Gå til innhold
Hundesonen.no

Her er vårt kaldblods hingsteføll

Rottis jentå

Recommended Posts

Så vidt jeg vet ble oppdretteren til IW stemplet som rimelig useriøs i en tråd her fordi hun ikke hadde ordnet med registreringen av hunden før den var 9 mnd. Det er gjengs gjennomgangstema på forumet både her og andre steder at det finnes folk som sier at hunden skal registreres og tar full pris for den, som i ettertid viser seg å aldri bli registrert. Det er ikke så anderledes med hest, bortsett fra at man bruker ganske mye mer penger på kjøpet..

MEN, siden selger her sier tydelig fra at føllet blir registrert FØR salg, så kan det ikke sammenlignes med oppdrettern til IW.... (eller, oppdrettern til Siri, oppdrettern tl IW blir vel ehh.. høm,ja :))

Dette er en vesentlig forskjell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 55
  • Created
  • Siste svar
Guest Gråtass
MEN, siden selger her sier tydelig fra at føllet blir registrert FØR salg, så kan det ikke sammenlignes med oppdrettern til IW.... (eller, oppdrettern til Siri, oppdrettern tl IW blir vel ehh.. høm,ja :))

Dette er en vesentlig forskjell!

Nei, det er ikke det. Jeg har også snakket med mange hundeoppdrettere som sier at hundene skal registreres før salg. Det er ikke dermed sagt at de blir det allikevel.

Som sagt, det tar ca 4 uker og sertifisere en hest som er usertifisert, men denne hesten er det ikke sendt inn springseddel på enda, da tar det ganske mye lengre tid (inntil 6 mnd). Da ville det unektelig være en fordel å sende inn og ordne opp i papirene først, så legge den ut for salg til den ønskede summen. Slik det er nå, så vil kjøper selge en hest for 100.000kr som i utgangspunktet er verdiløs pga mangel på papirer.

Dette er ikke for å henge ut noen hverken selgere eller oppdrettere, men poenget mitt er at om man ønsker en travhest så kjøper man en sertifisert hest, ønsker man en konkurransehund så kjøper man en registrert hund. Da er det (i mine øyne) bortkastet å vurdere noe som ikke alt er i orden på og hvertfall når man snakker om så mye penger. Så jeg oppfatter det som useriøst å skulle selge en hest til 100.000kr som papirene ikke er i orden- men si at det skal bli i orden. For i værste fall så kjøper jeg (et tenkt tilfelle) en hest til 100.000kr som skal sertifiseres, så blir ikke det gjort pga manglende betaling av spranget, så må jeg for å få papirer i det hele tatt på hesten ut med 20-25.000kr i tillegg til de 100.000 jeg allerede har betalt for hesten, for å få sertifiseringen i orden. Da skal den hesten jaggu være god!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Jeg mener det samme som Psycho her, det ER en vesentlig forskjell faktisk. Om individet ikke er registrert nå, men vil være det før et eventuelt salg, så ser jeg ikke problemet.

Nehei, så dette er ikke en til salgs annonse det da? Jeg leser dette som at hesten er til salgs for 100.000kr i dag. Men det betyr også hvis jeg vil kjøpe hesten, så må jeg vente 6 mnd før jeg får den, fordi jeg må vente på sertifiseringen..

Så jeg ser absolutt problemet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nehei, så dette er ikke en til salgs annonse det da?

Dette er ingen direkte salgs anonse nei. Mer informasjon o at dette folle kommer til salgs om ikke så lenge. takk for støtten Emilie, du vet hva det går i her hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare sånn for å kverrulere litt,( og jeg er forøvrig enig med Renate A og Gråtass i denne saken her) hvorfor ligger det under kjøp og salg om det ikke er en salgsannonse?

Jeg driver ikke med hest selv, men jeg ser på dette her som en tilsalgs annonse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sikkert en kverulant og noen vil sikkert si at jeg ikke stoler på noen når det gjelder papirer når jeg er så skeptisk som jeg er, MEN det er fordi jeg har vært for mye i trav og galoppmiljøet og vet at som oftest når føll/åringer er sent registrerte så er det ofte noe tull med sprang avgiften til hingsteholder.

Vet om fler som har kjøpt hest og oppdretter av hesten "skal registrere hesten så fort som mulig etter salget"...også blir det ikke gjort, da står man der med katta i sekken, og som Gråtass sier så må man i noen tilfeller betale spranget selv ITILLEGG til kjøpssummen.

Jeg sier ikke at dette er noe som kommer til å skje i dette spesifike tilfellet, men at det skjer veldig veldig ofte og at det faktisk er et STORT problem for hingsteholdere/eiere.

Vi skal nå selge vårt føll.

Jeg ser ikke på det som at man vurderer å selge føllet, men at det er tilsalgs.

Som sagt før så skal jeg ikke henge meg mer opp i dette, men jeg ble litt irritert over at dette med papirene ikke var i orden (og ikke oppgitt i annonsen), for jeg hadde nemlig ringt en kjenning av meg som liker Tomba stammen og som var interresert i føllet, men holder seg nå laaangt unna pga dette med papirene, noe jeg skjønner veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt før så skal jeg ikke henge meg mer opp i dette, men jeg ble litt irritert over at dette med papirene ikke var i orden (og ikke oppgitt i annonsen), for jeg hadde nemlig ringt en kjenning av meg som liker Tomba stammen og som var interresert i føllet, men holder seg nå laaangt unna pga dette med papirene, noe jeg skjønner veldig godt.

Og jeg synes fortsatt det er drøyt å hause dette sånn opp, og ser fortsatt ikke problemet hvis føllet er registrert ved salg. Slik enkelte fremstiller "selger" på synes jeg er meget betenkelig egentlig, å stemple mennesker som seriøse/useriøse ut i fra en annonse synes jeg heller lite om generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener Renate har helt rett.... Har selv hørt om en del som har gått i den fellen, to skikkelig uheldige... En som måtte betale spranget på hingsten i tillegg til kjøpepris (MYE penger, fransk, dyr importhingst), og en annen som gikk glipp av mønstringsløp med hest som var klar, og ikke fikk registrert før sent som 3-åring, når de hadde gitt opp og gitt vekk hesten... Sikkert mange tilfelller der det går bra, men hadde ALDRI tatt sjansen..

Er papirene sendt? Ting på gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Ok, Charpi, men da var heller ikke hesten registrert ved salg da. Jeg er faktisk forsiktig jeg med å karakterisere en selger som useriøs bare fordi jeg har hørtatomhvisomatte.

Poenget mitt var vel nettopp dette: Hesten er lagt ut for salg og den er ikke registrert. Som nevnt tidligere; det kan ta opptil 6 mnd..

Men så var den tydeligvis ikke til salgs likevel, hvisomatte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt var vel nettopp dette: Hesten er lagt ut for salg og den er ikke registrert. Som nevnt tidligere; det kan ta opptil 6 mnd..

Men så var den tydeligvis ikke til salgs likevel, hvisomatte..

Jeg ser poenget ditt, men jeg ser ikke problemet dersom hesten er registrert ved overtakelse. Noe mer har jeg ikke tatt stilling til i grunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, Charpi, men da var heller ikke hesten registrert ved salg da. Jeg er faktisk forsiktig jeg med å karakterisere en selger som useriøs bare fordi jeg har hørtatomhvisomatte.

Du er helt vill du, på at vi skal ha sagt at selger er useriøs? Hmm.. Kjøper er like useriøs/uheldig/godtroende, som kjøper en ureg. bruks hest /hund... Men i dette tilfellet er det jo mye hvisomatte, så da mener du at dette er topp du, og du hadde lett spydd ut pengene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg synes fortsatt det er drøyt å hause dette sånn opp, og ser fortsatt ikke problemet hvis føllet er registrert ved salg. Slik enkelte fremstiller "selger" på synes jeg er meget betenkelig egentlig, å stemple mennesker som seriøse/useriøse ut i fra en annonse synes jeg heller lite om generelt.

HVOR har jeg sagt at noen er useriøse?

Jeg mener at det ikke er bra å legge ut en annonse og ikke nevne vesentlige bakdeler ved salgsobjektet, men at de er useriøse det vil jeg gjerne at du quoter meg på :D

Jeg syntes veldig lite om at du legger ord i min munn som jeg ikke har sagt om andre mennesker, så du er nok ikke noe bedre enn oss andre :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er helt vill du, på at vi skal ha sagt at selger er useriøs? Hmm.. Kjøper er like useriøs/uheldig/godtroende, som kjøper en ureg. bruks hest /hund... Men i dette tilfellet er det jo mye hvisomatte, så da mener du at dette er topp du, og du hadde lett spydd ut pengene?

Du trenger ikke å insinuere at verden er svart/hvit i mine øyne, for jeg tror i grunnen du også skjønner hvor jeg vil hen. Men nei, jeg hadde ikke "spydd" ut penger til en selger som ikke hadde registrert den eventuelle hunden før overtakelse (hva som er tilfelle i det annonsen ble lagt ut, er for meg en helt annen problemstilling). For øvrig synes jeg det er mindre "topp" at du forsøker å legge ord i munnen på meg.

Edit: Renate, jeg har ikke nevnt ditt navn ett eneste sted, kanskje du kan quote meg på DET først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke å insinuere at verden er svart/hvit i mine øyne, for jeg tror i grunnen du også skjønner hvor jeg vil hen. Men nei, jeg hadde ikke "spydd" ut penger til en selger som ikke hadde registrert den eventuelle hunden før overtakelse (hva som er tilfelle i det annonsen ble lagt ut, er for meg en helt annen problemstilling). For øvrig synes jeg det er mindre "topp" at du forsøker å legge ord i munnen på meg.

Edit: Renate, jeg har ikke nevnt ditt navn ett eneste sted, kanskje du kan quote meg på DET først?

Legger ikke ord i munnen på deg, men føler det er det du lager hele denne saken for...!

Før overtakelse er en ting, men synes det hadde vært smart å ha alt klart før man legger ut for salg, hvertfall på et forum, der man kverulerer en goood del over det meste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her: http://doggis.no/forum/index.php?s=&sh...st&p=680688 (innlegg #35) du quoter meg og sier at jeg kaller selger useriøs, nå kan du quote meg der jeg har kalt selger useriøs :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Jeg ser poenget ditt, men jeg ser ikke problemet dersom hesten er registrert ved overtakelse. Noe mer har jeg ikke tatt stilling til i grunnen.

Orket ikke å ta med alle andre quotene med forsvarstalene dine.

Trenger du å få det inn med t-skje?

Hva vet du om travere?

Om hesten ligger for salg nå, og noen er interessert - så mener du ikke helt seriøst at man skal forvente at folk vil betale kr 100000 for en uregistrert fola, for så å vente i 6 måneder før man får den fordi den skal være registrert ved overtakelse - 6 måneder hvor hesten skal fortsette å stå hos folk som ikke har tid til å trene den?

Vet du hva 6 måneder betyr på en traver du eller?

Antagelig ikke - for da hadde du neppe kommet med noe så usigelig dumt som dette.

Jeg ville aldri gitt fra meg 100 000 til NOEN for en uregga åring.

Forøvrig så er 100 000 en vanvittig pris for ett føll, selv etter Moe Odin - og spesielt når ikke papirene er i orden.

Ser jo at det ligger avkom etter Järvsøfaks ute til 50 000,- (og det føllet ER registrert) - og jeg vet at en fola etter Moe Odin gikk for samme prisen i fjor - også det registrert. Og her er det snakk om registrerte hoppeføll, og hoppeføll er ofte dyrere enn hingster ene og alene fordi hoppene kan man tjene på bare pga. stammen - hingster må prestere for å få damer.

Nei - jeg synes nok du er en smule urealistisk prissettingen.

Men - søt fola da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare sånn for å kverrulere litt,( og jeg er forøvrig enig med Renate A og Gråtass i denne saken her) hvorfor ligger det under kjøp og salg om det ikke er en salgsannonse?

Jeg driver ikke med hest selv, men jeg ser på dette her som en tilsalgs annonse..

Denne så kalla anonsen ble flyttet til kjøp og salg av en moderator. Detter er ingen salgs anonse for den hadde jeg da ALDRI lagt ut på et forum av alle ting! Jeg ble spurt hva vi ville ha for han og vi vet at vi kan få 100 000 for han, vi snakker jo med folk/kjøpere da! Vi er jo også selfølgelig fornøyde med mindre.

At føll etter Jervsôfaks går for 50 000 er ingen bombe, for han er blitt brukt så mye at prisen har sunket, også prisen på spranget hos han. Moe Odin hingster får du mer for siden han ikke er brukt like mye, og at føll etter han har vist gode tendenser. Det har hester etter faksen og, men mange av de sliter enten med bena eller travet.

Men nå er jeg drittlei av dette. Jeg prøver bare fortelle at vi skal nå selge føllet vårt, MEN det er jo ikke barebare her da...!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her: http://doggis.no/forum/index.php?s=&sh...st&p=680688 (innlegg #35) du quoter meg og sier at jeg kaller selger useriøs, nå kan du quote meg der jeg har kalt selger useriøs :icon_confused:

Ehm, for det første, jeg kan ikke se ditt navn i det innlegget, og for det andre jeg har heller ikke nevnt at du, RenateA, stempler ts som dette. Jeg skrev enkelte, og det var det vel en grunn til også.

Hva vet du om travere?

Ikke mer enn det man vet når det står to stk i stallen, hvor jeg stikker snuten innom til daglig, 20 m fra huset mitt. Men jeg skal ikke utnevne meg som noen ekspert på området - det var prinsippet jeg hang meg oppi.

Om hesten ligger for salg nå, og noen er interessert - så mener du ikke helt seriøst at man skal forvente at folk vil betale kr 100000 for en uregistrert fola, for så å vente i 6 måneder før man får den fordi den skal være registrert ved overtakelse - 6 måneder hvor hesten skal fortsette å stå hos folk som ikke har tid til å trene den?

Antagelig ikke - for da hadde du neppe kommet med noe så usigelig dumt som dette.

Nei, jeg forventer ikke at noen skal betale så mye for et uregistrert føll, og det har jeg da aldri skrevet heller. Men slik jeg har forstått det, så handler dette mer om at ts lufter ideen om at dyret skal selges på ett eller annet tidspunkt. Og det var det jeg hang meg opp i, om folk annonserer en valp/et føll mens det fortsatt er uregistrert bryr jeg meg lite om, så lenge registreringen er orden i det jeg betaler for varen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm, for det første, jeg kan ikke se ditt navn i det innlegget, og for det andre jeg har heller ikke nevnt at du, RenateA, stempler ts som dette. Jeg skrev enkelte, og det var det vel en grunn til også.

Når du quoter meg så prater du til meg ikke andre tilfeldige på forumet :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vet du om travere?

Jeg ville aldri gitt fra meg 100 000 til NOEN for en uregga åring.

Forøvrig så er 100 000 en vanvittig pris for ett føll, selv etter Moe Odin - og spesielt når ikke papirene er i orden.

Ser jo at det ligger avkom etter Järvsøfaks ute til 50 000,- (og det føllet ER registrert) - og jeg vet at en fola etter Moe Odin gikk for samme prisen i fjor - også det registrert. Og her er det snakk om registrerte hoppeføll, og hoppeføll er ofte dyrere enn hingster ene og alene fordi hoppene kan man tjene på bare pga. stammen - hingster må prestere for å få damer.

Nei - jeg synes nok du er en smule urealistisk prissettingen.

Men - søt fola da

Signerer....!

Denne så kalla anonsen ble flyttet til kjøp og salg av en moderator. Detter er ingen salgs anonse for den hadde jeg da ALDRI lagt ut på et forum av alle ting! Jeg ble spurt hva vi ville ha for han og vi vet at vi kan få 100 000 for han, vi snakker jo med folk/kjøpere da! Vi er jo også selfølgelig fornøyde med mindre.

At føll etter Jervsôfaks går for 50 000 er ingen bombe, for han er blitt brukt så mye at prisen har sunket, også prisen på spranget hos han. Moe Odin hingster får du mer for siden han ikke er brukt like mye, og at føll etter han har vist gode tendenser. Det har hester etter faksen og, men mange av de sliter enten med bena eller travet.

Men nå er jeg drittlei av dette. Jeg prøver bare fortelle at vi skal nå selge føllet vårt, MEN det er jo ikke barebare her da...!!

Vel, tror kanskje du skal sjekke fakta.. Vel har Faksen ca 300 avkom mer enn Odin, men hans 11 millionærer mot Odins 4 sier litt, selv om han har fler.... Prisen på begge ligger rett under 20 000... Og hvis vi ser på seiersprosent på avkommene er de ca lik... Du kan ikke si at man får MER for Odin sine, siden han er mindre brukt... Hallo? Elding ble brukt sinnsykt mye, fordi avkommene sprang...! Og med tanke på nettopp det, sitter mange med mye Elding-blod i sine hopper, og bruker dermed heller Faksen. Derav er hingsteføll etter Faksen vel så spennende... Avkommene til begge har vist gode tendenser, og i det hele tatt synes jeg du skriver mye rart her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...