Gå til innhold
Hundesonen.no

Pipelekemysteriet

TonjeM

Recommended Posts

Altså i romjula kjøpte jeg for første gang noensinne 2 pipeleker til hundene, vel egentlig hadde jeg tenkt at de kanskje kunne more flat-tomsingen litt. Stakkars overenergiske virrekopp trenger den underholdningen han kan få de 2 dagene i uka både gubben og jeg er avgårde på jobb (vi har ellers fine hjemmekontor-forhold begge to, så biskene er ganske heldige tror jeg).

Sånn umiddelbart var ikke pipelekene noen høydare akkurat. Lille basenji syntes de var helt uinteressante og tomsingen tok ikke hardt nok i dem til at de pep, og når jeg fikk dem til å pipe syntes han bare de var nifse (er ingen modig tomsing vi har..). Så etterhvert løsnet det - tomsingen oppdaget at han kunne få pipelekene til å pipe hvis han tråkket på dem, og jeg, i all min idioti oppmuntret han ytterligere ved å belønne han for hvert pip.

Idag var både gubben og jeg på jobb, så før jeg dro la jeg ut de 2 pipelekene sånn at tomsingen kunne ha noe å pusle med (i tillegg til de andre tingene han pusler med når han har vært alene noen timer..). Da jeg kom hjem, fant jeg begge leker lagt pent oppå vinduskarmen i stua. Våre vinduer er sånne som er et stykke opp på veggen, så jeg lurte veldig på hvordan de hadde havnet der - høyst usannsynlig at tomsingen kunne tilfeldigvis ha kommet til å legge dem der.. Det var et mysterium rett og slett!

Nåja, tenkte ikke så mye på det og tok ned pipelekene og ga dem til tomsingen som lykkelig begynte å tråkke på dem så de pep. Da ble det fart i lille basenji som lå der og slappet av foran peisen. Hun styrtet bort til tomsingen som umiddelbart rygget 2 meter vekk. Så tok lille basenji først hamburger-pipeleken (nyyydelig plast-hamburger - dobbel cheeseburger med dressing!!) og bort til vinduet, opp på bakbeina og så legge pipeleken sirlig fra seg i vinduskarmen. Deretter tilbake og hente den andre pipeleken (et giftgrønt ben!) og vips var den lagt i vinduskarmen også - og lille basenji tilbake til peisen og legge seg med et dypt sukk av velvære.. Mysteriet løst! Ond som jeg er, tok jeg ned lekene og ga dem til tomsingen igjen. Lille basenji fyker opp og hele prosessen gjentar seg.. Så da tenkte jeg - ondskapsfull basenji-eier jeg er - at dette må jeg ha bilde av. Finner frem kamera og greir, tar ned pipelekene - men nå gadd ikke lille basenji mer.. hun ble liggende og sende tomsingen stygge blikk. Kanskje hun synes pipingen er dødsirriterende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

:rolleyes2:

Erre mulig???!! Jeg flirer så jeg nesten tisser på meg her. Ser for meg det (lett tomme) blikket til Tomsingen når morrosakene forsvinner ut av rekkevidde av lille dronning bin-laden-terroristen.. Jeg tror jeg dævver!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hahaha... nå lo jeg godt her...

tomsingen har det sååååå morro med disse lekene og lille basenji såååå irritert, kutt ut med det bråket der sier jeg jo.. haha..

trur jeg knekker sammen hahah :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe,så flink da!!Sier ikke noe på det jeg,frøkena her elsker pipe leker og hjelpe meg for et bråk!Fatter ikke at bør være så høy lyd i de,hunder har da så god hørsel altså!

hihi,litt synd på stakkaren som ikke fikk ha nye lekene sine så lenge da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*flirer godt* Men altså, hvis basenji saken rekker opp til karmen når hun står på to ben, så burde vel flatgutten også fikse det? Eller er det slik at han ikke tør når basjenji først har sagt "GLEM DET!" *flire enda mer!*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:whistle: Ja, det er moro med lille basenji - enda hun er en ordentlig heks!

:rolleyes2:

Erre mulig???! Jeg flirer så jeg nesten tisser på meg her. Ser for meg det (lett tomme) blikket til Tomsingen når morrosakene forsvinner ut av rekkevidde av lille dronning bin-laden-terroristen.. Jeg tror jeg dævver!

Ja, Tomsingen staaaakars.. han er en sånn som slets ikke behøver en frisbee i kjeften for å se helt teit ut - det kommer helt naturlig for han!

hahaha... nå lo jeg godt her...

tomsingen har det sååååå morro med disse lekene og lille basenji såååå irritert, kutt ut med det bråket der sier jeg jo.. haha..

trur jeg knekker sammen hahah :cry:

Kan omtrent høre henne si det! (Med sin rare lille basenji-stemme, de låter så rart basenjier!)

*flirer godt* Men altså, hvis basenji saken rekker opp til karmen når hun står på to ben, så burde vel flatgutten også fikse det? Eller er det slik at han ikke tør når basjenji først har sagt "GLEM DET!" *flire enda mer!*

Flatgutten fikser i prinsippet høyder langt over basenji-nivå (hvis man ser bort fra at basenjien er rimlig god på klatring..) men det er noe med omløpet mellom ørene der.. han opererer ikke over-hode-høyde tror jeg. Du kunne sikkert legge en biff i vinduskarmen og han ville ikke helt skjønne hvor den gode lukten kom fra..! Det pleier ellers å være en tung jobb for basenjien å formidle "GLEM DET" til Tomsingen.. for det er nettopp det han gjør - glemmer hva det var han ikke skulle gjøre.. så jeg lurer litt på om det er derfor at hun endte opp med å legge lekene i vinduskarmen.. aner ikke jeg.

Jeg synes liksom det er grenser for hvor smart hunder er.. selv basenjier.. at hun skulle la seg irritere av pipelekene kan kanskje tenkes (ihvertfall hvis Tomsingen har herjet litt med dem også, for hun synes at han herjer rundt øra på henne når hun slapper av er irriterende), men hun pleier normalt la han holde på med ting og tang uten å bry seg i det hele tatt. At hun til slutt har tatt fra han lekene for å få han til å være rolig tyder jo på en viss resonnering - men å gå så langt som å legge dem i vinduskarmen.. ja.. der begynner jeg å synes det blir litt utrolig - men nå har jeg jo sett det selv. Skulle gjerne hatt film av hva de foretok seg hjemme alene igår - og sett hele forløpet.. om hun har begynt med å bare ta fra han, og så har han etter litt funnet frem pipelekene igjen mens hun ikke følger med - og så har hun til slutt ryddet dem helt vekk.. fåglarna vet.

Nå skal jeg legge bort pipelekene litt - og så være klar med kamera neste gang jeg tar dem frem!!

Ja, det er moro med små basenjier - selv om jeg må si at lille basenji fant på mer før, men hun begynner jo å dra litt på årene - blitt litt "rundere" i kantene (ihvertfall mer tannløs!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...