Gå til innhold
Hundesonen.no

Dyre blandingsraser på Finn.no


aggero

Recommended Posts

Er det umoralsk å ha økonomiske motiv i forbindelse med salg av hund? Det være seg en bitteliten (som av en eller annen grunn er svært attraktivt for noen), eller en veltrent brukshund av en eller annen sort. Hvis du avler og eller trener opp hunder for salg, er det forferdelig galt å ha en fortjeneste på salget?

EDIT: Og så lurer jeg selvfølgelig på hva Thomas og LinKr har kranglet om før. I en enkelt episode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 102
  • Created
  • Siste svar
LinKr

Det er slitsomt å gjenta noe som jeg nettopp har forklart på en lettfattelig måte. Jeg vet grunnen, han sier at han har for mange hunder.

Kikket inn på annonsen jeg. Dette er en avlstispe med greie utstillingsresultater. 12000 er billig det. Man omplasserer ikke en avlstispe for 2-3000.

Hva mener du med at jeg ikke vet hva slags kjøpere han vil selge til? Hvilken relevans har det for prisen?

Selvfølgelig har det relevans for prisen. Han ønsker en kjøper som faktisk ønsker den hunden, og ikke en som er ute etter en billig hund for å spare penger på kjøpet.

Ser at du nok en gang begynner å bli usaklig, og da mister jeg lysten til å diskutere med deg. Jeg hadde tenkt legge den forrige enkeltepisoden bak meg.

Men å fordømme en som ønsker å selge en avlstispe for mer enn 2-3000 er saklig?..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skrev jeg at han kunne halvert prisen, ikke delt den på minst fire. Han kunne satt tispa ut på en fôravtale (om ønskelig), eventuelt satt en avlssperre, hvis han er redd for at noen skal overta tispa for å tjene penger på valpekull.

Jeg må bare gjenta meg selv. Hvem han ønsker å selge til har ingen relevans for prisen. Jeg har flere ganger skrevet at han skal forsikre seg om at den nye eieren gir hunden et godt hjem, hvor hun gjerne blir brukt videre til jakt.

Synes det er helt legitimt å være skeptisk til et slikt salg, og vil ikke sammenligne det med ditt forrige svar til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg kan forstå det hvis jaktegenskapene alene er verdt 12 000 kr, hvis dette er en usedvanlig dyktig hund.

ehm, en ferdig dressert jakttrent setter -

koster alt fra 50-100.000,-

Og da er 2-3års alderen en vanlig alder, tar jo litt tid og trene en hund.

En jakt kompis av faren min betalte sist 60.000,- for en ferdigtrent hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beklager, men jeg kan bare ikke fatte og begripe problemet med å selge en avlstispe for 12 000,- Synes det er et røverkjøp jeg. Hunden er frisk, har godt gemytt, har greie resultater fra utstilling, og har født et valpekull (fortrinnsvis uten problemer). Da kan jeg ikke fatte og begripe hvorfor denne hunden skal selges billigere enn valper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg helt enig i. Skal du kjøpe en N Lch, IPO III eller N Bch, så bør ikke den ha gått ned i verdi fordi den er 3,5-4 år.

Eksempel: Si at jeg skulle ha solgt Extra. Valpeprisen ligger på 10 000,-. Hun runder snart 2 år, og har opprykk til klasse III i LP. Hun er trent i bitearbeid, snart klar for IPO I, har alle øvelsene til elite inne (så og si), pluss startklar i rundering. Fri røntget for HD/AA + rygg, og øyelyst U.A.

Hvorfor er hun verdt mindre enn valpeprisen thomas84?

Da mener jeg hun er verd mer, hun er jo en hund i den beste alderen, og den er trent, og den kan fortsatt oppnå MYE mer med hunden. Og den personen som selger hunde har lagt ned mye tid og energi for å trene hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beklager, men jeg kan bare ikke fatte og begripe problemet med å selge en avlstispe for 12 000,- Synes det er et røverkjøp jeg. Hunden er frisk, har godt gemytt, har greie resultater fra utstilling, og har født et valpekull (fortrinnsvis uten problemer). Da kan jeg ikke fatte og begripe hvorfor denne hunden skal selges billigere enn valper.

Vi kan være enige om at vi er uenige. Det er ikke noe nytt her som jeg kan svare på, slik jeg ser det. Jeg har rett og slett en annen oppfatning enn han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da mener jeg hun er verd mer, hun er jo en hund i den beste alderen, og den er trent, og den kan fortsatt oppnå MYE mer med hunden. Og den personen som selger hunde har lagt ned mye tid og energi for å trene hund.

Hunden innehar kvaliteter og er en flott hund, men er hunder en investering som man kan selge videre (til høyere pris i noen tilfeller også) når det passer seg sånn?

Mulig jeg har et helt annet syn på hund enn hva det store flertallet har. Jeg vet ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden innehar kvaliteter og er en flott hund, men er hunder en investering som man kan selge videre (til høyere pris i noen tilfeller også) når det passer seg sånn?

Hvorfor ikke? Det gjøres med hest, får og fe, sirkus- og zoodyr, tom mennesker! (med mennesker mener jeg individer innen diverse sportsgrener)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke? Det gjøres med hest, får og fe, sirkus- og zoodyr, tom mennesker! (med mennesker mener jeg individer innen diverse sportsgrener)

De andre husdyrene er ikke familiemedlemmer i samme grad. Mennesker selges ikke, de bytter arbeidsgiver mot en kompensasjon og er faktisk ikke klubbens eiendom.

Jeg tar igjen høyde for at jeg kan ha et noe uvanlig hundesyn. Foreløpig er visst ingen enige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
De andre husdyrene er ikke familiemedlemmer i samme grad. Mennesker selges ikke, de bytter arbeidsgiver mot en kompensasjon og er faktisk ikke klubbens eiendom.

Jeg tar igjen høyde for at jeg kan ha et noe uvanlig hundesyn. Foreløpig er visst ingen enige.

Jeg tror ikke du har ett uvanlig hundesyn, bare ett veldig naivt ett.. Det er jo ofte noe man ser blandt "ferskere" hundeeiere. Ikke noe galt i det, men noen av oss har ikke bare hund for kosens skyld, vi har dem som ett treningsverktøy og/eller ett arbeidsredskap, da blir man kanskje mer kynisk/blasert/resultatorienter *velg det som passer*

Jeg er forøvrig uenig i din påstand om at andre husdyr ikke er familiemedlemmer i samme grad. Her i huset er det ihvertfall ikke noe forskjell på forholdet jeg har til mine hunder/hester eller katta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du har ett uvanlig hundesyn, bare ett veldig naivt ett.. Det er jo ofte noe man ser blandt "ferskere" hundeeiere. Ikke noe galt i det, men noen av oss har ikke bare hund for kosens skyld, vi har dem som ett treningsverktøy og/eller ett arbeidsredskap, da blir man kanskje mer kynisk/blasert/resultatorienter *velg det som passer*

Jeg er forøvrig uenig i din påstand om at andre husdyr ikke er familiemedlemmer i samme grad. Her i huset er det ihvertfall ikke noe forskjell på forholdet jeg har til mine hunder/hester eller katta.

Tråden er i ferd med å ta enda en ny retning, men mener du at hesten er et familiemedlem i samme grad som hunden? Følger hesten etter deg som en hund, koser dere like mye og har et like tett bånd? Hvor knyttet er hesten til deg, sammenlignet med hunden?

Stemmer nok ganske bra at jeg har et "naivt" syn på hund, og ikke anser den som noe verktøy eller bruksgjenstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De andre husdyrene er ikke familiemedlemmer i samme grad. Mennesker selges ikke, de bytter arbeidsgiver mot en kompensasjon og er faktisk ikke klubbens eiendom.

Jeg tar igjen høyde for at jeg kan ha et noe uvanlig hundesyn. Foreløpig er visst ingen enige.

De har ikke noe de skulle ha sagt om de ikke vil bytte klubb, da det er klubben som eier kontrakten og gjør som de vil med den. Innenfor lovens rammer, som oftest, men likefullt kan de selge et idrettsmenneske til hvilken klubb som helst. Ergo, mennesker blir solgt!

Tråden er i ferd med å ta enda en ny retning, men mener du at hesten er et familiemedlem i samme grad som hunden? Følger hesten etter deg som en hund, koser dere like mye og har et like tett bånd? Hvor knyttet er hesten til deg, sammenlignet med hunden?

Stemmer nok ganske bra at jeg har et "naivt" syn på hund, og ikke anser den som noe verktøy eller bruksgjenstand.

Jepp, hesten min var mitt beste familiemedlem. Jeg sov i stallen sammen med henne, hun fulgte meg løs hvor enn jeg gikk, kom når jeg plystret, og fikk komme inn på kjøkkenet via vaskerommet for å få godbiter. Jeg brukte all min fritid på henne og hunden familien hadde da, og jeg ville ofret det meste for henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har ikke noe de skulle ha sagt om de ikke vil bytte klubb, da det er klubben som eier kontrakten og gjør som de vil med den. Innenfor lovens rammer, som oftest, men likefullt kan de selge et idrettsmenneske til hvilken klubb som helst. Ergo, mennesker blir solgt!

Dette er naturligvis helt feil. Ellers tror jeg på at din hest er et familiemedlem på omtrent samme linje med dine og andres hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil, hvordan da?

Jeg blir nesten litt fascinert av hvordan den tråden her utvikler seg. Rosenborg kan ikke bestemme at Roar Strand skal bli solgt til Vålerenga, hvis VIF f.eks. byr 100 mill kr.

Da kan Roar Strand velge å bli værende i Rosenborg, og Rosenborg må normalt sett betale han full lønn ut kontraktstiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir nesten litt fascinert av hvordan den tråden her utvikler seg. Rosenborg kan ikke bestemme at Roar Strand skal bli solgt til Vålerenga, hvis VIF f.eks. byr 100 mill kr.

Da kan Roar Strand velge å bli værende i Rosenborg, og Rosenborg må normalt sett betale han full lønn ut kontraktstiden.

Så en spiller kan kjøpe seg ut av kontakten sin om han ikke vil bli i klubben, mens klubben ikke kan selge spilleren om de ikke vil ha han i stallen? Høres usannsynlig ut, men jeg skal ta det for god fisk til jeg får sjekket det nærmere. Vet at det slett ikke er slik i alle sporter/land, men kanskje norsk fotball har spesielle regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en spiller kan kjøpe seg ut av kontakten sin om han ikke vil bli i klubben, mens klubben ikke kan selge spilleren om de ikke vil ha han i stallen? Høres usannsynlig ut, men jeg skal ta det for god fisk til jeg får sjekket det nærmere. Vet at det slett ikke er slik i alle sporter/land, men kanskje norsk fotball har "segrregler."

Hehe, det her er veldig OT. Spilleren kan kjøpe seg ut av en kontrakt for en sum som klubben er tilfreds med, slik at h*n kan spille for en ny klubb. Tror du virkelig at man kan tvinge vekk mennesker man har en gyldig kontrakt med, og bestemme hvilken annen klubb denne personen skal drive idrett for?

Har ingenting med om det er norsk fotball eller fotball i et annet land. Tvilsomt om FIFA ville godtatt det, eller EU/EØS/nasjonale myndigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Tråden er i ferd med å ta enda en ny retning, men mener du at hesten er et familiemedlem i samme grad som hunden? Følger hesten etter deg som en hund, koser dere like mye og har et like tett bånd? Hvor knyttet er hesten til deg, sammenlignet med hunden?

Stemmer nok ganske bra at jeg har et "naivt" syn på hund, og ikke anser den som noe verktøy eller bruksgjenstand.

Dette er naturligvis helt feil. Ellers tror jeg på at din hest er et familiemedlem på omtrent samme linje med dine og andres hunder.

Ja, nå var det mitt hestehold jeg refererte til også.

Men fortsatt så kan jeg ikke forstå at en valp skal ha en høyere økonomisk verdi enn voksne hunder. Jeg påstår at det er motsatt, men det er min erfaring i de hundemiljøene jeg har vanket i mange år. Du må huske på at mange ikke har økonomiske motiver, men sportslige/avlsstyrte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...