Gå til innhold
Hundesonen.no

Burstørrelse til vokse Golden Retriver tispe?


Payamon

Recommended Posts

Noen med voksen golden tispe her som bruker bur?

Jeg har kjøpt dette buret http://www.tropehagen-zoo.no/nettbutikk/di...mp;prodid=12594 (87,5X58X67CM) til frøkna mi, men jeg er nå litt usikker på om det egentlig kommer til å være stort nok når hun er voksen... og om jeg eventuelt bør kjøpe et til i størrelsen over. Hun bare 3 måneder nå så er liksom litt vanskelig å måle. Det skal først og fremst bli brukt i bil. Noen som har peil/erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første er ikke stålbur noe særlig å bruke i bil, da bør man ha plast eller aller helst helsveisete bilbur. Jeg har et plastbur med ca samme mål til min springertispe. Det er akkurat passe til henne. Man får sikkert en golden inni, men hadde det vært meg, ville jeg kjøpt hakket større, minst (og i plast/helsveiset).Men selvsagt kommer det an på hvor stor hun blir - dog har jeg kun sett en goldentispe som har vært like stor/liten som min springertispe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bikkja blir vel most ved en krasj enten det er stål eller plast er jeg redd (eller noe som helst annet... har blitt påkjørt bakfra i relativt liten fart før og bilen ble totalvrak og fullstendig inntrykt, hadde jeg hatt hund i bilen ville den vært død uansett hva den hadde sitti inni, så det får nok bare være en risk jeg tar :) ). Kanskje det egentlig er sele som er best... Takk for svar angående størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt hundene i bilen i artikkelen du linker til i et sånt bur? Er det sterkere enn bilen liksom? Selv om bilen blir "flat" så holder buret seg firkanta? Det høres jo i så fall suverent ut!

Det så veldig fint ut, men noe sier meg at det kanskje er litt over mitt budsjett. :P Hva koster noe sånt? Kan jo drømme om ny bil og fint bur. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men jeg lurer egentlig mest på størrelse på bur jeg da, noen andre som har erfaringer på akkurat det? :hyper:

Litt OT kanskje, men - jeg har sele til min Golden som nå er 4 mnd. Det fungerer veldig bra, han sitter/ligger på setet ved siden av meg, og jeg kan se ham.

Det sikreste er sikkert en kombinasjon av en helsveiset stor bil med ekstra forsterkninger i alle retninger, samt et spesialtilpasset helsveiset bur.

Når det gjelder størrelse kan du jo gå inn å se på rasestandaren, høyde og andre mål - og ta det som et utgangspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestilt dobbelt Variocage XL; http://www.mim.se/?p=productgroup&i=1&l=se. Mimsafe Variocage bilbur er kræsj testet og gokjent av tyske TÜV.

Dette hundeburet er det eneste som er godkjent.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article559551.ab

Vet du hvor jeg kan få tak i et slikt bur i Norge? På Østlandet (østfold) og hva prisen for et bur passende frøkna mi vil koste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT kanskje, men - jeg har sele til min Golden som nå er 4 mnd. Det fungerer veldig bra, han sitter/ligger på setet ved siden av meg, og jeg kan se ham.

Det sikreste er sikkert en kombinasjon av en helsveiset stor bil med ekstra forsterkninger i alle retninger, samt et spesialtilpasset helsveiset bur.

Når det gjelder størrelse kan du jo gå inn å se på rasestandaren, høyde og andre mål - og ta det som et utgangspunkt.

Jeg også bruker sele nå, funker kjempefint (med unntak av at setet lett blir stygt når det er drittvær). Heldigvis har hun ikke begynt å gnage på interiør når hun er i bilen alene. Enda. Forrige bilen min ble spist litt opp av mors hund. :) Men kjører en del kassebil, og der er det ofte ikke noe ekstra sete/sele (dessuten er jeg ikke sikker på om det er noe særlig å ha henne i forsetet når hun blir stor), så der må hun nok lære seg å sitte baki kassa.

Hakket større kan kanskje være en ide ja. Men husk også på at bilbur ikke skal være for store heller.
Ja det er nettopp det jeg tenker på. Jeg har bur som er både 2 nummer og 3 nummer større som jeg mer enn gjerne kan bruke inne, men jeg vil ikke at det skal være for stor plass i det i bilen. Derfor jeg er så usikker. :) Men siden det er så "nei, nei" å bruke stålbur i bil allikevel så spiller det kanskje ingen trille om det er digert eller ei. :hyper:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Variocage bur selges i alle fall hos Hjem-fôr i Oslo (de leverer også) - www.hjem-for.no.

Ang. størrelse til trådstarters bur her, så vil jeg anta at det er en grei størrelse som et bilbur. I alle fall ikke noen krise for kortere kjøreturer (men værre om hunden skal bo i bilen i en hel helg..)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hakket større kan kanskje være en ide ja. Men husk også på at bilbur ikke skal være for store heller.

mhm, jeg er glad buret til bridie var lite når vi hoppet av veien på lørdag.... Hu spratt godt nok rundt inni der uansett, det er ikke det. Men jeg ser for meg større mulighet for skade om buret hadde vært større.

Nå gikk det rolig for seg ved grøftekjøring denne gangen. Men det smalt og det hoppet godt.

Buret vi har til bridie i Land Rovern er såpass at hu ikke får stått oppreist inni der. Husker ikke mål jeg, men det er lite. men det er jo kjøpt lite og innredet med madrass som går godt opp på burveggene med tanke på at vi bruker bilen i off road kjøring.

Her bruker vi forøvrig sånn sammenleggbart bur. Men det står midt inne i en diger LandRover med klaring bakover på 1 m, 20-30 cm på hver side, og et par meter fremover :) Altså nestens å midt i bilen man får det :hyper: Skal buret bli crunchet der, så vil IKKE jeg være i bilen iallefall!

I tilegg er det stroppet fast i alle retninger :)

Nå ble vel dette litt OT... Men, ang størrelse på bur så vil jeg tenke at det kommer litt ann på hvor mye man kjører og hvor langt også... For hunden sin del liksom .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestilt dobbelt Variocage XL; http://www.mim.se/?p=productgroup&i=1&l=se. Mimsafe Variocage bilbur er kræsj testet og gokjent av tyske TÜV.

Dette hundeburet er det eneste som er godkjent.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article559551.ab

Har du plass til en nuffe i dobbelt xl bur? med eller uten skille vegg inni?

Jeg synes nemlig det nesten er for trangt for eldste terv tispa mi når skilleveggen er inni.... :lol:

Vi har dobbelt bur i bilen til gubben og to enkle med større plass i min bil, alle burene er variocage. Er veldig fornøyd med dem. De koster jo endel, men regner med at de kan brukes endel år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du plass til en nuffe i dobbelt xl bur? med eller uten skille vegg inni?

Jeg synes nemlig det nesten er for trangt for eldste terv tispa mi når skilleveggen er inni.... :lol:

Vi har dobbelt bur i bilen til gubben og to enkle med større plass i min bil, alle burene er variocage. Er veldig fornøyd med dem. De koster jo endel, men regner med at de kan brukes endel år :)

Håper det :D hun mente det hun i butikken iallefall. Hvis ikke vet jeg ikke hvordan jeg skal løse det. Han ikke noen kjempe (52 kg) og det er mulig jeg tar ned skilleveggen ettervert som den kommede valpen vokser.

Kanskje ta en telefon og spørre om jeg kan ta med han for hun hadde visstnok samme bur i sin bil, så kan jeg teste det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...