Gå til innhold
Hundesonen.no

lukkertid og innebygd blitz?


Aussieglis

Recommended Posts

Skal det være sånn at jeg ikke kan bruke kortere lukkertid enn 200 når jeg bruker den innebygde blitzen?? :hyper:

Og hvilken butikk burde man gå å se i hvis man vil se etter ekstern blitz til canon og kamerastativ? Japanfoto og slikt funker ikke som tips, jeg lurer på om noen av de "vanlige" kjedene som er "overalt" har slikt på lager (jeg bor i Bodø)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal det være sånn at jeg ikke kan bruke kortere lukkertid enn 200 når jeg bruker den innebygde blitzen?? :hyper:

Og hvilken butikk burde man gå å se i hvis man vil se etter ekstern blitz til canon og kamerastativ? Japanfoto og slikt funker ikke som tips, jeg lurer på om noen av de "vanlige" kjedene som er "overalt" har slikt på lager (jeg bor i Bodø)

Når du bruker blits har faktisk lukkertiden liten betydning - det er lysglimtet som fryser bevegelsen (litt enkelt forklart). Derfor er det sjelden noe poeng med kortere lukkertid enn 1/200 sek. Jeg kan bruke 1/320 sek på mitt kamera...

Jeg tror ikke det er noe problem å kjøpe stativ og blits i butikk, men El-kjøp og disse kjedene ville jeg kanskje skygget unna. Finn en vanlig fotobutikk så kan du forhåpentligvis også få råd om bruk av blitsen (de kan vel knapt å skru på de kameraene de selger, de ansatte på El-kjøp).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er noe problem å kjøpe stativ og blits i butikk, men El-kjøp og disse kjedene ville jeg kanskje skygget unna. Finn en vanlig fotobutikk så kan du forhåpentligvis også få råd om bruk av blitsen (de kan vel knapt å skru på de kameraene de selger, de ansatte på El-kjøp).

Det kommer helt an på den personen som jobber der, hrmpf.

Hilsen Elkjøp-ansatt

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodø svømmer ikke i fotobutikker, prøv den lille oppe i glasshuset, de bestiller vertfall om de ikke har det...

Man skal få velge lengre lukkertider en 1/200 ja, vertfall på Pentax, siden det er en effekt ved bruk av blits, å kunne ha lengre lukkertid, som fryser en bevegelse skarpt, å lar bevegelsen fortsette i lukkertid etter blitzen..... (utrolig forklart)

El-kjøp viste ikke Pentax var et kameramerke, å ikke om de førte eller kunne bestille kameraet, å ikke pris, å heller ikke gå ned 1kr i pris etter å ha funnet kameraet (med ukjent kitobjektiv)...

Så Elkjøp, blir det aldri never handlet noe til kamera mitt..

(Elkjøp her representert av to intetvitende ekspeditører i 20minutter, før jeg sa "jeg går til en fotobutikk jeg..")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Elkjøp her representert av to intetvitende ekspeditører i 20minutter, før jeg sa "jeg går til en fotobutikk jeg..")

:flowers: Har dårlig erfaring med elkjøp når det gjelder "alt annet" også jeg, men har jo alikevel handlet "mitt" der og kommer sikkert til å gjøre det igjen... Men tror man gjør lurest i å droppe elkjøp-besøket med mindre man har den butikken som Julie jobber på innen rekkevidde :ahappy:

Skal dra innom glasshuset å forhøre meg rundt, kanskje de vet om flere butikker som fører fotoutstyr også hvis ikke de har. Tror det var de som hjalp meg å finne minnekort til kameraet mitt sist... De hadde ikke inne, men tipset oss om noen butikker vi kunne høre med mener jeg å huske. Koselig med slike!

Jeg har prøvd alt mulig nå, og får ikke til å få noe høyere lukkerhastighet når blitzen er oppe så jeg har vel for enkelt kamera antagelig. Har blitz-styrken noe å si her? Det er jo det eneste jeg kan stille litt når den er oppe.. Kan jo stille NED lukkerhastigheten, men det er det jo ikke vits i, jeg lurte egentlig bare på om det gikk ann å få høyere lukkerhastighet når jeg tar amatørmessige dråpebilder f.eks :banana: Tenkte kanskje jeg kunne få opp skarpheten et hakk eller to der, men neiiiivel <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd alt mulig nå, og får ikke til å få noe høyere lukkerhastighet når blitzen er oppe så jeg har vel for enkelt kamera antagelig. Har blitz-styrken noe å si her? Det er jo det eneste jeg kan stille litt når den er oppe.. Kan jo stille NED lukkerhastigheten, men det er det jo ikke vits i, jeg lurte egentlig bare på om det gikk ann å få høyere lukkerhastighet når jeg tar amatørmessige dråpebilder f.eks :whistle: Tenkte kanskje jeg kunne få opp skarpheten et hakk eller to der, men neiiiivel <_<

Som jeg forsøkte å si deg: lukkertiden har lite å si når du bruker blits. Det er ikke nødvendig med kortere lukkertid enn 1/200 sek - ikke på dråpebilder engang :rolleyes2:. Der er det langt viktigere at du treffer med fokus enn å ha kort lukkertid (når du da bruker blits). Alle kamera har begrensninger på lukkertiden når du skal bruke den innebygde blitsen - det har ikke noe med at ditt kamera er for enkelt... som jeg forsøkte å forklare til deg tidligere: mitt "enkle" kamera Nikon D50 har en begrensning på 1/500 sek når jeg bruker den innebygde blitsen, mens mitt langt mer avanserte kamera Nikon D300 ikke tillater kjappere lukkertid enn 1/320 sek...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...