger betyr overhodet ikke at det er lønnsomt sett i forhold til egne kostnader på hunden.

Hvis det er sånn tankegangen er, så sitter jo oppdrettere igjen med ****** mye penger etter et kull. Alle utgiftene regnes jo ikke med..

Forresten andre gangen du unngår spørsmålet mitt. Noen spesiell grunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen av dere som har hatt, har og/eller planlegger kull som kan si noe om at dere håper på en liten fortjeneste. Hvorfor i all verden skal man gidde å drive oppdrett, hvis det ikke er for pengenes skyld? Selvfølgelig er det mye arbeid, utgifter og en risiko for komplikasjoner i tillegg, men likevel er det vel ikke bare et ønske om å videreføre gode gener som får folk til å gidde.

Det samme gjelder vel ved salg av voksne dugelige brukshunder. Er det trang økonomi som er bakgrunnen for å selge ei dugelig jaktbikkje, eller et ønske om at hunden skal komme til noen som kan gi den et bedre liv, er da vel et fett?

Hvorfor er det galt å selge en hund for pengenes skyld?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er sånn tankegangen er, så sitter jo oppdrettere igjen med ****** mye penger etter et kull. Alle utgiftene regnes jo ikke med..

Forresten andre gangen du unngår spørsmålet mitt. Noen spesiell grunn?

Hvis du er oppgitt over at jeg ikke svarer på spørsmålene dine så får du nesten gjenta dem. Jeg endret forresten den ene summen for å unngå kommentarer om at 8000 kr er lite.

Når man driver med avl og selger valper så er det jo helt på det rene at disse hundene skal selges. Jeg synes det blir noe annet enn å "tjene" penger på omplassering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man driver med avl og selger valper så er det jo helt på det rene at disse hundene skal selges. Jeg synes det blir noe annet enn å "tjene" penger på omplassering.

Som 2ne sa oppi her. Hun omplasserte ikke hunden sin, hun solgte den. I begrepet "omplassering" ligger det vel en non-profitt definisjon. Men er det gæærnt å selge bikkja, da? Jeg gir aldri opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som 2ne sa oppi her. Hun omplasserte ikke hunden sin, hun solgte den. I begrepet "omplassering" ligger det vel en non-profitt definisjon. Men er det gæærnt å selge bikkja, da? Jeg gir aldri opp

Hva menes da med at man selger hunden kontra omplassering? Jeg ser for meg at det var forhold hjemme hos henne som gjorde det vanskelig å beholde hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg diskutert i en annen tråd for ikke mange ukene siden, og føler ærlig talt ikke for å ta det opp igjen. Men denne må jeg bare kommentere;

Hvorfor i all verden skal man gidde å drive oppdrett, hvis det ikke er for pengenes skyld?

Hvis det er for pengenes skyld (og da mener jeg nettopp det, utelukkende for pengenes skyld), så er det isåfall en vanvittig dårlig idé for ikke å snakke om timesbetaling.

Nå er ikke jeg oppdretter, men jeg vet såpass at det ikke er noe man kan leve på, eller ha som betydelig ekstrainntekt, med mindre man krever urimelig høye priser. Og skal man ha kull etter kull etter kull, så må man også ha nok tisper, som igjen betyr ekstra utgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...