Gå til innhold
Hundesonen.no

Prisene på mindre selskapshunder


thomas84

Recommended Posts

Guest Gråtass
å herre, les innlegget mitt en gang til

Hvilken del da? For jeg har lest det og jeg har vel fremhevet det jeg er uenig i.. Men for all del, argumenter er oppskrytt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken del da? For jeg har lest det og jeg har vel fremhevet det jeg er uenig i.. Men for all del, argumenter er oppskrytt..

Så du tar et innlegg, overser store deler av det og uthever en liten del og argumenterer utifra det? Jeg sa jeg ikke hadde satt meg opp en konkret mening om dette, og at jeg ikke ville ha en diskusjon, men ok. (Hva er egentlig greien med at folk er konstant ute etter noen å være uenig med?)

Hvor i innlegget mitt står det forresten at dersom oppdretter tjener penger på et kull, så er det useriøst oppdrett? Jeg er ikke glad i at folk legger ord i munnen på meg, nemlig..

Ja, jeg skrev at all oppdrett bør være seriøst, og at et eventuelt overskudd bør ses på som en fin bonus. Dette skrev jeg fordi om man ser på det som noe særlig mer enn en bonus, så betyr det gjerne at man ser på det som en mulighet til å tjene litt ekstra penger, noe som i mine øyne ikke burde være grunn, eller engang en liten del av grunnen til å sette valper på tispa si. Akkurat hva med det utsagnet er det du er uenig i? Og hva mener egentlig du? For jeg tror faktisk ikke vi er så uenige som du vil ha det til..?

Sånn, nå har jeg egentlig ikke mer å si om denne saken, annet enn at jeg unner alle seriøse oppdrettere betaling for alt arbeidet, enten det er penger eller "bare" gleden jeg regner med hører til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Jeg skal ikke si noe segrlig om hva jeg tenker om mopsen, men det er veldig rart at det etterspørres mopser til en såpass stiv pris.

Da er det lettere å forstå at mennesker vil legge 25 000 kr i en pomeranian.

Den der forstod ikke jeg.. hovrfor skal det være lettere å forta at mennesker vil legge 25000kr i en pomme i forhold til 18-22 tusen for en mops? Er det noe forskjeld der da? prisen er høyere, det er en halt annen rase. Den ser annerledesut, oppfører seg VELDIG annerledes. osv.. det kommer vel helt ann på hva du ser etter eller hvordan pels du liker osv..

Det at ikke du liker mopser betyr jo ikke at alle andre ikke liker den heller..

kjenner dunoen mopser? har du noen gang hilst skikkelig på en osv??

det er en rimelig spessiell rase.. den må oppleves...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke si noe segrlig om hva jeg tenker om mopsen, men det er veldig rart at det etterspørres mopser til en såpass stiv pris.

Da er det lettere å forstå at mennesker vil legge 25 000 kr i en pomeranian.

Men er du skikket til å mene noe om hva alle andre skal synes er mest attraktivt hva gjelder hunderaser (siden jeg her regner med du mener at mops er styggere enn pomeranian)? Er det utenkelig for deg at noen liker mops, andre liker pomeranian, og at det i det aller fleste tilfeller er snakk om preferanser med tanke på egenskaper, gemytt osv. De to rasene er veldig ulike på alle mulige måter, og selv om de er små vil folk se etter ulike egenskaper ved en hund, selv om en del også kun går etter utseendet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man "tjener" mer, jo fler valper det kommer i et kull. Engangssummen man må betale uansett hvor få valper det kommer, er ganske stor, og om det kommer bare en eller to valper, vil man i mange tilfeller gå kraftig i minus. (Dette gjelder for raser med cirka 10-12 tusen i pris).

Så det lønner seg helt klart med store kull. Snakker av egen erfaring, og av oppdrettervenners erfaringer. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med etterspørsel? Om rasen avler få eller kun en valp ,og etterspørsel er stor ,gjør det jo sitt til å øke prisene? Eller er jeg helt overtrøtt? jo fler jo mer penger tja kanskje men om en leon (ettersom jeg har det) får store kull vs en chi..ergo er det flere som er villige til å betale mer for den ene valpen sant? Spes de raser som i siste tid har blitt veldig pop pga visse blonde truseløse med hund i veske.(ikkeno vondt ment for de som har småbikkjer eller vesker,men det er jo fortsatt en hund med 4bein som kan brukes) OG jeg snakker ikke om slitne hunder/Valper osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det virker som at jo mindre bikkja krever av aktivisering og div jo mer koster den.

Dina er jo også en liten hund, men hun er aktiv. Jeg ville ikke karakterisert Fox Terrier som en selskapshund. Hun krever å bli trent med, få bruke kropp og hode. Derfor er fox terrier billigere enn f.eks fransk bulldog. En fransk bulldog klarer seg fint med en tusletur på en halvtime.

Jeg har ikke noe imot disse rasene (bare oppdrettere som avler frem ekstremt ubehagelige egenskaper for hunden) men jeg synes det virker sånn. Folk som vil ha en veskehund som de kan trøkke på en rosa hatt og gå på shopping med, kan betale mye for denne levende accesorien, mens folk som skal ha en hund som faktisk er en hund har mer fornuftig syn på hva priser angår. Det er markedet som bestemmer hva hundene skal koste. Jeg så faktisk en dobermann en gang som var kupert både hale og ører som skulle selges for 30 000,- på finn.no. Lurer på hvordan det gikk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen var ikke det nei.... De jeg kjenner har ikke mulighet til å henge med på lek med andre raser f.eks fordi de har problemer med å puste pga den nedsunkne ganen og trange nesegangen. De klarer nok å gå lengre turer, men du kan ikke påstå at en fransk bulldog er rasen du kjøper deg om du elsker å gå lange turer i fjell og skog?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja men hva slags engangskostnader har man. Altså ting som betales i kun en sum, ikke mer per valp. En parring må jo koste X og da har det ikke noe å si om det kommer 1 eller 8 valper. Men kommer det 8, så deles jo denne summen på 8, og det blir betydelig mindre per valp.

Nå sier jeg ikke derved at det er billigere å ha et f.eks. labrador kull på 8 stk enn et chihuahua eller pomeranian kull på 1-2 valper.

På mange raser er det vanlig med en "parringsavgift", og deretter et gitt beløp pr. fødte valp som tilfaller hannhundeieren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen var ikke det nei.... De jeg kjenner har ikke mulighet til å henge med på lek med andre raser f.eks fordi de har problemer med å puste pga den nedsunkne ganen og trange nesegangen. De klarer nok å gå lengre turer, men du kan ikke påstå at en fransk bulldog er rasen du kjøper deg om du elsker å gå lange turer i fjell og skog?

Hvis en hund ikke greier å gå mer enn 15 minutter om morgenen og 15 minutter om kvelden sånn på jevn basis, ville jeg vurdert den samlede livskvaliteten nøye, tror jeg. Jeg har egentlig ikke lyst til å skrive "blablabla, alle bulldoger jeg kjenner løper fjellturer hver dag"-innlegg, det er jo standard i den type rasedebatter. Og oss i mellom: Hadde rasestandarden i min rase forandret seg ørlite når det gjelder den type problematikk, ville jeg festet en uke til ende. Men å skrive at en vanlig FB er fornøyd med en halvtime om dagen, da gir du rett og slett ideer til folk som i utgangspunktet aldri burde ha hund. Jeg tror jeg har sånn "normalt sunne" bulldoger. Jeg gir dem 1-2 timer om dagen med spaserturer og litt løping, i i tillegg til vanlige ekstraaktiviteter som søk og lydighet, etc. Den eldste har jeg gått fjelltur med, og det hender, bank i bordet at vi jogger noen kilometer. (Det er spesielt meg jeg er stolt av her :-) ) Ekstraturer i marka på noen timer har aldri vært noe problem.

Jeg forstår at folk kan reagere på bulldogavl, det er et rimelig sårt tema for meg, for å si det sånn. Så jeg prøver ikke å si at alt der er optimalt, og at ingenting bør forandres. Men hvis man har en normal bulldog og mener på at 30 minutter aktivitet om dagen er mer enn nok, da er man en kjip hundeeier. At bulldoger blir mindre destruktive og gærne på den typen aktivitet, enn f.eks en border collie, er noe helt annet. Jeg har hatt hund med stort aktivitetsbehov før, og hvis du hadde fått influensa så var det synd for deg liksom. Disse her klarer seg jo greit en dag eller to hvis du ligger med omgangssyke, og kun gir lufteturer rundt kvartalet og en klissete kong. Men sånt må da aldri bli en standard. Spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valper har virkeig gått opp i pris! Da mamma og pappa kjøpte Tussi for snart femten år siden kostet hun 4000kr med stamtavle og alt. Vi fikk Luna i novemner og hun kostet 10 000...

Men chihuahua og andre små raser synest jeg virkelig er overpriset!

Prisene har økt i takt med hva annet koster. Du kan nesten sjekke hvilken som helst vare og se at prisene har endret seg på 15år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caligula; jeg skal være skvær nok til å svelge de ordene jeg serverte tidligere her. De jeg kjenner har kanskje eiere som ikke er aller mest intr. i å utnytte det potensialet hunden har. Jeg hadde en gang en shetland sheepdog. Han også var sånn at hvis det ikke ble tur en dag utenom tisserunde var det ingen problem, men han var en veldig aktiv krabat. Jeg trente lydighet med han, og hadde han med på lange fjellturer. Det er også mange som har denne rasen og tror det er ei sofabikkje... Beklager at jeg uttalte meg om noe jeg hadde for lite kunnskap om.

Jeg står derimot på mitt når jeg sier at jeg synes det er trist å se hvor mange hunderaser som sliter fordi avl ift utseende har gått for langt deriblandt fransk bulldog, men det var ikke det denne diskusjonen handlet om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caligula; jeg skal være skvær nok til å svelge de ordene jeg serverte tidligere her. De jeg kjenner har kanskje eiere som ikke er aller mest intr. i å utnytte det potensialet hunden har. Jeg hadde en gang en shetland sheepdog. Han også var sånn at hvis det ikke ble tur en dag utenom tisserunde var det ingen problem, men han var en veldig aktiv krabat. Jeg trente lydighet med han, og hadde han med på lange fjellturer. Det er også mange som har denne rasen og tror det er ei sofabikkje... Beklager at jeg uttalte meg om noe jeg hadde for lite kunnskap om.

Jeg står derimot på mitt når jeg sier at jeg synes det er trist å se hvor mange hunderaser som sliter fordi avl ift utseende har gått for langt deriblandt fransk bulldog, men det var ikke det denne diskusjonen handlet om.

Skjønner den. Vi er neppe veldig uenige - sånn bortsett fra at jeg er totalt og viljeløst forelsket i FB-rasen. Skal ikke pepre denne debatten mer med OT-innlegg. Synes bare det er viktig å poengtere for alle som leser innlegg om hvilke som helst raser, at hvis alt man har å gi generelt er 15 minutter om morgenen og 15 minutter om kvelden, så finnes det ikke en eneste hunderase man bør ha. Heller ikke raser som krever "lite aktivitet". De skal ha sitt de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig med du..Caligula.. Det er veldig mange som tror Mopsen også er en sofahund som man bærer rundt med seg over alt, men mine mopser er veldig aktive, å får ikke de 1.5-2 timers tur om dagen så blir de helt fæleå hainnendørs, Men det greie er også at har mang en dårlig dag der helsen ikke er helt på topp hos eier så er mine fornøyde med å rable galen med hverandre ute i hagen.. Men de hadde nok fort gått lei om de kun skulle vært i hagen.. Mine mopser er med på fjellturer ofte, segrlig vår sommer å høst, Jeg må jo innrømme jeg er dårligere på fjellturer om vinteren da, men da går vi spaser turer å det elsker de det også.. Hadde jeg ikketrimmet disse tassene hadde de blitt for tønnformede.. å det vil vi jo ikke.. huff. Kolegaen min har FB og det er de kuleste hunder uten om mine mopser da seff :) hehe..

Og vi har mange huder på jobben alt fra vippet til BC og terriere osv men det er altid FB og mops som leker mest og lengst, så dette helse greiene om at de er slappe å udugelige stemmer ikke altid... vertfall ikke her i huset.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pomeranian selv og synes også de er dyre.. er medlem på pomeranian forumet og dette har også vært diskutert der også.. Og ei som la ut dette :)

"hei.. må bare legge ut mitt lille regnestykke for morsomt..

meg og min mamma&far har regnet på forskjellen på hundene vår kun på kostnadder med innkjøp av hund og for!

mamma og fars schæfer ville kostet ca 10 000 å kjøpe nå, og har en levealder på ca 12 år, han spiser ca500g tørrfor til dagen og en 20kg sekk koster ca 800kr- det er ca 10 sekker i året X 12år =108sekker for X 800kr = 86400

så 86400 i for

+ 10 000 i innkjøp av hund = 96400kr koster an schæfer i kun for og innkjøpskosnadder gjennom livet..

så kommer alt annet utenom.

min pomme kostet 20 000 og har en levealder på ca 15år, spiser ca 1,5kg i mnd, det vil si ca 6 poser i året i 15år, hvr 3kg koster ca 400kr- så 6poser x 15år = 90poser X 400kr =36000

så 36 000 i for

+ 20 000 i innkjøp = 56 000kr gjennom liver + alt som kommer utenom."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...