Gå til innhold
Hundesonen.no

Klikkertrening


Tuskelusken

Recommended Posts

Nå har jeg kjøpt klikker. jeg kjøpte den egneltig til fôrhesten min, men jeg vil trene Luna også. Så jeg har noen spørsmål:

1. Når jeg sier foreksempel "sitt" og Luna setter seg så klikker jeg og gir henne godbiten. Er dette riktig?

2. Går det an å klikketrene på tur? Det er ingen treningsbane eller noe i nærheten.

3. Hvis jeg klikkertrener kaninen og Luna hører klikkene, blir hun forvirret da? Er det lurt i det hele tatt å klikketrene kaninen når Luna hører det?

Beklager om jeg spør om ting som har vært spurt om før. Jeg søkte, men fikk ikke svar på det jeg lurte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler boka "Klikkertrening for din hund" fra Canis. God bok som forklarer prinsippene bak klikkertrening - som er mye mer enn bare å belønne mer presist ved hjelp av en klikker.

Nå har ikke jeg allverdens med erfaring med klikkertrening, men kan prøve å svare deg.

1. Først må du lære henne hva klikket betyr. Det enkleste er å trene enkel kontakt, og belønne med klikk og godbit. Hunder skjønner det som regel kjapt :) Men det kan godt hende det fungerer akkurat like godt med sitt, så lenge hunden vet hva sitt betyr.

2. Går fint an å klikkertrene på tur, vi trener som regel på alle turene. På å gå bra i bånd, på å treffe folk, hunder osv. Når hun er løs trener vi alt mulig rart.

3. Da vi gikk valpekurs med klikkertrening var vi fire valper i samme rom. Instruktøren sa, og det virket sånn også, at hunden skjønte selv om det var den som gjorde riktig og evt fikk et klikk, selv om det klikka hele tiden rundt oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler boka "Klikkertrening for din hund" fra Canis. God bok som forklarer prinsippene bak klikkertrening - som er mye mer enn bare å belønne mer presist ved hjelp av en klikker.

Signerer den, det gikk mange lys opp for meg da jeg leste den :) Jeg hadde klikket litt før også, men jeg hadde ikke egentlig klikkertrent :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hva du har av erfaring, så blir sikkert til at jeg forklarer en del ting du allerede vet. Uansett, skal prøve å hjelpe deg til å forstå litt av det grunnleggende. Ellers anbefaler jeg også boka "klikkertrening for din hund", og kanskje etterhvert klikkertrening i teori og praksis :)

1. Først må du lære henne hva klikket betyr, og sjekke at hun har skjønt det. Det kan du gjøre ved å klikke og belønne ved hver minste bevegelse omtrent. Det er viktig å belønne fort etter klikket, slik at hunden forbinder klikk med godbit, og etterhvert skjønner at klikk betyr godbit. Derfor må du også gjerne repetere dette en stund, avhengig av hvor fort hun tar det. Du kan sjekke at hunden har tatt poenget ved å klikke en gang mens hunden beveger seg en annen vei f.eks. Forhåpentligvis vil hunden da snu seg og komme mot deg for å hente belønningen sin. I alle fall snu seg, og da kaster du bort en godbiten isåfall.

Når hun har tatt poenget så kan du begynne å trene på sitt. Da kan du finne fram noen godbiter og en klikker og sette deg ned og vente på at hun setter seg på eget initiativ. Da klikker du. Gjerne rett før eller akkurat når rumpen berører bakken. (Dette er ikke så viktig i så enkle øvelser som sitt, men du kan øve deg på å klikke nøyaktig ved å klikke hver gang det drypper en dråpe fra vasken f.eks, eller når en ball treffer bakken osv)

2. Ja, selvsagt :)

3. Tror ikke det er noe problem altså, klikkertrenere har gjerne en tendens til å trene med andre klikkerfolk og det går bra. Men det finnes klikkere som kan stilles mellom to eller tre ulike klikkelyder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan trene et av dyrene med en lyd i steden for klikkerboksen ?

Hesten min sitt klikkerord er 'klikk' og hundens skal kanskje være 'koko' pga en intern greie :hyper:

(syntes sånn boks virker litt upraktisk jeg.. )

Jeg pleier å ha mange korte økter med litt pause i mellom.. Ofte når de begynner å skjønne det, og så får en pause - så sitter det bedre neste økt, og de er kjempeivrige :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe problem å klikkertrene et individ med flere andre i samme rom.En hund lærer fort at klikket kun betyr belønning når du tydelig viser at det er den du trener. Jeg trener ofte mine hunder i samme rom. Da ber jeg den ene å ligge rolig på plassen sin mens jeg klikkertrener den andre. Aldri vært noe problem på kurs eller treninger heller når flere bruker klikker.

Elektroniske klikkere er oppskrytt og slitsomt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden skjønner nok at det er kaninen som trenes, men tviler egentlig på at kaninen skjønner at det er kun hunden som blir trent når den høres klikkelyden. Er en viss forskjell på hund og kanin, men begge er smarte på sin måte :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir jo dette litt OT ettersom det gjelder kanin, men da vi klikkertrente kaninene på skolen holdt det ikke med pellets som godbit. Husk at det er noe de får hver dag, ville du jobbet skikkelig bra for feks. en brødskive? Selv om kaninen din spiser pellets fort, holder det at du feks. bruker eplebåter og lar den ta noen tygg av den, behøver ikke å få hele epla. Om kaninen løper av gårde kan du enten trene sånn t han ikke kommer så langt, eller finne en godbit som gjør at den heller vil ha godbiten enn å løpe.

Når det gjelder Luna, kan det være en god idè og melde seg på et kurs der de trener med klikkertrening, da får man en grundig innføring i hvordan man skal gjøre det, samtidig som man kan spørre om råd og tips :ahappy: Ellers er boken klikkertrening for din hund et flott hjelpemiddel!

Lykke til med treningen :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...