Gå til innhold
Hundesonen.no

Rar oppførsel på valpen

Synnikken

Recommended Posts

Heisann, en venninne av meg har en 5 mnd gammel tispevalp. Hun er en mops.

Men nå er vi bra lei (jeg er endel med henne så jeg opplever dette selv),

Tispevalpen drikker EKSTREMT mye, hun drikker og drikker og drikker, og hun tisser og tisser.

Hun drikker så mye at det som kommer ut igjen er bare vann (klar farge på).

Skjønner ikke hva dette er, hun leker og hopper og er en lykkelig liten jente. Koser seg og oppfører seg helt normalt, hun er husren når det kommer til bommelom men tissing setter hun seg ned for å gjøre alleveier.

Må vi begrense vanntilførselen hennes?

Hva kan dette være?

Er litt bekymret, for det er ikke normalt å drikke SÅ mye.. Hun har fiskedam i hagen hun venninnen min også, og etter hun har drukket MASSE (snakk om å drikke 4-5 min i strekk, ca 3-4 ganger i timen) så løper hun ut på gresset tisser, så løper hun til dammen for å drikke..

Noen som har vært borti noe lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med dere pelsen til dyrlegen så fort som mulig, ingen vits i å gå og irritere seg over dette når det finnes kompetente folk der ute som kan seg av saken

Vi har vært der, de kunne ikke finne noe unormalt.

De mente bare vi skulle la henne gå i en uke til å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg prøvd å "porsjonere" ut vannet, ikke ha det stående framme hele tida, bare passe på at hun får i seg det hun trenger i løpet av dagen.

Hvis dette fortsetter så ville jeg tatt en tur til en annen dyrlegen for en ny undersøkelse.

Det er jo ikke normalt at en valp skal drikke så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg prøvd å "porsjonere" ut vannet, ikke ha det stående framme hele tida, bare passe på at hun får i seg det hun trenger i løpet av dagen.

Hvis dette fortsetter så ville jeg tatt en tur til en annen dyrlegen for en ny undersøkelse.

Det er jo ikke normalt at en valp skal drikke så mye.

Ja, vi har gidd henne fem dager, Men vil gjerne fortsatt ha inspill til hva i all verden dette kan være..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at vet ikke sa noe da! <_<

Man må teste for UVI, så med mindre det har blitt gjort er det ikke rart om vet'en ikke fant noe. Jeg skal ikke bastant si at dette er UVI (det kan jo selvfølgelig være mye annet), men jeg har hatt lignende symptomer på egen hund, samt hørt om flere som har opplevd det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må teste for UVI, så med mindre det har blitt gjort er det ikke rart om vet'en ikke fant noe. Jeg skal ikke bastant si at dette er UVI (det kan jo selvfølgelig være mye annet), men jeg har hatt lignende symptomer på egen hund, samt hørt om flere som har opplevd det samme.

Ja, at dette kan være symptomer på dette vet jeg ingenting om. Men at vet ikke registrerte at det kunne være der og at vi burde teste henne for det er dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dette på et annet nettsted :

Hvis dyret drikker og tisser merkbart mer. Dette kan være symptomer på alt fra sukkersyke, livmorbetennelse og nyresykdom ...

Dersom dette ikke gir seg fort, vil jeg anbefale deg en tur til til dyrlegen - ev en annen enn sist. En tlf først er kanskje heller ikke så dumt... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også dette høres ekstremt ut. Noen valper er jo litt sånn lekne med vann og drikkingen blir litt manisk, men ofte kan det også være et symptom på både nyreproblemer og diabetes. Jeg har hatt hunder med UVI men aldri merket at de har drukket noe ekstremt, kun ekstra skvetting (forsøk på å tisse veldig ofte). Få veterinæren til å sjekke urinprøve, blodprøve og ta ultralyd av nyrene for å se om de kan være underutviklet eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en Border Terrier som var helt besatt av vann, og det viste seg at hun hadde problemer med nyrene.

Men så kjenner jeg en som hadde ei biard-tispe, og hun drakk rett og slett fordi det var moromt med vann. Dette var på valpestadiet. De undersøkte alt på henne og fant ingenting galt, også begynte de å posjonere ut vann til henne og da ga besettelsen seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er seriøst rar.. Idag har hun ikke tisset i det heletatt inne!.. hun drikker mindre også..

Tror dere det kan ha noe med at hun satt endel i valpegrind den dagen fordi vi hadde besøk av fórtispen vår? Å hun løp rundt løs (skulle sjekke bevegelser, ta bilder osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nevnt en masse som det kan være, vil også slenge på Stoffskifteproblemer.

Men, om valpen er sjekket for det meste og det ikke er noe av dette, så kan det rett og slett ha vært kjededrikking. Noen hunder er besatt av vann og drikker alt de kommer over, mens andre drikker for å "dempe" seg eller ha noe å gjøre. Om det siste er tilfelle, ikke la henne ha vannnet fremme hele tiden. Posjoner det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei! Med straff mener jeg noe som avbryter og på sikt reduserer den uønskede adferden. Hva det er og hvor hard straffen er vil selvsagt avhenge av hund og situasjon. For mitt eget vedkommende er det i en del tilfeller nok med et bestemt "nei" for å avbryte stirringen. Men det er jo per def straff det også. Ja, leash-pop kan funke på noen hunder, men i slike situasjoner er min erfaring at man også bør være litt forsiktig med det, da leash-pop faktisk også kan trigge utagering.   Ja, enig i det du sier om å bruke metode som kan utvikle stress ved passering. Det er også noe av grunnen til at jeg bruker motbetinging når avstanden er stor nok. Jeg har forøvrig god erfaring med å benytte motbetinging på langt mindre avstand etter å ha straffet tidligere. Dermed unngår man også stress og at hunden assosierer motgående hunder med noe negativt.   PS! Veldig bra jobbet at det har funket for deg kun med motbetinging.
    • Jeg tenker det kommer an på hunden. ..og hva du mener med straff. Er det en innarbeidet lyd som indikerer avbryt, ellers..? Hva ellers?  Fra YouTube ser det ut som såkalt "leash pop" fungerer på mange hunder. Det finnes jo mange grader av det, det trenger ikke være så kraftig at det gjør vondt, og det kan fungere som Caesar Millans: "Tssscht!" for å få kontakt på en måte som ikke fungerer som belønningsmarkør, men advarsel om at nå blir jeg sur og det blir kjip stemning her? Mange hunder tar det til seg at fører er misfornøyd. Mer interessant å gjøre fører happy. Så er det andre hunder som ikke kunne brydd seg mindre om det.  Personlig er jeg skeptisk til å gjøre noe hunden kan utvikle stress ifbm passeringer av. Motbetinging har alltid fungert for meg, men det kan som du sier ta tid, og jeg vet om TO meget erfarne som ikke har lykkes med den metoden på sine hunder selv etter to år med konsekvent trening, så 🤷🏼‍♀️ Privattimer med erfaren instruktør?    Edit: Av alternativ adferd virker sitt litt kjedelig. Hvor mye begeistring og belønning er hunden vant med at en plain sitt utløser? Jobbe den opp litt om det har gått rutine i den?
    • Hei! Slik jeg ser det er det i hovedsak tre metoder hvis man har passeringsproblemer: 1) motbetinging/sladring, 2) alternativ adferd (f eks sitt eller fot), 3) straffe uønsket adferd (f eks straffe/avbryte stirring, da det gjerne er steget før utagering). 2) og 3) kan selvsagt overlappe, f eks om man vil kreve en alternativ adferd. Men så til spørsmålet: Er motbetinging uforenlig med å straffe uønsket adferd? I utgangspunktet skjønner jeg at man vil svare at metodene er helt uforenlige. Jeg mener at motbetinging i utgangspunktet er en fantastisk metode, uten risikoen for uønskede "bivirkninger" hvis det gjøres riktig. Problemet med motbetinging er at det tar lang tid å komme i mål og i hverdagen vil man gjerne, selvsagt litt avhengig av hvor man bor, møte en hund som er så nær at motbetinging ikke funker. I disse tilfellene vil jeg heller avbryte/straffe stirring for å være i forkant, og så kreve at hunden min følger meg forbi, og deretter belønne rett adferd når fokuset er på meg. Dette kan virke som nærmest det motsatte av motbetinging, men det er stor forskjell på å se/registrere den andre hunden og å stirre på den. Når avstanden er stor nok vil jeg imidlertid benytte motbetinging for å passere. Tenker dere at jeg kombinerer metoder som er uforenlige? Burde jeg heller bruke kun én av dem?
    • En han. Har merket meg at andelen testosteron på kurs og trening er påfallende mye lavere enn østrogen. Ofte er det eneste testosteronet til stede i følge med sin mykere halvdel, som har dratt dem dit. Resten av testosteronet kom ferdig utlært og er ute med hundene løse i parken, hilser på fremmede i bånd, og deler villig sin ekspertise med random damer som antakelig ikke kan like mye om hund som dem selv.  #notallmen men når den taggen føles nødvendig..
    • Jeg er ute og går tur med hunden min i belte. Det er mellom 2-3 m. langt og gjør at jeg har god kontroll på henne. Hun går stort sett fint og rolig ved siden av meg. Hun kan trekke litt i begynnelsen da hun har høy energi, men ellers rolig og fint kroppspråk.  Jeg ser en fyr som kjører sikk sakk i veien på skateboard med en bulldog/boxer. Hunden stopper opp og bjeffer på min. Som den ansvarlige hundeeieren jeg er går jeg inn en sidevei for å vente på at de passerer på hovedveien. "Er hun ikke gira?" "Er det tispe?" "Dette er gutt. Han er ikke farlig?" Han spør igjen to ganger om hun ikke er gira. Jeg har sagt at hundene har møtt hverandre før og det ikke er en god match og at avstand over greit.  Hundene er tydelig usikre på hverandre og viser det gjennom kroppsspråket sitt. Dette er ikke situasjonen for å hilse. Begge hundene er i bånd. Det var forøvrig flere mennesker rundt og en vei det også ferdes mye biler fra folkene som bor der. Hvorfor så vanskelig å lese situasjonen? Eller ser jeg flere som går tur og snakker i mobil, eller med headset som stenger ute lyd og er i egen verden. Det mest frustrerende er kanskje de som snakker i tlf. som stopper midt i veien (som forøvrig er trang) med hunden sin slik at du bare må vente på at de ser deg og dere blir enige på en eller annen klønete måte om hvordan passeringen blir.  For egen og andre sin del forsøker jeg å være oppmerksom på både egen hund og omgivelser på tur. Da blir det hyggeligere og enklere for alle andre.  Sånn, det var dagens utblåsing for egen del. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...